Joskus vuoden päästä pääsisi talousrakennuksen LVIS-asennuksia tekemään ja mieltä askarruttaa rakennuksessa olevien autotallin+remppapuolen ilmanvaihto.
Rakennuksessa on yläkerrassa "varastotila" (lue bändikämppä) eli käytännössä tulen siellä viettämään paljon aikaa aikanaan. Tuohon tilaan tulee normaali LTO viilennyksellä.
Alakerrassa on autoille ja muille värkeille remonttitila ja sen vieressä väliseinällä erotettuna kahden auton talli. Noihin LVI-suunnittelija oli piirtänyt vain painovoimaiset tulo- ja poistoräppänät. Nuo tilat luonnollisesti lisäksi paloeristetään yläkerran tilasta.
Kaikissa tiloissa lattialämmitys ja kesäksi lattiaviilennys rakennuksen omasta lämpökaivosta yläkerran tilaan, alakerran tiloihin en tuota laita tai sitten todella miedolla viilennyksellä kondenssiriskin takia koska sisäilmasta ei poisteta kosteutta.
Remppapuolelle ainakin tulee jonkinlainen koneellinen kohde- tai yleispoisto, koska siellä hitsaillaan, rälläköidään, koekäytetään koneita jne. Autotallissa ei muuten mitään ihmeellistä ilmanvaihtoa tarvisi koska siellä ei autoja pidetä pitkään käynnissä, mutta talvella sulava lumi kyllä nostattaa ilmankosteutta joka sekin olisi mukava sieltä tuuletella pois..
Nuukana ei yhtään tekisi mieli päästää lämmintä sisäilmaa raakana pihalle talvella, saako tuollaisiin kohteisiin mitään järkevää LTO-ratkaisua joka ei heti menisi tukkoon likaisesta ilmasta?
Rakennuksessa on yläkerrassa "varastotila" (lue bändikämppä) eli käytännössä tulen siellä viettämään paljon aikaa aikanaan. Tuohon tilaan tulee normaali LTO viilennyksellä.
Alakerrassa on autoille ja muille värkeille remonttitila ja sen vieressä väliseinällä erotettuna kahden auton talli. Noihin LVI-suunnittelija oli piirtänyt vain painovoimaiset tulo- ja poistoräppänät. Nuo tilat luonnollisesti lisäksi paloeristetään yläkerran tilasta.
Kaikissa tiloissa lattialämmitys ja kesäksi lattiaviilennys rakennuksen omasta lämpökaivosta yläkerran tilaan, alakerran tiloihin en tuota laita tai sitten todella miedolla viilennyksellä kondenssiriskin takia koska sisäilmasta ei poisteta kosteutta.
Remppapuolelle ainakin tulee jonkinlainen koneellinen kohde- tai yleispoisto, koska siellä hitsaillaan, rälläköidään, koekäytetään koneita jne. Autotallissa ei muuten mitään ihmeellistä ilmanvaihtoa tarvisi koska siellä ei autoja pidetä pitkään käynnissä, mutta talvella sulava lumi kyllä nostattaa ilmankosteutta joka sekin olisi mukava sieltä tuuletella pois..
Nuukana ei yhtään tekisi mieli päästää lämmintä sisäilmaa raakana pihalle talvella, saako tuollaisiin kohteisiin mitään järkevää LTO-ratkaisua joka ei heti menisi tukkoon likaisesta ilmasta?