Talousrakennuksen ilmanvaihto

Lappanen

Vakionaama
Joskus vuoden päästä pääsisi talousrakennuksen LVIS-asennuksia tekemään ja mieltä askarruttaa rakennuksessa olevien autotallin+remppapuolen ilmanvaihto.

Rakennuksessa on yläkerrassa "varastotila" (lue bändikämppä) eli käytännössä tulen siellä viettämään paljon aikaa aikanaan. Tuohon tilaan tulee normaali LTO viilennyksellä.

Alakerrassa on autoille ja muille värkeille remonttitila ja sen vieressä väliseinällä erotettuna kahden auton talli. Noihin LVI-suunnittelija oli piirtänyt vain painovoimaiset tulo- ja poistoräppänät. Nuo tilat luonnollisesti lisäksi paloeristetään yläkerran tilasta.

Kaikissa tiloissa lattialämmitys ja kesäksi lattiaviilennys rakennuksen omasta lämpökaivosta yläkerran tilaan, alakerran tiloihin en tuota laita tai sitten todella miedolla viilennyksellä kondenssiriskin takia koska sisäilmasta ei poisteta kosteutta.

Remppapuolelle ainakin tulee jonkinlainen koneellinen kohde- tai yleispoisto, koska siellä hitsaillaan, rälläköidään, koekäytetään koneita jne. Autotallissa ei muuten mitään ihmeellistä ilmanvaihtoa tarvisi koska siellä ei autoja pidetä pitkään käynnissä, mutta talvella sulava lumi kyllä nostattaa ilmankosteutta joka sekin olisi mukava sieltä tuuletella pois..

Nuukana ei yhtään tekisi mieli päästää lämmintä sisäilmaa raakana pihalle talvella, saako tuollaisiin kohteisiin mitään järkevää LTO-ratkaisua joka ei heti menisi tukkoon likaisesta ilmasta?
 

Lappanen

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Mitsubishi Losnay tulee ensimmäisenä mieleen. Suodatusta siinä ei tosin taida olla.
Tuollaisia/tuon tyyppisiä vähän oli mielessäkin. Yksi remppapuolelle ja yksi autotallin puolelle. Erikseen sitten suoraan ulospuhaltava kanavapuhallin muutamalla letkulla katosta roikkumaan jos ja kun haluaa hitsaus- ja pakokaasukäryistä eroon. Laitteiden äänentasolla ei suurta merkitystä.

Unohtui mainita, remppapuoli on noin 40m2/200m3 ja autotallin puoli 35m2+6m2 tekninen tila/90m3+15m3 tekninen tila.
 

Jullikka

Jäsen
Tuotahan on ainakin kahta kokoa, pienempi talliin ja isompi remppapuolelle. Huippari sitten katon läpi, jos todella haluaa käryistä eroon.
 

Lappanen

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Huipparivaraus olikin katolla jo valmiina, vaikkei tönöön mitään keittiötä liesareineen oltukaan suunniteltu. Varmaan siihen helpoin kytkeä, paloeristeet liesittulettimen veroisesti niin ei pitäisi tulla sanomista. Varmaan aika ryönäiseksi kyllä kanava ja tuuletin menee ajan saatossa, jos sillä kovasti innostuu pakokaasuja ja muita käryjä imeskelemään. Eipähän mene seinä mustaksi vs jos tuon olisi lyönyt kanavapuhaltimella seinästä läpi ulos.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Itellä vähä vastaavat ongelmat, talli 35m2, varasto 15m2 kesähuone 20m2 ja sauna/pesuhuone 10m2. Ite meinasin laittaa Lto koneen yhteinen kaikissa tiloissa, talliin sitten huippari ja tuloilmaventtiili. Eli tallissa kun jotaa tehdään Lto venttiilit kiinni ja huippari päälle ja tuloilma räppänä auki. En tiiä miten tällänen toimii? Ja mitenköhän Lto kone toimii esim 5c-10c huonelämmöillä jos talvella ei raatti enempää lämmittää?
 

Lappanen

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Itellä vähä vastaavat ongelmat, talli 35m2, varasto 15m2 kesähuone 20m2 ja sauna/pesuhuone 10m2. Ite meinasin laittaa Lto koneen yhteinen kaikissa tiloissa, talliin sitten huippari ja tuloilmaventtiili. Eli tallissa kun jotaa tehdään Lto venttiilit kiinni ja huippari päälle ja tuloilma räppänä auki. En tiiä miten tällänen toimii? Ja mitenköhän Lto kone toimii esim 5c-10c huonelämmöillä jos talvella ei raatti enempää lämmittää?
Onko sauna/pesuhuoneessa korkeampi lämpö vai kaikissa paikoissa tuo 5-10C talvella? Meillä ainakin kone alka herjata jos tuloilma alle 10C (viilennyksellä), kyllähän tuo LTO muuten varmaan pelaisi noillakin lämmöillä, ainakin jotenkin. Jälkilämmitystä varmaan sitten käyttää jos ja kun ei saa tuloilmaa omasta mielestään tarpeeksi korkeaan lämpöön.

Muutenhan tuon saisi tiiviillä moottoripelleillä hyvinkin toimimaan, kytkimestä napsauttamalla (ajastettuna tai manuaalisesti) ajaa tallista LTO-kanavat kiinni ja samalla aukaisee vaihtoilmaräppänän ja käynnistää huipparin.

Viranomaisen näkökulmasta tuo ei luultavasti olisi ok laittaa talliin yhteistä ilmanvaihtoa, tai vaatisi jotain ratkaisuja paloturvallisuuteen liittyen.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Tosiian kuvissa vain painovoimainen ilmanvaihto, Pesuhuoneessa pieni imuri. Kuvissa ei kiinteää lämmitystä ni ei tarvinnu energiatodistusta. Tosiaan eri paloluokkia rakennuksessa, et siinä mielessä jos jotaa käy ni ei määräysten vastaisesti viitti hirveesti tehä...
 

pre

Jäsen
Löysin tallin LTO asiaa sivuavan keskustelun, joka sopii kylkeen tiedoksi.
ja siellä "Moottoriajoneuvosuojien ilmanvaihto-ohjeet"

Meinaako Hhartikainen kommentissaan, että jos integroi tallin ilmanvaihdon muun tilan ilmanvaihtoon, niin 2x palopeltiä (1x poistolle ja 1x tulolle) riittäisi? Missä asetuksessa tuohon löytyisi tekstit.

Talli- remppatilassa jäähdytyskin olisi kesäaikaan hyvä ellei talli ole maan alla. Muuten tulee varmasti kuuma puuhatessa.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Pienet säädettävät räppänät riittää varsin hyvin talliin jos sinne ei jatkuvasti autoa aja.
Ite pistän tuloventtiilin (nosto-oven alareunassa) kiinni talvella. Se vuotaa kuitenkin jonkin verran ja kovilla pakkasilla teippaan katon rajan poistopuhaltimen aukon 3/4 umpeen.
Tallissa on kyllä auto ollut vain yhden yön joskus muinoin joten ilma ei kuormitu muuta kuin värkkääjästä ja joskus maaleista tms. jolloin pistän poistopuhaltimen päälle.

Turha tehdä varasto tai harraste tilana tomivasta tallista liian monimutkaista.
Sitäpaitti jos siellä tekee jotain puujuttuja niin LTO-pohjaiseen ilmanvahtoon pitäisi pistää poistoventtiiliin jonkinlainen kunnollinen suodatin jottei kaikki hiontapöly mene kanaviin ja LTO:llekin asti.
 

Jule

Aktiivinen jäsen
Mun mielestä autotalliin kannattaisi aina laittaa lto kone, vaikka mitään vaatimuksia siihen ei olekaan.

Varsinkin aktiivisesti käytettävä autotalli vaatii kunnolla ilmanvaihtoa, ja normaalistihan se menee 100% hukkaan kun lämmin tuutataan suoraan ulos ja raakaa ulkoilmaa tilalle.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Sehän riippuu mitä siellä tekee ja kuinka paljon kerrallaan. Ei siellä kannata pitää kuin max 10% vaihto kun ei siellä olla.
Se mitä lämpöä karkaa parin tunnin aikana kerran tai pari viikossa jos venttiili on hiukan auki on marginaalista.
Jos sitten haluaa tehokkaan lämmön talteenoton niin Enervent maksaa aikas hurjasti pelkkää tallia varten.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Itse näen autotallin tilana jossa ei yleensä ilmanvaihtoa tarvita, vaan enemmänkin kosteudenpoistoa. Liiketunnistimella / co2-anturilla käynnistyvä huoneilmanvaihtohärpäke ja ilmankuivaaja voisi olla hyvä yhdistelmä.
 

Jule

Aktiivinen jäsen
Sehän riippuu mitä siellä tekee ja kuinka paljon kerrallaan. Ei siellä kannata pitää kuin max 10% vaihto kun ei siellä olla.
Se mitä lämpöä karkaa parin tunnin aikana kerran tai pari viikossa jos venttiili on hiukan auki on marginaalista.
Jos sitten haluaa tehokkaan lämmön talteenoton niin Enervent maksaa aikas hurjasti pelkkää tallia varten.
No siis aktiivisesti käytettävä talli, eli joko harrastekäytössä, tai sitten päivittäin ajetaan autoa sisään ja ulos. Eihän se varastotilana juuri ilmanvaihtoa kaipaa, kunhan ei nyt ihan 100% umpipullo ole.
 
Ylös Bottom