Tiilikaton pinnoitus

HotZone

Aktiivinen jäsen
Pitäisi pikkuhiljaa pinnoituttaa Ormax-tiilikatto.
Aika suolaisen hintainen on Ormaxin valtuutettujen tekemä pinnoitus (pesu, myrkytys, pohjamaalaus, pintamaalaus). Tehdas lupaa 5v takuun.

Onko tullut teetettyä pinnoitus ja miten on kestänyt?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Ei ole tullut vielä tehtyä maalausta mutta tarjoukset on pyydetty,n. 300 m² on pinta-ala ja tarjoukset olivat kahtapuolta 5 tonnia.Yks kaveri on näitä hommia tehnyt ihan työkseen ja hännellä on pesurit ja maaliruiskut,hän teki alle parin tonnin tarjouksen hommasta mutta näin että pesu ja maalaus kertaalleen ja käsityönä reunatiilet.
Ilmeisesti homma tehdään näin sillä se myrkytys on kai humpuukia ja yksi vahvempi maalikerros niin tulee kuulemma yhtä hyvä lopputulos.
Meille tehtiin kerran pesu ja myrkytys ja se oli kyllä humpuukia mutta saipahan se tekijä hyvän tilin siitä,takuu oli kolme vuotta ja neljäntenä sammal kasvoi jo iloisesti.

puuteknikko

Aktiivinen jäsen
Pesu, myrkytys ja parin kerroksen käsittely (+ piipun peltien ja poistotötterön pellin maalaus) maksoi vähän reilut pari tonnia viime vuonna. Katto parisataa neliötä Ormax Protectoria ja reilut kymmenen vuotta ikää. Kyllä siitä huomasi, että se alkuperäinen pinnoite oli lähtenyt kun jäkälää oli alkanut kasvaa parin viime vuoden aikana. En teettänyt mitään maalausta kun tekijä tuumasi, että järkevämpi vetää vaan sellainen suojapinnoite päälle. Pinnoite on tätä: https://nowocoat-kattopinnoitteet.com/nowo-dry-wb

Myrkytys on lähinnä sitä varten, että ne kasvustot ensinnäkin lähtee irti. Meillä ainakin tuli aika reippaasti törkyä ränneistä seuraavana päivänä tehdyn pesun jälkeen. Tekijä sanoi, että pinnoite kestää hyvinkin 10 vuotta jos vaan malttaa putsata katon vaikka kerran vuodessa. Siitähän nuo kasvustot yleensä pääsee vauhtiin kun ei jaksa rapsutella sammalpalleroita syksyisin pois.

oem

Aktiivinen jäsen
Tuli juuri ostettua pesu+myrkytys+2x maalaus Nowocoatilla. Tuntuu kalliille vajaa 4000€/210m2.
Sisältää lisäksi 20 varatiilen ja piippu-ym peltien ja autotallin lipan maalauksen.

roots

Hyperaktiivi
Tuli juuri ostettua pesu+myrkytys+2x maalaus Nowocoatilla. Tuntuu kalliille vajaa 4000€/210m2.
Sisältää lisäksi 20 varatiilen ja piippu-ym peltien ja autotallin lipan maalauksen.
Muutama vuosi sitten samalla kaavalla aineet laittain jotain 14€/m2 melkein 30v vanhaan kattoon. 50v vanhaksi ajattelin tuolla päästä, saas kattoo...
Toiset tässä nurkissa on uusineet kattojaan ~30 vuoden molemmin puolin äkäisinä.
Vuosittain puhallan roskat pois ja tänä kesänä ehkä laitan Biocompit ruiskuttaen ainakin varjoisalle puolelle.

HotZone

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
25e/m2 vaikuttaisi olevan tarjoukset tähän asti.
Olen ymmärtänyt että se myrkytys on tärkeä jotta sammal ei lähde puskemaan maalin alta itseään läpi ja jotta maali pääsisi imeytymään paremmin. tartunnan vuoksi kaksi maalikerrostakin on tarpeen ihan kuin seinän maalaamisessa.
Kysyin työn osuuden ja sen perusteella olettaen että 2 jannua on tekemässä, tulisi laskutukseksi 175e/h. Kaksi päivä hommaan menisi.

Pidän aika kalliina tuota tuntilaskutusta työn osuudesta vaikka mukana tietysti matkat ja laitteet. Tuo on kalliimpaa autojen merkkihuolloissa ja siellä vaaditaan hiukan enemmän osaamista ja vielä kalliimmat tilat ja laitteet.
Itse en kyllä talon katolle mene. Räystäskin on jo 4m korkeudessa ja harja 8m. Joku muu saa halvaantua tippuessaan, en minä.

BBF

Aktiivinen jäsen
25e/m2 vaikuttaisi olevan tarjoukset tähän asti.

Pidän aika kalliina
Niin ainakin siihen nähden että kokonaan uudet tiilet ilman asennusta maksaisi suunnilleen puolet tuosta /m2. Jotenkin tuntuu että yksinkertaisestakin työstä laskutetaan nykyisin hintoja mitä ennen näki lähinnä jollain juristeilla tms.

jmaja

Hyperaktiivi
hintoja mitä ennen näki lähinnä jollain juristeilla tms.
Näyttää juristeilla nykyään olevan 300 €/h ihan normaalia. Aivan älytön hinta sekin.

Taitaa ne katot maksaa luokkaa 100 €/m2 teetettynä, joten siihen nähden 25 €/m2 on vielä ihan kohtuullinen. Ainakin itse sain tuollaisia tarjouksia 2 v sitten, kun kattorempan teetin. Toki katto on L-mallinen auma, jossa on paljon enemmän työtä kuin yksinkertaisemmissa katoissa.

Silloin päädyin kokonaan uuteen, kun 45-vuotias varttiakatteelle kukaan ei oikein uskaltanut luvata pitkää kestoa pinnoitettuna ja pinnoitukset olisivat maksaneet 20-50 €/m2.

BBF

Aktiivinen jäsen
Näyttää juristeilla nykyään olevan 300 €/h ihan normaalia. Aivan älytön hinta sekin.

Taitaa ne katot maksaa luokkaa 100 €/m2 teetettynä, joten siihen nähden 25 €/m2 on vielä ihan kohtuullinen.
Voi olla mutta se itse tiilikate ei maksa kuin reilun kympin neliö. Ihan kivat tuntiveloitukset tiilien latomisesta. Vaikka siihen tulisi aluskatekin niin silti yhtä neliötä ei pitkään pyyhkäise. Nykysin todella kannattaa osata vähän itsekin tehdä jotain.

jmaja

Hyperaktiivi
Voi olla mutta se itse tiilikate ei maksa kuin reilun kympin neliö. Ihan kivat tuntiveloitukset tiilien latomisesta. Vaikka siihen tulisi aluskatekin niin silti yhtä neliötä ei pitkään pyyhkäise. Nykysin todella kannattaa osata vähän itsekin tehdä jotain.
Tuossa hinnassa on toki mukana myös vanhan purku ja yleensä haluavat tehdä myös jotain kattorakenteelle. Taitaa kaikki kattomateriaalit mennä 10-20 €/m2 välille itse pintamateriaalin osalta. Siis tiili, huopa ja erilaiset peltivaihtoehdot. Kaikkine lisätarvikkeineen voi sitten olla jo 20-40 €/m2 ja tuossa L-aumassa hävikkiäkin tulee varsin reilusti, samoin harjaa.

Mulla maksoi hitsattu huopakatto 20 600 € hiukan yli 300 m2, kun tuossa on vain katon ja hormien kermitys + tarvittavat pellitykset. Siis ei sisältynyt vanhan purkua, OSB-levyjen laittoa ja vesikouruja.

lmfmis

Vakionaama
Omaan vanhaan tiilikattoon joku Kattokeskus tarjosi pinnoitusta vaikka käsintehdyt tiilet ei kestäneet edes päälle katsella. Kutkutti ottaa vastaan tarjous ja sitten ihmetellä miten kiemurtelevat irti tilanteesta....vai meinasivatkohan nosturista tehdä koko homman :p

MUTTA jos sammaleesta aikoo katon puhdistaa, niin kaikki tiilet pistäisi nostella irti ja se alareuna käsitellä myös alapuolelta. Siellä se rihmasto asustelee...

Laitoin sitten kokonaan uuden ormaxin protector plus jutulla, ainakin kiiltelee kivasti uutena ....tässä vaiheessa mitätön hintaero.

roots

Hyperaktiivi
Kyllä se hinta tulee ihan muusta kuin se tiilikate lavalla pihalla. Vanhan purku, uusi aluskate + rimat+ ruoteet eli uudet tiilet päälle valmiuteen tekeminen suurin homma. Juuri tuossa katellu kun yhtä naapurii tehdään kuin iisakin kirkkoo...

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä se hinta tulee ihan muusta kuin se tiilikate lavalla pihalla. Vanhan purku, uusi aluskate + rimat+ ruoteet eli uudet tiilet päälle valmiuteen tekeminen suurin homma. Juuri tuossa katellu kun yhtä naapurii tehdään kuin iisakin kirkkoo...
Juu, ison katon tiilien saaminen suoraan nopsasti vaatii vähän harjoitusta, tiilikatossa kun on niitä tähtäyslinjoja joka suuntaan. Ajan kanssa ne laittaa itsekin.

iqo

Vakionaama
Pitäisi pikkuhiljaa pinnoituttaa Ormax-tiilikatto.
Aika suolaisen hintainen on Ormaxin valtuutettujen tekemä pinnoitus (pesu, myrkytys, pohjamaalaus, pintamaalaus). Tehdas lupaa 5v takuun.

Onko tullut teetettyä pinnoitus ja miten on kestänyt?
Kommentoidaanpa nyt vaikka tämän aloituspostauksen pohjalta. Meillä siis on myös vanha Ormax tiilikatto vuodelta 1998. Kerran olen itse pessyt Einza-myrkyn kanssa ja kerran kokeillut pieneen osaan pohjoisen puolella Biocomp Strong -ainetta. Näillä kokemuksilla voin sanoa, että nuo 5 vuoden takuut ovat ihan humpuukia. Molemmilla minun kokeilemilla kuluttaja-aineillakin saa aivan helposti 5 vuoden vaikutuksen. Itseasiassa olin todella yllättynyt Biocompista. Se paitsi tuhoaa sammaleen, niin näköjään putsaa myös mustaa likaa ja värjäytymää tiilistä, ja vaikutus kestää vuosia. Sitä aion jatkossakin levittää katolle, enkä edes harkitse enää pesua tai kalliita pinnoituksia / maalauksia. Väitän, että jos tuota Biocompia käyttäisi säännöllisesti vaikkapa 10 vuoden iästä alkaen, niin katto pysyisi todella hyvänä vuosikymmeniä. Tietysti jos on puita kovin lähellä tai jopa roikkuu katon päällä, niin tilanne voi olla vaikeampi. Aurinko myös vääjäämättä polttaa pois alkuperäisen maalin/pinnoitteen, mutta en näe siinä juuri muuta ongelmaa kuin haalistuvan värin.

lmfmis

Vakionaama
Sellainenkin vaikuttaa:

Oma vanha katto oli todella kivasti sammaleessa ja tuuletusväli täynnä koivunsiemeniä....mutta eipä tässä "tiivislähiössä" ole koivuja lähimaillakaan?

On siis - aikanaan - ollut puita talon vieressä ja toimineet lannoitteena katolle ja sammallelle. Nyt tuota kuormaa on paljon vähemmän.

Katto oli siis 70 vuotias kun sen sain :p

oem

Aktiivinen jäsen
Syy pinnoittamiseen ei ole pelkästään sammal tai muu kasvusto, (ainakaan minulla ei ollut).
Betonitiili/tiilikatto menee huokoiseksi ja kastuu läpi asti sateella ja lumien sulaessa. Yöpakkaset jäädyttää ja rapauttaa.
Sateen alkaessa kuivalle katolle ei ränneistä heti tipu vettä kun tiilien kastelemiseen menee litroja neliölle.
Pinnoitettu katto näyttää hyvälle, ainakin kuvissa, eikä ime vettä niin hanakasti.

iqo

Vakionaama
On varmasti jossain määrin totta, että pinnoitettu betonikattotiili ei hetkeen ime vettä itseensä niin paljon kuin vanha "paljas" tiili. Tätä nuo kattohuoltofirmat tosiaan jaksavat toitottaa ahkerasti. Täysin toinen asia sitten on se, että mitä ja kuinka suurta haittaa siitä veden imeytymisestä on. Väitän (ja minulla on myös jonkinlainen ymmärrys betonin vauriomekanismeista koulutuksen ja työn kautta) että betonikattotiilet on osattu jo monta vuosikymmentä tehdä valmistus- ja materiaalitekniikan puolesta niin, että pakkasrapautumisesta ei juuri tarvitse olla huolissaan. Kannattaa perehtyä esim. käytetyn betonin vesi/sementti-suhteeseen ja betonin suojahuokostukseen. En tiedä varmasti näiden tiilien valmistusprosessia, mutta veikkaan että ne puristetaan/pursotetaan maakosteasta betonista, jolle tyypillisesti saadan erittäin hyvät ominaisuudet sekä lujuuden, että muiden ominaisuuksien puolesta.

Se on ainakin täysin varmaan, että nämä nykyaikaiset kattotiilet eivät sillä tavalla vettä itseensä ime, että sitä alkaisi tihkua läpi asti. Aluskatteelle päätyvälle vedelle on tiilikatossa sata muutakin helpompaa ja todennäköisempää reittiä, joista kannattaa mielummin olla huolissaan.

Sitä en kiistä, etteikö maalattu/pinnoitettu katto näyttäisi paremmalle ja varmasti se myös ottaa sitä uutta sammalta itseensä hitammin. Tässä on myös osansa sillä veden imulla ja kastumisella. Ei katto siis varmasti huonommaksi muutu maalaamalla tai pinnoittamalla, mutta hinta/laatu-suhteen harkitkoon jokainen itse. Minä jaksan viiden vuoden välein kiivetä levittämään sen Biocompin pohjoisen puolen lappeille ja maksaa siitä muutaman kympin. Etelän puoli ei tarvitse mitään toimenpiteitä. Maalaaminen maksaisi teetettynä varmasti useamman tonnin, mutta tuskin kymmenen vuoden jälkeen katto enää erottuisi naapureista paremman näköisenä.

Nihan

Aktiivinen jäsen
Itseasiassa olin todella yllättynyt Biocompista. Se paitsi tuhoaa sammaleen, niin näköjään putsaa myös mustaa likaa ja värjäytymää tiilistä, ja vaikutus kestää vuosia. Sitä aion jatkossakin levittää katolle, enkä edes harkitse enää pesua tai kalliita pinnoituksia / maalauksia. Väitän, että jos tuota Biocompia käyttäisi säännöllisesti vaikkapa 10 vuoden iästä alkaen, niin katto pysyisi todella hyvänä vuosikymmeniä. Tietysti jos on puita kovin lähellä tai jopa roikkuu katon päällä, niin tilanne voi olla vaikeampi. Aurinko myös vääjäämättä polttaa pois alkuperäisen maalin/pinnoitteen, mutta en näe siinä juuri muuta ongelmaa kuin haalistuvan värin.

Samanikäinen Ormax-katto ja nyt kun aurinkopaneelit menossa katolle on tullut pohdittua olisiko hyvä tehdä jonkinlainen käsittely ensin. Tuo biocomb vaikuttaisi potentiaaliselta, eikä näytä olevan hinnan kiroissakaan. Kanisteri neljänkympin kieppeissä ja tuolle luvataan riittoisuutta 150m2. Auringon puolella kasvustoa maltillisesti, lähinnä tiilien alareunoissa. Jos harjaisi nuo irti, puhaltaisi pois ja ruiskuttelisi biocombin ennenkuin nostaa paneelit sijoilleen.

Onko Biocombin suojausaineesta kokemuksia, onko hintansa väärti levittää tuota pesu-biocombin jälkeen? Näyttää tulevan suunnilleen kymmenkertaiseksi hinnaltaan ja saatavuuskin äkkiä katsoen vähän heikkoa.

Jukikyy

Jäsen
Onko Biocombin suojausaineesta kokemuksia, onko hintansa väärti levittää tuota pesu-biocombin jälkeen? Näyttää tulevan suunnilleen kymmenkertaiseksi hinnaltaan ja saatavuuskin äkkiä katsoen vähän heikkoa.
Viime keväänä toukokuussa rapsuttelin ensin sammaleet pois 9 vuotiaalta tiilikatolta, harjaus ja levitin Biocombin päälle. Muuta en tehnyt ja annoin sateen huuhtoa katon. Vaahtoa tuli sateen mukana katolta noin 2kk. Todella toimiva aine ainakin näin vuoden kokemuksen jälkeen. Sammalta ei näy nyt missään ja kattotiilet ovat selvästi mustemman värisiä kuin ennen. Ensi viikolla tulee paneelit katolle.

repomies

Hyperaktiivi
Jos harjaisi nuo irti, puhaltaisi pois ja ruiskuttelisi biocombin ennenkuin nostaa paneelit sijoilleen.
Ehottomasti suosittelisin ainakin sille alueelle johon on ne paneelit tuloillansa. Sammal tykkää varjosta, ja vettä sinne panelien alle valuu taatusti.

Koko katon rapsuttelu mekaanisesti puhtaaksi on hidasta hommaa, siinä palaa aikaa. Olen tuon kertaalleen tehnyt, ja puhaltanut sammalet pois, ja vetänyt biocombin perään. En mielellään tekisi toiste, vaihtoehto "biocomb riittävän useasti" kuulostaa järkevämmältä. Aurinkopaneelijärjestelmän osalta yksi syy miksi sellaista ei ole tullut, on juurikin tuo katon heikko kyky vastustaa sammalta. Panelit olisi paras laittaa uudelle katolle, nimittäin se niiden irroittelu ja takas laitto kattoa uusiessa ei liene urakkaa halventava asia.

pamppu

Vakionaama
Mimmostas myrkkyä noi biocompit mahtaa olla? Meinaan kun meillä menee kaikki rännivedet kaivoon, josta pumpataan kasteluvesi. Jos vetäis syksyllä kastelukauden jälkeen, niin ehtisköhän huuhtoutua. Kenties pitäis pumpata tyhjäksi kaivo kertaalleen…

BBF

Aktiivinen jäsen
Mimmostas myrkkyä noi biocompit mahtaa olla? Meinaan kun meillä menee kaikki rännivedet kaivoon, josta pumpataan kasteluvesi. Jos vetäis syksyllä kastelukauden jälkeen, niin ehtisköhän huuhtoutua. Kenties pitäis pumpata tyhjäksi kaivo kertaalleen…
Myrkkyähän se on, ei ainakaan kaivoon kannata varmaan laskea.

Käyttöturvatiedote kertoo mitä sisältää:

iqo

Vakionaama
Minä en mitään harjaillut ennen biocompin levittämistä (9/2020). Ne näkyvät ja isommat sammaleet se aine nimenomaan tappaa pian ja ne tulee kuivuneena alas aika äkkiä (1. vuoden aikana). Jäähän siihen tiilen päähän toki jotain töhnää, mutta jääköön. Nyt toisen talven jälkeen näyttää entistä puhtaammalta. Usko on kova, että vaikutus kyllä kestää sen 4-5 vuotta, joka ei ole paha väli jos yhden neljän kympin pöntön joutuu tuonne levittelemään.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Aktiivinen jäsen
Mä tässä testailen onko kuparista mitään iloa. Harjasin autotallin pohjoisen puolen lappeen puhtaaksi toissakesänä ja talosta viime kesänä. Kummassakin on nyt harjatiilen juuressa maadoituskuparikaapeli koko harjan matkan. Ainakin toistaiseksi autotallikin näyttää hyvältä, toki vajaa kaksi vuotta ei ole kovin pitkä tarkasteluaika.

ML

Aktiivinen jäsen
Mä tässä testailen onko kuparista mitään iloa. Harjasin autotallin pohjoisen puolen lappeen puhtaaksi toissakesänä ja talosta viime kesänä. Kummassakin on nyt harjatiilen juuressa maadoituskuparikaapeli koko harjan matkan. Ainakin toistaiseksi autotallikin näyttää hyvältä, toki vajaa kaksi vuotta ei ole kovin pitkä tarkasteluaika.
Kun katselee piippuja jotka on pellitetty sinkityllä pellillä on katto piipun osalta puhdas usein räystäälle asti.Olisikohan sinkki suikaleesta apua harjalla?Minulla oli 16mm kupari harjalla vuosia se piti harjatiilen puolittain puhtaana,kun kuparivitrilliä alkoi tulla,muuten ei auttanut. Motonetin Motox-kattopesu toimii myös.
Kannattaa myös vilkaista aluskatetta.Minulla oli pahvi panssarikate muistaakseni virallinen nimi.Se vuosi läpi,jonka tähden uusin 33v vanhan Partekin Varma tiilestä tehdyn katon Ormax Protector plus tiilillä ja uudella aluskatteella ja ruoteilla.Vanhat tiilet olisi kyllä vielä menneet.
Se ero on tiilissä,että kun vanhan Partekin heitti katolta nurmikolle se pysyi ehjänä mutta Ormax meni tuhannen p... päreiksi.

Lappanen

Vakionaama
Kun katselee piippuja jotka on pellitetty sinkityllä pellillä on katto piipun osalta puhdas usein räystäälle asti.Olisikohan sinkki suikaleesta apua harjalla?Minulla oli 16mm kupari harjalla vuosia se piti harjatiilen puolittain puhtaana,kun kuparivitrilliä alkoi tulla,muuten ei auttanut. Motonetin Motox-kattopesu toimii myös.
Kannattaa myös vilkaista aluskatetta.Minulla oli pahvi panssarikate muistaakseni virallinen nimi.Se vuosi läpi,jonka tähden uusin 33v vanhan Partekin Varma tiilestä tehdyn katon Ormax Protector plus tiilillä ja uudella aluskatteella ja ruoteilla.Vanhat tiilet olisi kyllä vielä menneet.
Se ero on tiilissä,että kun vanhan Partekin heitti katolta nurmikolle se pysyi ehjänä mutta Ormax meni tuhannen p... päreiksi.
Ormaxi on kyllä aika höttöstä, mutta hyvää leikata ja kestää kävellä päälläkin hyvin. Höttöisyys liittynee siihen, että jäällä on tilaa laajeta huokoisessa betonissa.

Meillä tallin katto tehty muistaakseni 6 vuotta sitten Ormaksin tummanharmaalla sileällä tiilellä ja siitö kyllä huomaa että pinta mattaantunut ja vaalentunut = pinnoite hävinnyt. Länsilappeella ei yhtään sammalta, itälappeella tiilien päissä harvakseltaan sammalta. Puita ei hirveän lähellä, havupuita harjan korkeudella 20 metrin päässä.

Talossa samalla tiilellä noin 4 vuotta sitten tehty, muutama havupuu vieressä, mutta eivät ylety lappeeseen asti. Etelälappeella ei näkynyt sammalta missään, pohjoislappeella vähän tiilien päissä, pinnoite vielä jotenkuten paikoillaan.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kovasti on jo aikoja sitten mainostettu näitä Ton1A:n linkkaamia kuparisuikaleita katon harjalle,mainosmiesten mukaan aivan ehdoton homma mutta miten ihan aidossa käytännössä toimii.
Nyt kun kesällä tehdään meille se katon pinnoitus niin siinä samalla siistiin maalattuun tiileen voisi kuparia kokeilla vaikka vaan pohjois lappeelle missä kasvusto viihtyy paremmin.

Lappanen

Vakionaama
Aika paljon näytti tulleen lumien mukana alas sammalenpaloja, varmaan lumimassa repinyt niitä tuppoja irti valuessaan alas. Selittänee, miksi sammalta ei hirveästi näy.

Vilhonen

Jäsen
Kesällä on itselle tulossa 310m2 tiilikaton pesu, myrkytys & maalaus (2 kerrosta) + harjatiivisteen asennus.
Kymmenkunta tarjousta sain ja hintahaitari oli 3700-6500€ kun tarjouksia kyselin suoraan ja urakkamaailman kautta.

roots

Hyperaktiivi
Kesällä on itselle tulossa 310m2 tiilikaton pesu, myrkytys & maalaus (2 kerrosta) + harjatiivisteen asennus.
Kymmenkunta tarjousta sain ja hintahaitari oli 3700-6500€ kun tarjouksia kyselin suoraan ja urakkamaailman kautta.
Otitko UM kautta?
Tarjooko tuon kautta otettu jotakin parempaa turvaa hommaan ja jälkihoitoon?

Vilhonen

Jäsen
Otitko UM kautta?
Tarjooko tuon kautta otettu jotakin parempaa turvaa hommaan ja jälkihoitoon?
En, jostain syystä urakkamaailman kautta ei paikallisia yrityksiä tullut vastaan ja mielummin sellaisen valitsin kun hintakin oli haitarin alapäässä.
UM:n kautta otettuna olisi ilmeisesti voimassa maksuton "remonttiturva", joka lähinnä näyttäisi tarjoavan ilmaista neuvontaa ja juridista apua ongelmatilanteissa ja korvaisi kotivakuutuksen omavastuuosuuden. UM:n urakkasopimuspohjat oli kyllä selkeät ja kattavat.

lmfmis

Vakionaama

Tuoreet tehtaalta tulleet Ormaxit on aika höttöistä, mutta huomasin että seuraavana kesänä olivat kuivaneet ja paljon tiukemmassa kunnossa...

iqo

Vakionaama
Meilä myös harjatiilet naulattu, mutta kyllä ne lähtee kohtuudella pois kun saa yhden välistä siten, että naulat aina paljastuu kun edellisen saa tieltä pois. Toki nauloja ei voi kammeta tiiltä vasten irti.

Olen myös miettinyt tuota harjatiivisteen asentamista, kun ruodejakokin on tietyissä kohtia tehty vähän huonosti ja harjatiilet ulottuu huonosti ylimmän lapetiilirivin päälle. Aluskate kuitenkin vedetty harjan yli yhtenäisenä, joten eipä tuolla isoja vahinkoja pääse tapahtumaan.

ML

Aktiivinen jäsen
Kun katto uusittiin juttelin harjatiiviteestä,jollaisen olin itse lisännyt vanhaan.Ei käytetä kuulemma yleensä nykyään,kun aluskate vedetään harjan yli ja pitäisi olla tuulettuva.Aika muoviselta ja tiiviiltä kuitenkin aluskate vaikuttaa.Harjatiivistehän liimataan lapetiiliin ja se on verkkomainen keskeltä,tuuletuksen takia ja peittäisi kyllä varmaan iqon ruodejako homman.
Harjatiilet oli ennen ja on nyt ruostumattomilla ruuveilla kiinni.

misa64

Aktiivinen jäsen
Tiilikatto on ihan Pe...stä!! En suosittele kenellekkään!!
Toistakymmentä tiiltä jouduin talven jäliltä tällä kertaa vaihtamaan . Pääosin lumiesteiden ja L- muotoisen talon jiiristä!
Tallirakennuksen katolta missä lyhyemmät lappeet ja kulma jyrkempi ei tiilet pahemmin hajoo, mut 1 kerroksinen iso talo ja L muoto niin hajonneet tiilet jokavuotinen riesa ja aluskate kovilla . En tykkää yhtään!!!

repomies

Hyperaktiivi
Tiilikatto on kyllä hankalampi, sitä saa huoltaa. Tiilien kestävyys paranee, kun lumiesteet asentaa niin, etteivät kiinnikkeet nosta tiiliä. Lainkaan. Minä vetelin timanttilaikalla urat raudoille, sen jälkeen eivät ole hajonneet enää. Siihen asti sai vaihtaa useamman tiilen per kevät juuri lumiesteiden rautojen kohdille. Tiilen pitää istua just eikä melkein hyvin. Vähänkin jos on nurkka ylhäällä niin lumen paino halkaisee tiilen.

misa64

Aktiivinen jäsen
Jep , kyllä noita on tullut rälläköityä ylhäältä ja alhaalta. Mulla on ongelmana tuulen puolella metsänreuna joka saa aikaan suuren lumikuorman , mutta kyllä nuo nykykevyttiilet on ihan sieltä jokatapauksessa. Haukuin valmistajankin kerran kun pänni oikein kunnolla , niin lähettivät 50 tiiltä pahimpaan hätään :)
Moni ostaa kalliin tiilikaton luulossa että se on huoleton ja kestää isältäpojalle niinkuin ennenvanhaan mut nykytiilet on vaan ihan surkeita, ja tulevat käyttäjälleen kalliiksi.

Lappanen

Vakionaama
Onko nyt kyse aaltotiilistä? Nuo sileät kestää hyvin kävellä päällä eikä vielä ainakaan ole yhtään itsekseen hajpnnut eikä muutenkaan.

Ylös Bottom