TI-autonilmastoinnin kylmäainetäyttö?

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Tulee tehtyä, mutta samalla mentaliteetilla kuin ILPpien täyttö. Tännekin muistaakseni olen juttua postannut.

Well, transhit ei puhaltanut kovinkaan kylmää, ainetta oli tallella 100gr.

Tehdään homma hyvin, tälläi vanhan mallin mukaan nyt sit kun aika ei maksa mitään ;)

Mihin lie kiskovat nuo automaattiset koneet tyhjiön?
60587
60588
60589
 
Siinä vaiheessa kun auton ilmastointi lakkaa toimimasta, melko huoletta saa puoli kiloa varmaan lisätä. Jos aineet on vain vuosien mukaan vähentyneet, eihän se muuta tarvite kuin aineen lisäystä.
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Siinä vaiheessa kun auton ilmastointi lakkaa toimimasta, melko huoletta saa puoli kiloa varmaan lisätä. Jos aineet on vain vuosien mukaan vähentyneet, eihän se muuta tarvite kuin aineen lisäystä.
Niin tai sitten vähitellen mennyt jotain rikki sieltä ilmastoinnista ja jossakin on vuotoja ja korjaus maksaa nelinumeroisen summan euroja eikä ensimmäinen luku hinnassa välttämättä ole mikään ykkönen.

Vanha auto jos on kyseessä niin korjaushinta saattaa ylittää auton käyvän arvon toimivana.
 

tj86430

Aktiivinen jäsen
Tästä taidettiin keskustella joskus ennenkin, mutta tapahtuuko tätä kylmäaineiden karkaamista auton ilmastoinnista paljonkin? Minulla on ollut ilmastoituja autoja n.25 vuotta, eikä yhteenkään ole koskaan tarvinnut lisätä ainetta. Nykyisestä 8v vanhasta hajosi tosin paineanturi, ja sen vaihdon yhteydessä vanhat aineet poistettiin ja punnittiin: 30g oli hävinnyt 8 vuoden aikana. Tuolla vauhdilla auton voisi ajaa paaliin asti ilman lisäystarvetta.
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Tästä taidettiin keskustella joskus ennenkin, mutta tapahtuuko tätä kylmäaineiden karkaamista auton ilmastoinnista paljonkin?
Kompuran akselitiivisteen välistä tulee useinmiten tavaraa ulos, mitä vanhemmasta autosta on kysymys, sitä suurempi vuotopaikka tuo on.

Vuoto siis on sellainen että viikon voi olla 10bar typpeä sisällä ja paineet eivät laske silminnähden, mutta muutamissa vuodessa ainetta katoaa sata-kaks grammaa juuri tuolta kohdin pahimmillaan.
 

pokeri

Jäsen
Tästä taidettiin keskustella joskus ennenkin, mutta tapahtuuko tätä kylmäaineiden karkaamista auton ilmastoinnista paljonkin? Minulla on ollut ilmastoituja autoja n.25 vuotta, eikä yhteenkään ole koskaan tarvinnut lisätä ainetta. Nykyisestä 8v vanhasta hajosi tosin paineanturi, ja sen vaihdon yhteydessä vanhat aineet poistettiin ja punnittiin: 30g oli hävinnyt 8 vuoden aikana. Tuolla vauhdilla auton voisi ajaa paaliin asti ilman lisäystarvetta.
Mulla meni 110g, 10 vuotta edellisestä täytöstä. 470g kokonaismäärä. Käytin huollossa ko tuntu että kompura käy turhan tiheällä tahilla, liekkö tuo sitte muuttu miksikään..
 

pamppu

Vakionaama
Mulla meni 110g, 10 vuotta edellisestä täytöstä. 470g kokonaismäärä. Käytin huollossa ko tuntu että kompura käy turhan tiheällä tahilla, liekkö tuo sitte muuttu miksikään..
Tuopa se just onkin, että sitä ei välttämättä ihan heti huomaa, kun kompura vaan käy enemmän, kompensoiden tehon puutetta.Sitte ku kopissa huomaa, lisäystarve lienee jo suurehko.

Mutta turha niitä parin vuoden välein on vatkata, jos toimii. 10-15v huoltoväli ennemminkin.
 

Mikkolan

Vakionaama
17 v. pököstä pikkuhiljaa väheni kylmäntuotto. Ympäristötietoinen huoltomies ei suostunut lisäämään ainetta. Sanoi että lauhditin noista alkaa vuotaa, ympäristörikos jos vuotavaan laittaa ainetta.

Eräs seppä sitten täytti imupuolen 2 bar R290-aineella. Taisi painesuhteet mennä vähän persiilleen vaikka kylmää tuli ihan mukavasti mutta kompura kuumeni vajaassa minuutissa polttavan kuumaksi ja pysähtyi. Suhautin hiukka ainetta pois ja toimiihan se jotenkin. Toinen kesä menossa, seurauksia odotellessa. ;) :)
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Tetrafluorietaani taitaa olla toinen niistä suosituimmista auton ilmastointilaitteiden kaasuista nykyään. R-134a nimellä sitä taidetaan myydä.

Verrattuna hiilidioksidiin se on 1400 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu.

Puoli kiloa sitä vastaisi silloin 700 kiloa CO2 kaasua. Jos auto kuluttaa keskimäärin vaikka sen verran polttoainetta kilometrille että se tuottaa 170 grammaa hiilidioksidia, niin puoli kiloa tetrafluorietaania vastaa silloin 411 kilometrin autolla ajamisen CO2 päästöjä.

Kovin montaa tuntia sitä ilmastointia ei kestä jossain firmaussa korjauttaa kun siihen menee jo niin perkeleesti rahaa että siihen menevä raha kiihdyttää niin paljon talouskasvua kerrannaisvaikutuksineen että se aiheuttaa pahemmat CO2 päästöt kuin mitä ilmastointilaitteen täyttäminen kerran vuodessa 500 grammalla tuota R-134a kaasua.

Tosin taitaa olla sama mitä sillä rahalla tekee tai säästääkö sen niin vaikutus on sama. Jos säästää niin se hidastaa inflaatiota ja lisää kierrossa olevan rahan ostovoimaa ja sitä kautta päästöjä. Jos rahalla taas ostaa vaikka ikimetsää suojeltavaksi niin metsän myyjälle menneellä rahalla on taas sama ongelma siinä että teki niin tai näin sillä myyjä niin pahasta on ilmastolle ja ympäristölle.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Tosta lisäämisestä sen verran että jos kompura vielä kytkeytyy päälle niin se ei kerro onko järkeä vain lisätä.
Koska sielä saattaa silti olla ilmaa seassa ja tästä johtuen tapahtuu niin että ns. Matala paine ei nouse tarpeeksi ja korkeapaine nousee liikaa.
Eli jäähdyttävää vaikutusta ei tunnu ja korkea paine katkaisee ja yrittää suojata laitteistoa.
En tarkoita että lisäys ei koskaan onnistuisi mutta näillä nyky hinnoilla onko järkevää heittää puoli kiloa ja huomata että vituiks män.
Eli tuli savolainen superman tuli kylään.
Jokainen tehköön kuin haluaa ja kuin parhaakseen näkee mutta tämmöinen mahdollisuus on olemassa jos vain lisätään.
Olen tavannun tälläisiä tapauksia muutamia silloin kun ei sattunut olemaan täyttä määrää ainetta kotona ja oli pakko kokeilla saisiko lisäämällä elvytettyä.
Prosenteissa ongelma on pieni mutta vitutus on suuri kun nekin vähät aineet joutuu viemään eko kemille jotain kautta.
 

Mikkolan

Vakionaama
Miten sitä ilmaa menee järjestelmään jos siellä kuitenkin on pieni ylipaine, kai ne tiivisteet pitää molempiin suuntiin vaikka talvella vaakkumin mahdollisuus onkin?
Itellä oli 2 - 3 vuotta kompura tauolla ja kuitenkin "tuhautustestillä" siellä oli painetta. 290-lisäys varmasti aiheutti sen että painesuhteet meni jotakuinkin perseelleen kun ei oikein mitenkään ole yhteensopiva 134:n kanssa. :( Noh, tulee sieltä jonkinverran viileetä, eikähän se varmaan alunperinkään mikään "pakastamo" ole ollut :)

Se vasta viisas oli kun tutkimatta tiesi olla täyttämättä.
Vasta tuossa ajanvarausta suunniteltiin ja tulevia säitä ennusteltiin.
Huoltohinnan kuultuaan asiakas oli samaa mieltä, joskin piti sitä enempi talousrikoksena kuin ympäristörikoksena:hmm:

Prosenteissa ongelma on pieni mutta vitutus on suuri kun nekin vähät aineet joutuu viemään eko kemille jotain kautta
.

Ilmateitse lähetin, mahtaako koskaan perille mennä?:oops:
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Ilmateitse lähetin, mahtaako koskaan perille mennä?:oops:
Kyllä niistä muutama molekyyli taatusti sinne Ekokemin polttokattilaan päätyy, mutta osuus jää kyllä pieneksi.

Samahan se on jos joku päästää ilmaan jotain radioaktiivista merkkikaasua, niin tahtoo ne mittarit siihen ympäri Eurooppaa reagoida vaikka määrä olisi ollut yhden kilon luokkaa.
 

Mikkolan

Vakionaama
Kyllä niistä muutama molekyyli taatusti sinne Ekokemin polttokattilaan päätyy, mutta osuus jää kyllä pieneksi.

Samahan se on jos joku päästää ilmaan jotain radioaktiivista merkkikaasua, niin tahtoo ne mittarit siihen ympäri Eurooppaa reagoida vaikka määrä olisi ollut yhden kilon luokkaa.
Niin, vuoto on vuoto mutta jos on itsekseen tyhjentynyt niin kait sen saa puhtaalla omallatunolla täyttää ;) Moraalin- ja etiikanrajat, kullakin ne on itsensä määritteleminä :)
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Miten sinne ilmaa voi päästä!
Samasta reijästä mistä se esim. Täytetään ja vuotaa.
Ei matalapaine katkaisia ole yli jumala vaan yleensä mekaaninen laite mikä voi toimia kuin lottokone muuttuvissa lämpötiloissa.
Eikä sitä ilmaa tarvitse sielä paljoa olla kun se pilluilee koko järjestelmän sekaisin.
Tuohon ilmaan kylmäaineen seassa on kompastunut moni kokenutkin kylmäasentaja isommissakin kylmäkoneissa.
Ja ovat lisänneet kylmäainetta ja ottaneet pois.
Vaihtaneet turhia osia ja paljon.
Ja asiakas on ollut tyytyväinen ja maksanut ison laskunsa.
Vaikka sen ilman olisi voinut vaikka ottaa sieltä pois.
 
Ylös Bottom