Telstick vs. Z-Wave vai joku muu!?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #121
Vs: Telstick vs. Z-Wave vai joku muu!?

harkonen sanoi:
Menis takuuseen, mutta ei ole jaksanut vaivautua irroittamaan ja lähettämään härveliä englantiin. Seuraan ja loggaan tuolla itse hetkellistä kulutusta/vaihe.
Jos se kWh-virhe on jotenkin vakokerroin tms ei satunnainen niin kyllähän nekin numerot voi käyttää, kyllä sitä jaksaa vaikka kerran kuussa yhden jakolaskun tehdä.

roots

Vakionaama

harkonen sanoi:
Menis takuuseen, mutta ei ole jaksanut vaivautua irroittamaan ja lähettämään härveliä englantiin. Seuraan ja loggaan tuolla itse hetkellistä kulutusta/vaihe.
mistä puljusta ostit?
mihin murikkaan olet sen liittänyt ja minkälaista käyrää saat aikaiseksi?
mitä kaikkia suureita tuo versio sulle tarjoo, kaikkineen myös ne virheelliset ;)?

roots sanoi:
mistä puljusta ostit?
mihin murikkaan olet sen liittänyt ja minkälaista käyrää saat aikaiseksi?
mitä kaikkia suureita tuo versio sulle tarjoo, kaikkineen myös ne virheelliset ;)?
Ihan mittauskeskukseen laitoin, eli mittaa koko torpan kulutusta. Z-Wave keskusyksikkönä on Vera Lite, jos sitä tarkoitit? Loggerina on Miosin datamine.

Tilasin olani Vesternetiltä. Sekä Aeon ja Vesternet olisivat tuon ottaneet takaisin, mutta itsellä ei ole tuo kWh niin tärkeä, niin en ole jaksanut alkaa palautusrumbaan.

Tuosta Hem G2 kolmivaiheversiosta saa irti Watit, Ampeerit, Voltit ja kWh:t vaiheittain ja summattuna.

roots

Vakionaama

Ei tässä ole kulunut kuin vaatimattomasti 2 vuotta ja mitään ei ole vielä ostettuna...hiljaa hyvä tulee ja kehitys kehittyy liian nopsaan, huomenna taas saa jotain parempaa ;D
Nyt on vahvasti semmonen olotila että ZIPATILE pitää ostaa :D

Joko joku on moista hipelöinyt ja miltä tuntuu?
Onko liitettynä langallisia murto-anturoita tuohon?

Saako Z-waveen sisä/ulko lämpötila- ja kosteusmittaria, jossa olisi myös näyttö. Voisi seurata lämpöja ilman päätelaitetta.

Tässä Tellduksen 433MHz-versio:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/6945/fskqx/TELLDUS-311501-lampotila-kosteusanturi

Zipaton zipaboxi ei tue 433 MHztaa, eikä viitsisi maksaa 100e lisää, että saa tuon 433MHz-tuen (ZipaboxDuo).

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Itselläni on Duo Clas Ohlsonilta, jossa Duo oli sisäänrakennettu eli 433Mhz radio-osa samassa boksissa.
Nyt se tulee laajennusosana joka tulee Duossa mukana, mikä ihan hyvä erittä erillään josko joskus vioittuu tms...
299€ ja nyt kun menee clasun sivuille antaa -10% kampanjakoodin.
http://www.clasohlson.com/fi/Zipato-Zipabox-Duo/36-5595

Tässä muutama Zwave sensori, jossa näyttö:
http://www.zwave-shopping.com/en/377-sensors-climate

EDIT 10.06.2017 Selvennykseksi että ei ole enää Zipato Zipaboxia

Ismo67 sanoi:
Tässä muutama Zwave sensori, jossa näyttö:
http://www.zwave-shopping.com/en/377-sensors-climate
Itselläni on pari noita linkissä mainittuja Everspringin lämpötila/kosteusmittareita. Suhkoht OK, tosin kalibraatiossa on toivomisen varaa. Kun laitoin pari tuollaista aikanaan rinnakkain samaan tilaan niin oli about 10% eroja kosteuspuolella. Lisäksi toisen sensorin olen joutunut vaihtamaan uuteen kun kosteusmittaus lopetti toimintansa kokonaan.

Nykyiset mittarit on kuitenkin toimineet vajaan vuoden ilman suurempia ongelmia. Patterit kestänyt toisessa mittarissa jo vuoden ja varausta on vieläkin 50% jäljellä. Pari kertaa on tullut kummallisia lämpötilapiikkejä tyyliin 80 miljoonaa astetta pakkasta :) En ole pystynyt selvittämään että onko kyse tästä mittarista vai Zipaton boksista.

On kyllä kalliita 433-antureihin verrattuna. :eek:

Tuossa Everspringissä ei ole anturia johdon päässä, jolla saisi ulkolämpötilaa mitattua myös.
Ei mahda myöskään olla IP44, jotta ulos viitsisi asentaa. Kestääkö nykypäivän paristot hyvin pakkasta?

japuusti sanoi:
On kyllä kalliita 433-antureihin verrattuna. :eek:

Tuossa Everspringissä ei ole anturia johdon päässä, jolla saisi ulkolämpötilaa mitattua myös.
Ei mahda myöskään olla IP44, jotta ulos viitsisi asentaa. Kestääkö nykypäivän paristot hyvin pakkasta?
Samaa mieltä noista hinnoista. Itse päädyin laittamaan nuo everspringit sisään. Ulkolämpötilamittariksi ostin sitten 433-mittarin eli Oregon THN132N anturin. Hinta on reippaasti alempi kuin zwave-mittareilla. Pari kuukautta ollut minulla ulkokäytössä ja akkujen taso (Panasonicin Eneloopit) näyttää olevan 90%. Minulla tuo on räystään alla suojassa suoralta sateelta.
http://www.clasohlson.com/fi/L%C3%A4mp%C3%B6tila-anturi-Oregon-THN132N/50-7941

Toimii hyvin Zipato Duon kanssa yhteen ilman Oregonin näyttöjä tai sääasemia. Näyttöähän tässä ei ole, mutta periaatteessa siinä voisi varmaan käyttää samanaikaisesti oregonin sääaseman näytön kanssa koska kyseessä on kuitenkin passiivinen lähettävä laite joka ei välitä että kuinka moni kilke sen singnaalia lukee, eli samaa laitetta voinee lukea sekä zipatoboksilla että oregonin omalla laitteella.
Liitteenä kuvaa zipaton kautta.

Liitteet

Kellään kokemuksia mikä olisi paras Raspberry + domoticz yhdistelmään oleva hardis millä saa yhteyden zwave + laitteisiin. Ja mahdollisesti myös 433mhz vehkeisiin, tarkoitus kyllä käyttää kaikessa zwave laitteistoja, mutta en tiedä löytyykö täysin kaikki anturit yms sensorit zwave sarjasta vai pitääkö esim jotkut lämpömittarit tms olla vielä vanhaa 433mhz versiota, myös löytyy OWL 3vaihe energiamittari mikä vissiin 433mhz alueella.

Vastaan on lähinnä kävellyt tämä Tellstick ja sitten AEON Labs Z-Stick. Muitakin saa toki ehdottaa ja hintaakin saa olla jonkun verran jos on perusteltua ja sillä saa jotain hyötyä esim tuohon melkoisen halpaan AEON:n versioon verraten.

Toki saa antaa myös vinkit/mietteet mitä mieltä kyseisen kokoonpanon rakentelusta kotiautomaation aivoiksi.

edit: Minkä valmistajan zwave sarjoja olette käyttäneet onko joku hinta/laatu suhteeltaan muita edellä vai onko sama mitä valikoi. Esim perus ohjattavat pistorasiat tai lamppujen vastaanottimet, löytyykö näille jotain hyväksi todettua vai onko vaan testailtava erilaisia?

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Itselläni on tuo ZStick. Kätevää on siinä, että tikun voi viedä jo kiinteästi asennetun laitteen viereen ja parittaa sen siinä.
Itse en pidä ollenkaan siitä että ZWave laitteet eivät toimi "itsenäisesti" eikä niihin saa suoraa yhteyttä mitenkään. Eli kun niitä on itselläni 39kpl kestää tovin niiden uudelleen lukeminen, jos verkko jostain syystä pitää lukea uudelleen tms. Siksi ESPEASY Wifi -kytkimet on itselläni IN -tuotteita tällä hetkellä, koska niihin voi kirjautua ilman keskusyksikköä, muuttaa asetuksia ja tarkastella pelaako ne.

Pistorasiakytkimet, jos tarvitsee vain kytkintä, en enää laita Zwaveva, vaan ESPEASY:llä höystettyjä SonOff S20:iä Niitä kun saa 4 kpl yhden TKBHOME:n hinnalla ( ClasOhlsson).Mutta kaikki laitteet josta mittaan sähkön kulutusta pistorasiakytkimellä on Fibaron Wall Plugeja(Zwave). Sama koskee kaikkia kytkimiä, kalliiden Zwave -kykimien sijaan kaikki uudet asennukset on minulla ollut SonOff tai Wemos D1 ESPEASY -kytkimiä/releitä - hyvin pelaa! Tuo OWL kolmevaiheklipseillä pelaa hienosti Domoticz:ssa RFlinkin kautta.

roots

Vakionaama

Ismo67 sanoi:
Itselläni on tuo ZStick. Kätevää on siinä, että tikun voi viedä jo kiinteästi asennetun laitteen viereen ja parittaa sen siinä.
Itse en pidä ollenkaan siitä että ZWave laitteet eivät toimi "itsenäisesti" eikä niihin saa suoraa yhteyttä mitenkään. Eli kun niitä on itselläni 39kpl kestää tovin niiden uudelleen lukeminen, jos verkko jostain syystä pitää lukea uudelleen tms. Siksi ESPEASY Wifi -kytkimet on itselläni IN -tuotteita tällä hetkellä, koska niihin voi kirjautua ilman keskusyksikköä, muuttaa asetuksia ja tarkastella pelaako ne.

Pistorasiakytkimet, jos tarvitsee vain kytkintä, en enää laita Zwaveva, vaan ESPEASY:llä höystettyjä SonOff S20:iä Niitä kun saa 4 kpl yhden TKBHOME:n hinnalla ( ClasOhlsson).Mutta kaikki laitteet josta mittaan sähkön kulutusta pistorasiakytkimellä on Fibaron Wall Plugeja(Zwave). Sama koskee kaikkia kytkimiä, kalliiden Zwave -kykimien sijaan kaikki uudet asennukset on minulla ollut SonOff tai Wemos D1 ESPEASY -kytkimiä/releitä - hyvin pelaa! Tuo OWL kolmevaiheklipseillä pelaa hienosti Domoticz:ssa RFlinkin kautta.
Kaatuuko Z-Wave sitten toistuvasti että se on haitallista ja eikö asetukset saa palautumaan verkkoon automaagisesti?
Kuulostaa huonolta jos verkko pitää muutaman kerran vuodessa 'alottaa alusta'...

Nuo wifi vehkeet mitä luettelit tuossa on pelkästään jotain APPi ohajauksia vai onko joku fiksumpu controlleri niitä hallinnoimassa?
Siinä mielessä kuulostaa fiksulta jos päätelaitteeseen pääsee suoraan asettamaan setuppi kohdilleen jollain vaikka selaimella...
Itselle tuo wifi 'kotimaatio' on ihan tutkimaton sarka, olisko siinä jotain järkeä!

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Wifiverkkoon perustuva kotiautomaatio, miksi ei?
Wifi on toimintavarma ja tuttu protokolla ja rikkoontuessaan on helppo uusia samanniminen SSID ja verkon salasana uuteen laitteeseen.
Kaikki laitteet voi olla asennettuna ja toimii samantien uudessa tukiasemassa.
Nuo Espeasy 2.0(ESP8266 piiri) Wifi -mokkulat ohjataan pääasiassa Domoticzlla, toimii aivan loistavasti. ohjausta ei tehdä erillisillä applikaatioilla, vaan keskitetysti ja minun tapauksessa Domoticzilla.
Ei Zwave verkko ole kaatunut jatkuvasti, mutta niiden siirto toisen ohjausyksikön ohjattavaksi on iso urakka. Asetukset palautuu itse laitteista verkon uudelleen luennan yhteydessä alkuperäisen ohjausyksikön toimesta, jossa ainakin Domiticz tekee verkon uudellen rakentamisen eli Network Healing. Itselläni olisi varmaan parasta että zwaveja olisi 40 sijaan 10, jolloin mitään viivettä taikka hitautta ei juuri milloinkaan havaitsisi. Mielummin espeasyllä olevia wifi mokkuloita, kuin Zwavea jos siis vaan käytettäväkeskusyksikkö (Domoticz) tukee ko. Mokkulaa/ firmistä. Jos käyttää domoticzssa beta versiota luetaan zwave verkko joka päivityksen jälkeen eli melkein joka päivä. Siirryin itse takaisin viralliseen versioon.

Wifiin kytkettyjä latteita meillä on kotona nyt 79kpl. Suurin osa ESPEASY 2.0 firmiksellä olevia ja ESP8266 piirillä oleviä wifi mokkuloita mittaamassa lämpöä kotona ulkona, itse kodinkoneissa & laitteissa, valoisuus, kosteus, releitä kuten vilp, kaihtimet, valoja....

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #135

Jos haluaa useamman valvontakameran / tallenuksen / hälytyksen niin minkälaiseen modulaariseen systeemiin olisi fiksuinta kääntää katseet? Vähän olen pyörällä päästä näistä standardeista, että mitä on yhdistetäviisä toisiinsa...

rassi

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:
Jos haluaa useamman valvontakameran / tallenuksen / hälytyksen niin minkälaiseen modulaariseen systeemiin olisi fiksuinta kääntää katseet? Vähän olen pyörällä päästä näistä standardeista, että mitä on yhdistetäviisä toisiinsa...
Valvontasoftista kannattaa tsekata ainakin
Linux: Zoneminder
Windows: Blue Iris

Noista saa liikehälytykset tuupattua sitten vaikka OpenHAB:iin ja varmasti myös Domoticziin, jos on tarve trigata valoja tai muuta kameroiden perusteella.

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Ip kameratallentimena itselläni on always on fanless i7 PCssä Blueiris. Toiminut pomminvarmasti. Blueiriksen mobiiliappi myös oikein hyvä. Blueoris tallentaa minulla 8:aa ONVIF IP kameraa. ONVIF IP- kameroista saa useaan kotiautomaatioon myös triggeröinnit ja.myös Domoticziin.

rassi

Aktiivinen jäsen

Amcrestin sivuilla olisi Blue Iris tarjouksessa $40,49 eli vajaa 37€
https://amcrest.com/blue-iris.html ja käytä vielä koodia AMCREST10

Ostetun koodin voi käyttää suoraan BI:n sivujen kautta ladattuun trialiin.
http://blueirissoftware.com/download/

Suoraan ostettuna tekijältä hinta $59,59 tai Suomihintaan 73€..
http://blueirissoftware.com/purchase/

Ismo67 sanoi:
...vaan ESPEASY:llä höystettyjä SonOff S20:iä Niitä kun saa 4 kpl yhden TKBHOME:n hinnalla ( ClasOhlsson).Mutta kaikki laitteet josta mittaan sähkön kulutusta pistorasiakytkimellä on Fibaron Wall Plugeja(Zwave). Sama koskee kaikkia kytkimiä, kalliiden Zwave -kykimien sijaan kaikki uudet asennukset on minulla ollut SonOff tai Wemos D1 ESPEASY -kytkimiä/releitä - hyvin pelaa!
Mielenkiintoista, vähän samansuuntaisia ongelmia ollut välillä vaikka nyt z-wave toimineet taas pitempään luotettavasti. Mistä hankit näitä ja mitä vaatii että saa espeasyn tuollaisen SonOffin kylkeen? Onko tietoa minkälaista kuormaa kestää ja onko sähköturvallisuus näissä "Eurooppalaisella" tasolla?

rassi

Aktiivinen jäsen

Nautilus sanoi:
Mistä hankit näitä ja mitä vaatii että saa espeasyn tuollaisen SonOffin kylkeen? Onko tietoa minkälaista kuormaa kestää ja onko sähköturvallisuus näissä "Eurooppalaisella" tasolla?
Ebayn kautta löytyy ja 10A
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sonoff+s20+eu&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=sonoff+s20+eu&_sacat=0

FTDI 3.3v/5v
https://www.fasttech.com/products/0/10013163/2215400-ft232rl-usb-to-ttl-module-board-for-arduino

Flashays:
https://www.youtube.com/watch?v=GbaMF6zfQZU&ab_channel=BlairThompson

OpenHAB2:n kaveriksi:
https://www.youtube.com/watch?v=Kp4KJVbOWd0

@Ismo67, onko suositella myyjää jonka kautta tavarat tulee ripeästi?

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Olen tilaillut Aliexpressin ja Ebayn kautta. Yleensä tulee noin kahdessa viikossa. Olen tilaillut usealta myyjältä ja sama toimitusaika suunnilleen.Katson myyjän viimeaikaisen palautteen laadun sekä sen onko kuinka noita myynyt eli on edes jotain kenties varastossa.

rassi

Aktiivinen jäsen

Juu.

Kyllä se täytyy noita hommata, mielenkiinto kasvaa kokoajan.

Jos tarvitsee lisää muistia esim OTA päivityksiä varten, niin 4MB muistipiirit (25Q32FVSIG) alkuperäisten 1MB tilalle, Alilta hintaan ~0,25c/kpl
http://www.andremiller.net/content/upgrading-sonoff-wireless-smart-switch-flash-memory-esp8266

Nyt valikoitui järjestelmän pohjaksi tällä hetkellä tälläinen kokoonpano:

Raspberry Pi 3+ Domoticz, Aeon Stick Gen5, MySensors 2.4ghz gateway + 3kpl nodeja (lähetin/vastaaotin moduuleita).

Käyttöliittymäksi Huawei 10" android tablet. Joskus sijoitus/upotus seinälle nätisti ensiks testaillaan pelaako niinkun suunnittelin. Laturiin kiinni ja laturin virtaa pätkitään mysensorssilla tai zwavella: Mysensorssin hinta puoltaa sillä ohjausta varsinkin jos ohjailee vielä tasavirran puolelta. Androidissa automateit mikä laturin kytkennän mukaan joko pakko sammuttaa näytön tai pakko sytyttää ja pitää päällä näytön + avaa domoticzin.

Testiksi ostin yhden Fibaron pistorasian Amazonista jollain 45€ tms. Kohtuu hinta oli ainakin Suomen tasoon verraten ja saa tuon energiamittauksen siihen samalla.

---------

En tiedä kuinka sekaisin tuo systeemi menee jos vielä hankkii jonkun halvan 433mhz vastaanottimen mikä lukisi tuon OWL energia mittarin. Tai sitten rakentelee itse tuon energia mittarin MySensorssn kylkeen. Joko virtamuuntajilla tai helpommin valokennolla sähkömittarin ledistä. Ihan niin tarkkaa hetkellistä ei toki sillä saa.

Kellään täällä mitään kokemuksia näistä Mysensors systeemeistä? Itsellä oli testissä muutaman kk mysensorssilla tehtyi lämpötilaantureita joku 15kpl ja ne liitettynä domoticziin. Ne ainakin toimivat hyvin.

Kohtuu paljon tuntuu mysensorssia olevan käytössä ympärimaailmaa, mutta Suomesta en tiedä.. kotiautomaatio foorumitkin loistaa poissaolollaan.

Minkäslaista automaatiota porukka on kasaillut. Ainakin tuo ulkolämpötilan mukaan säätyvä autotolppa on ehdoton, mitä itsekkin pitää kokeilla. Joku kotinappi saisi myös olla jossain välissä, vaatisi toki myös ilmalämpöpumpun yms ohjausta zwavella tai mysensorssilla tai vastaavalla.

Hienoa teemoja on myös porukka maailmalla rakennellu Domoticzin käyttöliittymäksi. Onko täällä kokemuksia niiden tekemisestä vai onko kaikilla käytössä tuo domoticzin default pohja?

HeTi

Aktiivinen jäsen

Lassivv sanoi:
En tiedä kuinka sekaisin tuo systeemi menee jos vielä hankkii jonkun halvan 433mhz vastaanottimen mikä lukisi tuon OWL energia mittarin. Tai sitten rakentelee itse tuon energia mittarin MySensorssn kylkeen. Joko virtamuuntajilla tai helpommin valokennolla sähkömittarin ledistä. Ihan niin tarkkaa hetkellistä ei toki sillä saa.
Sähkömittarin ledistä olen lukenut hetkellisen tehon ja kwh lukemat ESPEasyllä. Teho lasketaan 5min aikana tulleista pulsseista:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8034

ESPEasya olen myös käyttänyt lämpötilan mittauksissa yms. https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Osaa lähettää mittaukset suoraan myös esim. thingspeak palveluun.

Domoticzissä tulee muutamia teemoja valmiina, ne on toistaiseksi riittäneet.

Ismo67 sanoi:
Olen tilaillut Aliexpressin ja Ebayn kautta. Yleensä tulee noin kahdessa viikossa. Olen tilaillut usealta myyjältä ja sama toimitusaika suunnilleen.Katson myyjän viimeaikaisen palautteen laadun sekä sen onko kuinka noita myynyt eli on edes jotain kenties varastossa.
Ok eli esim. tällainen: https://www.aliexpress.com/item/Itead-Sonoff-S20-Wifi-Wireless-Remote-Control-Socket-Smart-Home-Power-Socket-EU-US-UK-AU/32766263001.html ?

Mut juu, jos vaatii lisäksi oheisen ohjeen mukaista säätöä kolvauksineen ym. niin omissa silmissä houkuttelevuus laskee aika lailla: https://www.youtube.com/watch?v=GbaMF6zfQZU. Aattelin, että olisi OTA:na saanut flashattua uuden firmiksen, mutta eihän nää yleensä ihan niin iisisti toki mene... :D

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Joo, on se mukavaa päivittää OTA:na firmistä, mutta ei taida Fibaron Zwavemokulat päivittyä kuin vain mikäli se on kytketty Fibaron keskusyksikköön.
Vaikka SonOff:ssa on vain 1Mb muistia, onnistuu EasyESP 2.0:n (Mega) päivittäminen uusiin versioihin OTA:na erillisellä työkaluohjelmalla:
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy

Tältä myyjältä on tulossa itselläni seuraavat 2kpl SonOff S20:iä:
https://www.aliexpress.com/item/Charging-Adapter-S20-WIFI-Remote-Control-Smart-Home-Power-Socket-EU-US-UK-Standard-For-Sonoff/32793282321.html?spm=2114.13010608.0.0.NyQ4Np

SonOff Basic ja TH10:jä(kosteus + lämpötilaanturilla) on myös käteviä ja läjä käytössäni ESPEASY 2.0 firmiksellä.

Ja tosiaan vaatii SonOff - laitteen purkamisen ja firmiksen päivityksen USB -sarjaporttiohjelmointilaitteella.
@lassivv Voitko jakaa linkin, josta voi ostaa Fibaron Wall Plugeja toimitettuna? Hintaan 45€?

Ismo67 sanoi:
Ja tosiaan vaatii SonOff - laitteen purkamisen ja firmiksen päivityksen USB -sarjaporttiohjelmointilaitteella.
Hmm, tuo youtube-linkki oli eka joka tuli mulla vastaan kun googlasin "sonoff flash espeasy" ja sen perusteella kuvittelin että vaatii kaikenlaista säätöä. Mutta onko tuo firmiksen päivitys USB-sarjaporttiohjelmointilaitteella kuitenkin ihan plug-n-play eli vaatii vain kuorien irrotuksen ja ko. mokkulan tökkäämisen johonkin? Videolla kaveri suoritti erinäistä kolvailua jne...

Linkkiä USB-sarjaporttiohjelmointihärpäkkeeseen?

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Itselläni on tämä käytössä noiden SonOffien päivittämistä varten:
http://www.ebay.co.uk/itm/272249732398?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Niiden pinnin juottaminen ei ole pakollista vaikkakin suositeltavaa.
Jos on vakaa käsi, voit päivittää kuvan osoittamaa esimerkkiä noudattaen juottamatta pinnejä kortille.

Tässä noita juotettavia pinnejä. Poikkaset vain sivuleikkureilla tarvittavan pätkän:
https://www.aliexpress.com/item/20pcs-lot-Connector-2-54mm-40-Pin-Male-Single-Row-silver-Pin-Header-Strip-Free-Shipping/1323417219.html?spm=2114.01010208.3.26.OSvFEo&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10065_5030013_10151_10068_10171_10084_10083_10080_10082_10081_10110_10136_10137_519_10111_10060_10112_10113_10155_10062_10114_437_10154_10056_10055_10054_10182_10059_303_100031_10099_10078_10079_10103_10073_10102_10096_10123_10189_10052_10053_10142_10107_142_10050_10051,searchweb201603_13,ppcSwitch_2&btsid=70707722-0fd9-4006-8073-40dc6d4b2f93&algo_expid=aa550e55-e65f-4d97-a542-ed3f49cab427-3&algo_pvid=aa550e55-e65f-4d97-a542-ed3f49cab427

[ylläpito on poistanut liitteen]

Ismo67 sanoi:
@lassivv Voitko jakaa linkin, josta voi ostaa Fibaron Wall Plugeja toimitettuna? Hintaan 45€?
Tästä linkistä sen tilailin ja oli joku 5 vai 10% tms alennus jostain syystä päällä. Nyt näyttää olevan taas "normi" hinnassa vaikka toki Suomea halvempi taitaa vieläkin olla: https://www.amazon.de/Fibaro-Zwischenstecker-Schuko-St%C3%BCck-FIBEFGWPF-102-5/dp/B01HM0MQ8O/ref Kauppiaaksi kun varmistaa amazonin niin postit pitäisi olla ilmaiset.

Itsellekkin saa vinkkailla jos on järkevämmän hintaisia energian mittauksella olevia pistorasioita. Eihän tuo 50€ ihan mahdoton ole mutta jos isomman määrän tarvii niin tuleehan sille hintaa.

Olette puhuneet isoista zwave verkoista ja niiden ongelmista kuormittuuko tuo zwave liikenne sitten jo esim 20-40kpl "slave" verkostolla niin paljon että alkaa haittaamaan käyttöä?

----------------------------------------------------------------

Jutteleeko nuo Sonoff s20 suoraan wifi reitittimen kautta vai eli wifi reititin antaa ip:t näille, sitten näille on jotkut salasanat yms? Mitenkä esim Domotizcin kautta ohjaus onnistuuko vai vaatiiko jotain lisä laitteita säätöä? Edullisihan nuo olisivat jos ei energian mittausta tartte ja jos kerran toimivat hyvin. Kuittaavat varmaan tilansa myös masterille (niinkun zwave verkkokin) ettei jää arvoitukseksi menikö joku rasia päälle vai ei?

RAFU

Vakionaama

Tuolta tilasin 3 kpl Sonoff Model IM151116002 hyvin edullisesti noin viikon toimitusajalla ja seurantanumerolla:

https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html

Mikkok

Aktiivinen jäsen

Itse odottelen edelleen ebaystä ostettuja din kiskoon kytkettäviä sonoffeja. Rakentelin jo ryhmäkeskuksen niitä odottelemaan. Ryhmäkeskuksessa 25A kontaktoreja jokaiselle ryhmälle, sonoffit ohjaa noita kontaktoreita ja tämä sitten kytketään Domoticziin.
Pikku sonoffeja minulla jo pari kpl onkin ja toimivat loistavasti ilman ulkoista nettiyhteyttä, nyt kun noihin on firmware päivitetty.

Ismo67

Aktiivinen jäsen

Joo, hienoa, kerro miten kävi noissa DIN -kisko_SOnOffeissa. Jos rakentaisin nyt talon, laittaisin noita DIN kiskoSonOffeja(tilavaraus jo suunnittelussa), tässä talossa on niin ahdas ja ahtaassa paikassa ryhmäkeskus ettei sinne tuomoisia mahdu enää(vaatekaapissa upotettuna).

Yksiosaiset valokytkimet
Uusin kaikki yksiosaiset "Jussi"-valokytkimet SonOff Touch Wifi-malleihin. Eli käytännössä vessat ja makuuhuoneet ja muutama muu huone. Nollajohtimen joutuu tuomaan, mutta onneksi osassa rasioissa se on jo valmiina ja muissakin onnistuu kätevästi, kun pistorasia on valokytkimen alapuolella. Noihin SonOff Toucheihin on ladattu ESPEASY MEGA 2.0 ( tukee OTA päivitystä ja onnistuu myös 1024Mb malleihin erillisellä työkalulla kahdessa osassa päivitys OTAna)

Moniosaiset valokytkinrasiat
Moniosaisissa valokytkinkomplekseista poistin muutaman ylimääräisen kytkimen ja laitoin peitekannen tilalle, jolloin jäi tilaa Wifi kytkimelle, joka laitetaan tyhjään valokytkimen kytkentärasiaan(Nollajohdin vedetään allaolevista pistorasioista). Laitoin pääasiassa Jan Goe:n "ESP8266-Wifi-Relay" kortteissa ESPEASY MEGA 2.0, joissa on myös kahdellle valokytkimelle valmis kytkentä.
Joissain tapauksissa hyväksikäytin "ylimääräistä valokytkintä" ja Wemos D1 Mini Pro & 5V virtalähde (ESPEASY MEGA 2.0)kytkettynä pelkästään antamaan kytkimen tilatiedon. Tuon tilatiedon avulla sitten sytytetään/laitetaan päälle suurempiakin ryhmiä.
https://github.com/JanGoe/esp8266-wifi-relay
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=9670&sid=886fbd79afba4f0a32841b5ef7ab4b9e&start=20

Noita kaikkiahan sitten ohjaa Domoticz.

PS. Työpöydällä myös RCWL-0516 mikroaaltotutkaan perustuvia liiketunnistimia +Wemos D1 Mini Pro ESPEASY MEGA 2.0:lla piristettynä, mutta vielä pitää lisää säädellä että toimii luotettavasti ja konkka piti lisätä, mutta ei silti toimi minulla luotettavasti nuo.
https://tech.scargill.net/microwave-for-the-weekend/
Näitäkin sitten voi upotella tyhjiin valokytkimien kytkentärasioihin ohjaamaan valoja, kunhan keksisi miten toimii luotettasti ESP8266:een liitettynä (Wemos D1 Mini)

Tässä Ruleskoodia Jan Goe:n Wifi -releeseen(rele 1, valokytkin 1), jolloin valot pelaa viiveettä suoraan valokytkimestä vaikka Domoticz/wifi -verkko olisi alhaalla:

Koodi:
on lamp_on do
    gpio,2,1
endon

on lamp_off do
    gpio,2,0
endon

on Button#Switch=1 do
    gpio,2,1
endon

on Button#Switch=0 do
    gpio,2,0
endon
Jos Molemmat releet ja valokytkimet käytössä on koodi tämmöinen:

Koodi:
on lamp_on do
    gpio,2,1
endon

on lamp_off do
    gpio,2,0
endon

on Button#Switch=1 do
    gpio,2,1
endon

on Button#Switch=0 do
    gpio,2,0
endon

on lamp2_on do
    gpio,14,1
endon

on lamp2_off do
    gpio,14,0
endon

on Button2#Switch2=1 do
    gpio,14,1
endon

on Button2#Switch2=0 do
    gpio,14,0
endon

Liitteet

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

Vanha ketju mutta mikäs olisi nyt hyvä järjestelmä lämpötilakäyrien saamiseen? Vaatimuksena olisi anturit ainakin akvaarioon, viinikaappiin, pariin pakastimeen, jääkaappiin ja noin kolme optioo varalle. Anturit sellaisia johdon päässä olevia olisivat plussaa ja kokemukset siitä että laitteisto toimii moitteettomasti.
Tallennus pilveen wifin tai ethernetin kautta ja ios sovellus pitäisi löytyä.

P3trik

Aktiivinen jäsen

Mulla ollut nyt tellstick toista vuotta - edullinen ja toimiva. Hyvä käyttäjäfoorumi josta näkee mitkä anturit ja ohjaimet ovat yhteensopivia.

Alkujaan oli emon / arduino pohjainen mutta oli sen verran työlästä kun kaikki piti koodata. Tellstick:ssä helppo graafinen pilvipalvelu jossa myös loggaustoimito. Tosin joitain antureita ja ohjaimia kuten lämpöpumpin ohjaus on joutunut itse rakentamaan arduinoilla mutta ne liittää helposti osaksi tellstickiä.

Näitä saa clasohlssonilta ja motonetistä.

P3trik

Aktiivinen jäsen

Alla kuva, ainostaan yhden sensorin graafin saa kerralla näytölle. Kaikkien sensoreiden senhetkisen arvon kyllä näkee samalla näytöllä. Sensorin arvojen perusteella voi vaikka lähettää mailia tai laittaa jonkun pistorasian päälle tai pois.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen

Näyttää ihan hyvältä ja selkeältä, kelpaisi kyllä minulle. Onko tuo selainversion kuvaa ? Olikos tuolla nykyään joku aikaraja kuinka kauan tiedot ovat pilvestä luettavissa? Ja mites kun tuossa yhdessä lämpötila näyttää yli sataa ja lämpötila-antureissa maksimi on 50 astetta motonetin mukaan?

P3trik

Aktiivinen jäsen

Se 111C asteen anturi on itse koodaamani, siinä menee jotenkin hassusti niin että 50 asteeseen saakka menee normaalisti mutta sitten alkaa nousemaan logaritmisesti. En ole jaksanut korjata koodia kun tuo on lämpöpumpun puhallusilma joten riittää tieto että se on siinä 50C paremmalla puolen.

Historiatiedosta en ole tsekannut kun en ole pidempään koskaan tarvinnut.

Tuo Conrad - Telldus linkki pitää tutkia paremmalla ajalla tarkemmin. Ei ihan nettiä selaamalla auennut mitä se tarkoittaa. Itsellä kuitenkin käytössä IFTTT tuossa Google Home - IFTTT - Telldus yhteyden rakentamisessa niin ei ole ollut tarvetta vielä muille.

Jos nyt olisi alkamassa rakentamaan kotiautomaatiota Raspin/Domoticzin kanssa, niin mitkä on parhaat/toimivimmat tuotteet lisätä Z-wave ja 433MHz radiot kylkeen?

Ylös Bottom