Tee-itse virtausvahti

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Ajattelin nysvätä VILPpiini virtausvahdin. Yleensähän nämä VILP-viritykset kajahtavat omia aikojaan ennen kuin tulee mitään vikaa kiertovesipumppuun, mutta ajattelin nyt kuitenkin tehdä virtausvahdin, kun ajatus on jäytänyt takaraivossa jo pidempään.

Aiemmin käytin sellaista ratkaisua, että laitoin lämpöanturin lämmönvaihtimen kylkeen, ja pidin softassa sitten lämpötilarajoja joiden mukaan pumppu lyötiin tarvittaessa vikatilaan joka pysäyttää sen. Tuo oli kuitenkin vähän hidas ratkaisuna, eikä mielestäni mitenkään pomminvarma, joten en sitä sitten koskaan oikein uskaltanut testata miten se oikeasti toimisi, jos vesi ei kierrä.

Nyt ajattelin tehdä oikeaan virtausmittariin perustuvan viritelmän. Minullahan nimittäin riittää virtausmittareita, niitä on jokaisessa lattiapiirissä. Ja tuolla missä levylämmönvaihdin on, on myös märkätilojen jakotukki, jossa ei ole mitään termostaatteja häiritsemässä, ja virtaustakin normaalisti riittää.

Wehon virtausmittari on yksinkertainen läpinäkyvässä muovisylinterissä liikkuva jousikuormitteinen tappi. Kun virtausta ei ole, tappi nousee ylös, ja kun virtaus on normaali, se laskee alas. Niinpä kaivoin sitten elektroniikkajämiäni ja löysin jonkin vellemanin sarjan, jossa oli pieni ledi ja ldr-vastus. Ajattelin laittaa ledin valaisemaan virtausmittarin läpi ja ldr:n näyttämään vastusta virtausmittarin toiselta puolelta. Virtauksen pysähtyessä tappi nousee, ledin valo ei näy enää kunnolla läpi, ja LDR näyttää erilaista vastusarvoa. Mittaus arduinon analogiasisääntulosta yksinkertaisella jännitteenjaolla. Virtausmittarin ja LDR:n päälle vähän teippiä, ettei normaali valo ikinä pääse häiritsemään mittausta.

Periaatteessa tuosta pitäisi syntyä perin yksinkertainen virtausvahti, jonka toiminta on helppo testata sulkemalla tuon yksittäisen lattiapiirin kierto.

Oikeastaan ainoa avoin kysymys on, miten toteuttaa pumpun sammutus. Toki voisin pistää releen johonkin VILPin kriittiseen anturipiuhaan, ja pumppu todennäköisesti sammuu siitä vikatilaan aika äkkiä. Tai voisin laittaa hienon kiinalaisen 16A pienoisreleen pumpun syöttöjohtoon, relekortteja on useampikin hyllyssä. Mutta nuo kiinareleet tai niiden piirilevyt eivät rehellisesti sanottuna vakuuta ihan niin paljon että viitsisin niistä ajaa pidempiä aikoja >10A virtoja läpi. Kunnon kontaktori siinä olla pitäisi, ja sellaista minulla ei nyt ole hyllyssä.

Jotenkin kuitenkin viehättää villi ajatus siitä, että tekisin pumpun sammutuksen vikavirtasuojan avulla. Jos kytken pienehkön kuorman vaiheesta maihin niin kaiken järjen mukaan vikavirtasuoja laukeaa ja pysyy lauenneena kunnes virtaus on palautettu ja vian käy kuittaamassa sähkötaululta. Mielipiteitä?

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Tee-itse virtausvahti

Vähän niinkuin vikavirtasuojan etätestaus kytkentä ;D Kuorma kannattaa mitoittaa varmaan myös tilanteen mukaan jossa vikavirtasuoja ei toimi.

"Vikavirtasuojan testaus on tärkeää
Vikavirtasuojakytkimessä on testipainike, jolla suojalaitteen kunto tarkistetaan. Tarkistus olisi syytä tehdä jopa kuukausittain. Vikavirtasuojan testaus on tärkeää, sillä tutkimusten mukaan jopa noin joka kahdeskymmenes vikavirtasuoja ei toimi toivotulla tavalla. Toimiminen vikatilanteessa paranee, jos suojan liikkuvia osia käytetään silloin tällöin, eli suoja testataan painamalla suojan testinappia. Oikein toimiva suoja laukeaa tällöin ja katkaisee virran sen takana olevilta sähkölaitteilta. Jos suoja ei testauksessa laukea, se on vaihdettava."
http://www.stek.fi/sahkon_kaytto_kotona/kodin_sahkoverkko/fi_FI/vikavirtasuoja/

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

En tajua elektroniikasta hölkäsenpöläystä mutta tulee mieleen että repomies on tekemässä "optista katkaisijaa"?

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja

lmfmis sanoi:
Patteripiirissä nuo optiset jutut on kohta mustia sisältä..
Noilla on ikää pian kymmenen vuotta, eikä ne ole tippaakaan mustia. Eipä ole kyllä pattereitakaan, jos Niben tuloilmapatteria ei lasketa, vaan kuparia ja pexiä.

Optinen katkaisijani eteni sen verran että nyt siellä virtausmittarissa on ledi ja LDR. Ledi jopa valaisee jo. VILPin Arduinosta valitettavasti vain oli kaikki analogiset sisääntulot käytössä, joten joudun hieman miettimään miten tuon teen..

prelude

Aktiivinen jäsen

opto trankku tuohon niin saat digi inputin käyttöön. Tietty kannattaa kokeilla myös toista lediä vastaanottimena jos niitä nyt hyllyssä on.

kotte

Hyperaktiivi

repomies sanoi:
Mielipiteitä?
Useammasta hajonneesta vikavirtasuojasta on kokemusta, eli eivät joko enää katkaise, vaikka on vikavirta (siis testipainike ei saa laukeamaan). Sitten on tietenkin päinvastaisia tapauksia, eli eivät pysy päällä.

Kun nyt joka tapauksessa ohjaat pumppua omalla elektroniikalla, on sitä suoraan ohjaava anturi varmaan tuollaisia vikavirtasuojia luotettavampi. Valmiinahan myydään ns. optohaarukoita tarkoitukseen. Toinen mahdollisuus on liimata vahva minikuulamagneetti (sellainen varhaisnuorison leikkikalu) virtausvahtiin ja laittaa anturiksi hall-anturi tai reed-releen putki.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Minulla on aikamoinen määrä noita Wehon virtausmittareita.. en kyllä niidenkään varaan ehkä laskisi minkään vehkeen pikakatkaisua, jotenkin tuntuvan takertelevan uudesta lähtien.

Mites olisi rikkinäinen pollu jossa on virtaus-hall vielä kuitenkin ehjänä.. sieltä jos ei tule tarpeeksi taajaan pulssia niin vedetään hätäjarrusta.

pamppu

Vakionaama

Täähän oli tietysti tee se itse otsikko, mutta ite laitoin tuollaisen putkeen:

http://www.energiakauppa.com/shop/article_10991/Grundfos-Direct-Sensor-VFS-2-40l.html

Sopii arduinon perään ku naula päähän. Vielä kun ehtis kodettaa ohjausjärjestelmän. Speksistä löytyy käppyrä jännitteen ja virtauksen suhteesta, kaupanpäälle lämpötila-anturi.

Toni

Vakionaama

Mä nyt edelleenkin mietin että miksi se pitää tehdä noin monimutkaisesti. Eikös se vaihdin mene kylmäksi jos se meinaa jäätyä? Lämpöanturi vaihtimen kylkeen ja rele joka katkaisee virrat pumpulta, siinä se. Tai noin mun on tarkoitus toteuttaa omani, kun vain saisi aikaiseksi.

Eli NTC-vastus vaihtimen kylkeen, otetaan Ouman EH-203:n toinen relelähtö tähän käyttöön ja ohjelmoidaan Ouman ohjaamaan relettä sopivilla lämpötiloilla. Pumppu onkin jo releen perässä, pitäisi vain johdottaa se tuohon Oumaniin. Oumanin toinen relelähtö ohjaa nyt kattilan varavastusta, ei mene talo kylmäksi vaikka pumppu hajoaisi.

Mulla olisi muuten yksi rikkinäinen Pollucom, sen anturit ovat varmaan ihan kunnossa, mutta piirikortti on saanut ukkosta tms.

jussi

Vakionaama

Tuolla petrik ketjussa apophis pohtiikin asiaa... Voisko tiuhan levarin kanssa olla riski, että reuna-alueet onkin jo tukevasti jäässä, vaikka keskemmältä vielä hyvin vesi menee jäähtymättä liian alas? Omalle kohdallekin kun on nyt sattunut yksi ihan virtausvahdillinenkin vaihdin, joka on jäätynyt puhki. Jotenkin näyttää, että kylmäaine/vesi-vaihdin tiukkana levarina on hieman riskialtis.

kotte

Hyperaktiivi

Toni sanoi:
Lämpöanturi vaihtimen kylkeen ja rele joka katkaisee virrat pumpulta, siinä se.
Vesi voi hiukan vääristää mittausta, mutta omasta mielestäni tuosta saisi aivan idioottivarman, kun laittaa anturin kylmäaineputkeen muutamaa senttiä ennen levylämmönvaihdinta (kaiketi siis alapuolelle, kun kaasu tulee sulatuksessa tuolta päin). Levari ei kerta kaikkiaan voi mennä jäähän, jos tulevan kylmäaineen lämpötila ei mene alle 1 asteen (ja työ ylimääräinen aste on mahdollisen nestemäisen vaihtimen korkuisen kylmäainepatsaan painevaikutuksen ja mittatarkkuuden varalta).

<edit>
Ennen kuin joku ehtii huomauttaa, että sittenpä ei sulatuskaan onnistu, niin jatketaan: Siinäpä se! Vika on ihan muualla. Järjestelmään pitäisi lisätä rautaklöntti, johtaa nesteputki (normaalikäytön mukaan nimettynä) vesikanisterin tms. lämpövaraajan kautta. Neste kannattaisi alijäähdyttää ja käyttää tuo alijäähdytysenergia myöhemmin sulatusenergiana.

</edit>

repomies

Hyperaktiivi

prelude sanoi:
opto trankku tuohon niin saat digi inputin käyttöön. Tietty kannattaa kokeilla myös toista lediä vastaanottimena jos niitä nyt hyllyssä on.
Paljastui että olen vain laiskasti tuhlannut noita analogisisääntuloja one-wire-käyttöön. Käytännössä hieman piuhoja uudelleenjärjestelemällä saan analogisisääntulon käyttööni. Varsinaisesti noita analogeja on kolme nyt "oikeassa" käytössä: 2 x 10bit DAC ja virtamuuntaja. Kolme saa vapaaksi maksimissaan.

Toni sanoi:
Mä nyt edelleenkin mietin että miksi se pitää tehdä noin monimutkaisesti. Eikös se vaihdin mene kylmäksi jos se meinaa jäätyä?
Varmaan menee mutta siinä vaiheessa voi olla jo liian myöhäistä ja lisäksi on olemassa riski että jostain paikasta vaihdin on jo jäässä vaikka mittaus ei sitä kerro. Tuo mittaus pitäisi osata laittaa juuri oikeaan paikkaan, ja se taas ei selviä kovin helposti.

Sinänsä virtausmittari ei poissulje lämpötilamittausta. Molempi varmempi.

Pollucomien asenteluun olen liian laiska. Putket menee vähän hankalasti kaapistojen takana. Kai sen sinne jonnekin saisi, mutta moista varten en kyllä putkaria rupea kutsumaan ja kun itse ei jaksa/osaa putkihommia niin ennemmin nysvään ledillä ja LDR:llä sen virtausvahdin. Jahka kerkiän. Taidan laittaa vielä sen kaveriksi yhden lämpöanturin siihen lämmönvaihtimen kylkeen.

repomies

Hyperaktiivi

Nytpä on arduinolla ymmärrys virtauksen pysähtymisestä. Eikä oikeastaan tarvitse aivan edes virtauksen pysähtyä, kunhan riittävästi hidastuu niin sittenpä tuo sen tajuaa.

Pumppua en kuitenkaan saanut vikatilaan vaikka ajoin optofetit DACcien arvoilla äärilaitoihin. Sekä sisäyksikön pipe-temp että imuilma näyttivät siis kohtuullisen kylmiä ja vastaavasti kuumia lämpöjä pumpulle, mutta se ei kuitenkaan riittänyt. :(

Ajattelin kokeilla kennoanturin piuhan nyppäisyä irti seuraavaksi, jos se pistää pumpun nopeasti vikatilaan niin ehkäpä siinä on sitten välttävä keino. Toki tämä pitää sitten testata sekä lämmityksellä että sulatuksella. Voi olla niin ettei pumppua hurjasti kiinnosta sisäyksikön anturit sulatuksen aikana.. mutta kokeilemalla se selviää. Jos tuo toimii, niin rele sitten siihen väliin.

repomies

Hyperaktiivi

Outo pumppu kun ei tilttaa sisäyksikön anturien irroittamiseen. Pipe-tempin voi nyppäistä irti ja pumppu jatkaa lämmityksellä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Imuilma-anturinkin voi nyppäistä irti ilman että pumppu alkaisi ledejä vilkutella; pysähtyi kyllä kuin seinään kun tuon tein. Lämmityksellä siis. Kai tuo sama pitäisi sitten onnistua testaamaan sulatuksen aikana joskus.

Ei hirveän hyvin lähtenyt pumpun sammuttaminen toimimaan anturien kautta, veikkaanpa että se alkuperäinen ajatukseni vikavirtasuojasta olisi tässä yhteydessä se toimivin budjettiratkaisuista. Paras ratkaisu olisi joku iso, luotettava rele/kontaktori.

tms

Aktiivinen jäsen

Ihan hyvä se vikavirtasuoja-ajatus ja todennäköisesti aivan riittävän luotettava. Laite jää tilaan jossa ei ole mahdollisuutta yrittää uudelleen ilman kuittausta. En nyt muista saisiko vikavirtasuojaa noin käyttää, mutta ehkä nyt kuitenkin. Onhan siitä muutakin suojaa.

repomies

Hyperaktiivi

Tulipa rakennettua tuo etälaukaisija vikavirtasuojalle. Tein sen vanhasta jatkojohdosta. Laitoin maakarvan kiinni toiseen töpselin reijistä, kuormaksi jämähiustenkuivain puoliteholla (600W). Jatkojohdon töpseli seinään, no siinä oli 50/50 mahdollisuus että laukeaa eikä se tietysti lauennut. Töpseli toisinpäin -> pumppu kohahti nelitievenan käännyttyä ja pimeys laskeutui. Että ihan hyvin se vikavirtasuoja tuntuu tuon kokoisella kuormalla toimivan.

Tungin sinne jatkojohdon sisään sitten pienoisreleen pätkimään vaihejohtoa. Oma jumppansa siinäkin, irrotin sen ardun relekortista. Relekortille annoin erilliset virrat, ja tarkastin että rele pysyy auki riippumatta siitä kumpi saa ensin sähköt sähkökatkon jälkeen, ardu vai relekortti. Olisi ollut perin ikävää, jos rele vetäisi sähkökatkon jälkeen startissa vahingossa, ja laukaisisi vikavirtasuojan..

Häkkyrä pitäisi vielä asentaa tuotantoon ja koodata se VILPin softaan mukaan.

repomies

Hyperaktiivi

repomies sanoi:
Häkkyrä pitäisi vielä asentaa tuotantoon ja koodata se VILPin softaan mukaan.
Valmista tuli. Kun Niben kääntää virrattomaksi, kiertovesipumppu pysähtyy, ja alle kahden sekuntin kuluttua Niben katkaisijan kääntämisestä suhahtaa lämmönvaihtimessa merkkinä siitä, että VILP on myös sähkötön ja vikavirtasuoja laukesi, minkä myötä nelitieventtiili kääntyi.

Tässä tulee samalla sitten testattua tuota vikavirtasuojan toimintaa aina kun vaihtaa Nibeen suodattimet.. Olikin jäänyt vikavirtasuoja käytännössä kokonaan testailematta. :p

repomies

Hyperaktiivi

Tarkemmin ajateltuna softaan pitää kyllä koodata vielä pieni startti-viive sähkökatkoja ajatellen, eihän se vesikään kierrä heti sähköjen palattua, vaan vasta kun Nibe on bootannut itsensä..

repomies

Hyperaktiivi

Tulipahan tuo softakin nyt sitten nysvättyä paremmaksi. Laitoin niin, että bootin yhteydessä yritetään jonkin aikaa lukea pelkästään tuota virtausmittarin lukemaa. Jos vesi kiertää startissa niin VILP-ohjain jatkaa heti käynnistystä, muuten se nukkuu tovin ja yrittää uudestaan N kertaa. Näin yritän välttää tilanteen, jossa virtausvahti laukeaisi sähkökatkon jälkeen vahingossa, kun vesi ei vielä kierrä.

Seuraavan sähkökatkon jälkeenhän sen sitten näkee, miten tuo toimii. ;D

L

lorvi

Vieras

repomies sanoi:
Seuraavan sähkökatkon jälkeenhän sen sitten näkee, miten tuo toimii. ;D
Voisihan tuonkin testata jo etukäteen, ettei tule yllätyksiä, päävirtakytkimestä vaan virrat poikki, niin se on silloin sähkökatkos.

repomies

Hyperaktiivi

lorvi sanoi:
Voisihan tuonkin testata jo etukäteen, ettei tule yllätyksiä, päävirtakytkimestä vaan virrat poikki, niin se on silloin sähkökatkos.
Totta puhut. Pitää tehdä noin, jahka kerkiää.

repomies

Hyperaktiivi

Piru kun menee hankalaksi. Loggeri on akkuvarmennettu ja poweroi ardua puolisen tuntia usbin kautta. Tässä käy niin että ardu on normaalitilassa jos katko on lyhyt (kuten yleensä) ja räpsäisee vikavirtasuojan heti kun sähköt palaavat taloon. Taas mietintämyssyä päähän, mikä mahtaisi olla paras tapa ratkoa tuo. Ehkä uhraan taas yhden digisisääntulon haistellen relekortin virtalähdettä.. Mielipiteitä?

repomies

Hyperaktiivi

Tuli muuten tehtyä tuo sähköjen haistelukin sitten. Vaikeimman kautta tietysti, eli nysväsin zenerillä rajoitetun digitsignaalin relekortin virtalähteestä yhteen digisisääntuloon. Toimii, ohjain tajuaa nyt milloin talosta on sähköt pois.

Sitten kysyin itseltäni, että miksi en käyttänyt virtamuuntajaa joka mittaa pumpun virtoja? Kyllä se silläkin toimisi. Noh, jahka jaksan ja ehdin niin yksinkertaistan kytkentää. Virtamittaushan tuossa on ollut maaliskuusta asti..

Lopputulos on kuitenkin tämä:
-pumppu sammuu (=vikavirtasuoja laukeaa) äkkiä heti kun virtaus pysähtyy (paitsi jos meni jo sähköt ja vain akkuvarmennettu ohjain on hengissä)
-pumppu pysyy sammuneena jos ohjain sen hätäpysäyttää
-pumppu ei sammu vahingossa sähköjen palatessa taloon, virtausta odotetaan tovi

Väsäsin tuon tosiaan olemassaolevasta romusta jolla ei ollut käyttöä. Kustannukset pyöreä nolla, ei tarvinnut ostaa mitään uutta. Niin ja sai taas harrastaa. ;D

PauliG

Vakionaama

Sähkökatkon haistelija jota itse käytän ulkonen 230V rele ja kosketin tieto (logiikalla/ Arduinon digi tuloon) käytä esin sulkeutuvaa ksoketionta silloin katkos = sähkökatko...

repomies

Hyperaktiivi

PauliG sanoi:
Sähkökatkon haistelija jota itse käytän ulkonen 230V rele ja kosketin tieto (logiikalla/ Arduinon digi tuloon) käytä esin sulkeutuvaa ksoketionta silloin katkos = sähkökatko...
Tuo on varmasti ihan hyvä yleisratkaisu, varsinkin jos noita on hyllyssä. Toisaalta jos halutaan pelata lain ja asetusten puitteissa (tästä ketjusta varmasti näkee etten ole turhan tarkkana niistä) niin muuntajan käyttö onnistuu ilman 230V-kytkentää. Oli se sitten tavallinen jännitelähde pistorasiassa, tai virtamuuntaja joka on vetäisty vaihejohdon ympärille. Varmaan tuon virtamuuntajankin muuten saisi laittaa vain asentaja, heheh. No, se siitä, mulla on se virtamuuntaja siellä ja kyllä helpoin ratkaisu on kirjoittaa pari riviä koodia vaan.

On muuten iso lepovirta AWYZ24:ä. Melkein yhtä ämpäriä näyttää, en tosiaan tajua mihin se uppoaa. Toisaalta en tiedä vaihe-eroa lepohetkellä(kään) kun en ole jaksanut laittaa jännitemittausta.

ahpe

Jäsen
Rakensin keväällä DIY-vilpin ja tarkoitus olisi lisätä siihen virtausvahti, aika hinnakkailta vaikuttavat jos kotimaasta tuon hankkisi.

Tuolta löytyisi melko edullinen, jolla voisi ohjata releen kautta DIY-vilpin sähkönsyöttöä, jos virtaus levylämmönvaihtimelle loppuu.

https://www.tme.eu/fi/details/f61sb-9100/virtausmittarit/johnson-controls/

Tämä näyttäisi olevan mekaanisesti toimiva, joten nyt epäilyttää kuinka pitkään kestää käytössä ja saisiko tällä riittävän suojauksen jos kiertopumppu hajoaa.

Ylös Bottom