Sisäyksikön paikka

redlight5

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kyseessä siis huoneistoalaltaan 159m2 kokoinen 1.5 kerroksinen OKT suorasähkölämmityksellä ja tarkoitus olisi tiputtaa lämmityskuluja ILPin avulla. Liiteenä olevassa pohjakuvassa on paikka punaisella jota itse ole miettinyt ja laitteeksi olisi tarkoitus laittaa mitsun LN25. Tupakeittiön pöydässä tulee vietettyä tuossa tilassa vähiten aikaa joten sijainti sen perusteella. Ideana olisi, että ilma kulkee kohti eteistä takkaleivinuunin ylitse ja siirtää sen lämpöä samalla tehokkaammin. Saako tuolta etäisyydeltä siivekkeillä suunnattua ettei kaikki ilma jää nyt keittiön liesituuletinnurkkaan? Lämpiääkö itse tupakeittiön pohjoisreuna tarpeeksi? Tupakeittiön keskelle ikkunoiden päälle olisi varmaan paras paikka (oikea seinusta), mutta ikkunan päällä on vain reilu 30cm tilaa ja ilmantulokanava joten malliksi pitäisi vaihtaa jokin matalampi (Panasonicilla taisi jokin olla mutta hintakin on heti kovempi...).

EDIT 2.11.2018: Itse asiassa tuon Panasonicin LZ25 olisikin asennettuna halvempi kuin mitsu jolloin sen voisi laittaa itäreunan ikkunan päälle. Harmi kun tuosta laitteesta ei oikein kokemuksia ja testejä tunnu löytyvän niin joutuuko tässä vähän sian säkissä vain ostamaan.

EDIT 17.12.2018: LN25 asennus on tulossa 21.12. Yksikönpaikaksi olisi nyt tulossa kuvanmukaiset eli sisäyksikkö siniseen ja ulkoyksikkö pinkkiin. Tässä sijainnissa olisi minimaalinen meluhaitta joten puhallusta voisi aina isolla ja ilman osuessa takkaan se toivon mukaan siirtyisi myös sivuille jonkin verran eikä kaikki nousisis suoraan yläkertaa portaikosta, onko mielipidettä tästä?

Liitteet

Viimeksi muokattu:

redlight5

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kiitoksia ensimmäisestä vastauksesta :) Tuo paikka oli myös yksi alkuperäisiä joita harkitsin, mutta tupakeittiön pohjoisosassa oleskellaan se 90% ajasta ja ilmavirta käännettynä aulan suuntaankin menisi suoraan yhden sohvan ylitse jossa vaimo aina köllöttää. Paras balanssi lämmitykselle ja mukavuudelle pitäisi keksiä, ei ole helppo homma :| Pitää kyllä silti vielä harkita tuota ehdottamaasi paikkaakin, kyllä siitä parhaiten lämpö leviäisi...

redlight5

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Punainen oli alkuperäinen idea itsellä, mutta tuli niin paljon toisaalla sanomista että sulaa voipaketit kun tekee keittiön saarekkeella eväksiä yms. että se hieman jäi. Pidetään vielä sekin mielessä vaikka pohjat nyt on vain tehtynä ulkoyksikölle pinkillä merkittyyn paikkaan... Kukaan ei ole vielä kommentoinut onko tuo eteinen nyt aivan surkeista surkein paikka? Korjasin kuvaan takan todellisen koon, se on noin 1.5m korkea joten yläpuolella on metrin verran tilaa. Piippu on työhuoneen puolella

Liitteet

redlight5

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Vastataan vielä kerran tänne itse eli katson paikan vielä huomenna asentajan kanssa, mutta olen kyllä nyt päätymässä takaisin tuohon punaisella merkattuun paikkaan, ja tosiaakin mahdollisimman lähelle idänpuoleista ikkunaa. Tuosta saadaan täydellä viistolla ilmaa ohjattua luultavasti 5 metrin matkalla jo jonkin verran oikealle jolloin lämpö ohjautuu myös tuonne aulan ja makuuhuoneen suuntaan keittiön sijasta. Lisäbonuksena maankallistukset tuossa ulkona sallivat kondenssivesin veluttamisen suoraan maastoon ja ulkoyksikkö on enemmän piilossa ja muutenkin helpommassa paikassa.

Ylös Bottom