Tonin ILP-VILP projekti

D

Deleted member 1344

Vieras
No niin, täällä on tullut jauhettua paljon pumpuista ja olen haaveillut omasta VILP:stä. Ja muutamaa projektiketjuakin on tullut seurattua ahkerasti.

Tänään sitten pörähti oma projekti tulille. Tehojakin siitä näyttää lähtevän, Hemmo-testi antoi 7.5 kW (Pollucomin näytöltä), ulkolämpötila 13 astetta. Ihan kaikki komponentit eivät vielä ole paikoillaan, joten tänään en vielä saa mitään tuottokäyriä tms., mutta ehkäpä jo huomenna...

Kirjoittelen seuraavaan viestiin vähän tarkempaa kuvausta systeemistä, mutta tässä on alkajaisiksi osaluetteloa:
  • Fujitsu AWYZ14LB Nocria (sama kuin Fuji RJZ14LB) ilmalämpöpumppu
  • Maateline
  • Hrale B3-60-20 levylämmönvaihdin 1/4" / 1/2" kartioliittimillä, Daniel tilasi tämän spesiaalina tehtaalta
  • Nestelasi
  • OSO Super S 120L lämminvesivaraaja
  • Pollucom E Qn 1.5 vm. 2004 kaukolämpömittari (käytetty Saksasta), itse modattu pulssilähdölliseksi
  • 2x SchellCount EEM12-32 A kWh-mittarit
  • 1½ x Dual Counter
  • Pari 1-wire lämpöanturia
  • 3/4" Thermomix shuntti
  • ~5m 22mm kupariputkea
  • 3/4" mudanerotin
  • Erinäinen määrä Mapress ja puristushelmi putkiosia
  • Ja kaikenlaista sekalaista tarviketta...

Hintaakaan en ole vielä laskenut, mutta toivottavasti ei mene pahasti yli 2000 euron.

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Tonin ILP-VILP projekti

Luovuitko kokonaan kaupallisen, siis tarkoitan tehdastekoisen VILPin ostosta?
Toisaalta jos tuo osoittautuu talven aikana toimivaksi kokonaisuudeksi, ei ole enää tarvettakaan...

repomies

Hyperaktiivi

7.5kW ei ole pöllömpi tulos tein-itse-ja-säästin ;D -kötöstykselle, mutta vielä olisi varaa vähän parantaa, jos vesi oli kylmää. Tuon AWYZin luvataan kuitenkin antavan yli 8kW ILPpinä. Pollucom antaa hyvin mahdollisuuden iteroida ja hieroa COPpia kohdilleen, koska muutosten vaikutusta voi hemmoilla aika helposti.

Kuinka hyvin nuo Pollun anturit muuten on laitettu, eli onko anturitasku?

D

Deleted member 1344

Vieras

repomies sanoi:
7.5kW ei ole pöllömpi tulos tein-itse-ja-säästin ;D -kötöstykselle, mutta vielä olisi varaa vähän parantaa, jos vesi oli kylmää. Tuon AWYZin luvataan kuitenkin antavan yli 8kW ILPpinä. Pollucom antaa hyvin mahdollisuuden iteroida ja hieroa COPpia kohdilleen, koska muutosten vaikutusta voi hemmoilla aika helposti.

Kuinka hyvin nuo Pollun anturit muuten on laitettu, eli onko anturitasku?

Joo, Pollu on siitä kiva että näkee suoraan menevän ja tulevan veden lämpötilan, lämpötilaeron, virtaaman ja tehon. Sekä tietysti lasketut kilowattitunnit. Sillä on hyvä hieroa hyötysuhteita... Vaikka en mä kovin paljoa pääse pelaaman kerrostumien kanssa, tuo on kytketty lämmittämään öljykattilaa ja virtaama on jotain 650 litraa tunnissa, kiertopumppu ykkösellä. Pollussa kuuman putken anturi on anturitaskussa, eli sen pitäisi olla aika lailla OK.

ekomies: juu, meinasin että tämä riittää. Täällähän mä olen pohtinut tehontarvetta ja mitoitusta, pitäisi tehdä samanlainen kuva tuosta Fujitsusta. Olisi hienoa jos tämä riittäisi -5 asteeseen asti.

repomies

Hyperaktiivi

Paljonko oli veden lämpö silloin kun mittasit tuon 7.5kW?

Muuten, jos hemmoilet, kannattaa odotella ihan rauhassa että pumppu ottaa vähintään 2.3kW tehoja. Se taas ottaa aimo tovin, pumppu jurnuttelee minuuttitolkulla jossain max 1.6kW ottotehoilla ennen kuin antaa oikeasti täydet tehot.

D

Deleted member 1344

Vieras

Tänään sain aikaiseksi kytkeä kWh-mittarit ja Pollucomin kotiautomaation seurantaan.

Kello 13:15 alkaen härveli on käynyt melkein koko ajan minimiteholla 320W (on pari kertaa käynyt katkolla). Nyt se yrittää pitää kattilaa 36 asteessa (tää oli ihan vain oma arvaus, kaken pyynti on 19 astetta mutta lämpötilan tunnistimessa on 5 kOhm vastus huijauksena -> asettuu tuohon astelukuun). Levylämmönvaihtimen läpi virtaa 650 l/h.

Sähköä on tähän mennessä mennyt 1.6 kWh ja Pollu näyttää noin 4.5 kWh tuottoa (tää on hyvin karkea koska pulssiväli Pollussa on 1 pulssi per kWh, sähkön mittauksessa se on 2000 pulssia per kWh). Ei huono...

Seuraavaksi voisi vähän arpoa sopivampia parametreja, se on jonkinlainen kompromissi pyynnin ja COPin välillä. Mitä ylemmäs lämmöt nostaa sitä vähemmän käyttövettä pitää priimata varaajassa. Toisaalta COP heikkenee ja pesuhuoneen lattia kuumenee, levylämmönvaihdin kun on nyt rinnan PH:n kierron kanssa ja PH:n menovesi shuntataan paluuvedestä (PH piiri + lämmönvaihdin) ja kattilavedestä. Ja voisin myös kokeilla mitä tapahtuu jos nostaa kiertopumpun tehoa, nyt tuo Grundfos UPS 25-40 on ykkösellä. Kolmosella pitäisi tulla jo hyvän matkaa yli 1000 l/h virtaus.

ekomies

Aika tarkaan saat kaikki muuttuvat tekijät testata, koska käyttöveden priimaus ei vie varmaan kuin 2...3 kWh/vrk, riippuen kulutuksesta ja säädöistä. Meinaan sitä että kovin paljoa ei tuosta priimauksesta voi vähentää ennenkuin se on 1,3 kWh/vrk eli OSO:n varaajan häviöt. :)

Edit. Minulla samainen vesipönttö on kuluttanut syyskuussa 62 kWh, eli noin 3,4 kWh/vrk. Veden lämpöä nostettu siinä ~30...65 C asteeseen.

repomies

Hyperaktiivi

Joko olet Toni sulatuksia kokeillut? Sehän sulattaa väkisin noin 35 minuutin kohdalla, jos ajat Hemmo-testiä näin kostealla.. vaikka olisikin yli kymmenen astetta plussaa. Höyrystin on sen verran pieni että toimii jääpalakoneena vaikka helteellä..

Honkalämpö

Aktiivinen jäsen

Mielenkiintoinen projekti niin toteutukseltaan kuin kokoluokaltaan sekä mahdollisesti hintaluokaltaankin. Olen joskus yrittänyt verrata VILP:ä PC:hen, vakio-osat ja tarkoitukseen sopiva ohjelmisto. Niinpä, mutta mistä se ohjelmisto/ohjain...?
Odottelen mielenkiinnolla käyttökokemuksia systeemistäsi. Arvaan, että olet palikat tarkasti puntaroinut. Ohjauksista tultaneen eniten kyselemään, vielä en kysy ; =)

Oma olettamani on, ettei saneerauskohteista viime talven kokemuksilla niin vain toimivia systeemejä mäkeen paiskota? Elikkä ns. saneerausratkaisuille tullee edelleen kysyntää?

Saneerausratkaisun tulee olla selvästi järjestelmän vaihtoa edullisempaa ja Vilp "avaimet käteen" selvästi MLP-järj. edullisempaa...? Niinköhän päätöksiä tehdään?

Lyccca tilll

D

Deleted member 1344

Vieras

Pollucomit tosiaan avaavat silmät, niistä näkee ihan tarkkaan paljonko lämpötehoa milloinkin tarvitaan. 15 asteen pakkasella pelkkään lämmitykseen menee 135 kWh/vrk, saa olla aika järeä VILP jotta päästään tuollaiseen tuottoon noilla pakkasilla. 'Kokonaisratkaisu' missä lämmöntuoton vaje tuotetaan suorasähköllä ei oikein kiinnosta kun on toimivat öljyvehkeet joilla on vielä runsaasti käyttöikää jäljellä.

Koko systeemi on suorastaan naurettavan yksinkertainen:
  • Ulkona on ihan vakio ulkoyksikkö, sille ei tarvitse tehdä mitään jippoja
  • Sisäyksiköstä piti ottaa kuoret auki ja näyttää sivuleikkureita imuilman lämpöanturin ja kennon lämpöanturin johdoille. Ei muuten, mutta kun niihin piti saada pari metriä jatkoa. Lisäksi juotin ~5 kOhm vastuksen sarjaan imuilman lämpöanturin kanssa. Sisäyksikkö kasaan, johdot (sisä- ja ulkoyksikön välinen sekä virtajohto) normaalisti kiinni ja seinälle puhaltamaan. Sisäyksikön olisi myös voinut purkaa ja asentaa pelkät elektroniikat johonkin sopivaan koteloon. Mä ajattelin niin että en riko tätä liikaa, nyt tästä saa taas ILP:n pelkästään lyhentämällä jatketut johdot ja asentamalla tämän uudestaan
  • Kylmäaineputket kytketään levylämmönvaihtimeen, siis sisäyksikön sijasta
  • Sisäyksikön kennon lämpöanturi teipataan levylämmönvaihtimen pintaan, vähän eristystä päälle jotta se näkee oikean lämpötilan
  • Sisäyksikön imuilman lämpöanturi teipataan esim. vaihtimelta lähtevän vesiputken pintaan. Vähän eristettä päälle ettei pannuhuoneen oven avaaminen kylmällä kelillä aiheuta Hemmo-testiä

Näillä eväillä ILP luulee toimivansa ihan normaalisti. Se tosin puhaltaa 'tyhjää' ja todellisuudessa lämmittää vettä. ILP säätää tehonsa niin että vaihtimelta lähtevän putken lämpötila vastaa pyyntiä. Tuolla 5 kOhm huijauksella pyynti on noin 12 astetta todellista pienempi, eli saan nyt nostettua lämmön myös yli +30 asteen (mikä on normaalisti rajana).

Liitteenä on VILP putkikaavio. Siis pelkät vesiputket. Nyt tuo on pesuhuoneen lattialämmityksen rinnalla, eli säästin yhden kiertopumpun. Sivuvaikutuksena on se, että pesuhuoneen kiertoon menee yhtä lämmintä kuin mitä tulee pumpulta ulos, eli en voi tehdä mitään +40- asteista. Putkistossa on kyllä varaus ylimääräiselle pumpulle, se on helppo laittaa jos tuntuu siltä että pitää tehdä kuumempaa.

Mittauksista:
  • Lattialämmitykselle on Pollucom Qn 1.5
  • Pesuhuoneen piirille on Pollucom Qn 0.6
  • VILP:n tuotolle on Pollucom Qn 1.5
  • Sekä VILP:n että lämminvesivaraajan sähkönkulutus mitataan (SchellCount)
  • Sekä kuuma että kylmä käyttövesi mitataan erikseen
  • Lämpötilan mittauspisteitä pitää vielä lisätä: levylämmönvaihtimelle menevä ja tuleva vesi, kuumakaasu, lämminvesivaraajalta lähtevä kuuma vesi. Simppeli homma, DS18S20-antureilla
  • Vanha kunnon NSLU2 hoitaa mittausdatan käsittelyn

Asensin eilen OpenVPN-systeemit, nyt pääsen katsomaan käppyröitä mistä vain (sekä ajastamaan Dreambox DM7025 digiboksia). Eli kotona on Linksys WRT54GL jossa DD-WRT:n image OpenVPN:llä varustettuna. Taskussa on Nokia N900 ja siinä tietysti OpenVPN client.

Liitteet

• VILP kytkentä.png
    VILP kytkentä.png
    53,7 KB · Katsottu: 2 275
D

Deleted member 1344

Vieras

Voisin vielä vähän perustella tämän koneen valintaa (Fujitsu AWYZ14LB). Repomies on ansiokkaasti kuvannut omaa projektiaan ja koneen valinta tosiaan perustuu aika pitkälle tähän. Ultin Premier Inverter 18 oli loppusuorilla mukana, mutta Ultin asiakaspalvelu alkoi tympiä, eivät edes voineet sanoa onko se Midea MUB-18HRDN1 (sisäyksikkö) / MOU-18HRDN1 (ulkoyksikkö). Olin myös vähällä ostaa Ultin 5500 VILP:n jo viime syksynä, mutta tuo EEV:n puuttuminen arvellutti (zadahilla on hyviä kommentteja tähän). Eikä sekään ole mikään erikoinen tehotykki.

Sen mitä itse olen näiden vehkeiden ominaisuuksia kartoittanut, aika harvasta koneesta löytyy kovin suurta ulkoyksikköä, vaan ulkoyksikkö on melkein aina jopa 9-sarjaisen kokoinen. Samaten kylmäaineen määrä on usein aika pieni. Monessa EEV-koneessa on kaksi kennolämpöanturia, ja tämä taas voi aiheuttaa omia hankaluuksiaan.

Tässä Fujitsussa (joka on siis sama kuin repomiehen Fuji RJZ14) on siis EEV, järkevä kylmäainetäytös (1350g) ja yksi sisäyksikön kennon lämpöanturi. Lisäksi huoltomanuska (tosin aika suppea) löytyy ja pumppu on toiminut repomiehen projektissa. Viimeinen niitti valinnalle oli se, että Lämpömaailma teki hyvän tarjouksen (kiitoksia Markolle!). Pikkuvelikin tilasi tällaisen, se tulee tosin ihan ILP:ksi, sitä ei laiteta palasiksi...

Levylämmönvaihtimesta... repomies pohti tätä foorumilla ja päätyi B3-60-30 vaihtimeen (josta zadah totesi että on ehkä vähän ylimitoitettu, toisaalta B3-23 -sarja on ilmeisesti lyhyehkö, tämä pidempi olisi parempi). Otin sitten yhteyttä Danieliin kun tuo B3-60-30 oli loppu nettikaupasta. Daniel sanoi että ei ole mikään ongelma tilata mittatilausvaihdin tehtaalta hänen kauttaan. Eli tilasin sitten B3-60 vaihtimen 20-levyisenä, kartioliittimin. Eli 1/4" / 1/2" kylmäaineputket saa suoraan kiinni vaihtimeen normaaleilla muttereilla. Tilasin vaihtimen eristeineen 16.8, paketti tuli kotiin 3.9. Maksu meni tilisiirtona IBAN/SWIFT-koodeilla. Vähän tuo vaihtimen hinta kyllä kirpaisi verrattuna varastomalleihin...

repomies

Hyperaktiivi

Toni sanoi:
Sisäyksikön kennon lämpöanturi teipataan levylämmönvaihtimen pintaan, vähän eristystä päälle jotta se näkee oikean lämpötilan

Tuo oikeellisuus on suhteellinen käsite. Ainakin omassa vaihtimessani pintalämmöt on aika alhaiset paitsi aivan siinä mistä tulee kuumakaasu sisään. No tietysti jos täysiä huudattaa niin alkaa yläpää lämmetä vaihtimesta kauttaaltaan, mutta kuitenkin aika alhainen se lämpötila on puolessa välissä. Lisäksi tuo minun vaihtimeni on 50% järeämpi.

Sinulla on tuo vesi sen verran lämpimämpää että saattaa sikälikin kyllä olla lähempänä oikeaa lämpötilaa tuo anturi. Itse en edes pidä sitä anturia enää vaihtimen kyljessä.

Toni sanoi:
Sisäyksikön imuilman lämpöanturi teipataan esim. vaihtimelta lähtevän vesiputken pintaan. Vähän eristettä päälle ettei pannuhuoneen oven avaaminen kylmällä kelillä aiheuta Hemmo-testiä

Tuo on yksinkertainen ja hyvä ratkaisu, jos halutaan vakiolämpöistä vettä. Mikäli haluaa muuttaa veden lämpötilaa esimerkiksi ulkolämpötilan mukaan, homma menee hieman vaikeammaksi.

D

Deleted member 1344

Vieras

repomies sanoi:
Sinulla on tuo vesi sen verran lämpimämpää että saattaa sikälikin kyllä olla lähempänä oikeaa lämpötilaa tuo anturi. Itse en edes pidä sitä anturia enää vaihtimen kyljessä.

Millaisia oireita / mikä menee pieleen jos tuo anturi ei ole 'sopivassa' lämpötilassa?

repomies sanoi:
Toni sanoi:
Sisäyksikön imuilman lämpöanturi teipataan esim. vaihtimelta lähtevän vesiputken pintaan. Vähän eristettä päälle ettei pannuhuoneen oven avaaminen kylmällä kelillä aiheuta Hemmo-testiä

Tuo on yksinkertainen ja hyvä ratkaisu, jos halutaan vakiolämpöistä vettä. Mikäli haluaa muuttaa veden lämpötilaa esimerkiksi ulkolämpötilan mukaan, homma menee hieman vaikeammaksi.

Jep, mä haluan nimenomaan vakiolämpöistä vettä. Pesuhuoneen lattialämmitys on sopivalla kun menovesi on +31 ja itse pääkiertoon taas menee näin lämmintä vasta kun alkaa olla niin kylmää ettei tämä VILP riitä. Eli se tehdään shunttaamalla. Toisaalta mitä kuumempaa teen, sitä vähemmän energiaa menee käyttöveden tulistukseen.

Mulla on useita vapaita releitä Hobby Boardsin I/O-kortilla. Silläkin saisi tehtyä vaihtuvan pyynnön, kytkemällä tarpeen mukaan lisää vastuksia sarjaan imuilman lämpöanturin kanssa. Jo kahdella releellä saisi 4 eri pyyntilämpötilaa. NSLU2 näkee kaikki tarvittavat lämpötilatiedot ja osaa ohjata releitä, eli tuo olisi helppo tehdä. Toinen vaihtoehto olisi 1-wire-potikalla (mulla on pari kappaletta jäljellä), sillä saisi tehtyä 256-portaisen hienosäädön jonkun optoerottimen kautta.

Esimerkkinä aktiivisesta säädöstä NSLU2 voisi huomata sähkökiukaan päällekytkemisen siitä että tehontarve nousee yli 8 kilowatin ja voisi automaattisesti nostaa VILP:n pyyntiä koska saunassa menee paljon käyttövettä. Viikolla sama juttu voitaisiin tehdä aamukuudelta vähän ennen kuin mä olen menossa aamusuihkuun.

repomies

Hyperaktiivi

Toni sanoi:
Millaisia oireita / mikä menee pieleen jos tuo anturi ei ole 'sopivassa' lämpötilassa?

Jos anturi näkee noin +20C, pumppu torkkuu karkeasti vartin välein kolmeksi minuutiksi. Se on joku vikatila ilmeisesti.

Luin jostain eri mallisen Fujitsun huolto-ohjekirjasta että sisäyksikön termistoria käytetään tehojen säädössä, kai EEV:n osalta nyt ainakin. Koska mulla ei ole pollucomia, en ole voinut varmistaa vaikutusta, mutta luulisin että se näkyy hieman COPissa ja höyrystimen jäätymisherkkyydessä. Mutta miten paljon sisäyksikön kennotermistori vaikuttaa ohjaukseen, sitä en osaa tosiaan sanoa. Antotehot saa säätymään ihan imuilmatermistorin avulla, kuten tiedätkin.

Tois puol jokke

Vakionaama

Tuo levarin jäätyminen herättelee mulle kysymyksiä, voiko tai onko ja onko mitään järkeä, asentaa levaria kattilan tai varaajan sisään? Siis kierukkatyyppisesti ? Liitoskohdat ovat suht pieniä mutta jos niitä avartaisi jotta veteen johtuisi paremmin lämpöä, tai vaikka leikkaisi kotelon siltäosin pois kokonaan? Järkee vai ei ? Kierukka siis ajaisi saman asian.

repomies

Hyperaktiivi

Tois puol jokke sanoi:
Tuo levarin jäätyminen herättelee mulle kysymyksiä, voiko tai onko ja onko mitään järkeä, asentaa levaria kattilan tai varaajan sisään? Siis kierukkatyyppisesti ?

Kuulostaa varsin erikoiselta ratkaisulta. Muut arpokoot, voisiko tuo edes toimia - minä en tiedä. Jos haluat varmistella kiertopumpun hajoamistilannetta, kuten itse haaveilen, lienee parasta varmistaa veden kierto tai rakentaa hätäpysäytysjärjestelmä, joka toimii tuolloin.

D

Deleted member 1344

Vieras

Jaaha, eka mitattu 24 tuntia on täynnä:
  • VILP otti 8.3 kWh, osan aikaa katkokäynnillä, suurin hetkellinen teho 430W
  • VILP tuotti 22 kWh (resoluutio on 1 kWh)
  • Lämminvesivaraaja otti 5.0 kWh
  • Lämmintä käyttövettä kulutettiin 164 l
  • Lattialämmityksiin meni 7 (pääkierto) + 12 (PH/KHH, pistin myös KHH:n piirin auki) kWh
  • Pyyntinä oli aluksi 36 astetta, laskin sen illalla 32 asteeseen
  • Vuorokauden keskilämpötila oli 10.0 astetta, yöllä käytiin 5.4 asteessa

Vaihtimelle tulevalle vedelle ei vielä ole anturia, mutta noin pienellä teholla lämpenemä ei ole suuri, varsinkin kun nostin virtaaman vähän yli 800 litraan tunnissa (kiertopumppu kakkosella). Käyttöveden lämpö kattilasta lähtiessään on jotain 5 astetta alle kattilaveden lämmön.

Eli COP 2.6 ekalta mitatulta vuorokaudelta, tänään 00:00 - 13:10 12 kWh / 5.0 kWh -> COP 2.4. Nyt sitten säätämään ja hakemaan parempia tuloksia ;D

repomies

Hyperaktiivi

Tuo pikkuisen kakkosen päälle, max 3 COP kuulostaa aika lailla siltä mitä olen itse veikkaillut mahdolliseksi COPiksi. Enkä kuvittele hirveästi sen enempiä pikkutehoilla irtoavankaan, näkeehän sen siitä VTT-testistä ettei sieltä heru hirveän korkeaa COPpia missään tilanteessa.

Voihan se tietysti olla pettymys jos odotukset on 5-6 COPeissa kesäkeleillä, mutta itse pidän oikein hyvänä lopputuloksena, että yltää kakkosen COPpiin. Minkä COPissa häviää, sen kattavuudessa voittaa.. ja lämpö tulee lattiasta, eikä tarvitse kuunnella pöhinää.

Tiedätkö sulattiko tuo yöllä? Tuo max 430W antaa kyllä ymmärtää, että ei.

D

Deleted member 1344

Vieras

Ei ollut yhtään sulatusta, ottotehokäyrä näytti niin tasaiselta. Kävin aamulla kurkkaamassa eikä siinä ollut yhtään huurretta mutta vettä tippui hyvään tahtiin.

Sellaistakin voisi kokeilla, että ajelisi tuota on-off tyyliin ja kokeilisi eri tehojen vaikutusta. Rele vaan imuilma-anturin piuhaan siten, että saadaan vaihdettua pyyntiä. Laskeskelin että asteen lämpenemä vaihtimessa vastaa noin kilowatin tehoa nykyisellä virtauksella. NSLU2 voisi tehdä esim. niin että se antaisi kattilan jäähtyä 31 asteeseen ja sen jälkeen pyytää 34 astetta kunnes kattila on noussut 32 asteeseen tms.

Ihmettelin sellaistakin että jos tehot ovat kovin alhaalla niin nestelasissa kuohuu. Isommilla tehoilla lasi näyttää olevan täynnä nestettä.

repomies

Hyperaktiivi

Zadahilla tai jollain kylmäasentajista voisi olla näkemystä tuohon nestelasiin? Mihin muuten sijoitit sen lasin?

D

Deleted member 1344

Vieras

repomies sanoi:
Zadahilla tai jollain kylmäasentajista voisi olla näkemystä tuohon nestelasiin? Mihin muuten sijoitit sen lasin?

Nestelasi on vaihtimen perässä, vaihtimen ja lasin välissä on jotain puolisen metriä 1/4" putkea. Oikeaoppisesti se kai pitäisi laittaa lähelle paisuntaventtiiliä, mutta en viitsinyt viedä sitä ulos.

repomies

Hyperaktiivi

Voit toki iteroida tuotakin, eli vaikkapa mittausta kuumakaasun lämmöstä, vedestä vs tehot ja kuohunta. Jos vaikka kuohunta lakkaa kun vesi on viileämpää?

D

Deleted member 1344

Vieras

repomies sanoi:
Voit toki iteroida tuotakin, eli vaikkapa mittausta kuumakaasun lämmöstä, vedestä vs tehot ja kuohunta. Jos vaikka kuohunta lakkaa kun vesi on viileämpää?

Toki, tosin pistin vasta äsken tilausta DS18S20-antureista sisään, mun miljoonalaatikossa taitaa olla enää yksi DS18S20 jäljellä :(. Eli vähän kestää ennenkuin noista saa mittausdataa.

D

Deleted member 1344

Vieras

Tässä olisi vielä vähän kuvia, niitä te kuitenkin haluatte ;D

Hemmo-testissä sain ottotehon huipuiksi 1938W ja antotehoksi 7374W. Eikä kuplinut lasissa. Vaihtimen tulo oli jotain 32 astetta ja lähtö 41. Eikä vetänyt kennoa huuruun, tosin ulkona oli 14 astetta lämmintä.

Liitteet

• 20100920_003.jpg
    20100920_003.jpg
    37,8 KB · Katsottu: 987
  • 20100920_004.jpg
    20100920_004.jpg
    64,9 KB · Katsottu: 2 541
  • 20100920_006.jpg
    20100920_006.jpg
    55,8 KB · Katsottu: 1 035
  • 20100920_010.jpg
    20100920_010.jpg
    46,7 KB · Katsottu: 919

repomies

Hyperaktiivi

Erikoista ettei ota kuin 1938W.. hmm, pitääpä hemmottaa itsekin. Minulla toimii sikäli huonommin että höyrystin kyllä vetää jäähän näilläkin keleillä, kun sormella koettaa takaa. Ei se oikein kyllä näy, eli ei mene sillä tapaa valkoiseksi.

repomies

Hyperaktiivi

Tulipa kiskaistua.. 2280W taisi olla maksimit. dT ei nähdäkseni ollut kuin max 8 astetta, hetkellisesti saattoi käväistä hitusen yli jossain kohtaa, tulo 22-23 ja lähtö 30-31. Virtauksesta ei mitään hajua - grundfoss 15-60 kakkosella. Ja kyllä kenno jäätä keräsi jo, ulkona +10.. mutta mitään valkoista ei enää näkynyt kun menin ulos heti lopetettuani kiskaisun. Lorina viemärissä hetken päästä kieli jään muuttaneen taas olomuotoaan.

Edit: sigun linkistä näkyy kiskaisua käppyröinä, ohessa liitteenä tarkempi kuva. Oli siinä nyt yli yhdeksän tuo dT minullakin hetkittäin, maksimi 9,75C.

Liitteet

• veto.png
    veto.png
    42,8 KB · Katsottu: 516

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

repomies sanoi:
Virtauksesta ei mitään hajua - grundfoss 15-60 kakkosella.

Voisi olla jossain 0,2 - 0,3 l/s kieppeillä.
http://www.screwfix.com/sfd/i/cat/pdfs/01/p3983301.pdf

repomies

Hyperaktiivi

janti sanoi:
Voisi olla jossain 0,2 - 0,3 l/s kieppeillä.

Tuossa on prosentuaalisesti sen verran klappia että laskemista ei kannata jatkaa sen pidemmälle. ;D

Minulla on jokaisessa lattiakierrossa virtausmittari.. mutta ei ne niin tarkkoja ole että kehtaisin niistä laskea tänne desimaalilukuja yhteen. Varsinkaan kun tuloilmakierrolle ei ole virtausmittaria lainkaan. Tuon kiskaisun aikana suurin osa kierroista oli käytännössä suljettuina termostaattien ansiosta.

Honkalämpö

Aktiivinen jäsen

Muutama jossitteleva hajakysymys sieltä täältä.

-Minkälainen sähköliityntä 1-v...3-v? ( en heti esitettä löytänyt)

-Jos systeemissä olisi esim. Börö 320L, kaiketi sen 15m kaasu-kierukkaan voi ILP:n kytkeä siinä missä jokun numeroiseen Hraleenkin?
--Anturi pytyn keskelle (jossa tasku), vai?

-Entä jos sisäyksikön laittaisi johon viileämpään (varasto tms.) tilaan ja kytkisi Hralelta pumpulle paluun vielä sisäyksikön kautta/läpi. Auttaako lisäviilennys prosessia??

D

Deleted member 1344

Vieras

Honkalämpö sanoi:
-Minkälainen sähköliityntä 1-v...3-v? ( en heti esitettä löytänyt)

Sekä pumppu että varaaja ovat yksivaiheisia. OSO:n varaaja näyttää ottavan vähän reilut 1800W, nimellisesti se on 2kW. Tuo Fujitsun pumppu pitää laittaa 16A pistorasiaan, maksimivirrat manuaalin mukaan 14A. Mun tekniseen tilaan tulee kaksi 10A yksivaihesyöttöä sekä 16A kolmivaihesyöttö:
  • Toinen 10A on alunperin kiertopumpuille ja valolle, nyt siinä on lisäksi yläkerran ILP
  • Toinen 10A on öljypolttimelle, nyt siinä on lisäksi tuo OSO:n varaaja
  • 16A kolmivaihe on kattilan varavastukselle, nyt siinä on tuo Fujitsun pumppu (tuossa oli jo alunperin sellainen pistorasia jossa on sekä 3~ 16A pistorasia että tavallinen 1~ pistorasia

Honkalämpö sanoi:
-Jos systeemissä olisi esim. Börö 320L, kaiketi sen 15m kaasu-kierukkaan voi ILP:n kytkeä siinä missä jokun numeroiseen Hraleenkin?
--Anturi pytyn keskelle (jossa tasku), vai?

Kaipa se noinkin toimisi, ei kai sitä pumppua kiinnosta pumppaako se levylämmönvaihtimeen vaiko kierukkaan. Luulisin...

Jos anturin siirtää vaikkapa keskelle pyttyä, niin kaipa se noinkin toimii. Tosin mitä enemmän hitautta anturissa on, sitä enemmän tuo siirtyy ON/OFF-tyyliseen käyntiin. Vaikka tuskinpa siitäkään on juuri haittaa.

Honkalämpö sanoi:
-Entä jos sisäyksikön laittaisi johon viileämpään (varasto tms.) tilaan ja kytkisi Hralelta pumpulle paluun vielä sisäyksikön kautta/läpi. Auttaako lisäviilennys prosessia??

Tuonkin pitäisi toimia ja parantaa kokonaishyötysuhdetta. Luulisin että tuossa tapauksessa kylmäainetta pitäisi lisätä kun on kaksi lauhdutinta. Mulla on nyt ihan vakiotäytös.

repomies

Hyperaktiivi

Toni sanoi:
Tuo Fujitsun pumppu pitää laittaa 16A pistorasiaan, maksimivirrat manuaalin mukaan 14A.

Teoriassa, paperilla. Käytännössä tiedän AWYZ14 asennetun menestyksekkäästi 10A sulakkeen perään. Samoin vanhemman AWY17:a. Omassa CostControllissa kummittelee lukema 2890W, mutta käytännössä maksimit ovat kyllä olleet keväästä syksyyn 2300W nurkilla ja siihen se 10A sulake riittäisi. Vähän oikeastaan kiinnostaisi tietää mitä oikein tein, kun sain pumpun ottamaan 2890W.. mutta katsotaan nyt pikkupakkasten tullen, josko niitä tehoja sitten taas löytyisi lisää.

D

Deleted member 1344

Vieras

Nyt mentiin yli kolmosen COPilla. Viimeiset 24 tuntia:
  • VILP otto 6.8 kWh
  • VILP tuotto 22 kWh
  • Varaaja 4.5 kWh (kuumaa vettä käytettiin 138 litraa)

Varaajan lähtö on todennäköisesti liian kuumalla, mikä taas huonontaa kokonaishyötysuhdetta. Siihen pitäisi nyt ekaksi saada lämpöanturi jotta saa säädettyä sekoitusventtiilin kohdalleen.

ekomies

Käyttöveden lämpö kattilasta lähtiessään on jotain 5 astetta alle kattilaveden lämmön.

Saisiko tätä 5:ttä astetta jollain keinolla pienennettyä? 2 kierukkaa sarjaan kattilan vesitilaan tai tehokkaampi kierukka? Tosin ei sillä paljoa voi säästää loppulämmityksessä. Ajatellen vielä talvea kun kylmän veden lämpötila laskee niin tuo ero voi vielä tuosta kasvaa.

Edit: Kattilan vesitilavuus rajoittaa osaltaan esilämmitystä, mikäli paljon valutetaan vettä kerralla, eikä VILP ehdi lataamaan lämmintä takaisin.

D

Deleted member 1344

Vieras

Hmm. Tuo VILP:n kiertovesipumppu on epäilyttävän lämmin, mahtaako siinä olla jotain vikaa? Se on noin 8 vuotta vanha Grundfos UPS 25-40, kyljelleen asennettuna (eli otto vasemmalta ja meno oikealta, akseli vaakatasossa). Sen läpi virtaava vesi on noin 34-asteista, mutta pumpun moottoriosan runko on selvästi lämpimän oloinen, paljon pumpun pesää lämpimämpi. Pääkiertopiirin pumppu on kauttaaltaan ihan viileä, tosin vesikin on jotain 23-asteista. Kumpikin pumppu on kakkosella.

Meinasin kyllä muutenkin että VILP voisi olla oman pumppunsa takana, mutta en saanut sitä vielä tähän konkurssiin aikaiseksi. Mutta ehkä olisi syytä... Uusi UPS 25-40 olisi näköjään jotain 120€ LVI-team nettikaupassa, tuskin siitä pitää kärsiä enempää paikallisessa LVI-liikkeessäkään.

Nafta

Propelhead

Minkähän mittauksen mukaan Fuji säätää sitä EEVtä?
pelkkä softataulukko?

no,toi kuplat nestelasissa on aika vakiota pikkutehoilla, käytännössä se siis tarkoittaa ettei alijäähtymistä ole ollenkaan ja lauhtuminen vajaata.
Siitä tulee 'terminen oikosulku' joten coppia se kurittaa...

Sikäli voisi olla hyvä nostaa tehoja ylemmäs ja muuttaa käynti onoff moodiin lähellä minimitehoja.

Mulla Pansu lataa myös vanhaa öölikattilaa joka esilämmittää käyttistä.
Mietin myös mikä olisi oikea lämpötila kattilaan jos otetaan huomioon käyttöveden cop ja lattialämmitysveden cop.
Näyttäs että varsin pitkään kannattaa pitää vesi mahdollisimman kuumana ja vasta kun lämmitys vie suurimman osan kilowattitunneista, lämpötilaa voi pudottaa.

Seuraavaksi kokeilen ruottalaisten vaihtuvaa lauhdutusta :)
eli erikseen 30c lattiavesi ja +50c kattilavesi.

D

Deleted member 1344

Vieras

Kiitti Nafta, nuo olivat hyviä kommentteja. Kävin just eilen ihmettelemässä nestelasia, siihen tosiaan tulee kuplia sisältävä virta vaihtimelta kun ajellaan pienillä tehoilla, eli kun pumpun tuotto vastaa täsmälleen tehontarvetta. Nyt on vielä niin lämmintä että pumpun minimitehokin on liikaa. Tehoja nostamalla kuplat häviävät, mutta silloin tietysti tuotetaan liikaa lämpöä ja pitää jotekin toteuttaa tuo ON-OFF käynti.

Eli täytynee pistää Hobby Boardsin I/O kortti ja NSLU hommiin relettä naksuttamaan. Esim. lämpötilan mittaus vaihtimelle tulevaan putkeen ja kun se menee tarpeeksi alas niin kytketään vähän lisää vastusta sarjaan imuilman anturin kanssa ja taas kun vaihtimen tulo on noussut tarpeeksi niin kytketään vastus pois -> saadaan kone käymään katkoa. Ja tehonkin voi valita sopivalla vastusarvolla.

repomies

Hyperaktiivi

Nafta, eräässä toisessa Fujitsun service-manuaalissa sanotaan näin: "The most proper opening of the electronic expansion valve is calculated and controlled under the present operating condition based on the following values. The compressor frequency, the temperatures detected by the discharge temperature sensor, the indoor heat exchanger sensor, the outdoor heat exchanger sensor, and the outdoor temperature sensor."

Fujitsu AWYZ14 / Fuji RJZ14 service-manuaali ei ole yhtä kattava. Ehkä toimii noin, ehkä ei.

Toni, minulla pätkii lämpimillä keleillä oma ohjaus pumppua kattilan lämpöjen mukaan. Tee vaikka joku vastaava viritys, tapoja on monia. Öisin minulla kyllä käy jo pätkimättä, mutta se voi selittyä silläkin että minulla menee pienemmille tehoille, ehkä kiitos erittäin matalan kiertoveden lämmön. Varsinaiselle katkokäynnille en päästä pumppua, pätkiminen tapahtuu aika harvakseltaan.

Nafta

Propelhead

Hyvä hyvä...manuaali...

Joo. kyllä on mittauksia, nuo kaikki vaan yhden anturin (imukaasun lämpötila) säästön takia.
No mutta kyllä sen itse asian noillakin tekee, eli tulistuksen säädön höyrystimessä.

Eli EEV:llä säädetään siis discharge temp:iä. Vetävät varmaan taulukosta paljonko sen mittauksen pitää olla lämpimämpi kuin sisäkennosta mitattu lauhdelämpötila.

Kapillaarikoneissa kylmäaineesta iso osa voi kerääntyä pisaranerottimeen jolloin se on poissa kierrosta, ja sopivasti kun käy niin lauhtumista ei tapahdu ollenkaan, kapillaarissa sihiseen vain kaasu. COP on varmaan negatiivinen :)

Mutta Jos EEV säätyy oikein ja höyrystin on aina vajaa(ts. tulistuu) voidaan ennustaa kylmäaineen sijainti tarkasti, joten homma toimii varmuudella.

Onko FUji kallis? Miten iso höyrystin siinä on?
Mikä toi NSLU on?

Ootko tsekannut ettei sinne kiertovesipumppuun ole kerääntynyt ilmaa?
Entä sen käyntikonkka? Ehjä? Mitattu virrankulutus?

repomies

Hyperaktiivi

Fuji / Fujitsu 14 sarjainen ei ole hirveän kallis, jos tietää mistä ostaa. Höyrystin ei ole normaalia ilppiä kummoisempi, ja sen kyllä huomaa.

D

Deleted member 1344

Vieras

Joopa joo, viimeisen 24 tuotto on ollut 13 kWh. Ei siinä mitään jos enempää ei tarvita, mutta COP on ihan kuralla kun kone on vienyt 6.1 kWh sähköä. Laskin eilen hieman pyyntiä, niin että kattilavesi on nyt 30-31 asteen haarukassa. Tuossa käy varmaan juuri niinkuin Nafta sanoo, tehontarve ja sitä kautta lämpötilaero vaihtimen tulevan ja lähtevän veden välillä on niin pieni ettei alijäähtymistä juuri tapahdu. Kuumakaasuputkikin on varsin viileä noilla tehoilla.

Testasin systeemin käytöstä vähän isommilla tehoilla. Laitoin pistorasian väliin kWh-mittarin mistä näkee suoraan ottotehon ja Polluun päälle hetkellisen tehon näyttö. COP nousi noin neloseen heti kun oli niin paljon tehoja että nestelasissa ei enää mene kuplia. Eli täytyy rakentaa systeemi jolla saadaan kone siirrettyä ON/OFF tilaan silloin kun lämmitystehon tarve on pieni. Täysillä ajettaessa sain ottotehoksi 1933W ja Pollucom näytti antotehoksi 7950-8020W. Eli 8 kW meni rikki 14C ulkolämpötilassa... Täytyy vielä käydä mittaamassa lisää datapisteitä (virtaus, vaihtimelle menevä/tuleva vesi, pumpun otto ja antoteho).

NSLU2 on Linksyssin legendaarinen NAS-purkki. Eli alkuperäinen tarkoitus on muuntaa USB-kovalevyt Windows-verkkojaoksi. Tuossa on tietysti Linux-käyttis ja mahdollisuudet ovat melkein rajattomat. Tuo pyörittää mun kotiautomaatiota, ja ennenkaikkea suorittaa kaikki mittaukset. Siinä on kiinni mm. relekortti (joka vieläpä sattuu olemaan ihan levylämmönvaihtimen vieressä), joten tuolla olisi helppoa naksutella relettä jolla muutetaan pumpun pyyntiä esim. vaihtimelle tulevan veden lämpötilan mukaan.

Tuo Fuji RJZ14 / Fujitsu AWYZ14 on ihan samaa kokoluokkaa kuin tavalliset 9/12 sarjaiset pumput. Esim. mun Panojen ulkoyksiköt ovat kutakuinkin saman kokoiset ja painoiset. Nimimerkki 'Lämpö' teki tuosta pumpusta varsin hyvän tarjouksen, kysele häneltä lisää.

Kiertopumpuista, ilmasin kummatkin eilen (akselin päädyn tulppaa vähän löysälle). Silti tämä toinen on edelleen epäilyttävän lämmin.

Ylös Bottom