Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

dbwarrior

Aktiivinen jäsen
Ajattelin ihan omaan topikkiin laittaa tarinaa tästä modauksesta jonka tein tuohon halpis invertteriin(CE9JKE).
Tässä kuten muissakin panan malleissa puhallus nopeus rajoittuu niin manualli kuin auto tapauksissa tuon sensorin antaman lämpötila datan mukaan. Koin tarpeelliseksi hieman justeerata tuota toimintaa kun tuon oman sisäyksikön asennuspaikka on takan piipun vieressä. Tuossa kohtaa vakio pelillä kävi niin että takanlämmetessä pumppu ohjasi tehot pienelleen jonka jälkeen heat pipe sensor ohjasi puhaltimen pienelleen.
Tuo taas aiheutti sen, että lämmöt nousi entisestään takan toimesta ja negatiivinen kierre jatkoi voimistumistaan.
En tyytynyt siihen että olisin laittanut laitteen pelkälle puhallukselle jolloin se olisi kulutellut kuitenkin sitä puhaltimen tehon verran plus kompuran lämmityksen vielä lisäksi. Mhyöskään pyynnin lisäys parilla naksulla ei ollut mieleeni jolla kasvanut teho olisi palauttanut puhallus nopeuden. Sen sijaa nappasin tuon helposti irroitettavan kopan irti ja kytkin heat pipe sensorin johtoihin kaapelin jonka toiseen päähän laitoin sokeri palan johon testasin paria vastusta. Aluksi 27kohmista ja sen jälkeen 47kohmista. Tuo jälkimmäinen tuntuu olevan juuri oikea eli med nopeus irtoaa automaatti puhalluksellakin osatehoilla 330w+ Ihan pienillä 250w osatehoilla jättää med- nopeudelle(kun pakkasta -5).

Sen lisäksi että nyt leviää takanlämpö niin COP:i nousee sen pari kymmenystä.
Toki miinus puolena on se että puhallus äänet on med tasoa joten laite ei ihan hissukseen pyöri seinällä.
 

jarip

Vakionaama
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Onko tuo modaamasi anturi se, joka mittaa kennon lämpötilaa? Pana ei suostu puhaltamaan suuremmilla nopeuksilla, jos puhalluslämpötila on liian alhainen. Huijaako tämä modaus juuri tätä lämpötilaa? Mahtaneeko siitä olla haittaa sitten kovilla tehoilla tai jäähdytyksellä?
 

dbwarrior

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Juu, sisäyksikön heatpipesensor joka majailee siinä kennon päädyssä putkeen jämäkästi kiinnitettynä.
Tuossahan on "huijausta" kohtuu vähän joten usko tuon dramaattisesti muuttavan toimintoja.
Tuota viilennys puolen käyttäytymistä en rehellisesti sanottuna edes miettinytkään. Jos siellä ilmenee jotain kumallisuutta niin se on 2min niin vastus on irti. Hmm. Onkohan viilennyksessä jotain rajoituksia puhallus nopeuden suhteen. Yks mikä tulee mieleen niin sisäyksikön jäätymisen esto voi toimia väärin kun sensor data antaa liian lämmintä.

Ainakaan lämmityspuolella tuosta ei ole kuin positiivista sanottavaa mun kohteessa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

VTT:n testissä Pana olisi pärjännyt paremmin jos ei tuo manuaalipuhallusnopeus olisi rajoitettu kuten se nyt on. Fujitsulla oli tuossa testissä saman näköistä tuo puhallusnopeuden rajoittelu.
Tuntuisi että III-nopeutta (Me) ei suostuu puhaltamaan vasta kun kenno on yli 40 C ja II-nopeutta (Me+) kun kenno on yli 38 C.
http://www.scanoffice.fi/uploads/vtt-raportit/VTT-S-08832-10.pdf

Puhallusmäärissä ei päästä siihen mitä esitteesä luvataan Me-nopeudelle (9,8 m3/min = 588 m3/h ~163 l/s) => Olisiko tuo puhallus ollut sittenkin vain Me-.
 

Liitteet

  • NE9JKE puhallussäätö.png
    NE9JKE puhallussäätö.png
    26,8 KB · Katsottu: 616
  • NE9JKE puhallus.png
    NE9JKE puhallus.png
    72,7 KB · Katsottu: 565

dbwarrior

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Tuo Jantin liittämä käppyrä kuvaa hyvin tuota Auto asennon toimintaa.
Esim sulatuksen jälkeen konehan tekee sen pikku spurtin jolloin kenno käy lämpöisenä ja auto asento valkkaa aika nopsaan med asennon, jos tehoja käytössä. Tuosta kun meno rauhoittuu ja lämmöt laskee niin manuaali asennon käyttäminen pykälää pienemmällä vaikka med- aiheuttaa sen ettei med nopeutta tule taikaisn palattaessa Auto asentoon. Sitten jos käyttää med asennolla manuaalilla ja palaa med asentoon niin sillon se säilyy med asennossa. Eli toimii just niin kuin käppyrässä on kuvattukkin. Tietyllä alueella lisätään nopeutta kun taas tietyssä kohtaan vaan säilytetään.
Tuo "RPM maintain" Ikkunahan on tuon mukaan sen 4 astetta.

Tuo manuaalin AUTO asennon Pattern kuvaus ei mullei oikein auennut että millasta jumppaa siinä tehdään ajan suhteen. Onko kyse siitä että 10sec välein pähkitään että mennäänkö ylös, alas vai pysytäänkö paikallaan.
 

dbwarrior

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Tulipa innostuttua tutkaileen tätä heat pipe sensor modausta vähän lisää.
Lähinnä alkoi askarrttaan tuo minimiteho alueen käyttäytyminen. Tuon 47kilosen vastuksen kanssa oltiin välillä tilassa jossa olttin min puhalluksella ja toisinaan med- tasolla.
Alkuunsa kokeilin tilannetta jossa katkokäynnissä palataan käyntijaksoon pumppun ollessa vakio kuntoinen( vastuksen otin kokonaan pois). Tuon katkolle menon järjestin pudottamalla pyyntiä parilla asteella. Totesin että puhallus oli todella pientä kun alkuperäinen pyynti palautettiin ja pumppu läks lämmittään.
Seuraaavaksi sama testi 38kilosella vastuksella. Tällä arvolla puhallus starttaa vaikka med asennolla mutta ei sentään me+ asenolla kelin ollesssa ulkona +8 ja ottotehon vakiintuessa tuonne karvan vajaaseen 220Wattiin. Tällä kelillä ja noilla asetuksilla päästään aika uskomattomiin koti COP arvoihin.
DT=6.3-6.5 astetta
todellinen med nopeus=5.4
PowerIN=215W
Koticop=5.4-5.6

Tämän session päätteksi otin vielä arvot ylös LO nopeudella:
DT=8.0-8.2
PowerIn=222W
Koticop=4.7-4.9

Euroinahan tuosta ei ole kultakaivokseksi. Tilanteessa jossa pumppu kävis koko vuorokauden tuota minimiään eli pumpun läpi menis se 5.3kwh ja ulostulot 29kwh vs 25kwh. Ero ei ole kovin suuri varsinaakn kun med tasoa ei ehkä jaksa kuunnella telkkaria kattellessa. Jätänpä silti tuon 38kilosen tuohon ja kattelen kehittymistä pari viikkoa kun näyttää kelit sopivasti seilaavan tässä 3-8 asteen välissä.
Itse asiassa toivon että tällä hienosäädöllä katkokäyntiä tulisi pikkuisen vähemmän, eli kun ilma liikahtaa kunnolla. Sisäyksikköhän on sijoitettu niin että mitä enemmän puhallusta niin sitä paremmin saadaan lämpö taaimmaisiin nurkkiin.
 

dbwarrior

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus


Eka vrk takana tällä uudella vastusarvolla. Näissä testeissä löytyi mielenkiintoinen "käänne" piste minkä jälkeen pykälää kahta suurempi puhallin nopeus alkaakin olla kotiCOP arvoltaan sama tai jopa pienempi.
Tuollaisen tilanteen saa aikaan esim nolla kelissä, jos pumppu tipahtaa minimitehoille. Sinäänsä jännä että pykälää suurempi kompurateho ennen minimi tehoa oli kotiCOP arvoltaan selkeesti paree eli siirtymin oli vain 250W-> 218W. Silloin ei med asennolla saakkaan yhtään suurempaa kotiCOP arvoa kuin med- nopeudella. Samaan aikaan myös voi havainnoida että POWER IN ei putoakkaan pykälää suuremmalla nopeudella kuten se normaalisti aina muutoin tekee. Tuosta saakin NYT JATKOA AJATELLEN hyvän nyrkki säännön. Ohje siis jatkossa on, että jos kulutus mittari ei näytä tehon tippumista puhallusnopeuden noustessa on turha puhallella kovempaa.

Tuossa kelin lämmetessä hieman testailin tuota uutta "nyrkki" sääntöä ja kovin yleispätevä tuntuis olevan. Ulkona kun oli 4 astetta power IN taso tippui 219W tasosta 213W tasoon puhallus nopeuden noustessa. Eli vaikka puhallin nappaa sen 5-6W lisää tehoa niin tippuneet lauhdutuspaineet(?) pudottaa kompuran ottamia tehoja. Tuon puhaltimen tehon muutoksen huomaa hyvin jos lukee tehon just muutoksen jälkeen. Jos puhallus nopeutta laskee niin teho tipahtaa heti tuon muutoksen verran , kunnes nousevat lauhdutuspaineet alkaa nostaa kompuran tehoa lämpöjen noustessa. Sama toiseen suuntaan. Puhallusnopeuden kasvatus pompauttaa ensiksi tehoja 5 wattia ylös josta tehot alkaa sitten tippua päätyen yleensä lähtö tehon alle.

En tiedä korreloiko tuo puhalluslämpö tuota "kipupistettä" mutta jos puhalluslämpö nolla kelissä tippuu alle 28asteen(DT tippuu sillon alle 6 asteen) niin sillon tuntuu kotiCOP arvossa tapahtuvan tuo dramattisempi ero.
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Kuinkas noissa vanhemmissa Panasoniceissa (CS-E9EKEB) kun on kaksi pipe temperature sensoria? Näissä uudemmissa kai vain yksi, mutta miten nuo kaksi vaikuttavat pumpun toimintaan?
 

dbwarrior

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

vrk_ulkolampo_09102011.PNG


En sitten tiedä oliko tuolla todellisella med tason puhalluksella merkitystä, mutta edellis vrk mentiin tasakaasulla koko siivun.
Aamulla töihin lähtiessä oli mittarin kertynyt 23h seuranta jaksolta 4970W eli 216w*23h. Eilen oli vielä aurinkoinen syyspäivä joten keittiön aamuaurinko ja olohuonen iltapäivä aurinkokin lämmittää selkeesti niitä tiloja, jolloin katkokäynnille tipahtaminen on aina todennäköisempää.

Noita kotiCoppeja laskiessa havahduin että tälläset optimaaliset syyspäivät on ihan merkittäviä pumppauskelejä jo.
Jos pumppu päästelee vrk:n keskimäärin 4.5 kotiCOP:lla niin säästöä syntyy about 18kwh per vrk. Vaikka kuiva kevät päivä toki on se optimaalisin.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Palaisin tähän vanhaan aiheeseen.

Onko heatpipe anturin huijaminen paras tapa sitenkään huijata panaa puhaltelemaan kovemmin?
Ainakin wanhasa CKP-mallissa on kaksi anturia; heatpipe ja sitten muoviletku ptäkään suljettu toinen anturi joka on rautalangalla kennon päällä. Kuvittelisin että tuo kennon päällä irrallaan killuva anturi olisi se mitä pumppu käyttää sisälämpötilan haisteluun.

Kumpi nyt sitten olisi parempi tapa huijata, heatpipe vai sisäilmaanturi? Molemmat mitä ilmeisemmin johtaa suurempaan puhallusnopeuteen. Sisäilmaanturin huijauksessa pitää kyllä käyttää isompaa pyyntiäkin.

Entä kumpi anturi olisi parempi huijauskohde jos olisi tarkoitus saada pumppu (GKE) pitämään autotalli vähän viileämpänä. Viime talvena sisälämpötila tallsissa oli liki 20 vaikka pyynti oli 16.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

HotZone sanoi:
Onko heatpipe anturin huijaminen paras tapa sitenkään huijata panaa puhaltelemaan kovemmin?

Kyllä koska sen perusteella rajoitetaan maksimi puhallusnopeutta.

Ainakin wanhasa CKP-mallissa on kaksi anturia; heatpipe ja sitten muoviletku ptäkään suljettu toinen anturi joka on rautalangalla kennon päällä. Kuvittelisin että tuo kennon päällä irrallaan killuva anturi olisi se mitä pumppu käyttää sisälämpötilan haisteluun.

Kyllä tuo on imuilma-anturi, jonka perusteella säädellään laitteen tehoa.

Entä kumpi anturi olisi parempi huijauskohde jos olisi tarkoitus saada pumppu (GKE) pitämään autotalli vähän viileämpänä. Viime talvena sisälämpötila tallsissa oli liki 20 vaikka pyynti oli 16.

Kannattaa huijata kumpaakin. ;)
Imuilma-anturilla niin että saa pyynnin kohdalleen ja kennoanturia jotta saa käytettyä kovempia puhallusnopeuksia.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Eikös imuilma-anturin huijaaminen johda myös suurempiin puhallinnopeuksiin. Konehan salliin suuremman nopeuden jos lämpötilapyynti on kuumempi. Näin ainakin olen kuvitellut.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Ei, vaan kone sallii suuremman puhallusnopeuden kennon ollessa kuumempi. Pyynnin nosto toki nostaa tehoa (ja sitä kautta suurinta mahdollista puhallusnopeutta) siksi aikaa että pyydetty lämpötila on saavutettu.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Eli siis sama asia. Jos sisääntuloilman anturin huijaa luulemaan että ilma on lämpöisempää ja samalla nostaa pyyntiä, Pana luulee lämmön olevan kuumempi jolloin vedonelimonointi algoritmi ei estä puhallinnopeuden nostoa.
Minun käsittääkseni Panan vedonpoistoalgoritmi nimenomaan vähentää nopeutta matalilla lämpötila-asetuksilla.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

HotZone sanoi:
Minun käsittääkseni Panan vedonpoistoalgoritmi nimenomaan vähentää nopeutta matalilla lämpötila-asetuksilla.

Ei vaan matalilla kennolämpötiloilla. ;)
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Ei ole sama asia. Pana antaa puhaltaa kovaa kun kenno on kuuma. Kenno on kuuma kahdessa tilanteessa:
  • Ollaan stabiilissa tilanteessa ja lämmitystehon tarve on kova
  • Ollaan juuri nostettu pyyntiä, eli pumppu käy kovaa päästäkseen stabiiliin tilanteeseen

Kennolämpötila-anturin huijaamisella saadaan pumppu luulemaan että kenno on kuumana, jolloin Pana myös suostuu puhaltamaan kovempaa. Imuilma-anturin huijaaminen johtaa siihen, että pumppu pyrkii lämpötilaan joka ei ole sama kuin kaukosäätimestä pyydetty.

Olen kokeillut molempia käytännössä.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Mitä haittaa siitä kennoanturin huijaamisesta voi tulla?

Onko tieto minkätyyppinen kyseinen anturi on vai NTC-vastus?
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

NTC-vastus siellä on. Huoltomanuaalista löytyy käyrätkin.

Käsittääkseni huijausta ei voi käyttää jäähdytyksellä, koska se sotkee tiedon siitä milloin sisäyksikön kenno olisi menossa liian kylmäksi. Samaten lämmityskäytössä huijaus rajoittaa maksimitehoa alemmas, silläkin puolella on nimittäin kennolämpötilan yläraja jota pumppu ei ylitä. Eli huijauksen pitäisi olla kytkettävissä päällä ja pois.
 

teukka

Vakionaama
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Lukaisin kursoorisesti tätä ketjua ja tuli mieleen, että itseään siinä huijaa kun asentaa ilpin takan kylkeen. ;D
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Toni sanoi:
NTC-vastus siellä on. Huoltomanuaalista löytyy käyrätkin.

Käsittääkseni huijausta ei voi käyttää jäähdytyksellä, koska se sotkee tiedon siitä milloin sisäyksikön kenno olisi menossa liian kylmäksi. Samaten lämmityskäytössä huijaus rajoittaa maksimitehoa alemmas, silläkin puolella on nimittäin kennolämpötilan yläraja jota pumppu ei ylitä. Eli huijauksen pitäisi olla kytkettävissä päällä ja pois.

Olisko linkkiä huoltomanuskaan? tai pelkkä tieto resistanssista 25 asteessa riittää.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Tästä ketjusta löytyy linkkejä: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=338.0

Aika sama minkä pumpun manuaalia katsoo, noissa on yleensä sama komponentti.

Mä olen käyttänyt 22 kOhm huijausvastusta: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=15876.msg195713#msg195713
 
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Moi,

Avasin syksyllä ilpin kotelon puhdistusta varten. Samalla päätin kokeilla helppoa modausta.
Aiheutankohan mitään haittaa ilpin toiminnalle, kun siirsin pipetemp anturin kuumakaasuputken kylkeen.
Tällöin pipetemp anturi saa nopeammin huijaustiedon, että kenno on jo riittävän lämmin täys puhallukseen.
Laite on Onniline 09 sarjalainen, siis Midea sukuinen. Mutta laitoin kysymuksen tähän ketjuun kuitenkin...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Wööbbäri sanoi:
Aiheutankohan mitään haittaa ilpin toiminnalle, kun siirsin pipetemp anturin kuumakaasuputken kylkeen.
Tällöin pipetemp anturi saa nopeammin huijaustiedon, että kenno on jo riittävän lämmin täys puhallukseen.

Lämmityksellä tuo voi aiheuttaa sen että alkaa rajoittamaan kompressoritehoja herkemmin kuin aikaisemmin.

Jäähdytyksellä ei tunnista että kenno on pakkasella => jäätymisvauriot mahdollisia..

Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleeni, voi olla muitakin.
 

Liitteet

  • Protection 1.png
    Protection 1.png
    13,2 KB · Katsottu: 252
  • Protection 2.png
    Protection 2.png
    11,3 KB · Katsottu: 247

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön heat pipe sensor "huijaus" vastus

Wööbbäri sanoi:
Moi,

Avasin syksyllä ilpin kotelon puhdistusta varten. Samalla päätin kokeilla helppoa modausta.
Aiheutankohan mitään haittaa ilpin toiminnalle, kun siirsin pipetemp anturin kuumakaasuputken kylkeen.
Tällöin pipetemp anturi saa nopeammin huijaustiedon, että kenno on jo riittävän lämmin täys puhallukseen.
Laite on Onniline 09 sarjalainen, siis Midea sukuinen. Mutta laitoin kysymuksen tähän ketjuun kuitenkin...

Riippuu varmaan softista, omissa mittauksissani näytti siltä että sisäkennon antureilla oli aika tärkeä tehtävä EEV:n säädössä.
 
Ylös Bottom