Seinä- vaiko maa-asennus ulkoyksikölle jäähdytykseen tulevalle laitteelle?

mijuha

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Ollaan hankkimassa ilmalämpöpumppua ja käytännössä pääosin viilennystarkoitukseen (talossa maalämpöpumppu, vesikieroisella l-lämmityksellä) ja ulkoyksikölle löytyi talon takaa paikka. Mietityttää vain josko se asentaisi maahan kun talvella ei juuri käyttöä välttämättä lämmitystarkoituksessa ole (takkaa poltellaan varmaan aika reilusti jne.). Pientä rinnettä tosin tuossa kohtaa on, kaatoa metrin matkalla max. 20 cm. Soraa, keväällä ehkä jo laattaa. Putkitukselle tulee mitaa n. 7-8 m, sillä nyt ei lilene tämän kannalta merkitystä, mainitaan kuitenkin.

Puutalo ja seinän takana KHH, parin metrin päässä seuraavana huoneena sauna.

Kiitos.

jviirret

Vakionaama
Vs: Seinä- vaiko maa-asennus ulkoyksikölle jäähdytykseen tulevalle laitteelle?

Itse asentaisin maatelineelle, olipa käyttötarkoitus lämmitys tai jäähdytys.

mijuha

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

jviirret sanoi:
Itse asentaisin maatelineelle, olipa käyttötarkoitus lämmitys tai jäähdytys.
Ja kiinnostaa tietty miksi näin - melukuvionko vuoksi? Kuinka korkea tuollainen maateline tulee olla jos sitä kuitenkin käyttää lämmitykseen ja mitä nyt olen katsonut tuttavilla, niin aikamoinen jäävuorihan sinne alle kertyy kovilla pakkasilla..

kotte

Hyperaktiivi

mijuha sanoi:
Ja kiinnostaa tietty miksi näin - melukuvionko vuoksi? Kuinka korkea tuollainen maateline tulee olla jos sitä kuitenkin käyttää lämmitykseen ja mitä nyt olen katsonut tuttavilla, niin aikamoinen jäävuorihan sinne alle kertyy kovilla pakkasilla..
Itsellä on kokemusta harvoin käytetystä jäähdytyspumpusta (tarvitaan vain tosi helteillä, koska on muuta jäähdytyskapasiteettia sopivammassa paikassa). Talo on puurunkoinen, villaeristeinen, tiiliverhoiltu.

Pumppu oli ennen maassa. Tuolloin sisälle ei kuulunut minkäänlaista ääntä ulkoyksiköstä missään oloissa. Kaivutyön takia ulkoyksikkö oli myöhemmin pakko siirtää ja silloin seinätelineelle kumityynyjen päälle. Tuosta oli seurauksena, että ääni kantautuu selvästi n. 5-9 m:n etäisyydellä sijaitsevaan makuuhuoneeseen, ei kovin häiritsevänä tosin.

jviirret

Vakionaama

mijuha sanoi:
Täältä luettujen meluongelmien vuoksi. Meillä on itse tehdyllä telineellä ikkunan korkeuella:

Tuohon tulee katolta iso lumikasa eteen, mutta toki tuo korkeus on liioittelua, sai vain sopivasti kaiteeseen noin kiinni. Ääniä tulee ikkunan läpi sisälle, mutta ei rakenteita myöten juurikaan. Eli ikkunan takaisessa huoneessa ääni kuuluu mutta muissa ei.

mijuha

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

Kiitos aktiivisista vinkeistä tähän asti! Asennukseen on vielä n. kaksi viikkoa joten lisää vain kommentteja.

Tällä hetkellä ajatuksena on että pääosin jäähdytyskäyttöön tulevan laitteen sijoittaminen maatelineelle lienee "mukavin" ratkaisu.. Tarjouksessa asentaja on sellaisen luvannut, täytyypi kysellä minkälainen ratkaisu se on; tarvitseeko esim. valut alle tms. Nyt kun siinä on sorat.

jviirret

Vakionaama

mijuha sanoi:
tarvitseeko esim. valut alle tms. Nyt kun siinä on sorat.
Ei tarvi, hyvin on pelkkä soralle heitetty betonilaattakin riittänyt.

kotte

Hyperaktiivi

Itsellä on kone pitkään pelkkien ristiin pultattujen kakkosnelosten päällä ruohoalustalla. En suosittelisi tuota, mutta kaikkeapa nuo ammattiasennusliikkeet ovat aikojen kuluessa keksineet ;) (firma kun ei ollut mikään nyrkkipaja, oli jopa eri kylmäasentaja ja sähkömies myyjän ohella). Eipä tuosta asennustavasta mitään suoranaista ongelmaa tai haittaakaan todettu, kun putkissa oli riittävä joustovara.

Ylös Bottom