Scanvarm 12

Huti

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Olen muutaman päivän ajan ihmetellyt pumpun outoa puhallusääntä. Puhallus "pumppaa" ylös ja alas - eli ei ole tuollaista tasaista virtausta.

Tuota ei ole ollut aiemmin - mahtaako olla merkki jostain ongelmista?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Scanvarm 12 - outo puhallusääni

Huti sanoi:
Olen muutaman päivän ajan ihmetellyt pumpun outoa puhallusääntä. Puhallus "pumppaa" ylös ja alas - eli ei ole tuollaista tasaista virtausta.

Tuota ei ole ollut aiemmin - mahtaako olla merkki jostain ongelmista?
Suodattimet pitää imuroida. Oravanpyörän virtaus irtoaa kun ilmaa ei liiku tarpeeksi.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Ja kannattaa samalla katsoa kennon puhtaus, voi tulla pesu eteen.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pökö sanoi:
Ja kannattaa samalla katsoa kennon puhtaus, voi tulla pesu eteen.
Tätä minäkin veikkaisin jos ei ole sisäyksikön kennoa 2014 jälkeen imuroitu/pesty. :)
Itse imuroin/pesen kennon 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.

Huti

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Suodattimia on kyllä imuroitu säännöllisesti mutta pesu tosiaan pitäisi tehdä. Piti hoitaa jo viime kesänä mutta sehän sitten jäi.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Huti sanoi:
Suodattimia on kyllä imuroitu säännöllisesti mutta pesu tosiaan pitäisi tehdä. Piti hoitaa jo viime kesänä mutta sehän sitten jäi.
Talvella ei ehkä kannata kennopesuun lähteä jos kondessivesiputki on pidemmän matkan pakkasessa.
Kennon imuroinnin (tai paineilma puhalluksen varovasti matalalla paineella) kuitenkin voi tehdä koska vain. ;)

Huti

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Jatketaas vanhaa juttua. Ihmettelen tässä juuri pumpun toimintaa. Ulkona -10 ja pumpulta tulee ulos vain 33 asteista ilmaa. Kone on pesty ja täytetty syksyllä. Mittaus kaukosta, joka on ikkunan vieressä ja pyynti täysillä. Otin sulakkeen irti 10 minuutiksi mutta ei vaikutusta. Toimii kaikin puolin normaalisti mutta kyllä tuosta on mielestäni enemmän lähtenyt potkua irti aiemmin. Mitäs muuta voisi kokeilla?

blobbo

Aktiivinen jäsen
Jatketaas vanhaa juttua. Ihmettelen tässä juuri pumpun toimintaa. Ulkona -10 ja pumpulta tulee ulos vain 33 asteista ilmaa. Kone on pesty ja täytetty syksyllä. Mittaus kaukosta, joka on ikkunan vieressä ja pyynti täysillä. Otin sulakkeen irti 10 minuutiksi mutta ei vaikutusta. Toimii kaikin puolin normaalisti mutta kyllä tuosta on mielestäni enemmän lähtenyt potkua irti aiemmin. Mitäs muuta voisi kokeilla?
Mitä tarkoitat täytetty? Kai siitä on vuoto korjattu ennen täyttöä?

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Mikä on vähän?
Kuinka pienessä ajassa tuo vähän vajaus oli tullut suhteutettuna täytöstä tähän hetkeen kulunutta aikaa?
Vajaaltahan se vaikuttaa..
Ja korjattiinko vuoto siis lisäyksen yhteydessä?

Huti

Jäsen
Mikä on vähän?
Kuinka pienessä ajassa tuo vähän vajaus oli tullut suhteutettuna täytöstä tähän hetkeen kulunutta aikaa?
Vajaaltahan se vaikuttaa..
Ja korjattiinko vuoto siis lisäyksen yhteydessä?
Pumppu on siis hankittu syksyllä 2014 ja nyt sitä täyteltiin ensimmäisen kerran. Mietin kanssa että miksi tuo vajaus on syntynyt ja oliko sille jokin syy. En vaan itse tajunnut alkaa asiaa kyselemään.

blobbo

Aktiivinen jäsen
Voihan se vajaus olla tullut jo asennuksessa. Vai onko tilanne pahentunut? Miksi kylmäainemäärä tarkistettiin?

Minä henkilökohtaisesti vähän ihmettelen näitä huoltoja, joissa "tarkistetaan" kylmäaineen määrä. Siis jos ilman perusteltua syytä tarkastellaan. Kennon huurtumisesta ja yksinkertaisella hemmo-testillä saa aika hyvän kuvan, onko syytä epäillä kylmäainevajausta. Sitten jos huvin vuoksi lähdetään huoltoventtiileitä ropaamaan, saattaa huonolla tuurilla käydä niin, että ropaamisen jälkeen ne vuotavat.

Huti

Jäsen
Voihan se vajaus olla tullut jo asennuksessa. Vai onko tilanne pahentunut? Miksi kylmäainemäärä tarkistettiin?

Minä henkilökohtaisesti vähän ihmettelen näitä huoltoja, joissa "tarkistetaan" kylmäaineen määrä. Siis jos ilman perusteltua syytä tarkastellaan. Kennon huurtumisesta ja yksinkertaisella hemmo-testillä saa aika hyvän kuvan, onko syytä epäillä kylmäainevajausta. Sitten jos huvin vuoksi lähdetään huoltoventtiileitä ropaamaan, saattaa huonolla tuurilla käydä niin, että ropaamisen jälkeen ne vuotavat.
Pyysin itse tarkistamaan kun mielestäni viime talven kovimmilla pakkasilla tehot olivat vähän hukassa. Kun pumppu muuten on toiminut hyvin, ei ole ollut huurtumista eikä muita ongelmia.

Huti

Jäsen
Jatketaas juttua vielä sen verran, että tänä aamuna -18 ja puhallus pysyy tuossa 33 asteessa yhä. Pyynti siis yhä täysillä ja puhallus kolmosella. Jotenkin outoa kun tuo ulkolämpötila ei näytä tuohon vaikuttavan. Nappasin sulakkeen irti vielä eilen puoleksi tunniksi mutta ei vaikutusta. Noh, yhteys huoltoon ja tulkoot tutkimaan konetta.

Viimeksi muokattu:

ollikuhta

Aktiivinen jäsen
Tehoja uupuu aloittajalla
Omasta mitattuna: ulkona -23, puhallus kolmosella, pyynti täysillä->puhallusilma 45 astetta.
ottoteho 1400w

Huti

Jäsen
Uusi paisuntaventtiili laitettu tilaukseen. Jos sillä ei kone tokene, niin sitten uutta pumppua tilalle. Uutta kompuraa tuohon ei saa.

Ylös Bottom