Suorasähköstä maalämpöön. Paritalo 250m2 vm. 2005

oilman

Aktiivinen jäsen
Puhuin aloittajan nykysysteemistä...
Aivan, ja perun omatkin jutut, piti tulla pannuhuoneeseen. :D
Tosiaan tuo säätöventtiili on menon ja paluun välissä, näemmä saan itsekkin säädettyä kierron lämmöt tuolla.

Meillä kierron menolämpö on n.60c, silloin saa hanasta sen 50-55.
 

roots

Hyperaktiivi
Sulla taitaa puuttua tuo lämpösulku (niinkuin monelta muultakin, itseltä myös vaikkei tuo värkki olekaan):
1581588188401.png

1581588223731.png

1581588324643.png


Aloittajalla lämpösulku on...
 

Qcela

Jäsen
Eikös tuo Oras kierrätä sitä sekoitusventtiilin asetuksen mukaista lämpötilaa. Itse vaihtaisin tuon venttiilin sen enempää kyselemättä ja katsoisin tuleeko parannusta. Työkaluiksi tarvitsee jakarin tai 32 mm avaimen.

Sähkössä tuossa ei voi nykyisellään säästää kuin siirtämällä lämmityksen yöajalle.
Eikö sähkössä säästyisi siinä, että systeemi ei venttiilin vaihtamisen jälkeen työnnä kaikkiin käyttövesiputkiin sitä 70-asteista mikä on suoraan pois varaajasta ja jonka poistumisen seurauksena varaajaa pitää taas lämmittää uudestaan? Korjatkaa, jos olen väärässä mutta eikö veden viilennys tapahdu vasta käyttöpisteessä? (Järkeilin tämän nyt itse) :) Eli nykyisellään varaajasta lähtee suihkuun koko ajan 70-asteista, mikä viilennetään suihkussa vaikka 40-asteiseksi. Venttiilin vaihdon jälkeen varaajasta lähtisi suihkuun 55-asteista mikä viilennetään.
 

oilman

Aktiivinen jäsen
Tällainen:

Mahtaakin olla säädetty yhteen minuuttiin. Ja Func on E eli vaihtokosketinta R käytetään.
Eli 1min vetohidastus jolla ajetaan tuota vaihtokosketin R:ää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200213-112828.jpg
    Screenshot_20200213-112828.jpg
    37 KB · Katsottu: 119
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Eikö sähkössä säästyisi siinä, että systeemi ei venttiilin vaihtamisen jälkeen työnnä kaikkiin käyttövesiputkiin sitä 70-asteista mikä on suoraan pois varaajasta ja jonka poistumisen seurauksena varaajaa pitää taas lämmittää uudestaan?

Näin talvella kun sinulla talo lämpenee sähköllä, se lämpöenergia pitää sinne jostakin tuoda. Tietääkseni mitään muita vaihtoehtoja ei talossasi ole kuin tuo sähkö. Ellei sisällä ole liian lämmintä, ei siinä sähkön kWh määrässä voi säästää oikein missään muussa kuin veden käytössä ja ilmanvaihdossa. Kesällä kun ei tarvitse lämmittää, tuo kuumavesikierron lämpö menee pääosin hukkaan ja tulee lämpimillä ilmoilla jopa haitaksi.

Tilanne muuttuu vasta sitten, kun sinulla on jokin korvaava lämmitystapa, joka on sähkönkäytölleen tehokkaampi kuten ILP, VILP, MLP.
Takan lämmityksellä voi pienentää toki sähkölaskua, mutta jos se ei kata edes ajoittain koko lämmitystarvetta, tuolla kuumavesikierrolla ei ole silloinkaan merkitystä, koska se lisälämpö tulee sähkömittarin kautta yhtä tai toista reittiä.

Villasukat ja kuumavesipullo ovat toimivia keinoja.
 

Jolberious

Vakionaama
Kuj
Edelleen, olen hankala ihminen ja toistan itseäni.
Suuriakaan säätöjä tekemällä en usko että säästöt olisi 10% suurempia. Sähköä menee silti tässä 0-kelissä melkoisia määriä, ja tuolla hinnalla eurojakin hulahtaa yhden yrittäjän kuukausitulojen verran pelkkiin sähkölaskuihin.

Kaikki nykyiset romut Stenan lavalle, asentaja voi poimia kirsikat sieltä päältä ja myydä torissa sitten pienen palkkansa lisäksi vähän extratuloja. Maalämpö tilalle omalla sisäyksiköllään ja kappas, sähkölaskut tippui 75% alaspäin lämmityskaudella. Jäähdytyskaudella ei ole 2500l varaajaa 80asteisena olkkarin nurkassa sukankuivaustelineenä.

Lisäksi tuollainen 2500l varaaja vie vähintään 4m2 lattiapinta-alaa, joka kustantaa 5000e/m2 hinnalla 20 000eur.

Äkkiä veikkaan että kohteen hinta pyörii jossakin aivan järjettömissä summissa suhteessa meidän haja-asutusalueiden kohteisiin, johon maalämpöjä asennetaan ilman mitään tunnontuskia. Sieltä ei varmaan edes oikeaa tonttia (ei mikään postimerkin kokoinen 1000m2 ) saa 100k hinnalla, täältä saa jo talon siinä mukana.
Kannattaa varmaan tuo sähkö kilpailuttaa. Yleissähkö on esim itselläni tällä hetkellä halvempaa, kuin sulla tuo yösähkön hinta. Esim Lumo paukuttelee 0e/kk ja 3,56snt/kWh hinnalla
Taas jälleen toistan itseäni.

Helpoimmat säästöt saa kilpailuttamalla sähkösopparinsa.
Suurimmat säästöt taas sillä että jättää nykyisen järjestelmän säätämisen sikseen (ainakaan 900e hinnalla paisarin esipaineiden tarkastusta ei kannata suorittaa).

Koitan tässä sanoa sitä, että on aiiivan turha mennä perse edellä puuhun ja vielä maksaa siitä.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Suurimmat säästöt taas sillä että jättää nykyisen järjestelmän säätämisen sikseen (ainakaan 900e hinnalla paisarin esipaineiden tarkastusta ei kannata suorittaa).

Koitan tässä sanoa sitä, että on aiiivan turha mennä perse edellä puuhun ja vielä maksaa siitä.

Niin, tässä ollaan keskusteltu miten kulutusta voisi alentaa ilman inevstointeja. Itse olisin päräytänyt pumpun paikalleen - VILP tai MLP - ja sen jäälkeen tehnyt sen säästösäätö ilman investointeja.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuohon pumppu kiinni niin millä käyttövesi tehdään?

Minun mielestä ensimmäinen homma on miettiä miten hirmulämmöt saa alemmas
 

Jolberious

Vakionaama
Tuohon pumppu kiinni niin millä käyttövesi tehdään?

Minun mielestä ensimmäinen homma on miettiä miten hirmulämmöt saa alemmas
Sillä maalämpöpumpulla.
Jos mietitään tälläi käänteisesti:

13snt / kwh kokonaiskulut, 200kWh / vrk = 26e
Viikossa 182e.
+ 900e paisarin esipaineet ja syöttösekoitusventtiili.

= Vähän vajaa 1100e selällään ja edelleen vuosisäästöt 0e, sillä varaaja on asuinrakennuksessa -> hukkalämmöt jäävät hyötykäyttöön. Asunnon energiantarve ei laske astettakaan, vaikka miten säätäisi. Säädön pitää lähteä siitä että sähköä säästyy. Aivan sama energia menee, lämmitetään vesi aina yöllä 40->60 tai 60->80. Erona on se, että emäntä lähtee joku hetki kun suihkusta tulee illalla vain 30asteista vettä, se se vasta kalliiksi tulee.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tarkoitin että miten veden lämpö nostetaan niin korkealle, ettei kolmannesta kerroksesta kuulu kellariin asti kun emäntä menee suihkuun ensimmäisen kerran MLP hankinnan jälkeen?
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Sulla taitaa puuttua tuo lämpösulku (niinkuin monelta muultakin, itseltä myös vaikkei tuo värkki olekaan):
katso liitettä 62933
katso liitettä 62934
katso liitettä 62935

Aloittajalla lämpösulku on...


Mitä tuo lämpösulku tarkoittaa? Eli mitä tapahtuu jos venttiili on suoraan kattilan päällä? Eikö tuossa esimerkki kytkennässä kierrä kokoajan niin kuuma vesi mitä kattilasta tulee, vasta kun hana avataan sekoittuu kylmää vettä sekaan?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Tarkoitin että miten veden lämpö nostetaan niin korkealle, ettei kolmannesta kerroksesta kuulu kellariin asti kun emäntä menee suihkuun ensimmäisen kerran MLP hankinnan jälkeen?
No se mlp tekee riittävän lämmön. Mitä ihmeellistä siinä on?
 

Mikki

Hyperaktiivi
No olen ymmärtänyt tähän asti että kovin kovat lämmöt pitää olla kierrossa että suihkuista tulee lämmintä vettä.

Sanotaan vaikka että pitää lähteä +70 asteista. Sekö hoituu MLPllä niin vain?

Voi olla että sekoilen. Mutta onhan se teoriassa mahdollista että kolmannessa kerroksessa vesi on liian viileää jos lähtee esim. +65 asteisena.

Voi olla sekin, että olen ymmärtänyt väärin että mitä lämpöjä oikeasti tarvitaan.
 
Se tämänhetkinen käyttöveden 80 asteen varaajan lämpötilavaatimus johtuu melko varmasti viallisesta sekoitusventtiilistä sekä mahdollisesti heikkotehoisista kierukoista.
 

Jolberious

Vakionaama
Voihan se olla, että lämpöisen veden putket on vedetty lomalaudoituksessa, ilman eristeitä, jos lähtevä vesi täytyy olla 70asteista, jotta juokseva vesi yläkerrassa on suihkuun kelpaavaa 38asteista. Tälläinen maltillinen 32K alenema tietysti selittää energiankulutuksenkin ;)
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ja entä jos ei johdukkaan, vaan siitä että talo lämpiää huonosti eristetyillä käyttövesiputkilla?
Vaikka putket olisi eristämättä niin ne lämpenee kyllä koko matkaltaan lähelle lähtölämpöä. Tätäkin on yksi kesä kokeiltu.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Lienee kuitenkin järkevää mitata mitä sen veden pitää olla. Siksi ennen isoa investointia olisi kyllä hyvä tietää lähtöarvot mitä tavoitella.

Koko riski toki poistuu jos tuon koko kierron saa pois. Varaaja keskikerrokseen ja sitten katsoo mitä kellarissa riittää lämmöksi. Sen mukaan MLP mitoitus sitten
 

roots

Hyperaktiivi
Eipä taida olla ketjussa tiedossa mitä putkia ja missä ne menee sinne kerroksiin? Tarvitaanko/Onnistuuko joku jälkipriimari yläkerroksiin?
Oliko tässä 3 kerrosta ja kaikissa vesipisteitä? Missä jakotukit?

Siitä kierrosta lieneis järkevää päästä joka tapauksessa eroon...
 

Qcela

Jäsen
Kerroksia 4, ylimmässä ei vesipistettä eikä lattialämmitystä. Kellarissa vessa ja kaksi suihkua, ensimnäisessä kerroksessa keittiö, vessa ja suihku, toisessa kerroksessa vessa ja suihku. Jakotukit joka kerroksessa.
Yläkertojen suihkut tulevat olemaan vähäisellä käytöllä todennäköisesti.
Isoin kysymys minulle lienee se, onko systeemissä jokin vika, jonka voi korjata. Toinen kysymys on se, millä sähkönkulutusta voisi alentaa (maalämpö, VILP, ILP, aurinkopaneelit, varaava takka)
Ilmeisesti nyt se sekoittajan venttiili kannattaisi uusia ja paisunta-astian paine tarkastaa. En tosin tiedä mihin kaikkeen tällä on vaikutusta ja toki hinta on aika suolainen. Putkimies sanoi tätä ylähinnaksi, tuntiveloituksella mentäisiin.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
[....] hinta on aika suolainen. Putkimies sanoi tätä ylähinnaksi, tuntiveloituksella mentäisiin.

Jos putkarista ei ole ennestään kokemusta niin tämä menee "suolaisena" näytteenä taidoista ja samalla saat tästä putkarin millä teettää pumpun asennus tuntityönä.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
emäntä lähtee joku hetki kun suihkusta tulee illalla vain 30asteista vettä, se se vasta kalliiksi tulee.

Kalsean kylmän suihkun voi ennalta ehkäistä haalistamalla veden ja kuumentamalla tulistusvaraajassa suorasähköllä loppuun. Helsingin ilmastoon sopii noin suurelle kulutukselle oikein mainiosti joku iso VILP ja se tuottamaan semmoista lämpötilaa kuin lämmitys vaatii. Ellei sähköä kulu johonkin muuhun kuten sähköauton lataukseen tai autojen jatkuvaan lämmitykseen suuria määriä, sähkölasku putoaa alle puoleen ja lämmityksen osalta noin 1/3:aan.

Mihinkään lämpöpumppuratkaisuun kuuman veden kierrätys ei sovi, joten siitä on luovuttava siinä vaiheessa. Kahta varaajaa tuskin tarvitaan, mutta nämä ovat sen ajan murheita kun pumppusysteemin toteutusta miettiin.
 

Qcela

Jäsen
Varaajan sielunelämää kun mietin, niin osaako kukaan tosiaan sanoa, minkä lämpötilan mittari mahtaa olla mittari varaajan alaosassa? Valkoinen putki lähtee lattiakiertoon ja sen lähellä on varaajassa mittari. Putki ei ole lämmin.
Toisaalta lattiakiertoon yhdistyy toisessa kuvassa ylempänä oleva putki, mikä on kuuma.
 

Liitteet

  • IMG_20200213_200712.jpg
    IMG_20200213_200712.jpg
    45,4 KB · Katsottu: 143
  • IMG_20200213_200906.jpg
    IMG_20200213_200906.jpg
    88,5 KB · Katsottu: 146

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
minkä lämpötilan mittari mahtaa olla mittari varaajan alaosassa?
Valkoinen putki lähtee lattiakiertoon ja sen lähellä on varaajassa mittari. Putki ei ole lämmin.
Toisaalta lattiakiertoon yhdistyy toisessa kuvassa ylempänä oleva putki, mikä on kuuma.

Varaajassa on ilmeisesti mittareita eri korkeuksilla. Kai tuo pohjaosan veden lämpötilaa mittaa jos se varaajan pohjan lähellä on. Kun se näyttää joskus korkeaa lämpötilaa, varaaja on pohjaan saakka kuuma. Yleensä pohjalla ei paljon lämmintä liene.

Putket vaikuttavat olevan ihan normaali sunttikytkentä. Paluu lämmityksen kierrosta tulee varaajan pohjaan ja yläosasta otetaan sitä lämmintä, suntti säätää kierron lämmitystarpeen mukaan. Yhdistyvät samaan mötikään, olettasiin, ja siitä sitten kiertopumpulla talon kiertoihin.
 

kaihakki

Vakionaama
Kuten jo viestiketjun alussa totesin, on sinun energiakulutus ihan linjassa. Iso kämppä, niin lämpöä tarvitaan. Erilaisilla säädöillä voit pientä säästöä saada, mutta vain pientä. Isompi säästö edellyttää investointia joko VILPpiin tai MLPiin. Halvallakin VILPillä saat yli 10000 kWh vuotuisen säästön. Ja isommalla rahalla MLPhen vielä enemmän. Lisäksi on vaihtoehtona energian käyttämisen vähentäminen. Huonelämpöjä alas. Vähemmän suihkua ja saunaa, jne. Meillä naapurikin osaa pihdata. Sammuttaa kämpän lämmityksen maaliskuussa ja käynnistää loppusyksystä, kun pakkaset alkaa. Villapuseroa päälle ja sillai.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kuten jo viestiketjun alussa totesin, on sinun energiakulutus ihan linjassa. Iso kämppä, niin lämpöä tarvitaan

Eise kyllä ole. Kämppä on lämpöteknisesti edullisen mallinen ja suhteellisen uusi ja vie silti enemmän kuin tämä meidän käytännössä eristämätön -54. Ei se lämpö 2005-mallisen ulkoseinien tai yläpohjan kautta häviä - paitsi jos niissä on jotain vikaa. Eli minne se lämpö menee pitäisi kyllä selvittää. Sen lämpimän veden kierron pysäytys pariksi päiväksi voisi kertoa paljonko sen osuus on. Kierron pysäyttämiseen ei välttämättä pumpun pysäytys riitä, pitäisi olla joku sulku estämään myös vapaakierto.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Mitä muuten tulee lämpimän veden lämpötilaan hanassa.

Kyllä se 55 astetta olisi aika optimi kun kääntää täysin kuumalle, mutta siihen ei lämpöpumpulla hyvin pääse. Ei ainakaan jos on matkaa useita kerroksia.

Ja miksi.. on todella ärsyttävää jos hanan +38 asetuksen kohdalla ei tule suunnilleen +38 asteista vaan pitää kääntää hanaa selvästi kuumemmalle. Pahimmilaan aivan kuumalle asti.

Pikkuisen tuota on meilläkin kun ei viitsi kurittaa kompuraa liian kuumalle. Tulistusvaraaja siksi on hankintalistalla. Vaikka varaajalta suihkuun on ehkä 4m matkaa.
 

pamppu

Vakionaama
Ja miksi.. on todella ärsyttävää jos hanan +38 asetuksen kohdalla ei tule suunnilleen +38 asteista vaan pitää kääntää hanaa selvästi kuumemmalle. Pahimmilaan aivan kuumalle asti.

Se turvanapin kohtahan on helposti säädettävissä, nuppi veks ja eri asentoon. Mutta ei sen kyllä pitäisi olla riippuvainen tulevan veden lämmöstä. Meillä jakeluun lähtee se 45 astetta about ja se tulee myös hanasta. Ja silti suihkut antaa juurikin sen 38-39 astetta rajakohdassa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä se 55 astetta olisi aika optimi kun kääntää täysin kuumalle, mutta siihen ei lämpöpumpulla hyvin pääse. Ei ainakaan jos on matkaa useita kerroksia.

Ei vesi siinä matkalla paljon ehdi jäähtyä, mutta aluksi tulee kyllä putkesta sitä mitä siellä sattuu olemaan. Meillä on toistakymmentä metriä varaajasta suihkuun. Lämpöpumpulla se tehdään - pumpun vesi kiertää lämminvesivaraajassa olevassa kierukassa - ei se tuosta juuri kuumemmaksi lämpene: 2020-02-12 23:08:44.379 [update notice] received update-read broadcast hwcStatus QQ=10: off;61;off - tuo lämpö on mitattu kyllä aika alhaalta.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Nämä on vähän makuasioita. Mutta kun vertaa kaukolämmöllä tehtyä suihkua ja lämpöpumpulla tehtyä suihkua niin jälkimmäinen on kuin lehmän hönkäys.

Tottakai jos on kunnon pumput ja kunnon varaajat, niin tilanne on parempi. Tarkoitan näitä 170-200l integroituja varaajia missä on 50-53 asteista vettä. Kissan pissaa siihen verrattuna mitä kaukolämmön lämmönvaihtimesta tulee.
 

pamppu

Vakionaama
Tottakai jos on kunnon pumput ja kunnon varaajat, niin tilanne on parempi. Tarkoitan näitä 170-200l integroituja varaajia missä on 50-53 asteista vettä. Kissan pissaa siihen verrattuna mitä kaukolämmön lämmönvaihtimesta tulee.

Jos on 200 litran varaaja 50 asteisena, niin onkohan kukaan koskaan koittanut, että paljonko sieltä saa suihkuvirtauksella 50 asteista? Sen tiedän varmaksi, että vastaus ei ole 200 litraa, ei se varaajan tunkeva kylmä vesi kerrostu täydellisesti vaan sekoittuu väistämättä hiukan. Mutta mikähän se luku on, 100 litraa? 150 litraa? 38 asteiseksi suihkuksi muunnettuna se lienee ehkä 15 minuutin luokkaa? 15 min aikana pumppu ei ehdi sitä merkittävästi lisätä, ehkä ei yhtään (koska se ehkä saa aikaiseksi vaan sitä haaleata käyttöön kelpaamatonta siinä ajassa)

Kyllä meillä koko perhe osaa itsensä pestä niin ettei suihku ole yhteensäkään auki 15 minuuttia kauempaa, mutta jos suihkujen lisäksi pitäisi vaikka täyttää amme, niin sitten varmaan tuollainen purkki kylmenisi jo. Onneksi meillä esilämmityksen ansiosta suihkuvettä saanee toista mottia yhtä kyytiä. Ei se nyt ainakaan reilu 10 hengen porukalla ole koskaan loppunut ;D

Sen verran olen funtsinut, että jos meille tulee uusi mlp tai vilp, se ei ole integroidulla varaajalla, tai sitten sen kaverina on lämmityspuskuri esilämmityskierukalla. Ettei tarvi porukallakaan vesiä odotella.
 

kaihakki

Vakionaama
Eise kyllä ole. Kämppä on lämpöteknisesti edullisen mallinen ja suhteellisen uusi ja vie silti enemmän kuin tämä meidän käytännössä eristämätön -54. Ei se lämpö 2005-mallisen ulkoseinien tai yläpohjan kautta häviä - paitsi jos niissä on jotain vikaa. Eli minne se lämpö menee pitäisi kyllä selvittää. Sen lämpimän veden kierron pysäytys pariksi päiväksi voisi kertoa paljonko sen osuus on. Kierron pysäyttämiseen ei välttämättä pumpun pysäytys riitä, pitäisi olla joku sulku estämään myös vapaakierto.
Eräässä tekstissä luki, että talossa on neljä kerrosta. Jos on 250 m2, niin olisi 63 m2 pohja? Ei oikein kuulosta järkevälle. Voisiko olettaa, että 250 m2 on kolmen kerroksen ala ja lisäksi alin kerros-autotalli + tekniset tilat, saunaa, sun muuta.
Elikkä näin pitkä ketju on nyt juteltu. Olisi ehkä järkevää nyt inventoida tarkalleen, mistä on kyse. Millainen talo ja millainen porukka sitä käyttää ja miten.
 
Ylös Bottom