Sisäyksikön paikka lämmitykseen

Karmac

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Olen nyt parikuukautta koittanut löytää hyvää paikkaa sisäyksikölle, ajattelin jos täällä olisi viisaampia jotka tuntee uusien pumppujen ilmanlevityksestä enemmän.

ILP:n pääsijainen tehtävä olisi hoitaa lämmityksestä mahdollisimman suuri osa. Asunnossa on myös varaava takka olohuoneessa (joka on talvisin aktiivisessa käytössä) ja aivan uusi LTO järjestelmä (Swegon casa w3). Kylpyhuone/sauna/kodinhoitohuone lämpeää aika hyvin pelkällä hetivalmiin sähkökiukaan tuottamalla lämmöllä.

Paritalo on rakennettu 2003.
Ilp_paritalo.png

Viilennyksestä en ole kiinnostunut, pelkästään mahdollisimman tehokkaasta lämmönjaosta.

Olisiko mitään hyviä ajatuksia?

kotte

Hyperaktiivi
Joko (standardipaikkaan) uloskäynnin tuulikaapin oven päälle (jos sopii korkeuden puolesta) tai vaihtoehtoisesti pesuhuoneen seinälle oven viereen puhaltamaan olohuoneeseen oviaukosta (hiukan pitempi putkiveto tarvitaan, mutta lämmönjako voisi olla edellistä toivottavampi).

Wc:n oven päällä on turhan ahdasta (ja tuoltakaan ei ole erityisen helppoa vetoreittiä putkistoille, minkä lisäksi sulatusäänet voivat häiritä makuuhuoneissa).

Karmac

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Hmm. kummatkin mielenkiintoisia ehdotuksia. WC:n ovenpäällä oli aikaisemmalla asukkaalla ILP, läpiviennit on olemassa. Käsitin ettei R32 pumppua voi asentaa niin että menee huoneiden läpi?

WC:n ovenpäällä on 62cm tilaa. Pumppu jota olen ajatellut on Daikin Perfera 40, ilmeisesti parhaimpia lämmityspumppuja?

Olohuone paikka on myös uusi minulle, ajattelin alunperin keittiön ja olohuoneen väliseinän kohdalle ruokailutilan ikkunoiden päälle. Tässä kierrossa on kyllä järkeä mutta voi olla ettei ilma kierrä pohjoispäätyyn asti. Olohuoneen lämmittää mukavasti takka.

kotte

Hyperaktiivi
Olohuone paikka on myös uusi minulle, ajattelin alunperin keittiön ja olohuoneen väliseinän kohdalle ruokailutilan ikkunoiden päälle. Tässä kierrossa on kyllä järkeä mutta voi olla ettei ilma kierrä pohjoispäätyyn asti. Olohuoneen lämmittää mukavasti takka.
Ilma kylläkin kiertää paremmin, kun ilppi puhaltaa suppeasta ympäristöstä laajempaan kuin toisin päin (viittaan pesuhuoneen seinään) -- fysiikka ts. virtausmekaniikka toimii näin. Kiertoreittihän on ehdotuksissa sama, vain kiertosuunta vaihtelee. Ilppi myöskin häiritsee vähiten, kun se sijoitettu tilaan, jossa ei suoranaisesti oleskella.

Sinällään olohuone olisi helpoin paikka asennuksen kannalta, jos ulkoyksikön saisi heti seinän taakse.

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Itse ehdotin tätä ilpin sijoitusta olkkarin myös sen jäähdyttämiseen kannalta, vaikkei sitä kysytty.
Jos ILP on aiemmin ollut eteisen oven päällä, niin onko tietoa, mikse sitä siellä ole enää?

Ylös Bottom