Toshiba arctic jumittuu sulatuksessa

jampeli

Jäsen
Toshiba Arctic ostettu 2017 alussa. Noin kuukausi sitten lakkasi lämmittämästä, menee aina sulatuksen alkaessa jotenkin jumiin , ei auta vaikka ottaa virtoja pois tai sammuttelee , jäähdytykselläkään ei lähde kompura pumppaamaan. Sitten kun kelit taas lämpiää noin +4 tai enemmän niin suostuu lämmittämään kunnes tulee tarvetta sulatukselle. Lämmittää ja jäähdyttää entiseen malliin. Mitään vikakoodeja ei anna, pumpun asentaja epäili piirilevyn vaihdon auttavan ,mutta tuskin menee takuuseen.
 

tet

Vakionaama
Piirilevy menee takuuseen mutta asennus ei , onko yleinen käytäntö?

Laitteessa tuskin on enää tuon ikäisenä takuuta jäljellä? Takuu korvaa aina kaiken, mutta tässä kyseessä lienee kuluttajansuojalain mukainen myyjän virhevastuu. Siinä huomioidaan aina laitteen oletettu käyttöikä, ja kuinka paljon siitä on jäljellä laitteen rikkoutuessa. Korvaus suhteutetaan tähän jäljellä olevaan käyttöikään, joka kuluttajalta jäi hyödyntämättä. Siksi täyskorvaus ei yleensä tule kyseeseen.
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Takuu korvaa sen mitä takuun myöntäjä on takuuseen sisällyttänyt. Takuu voi siis olla pelkkä varaosa Ilman asennusta.
Takuu, joka on huonompi kuin virhevastuu, on taas yhtä tyhjän kanssa koska virhevastuun perusteella joutuvat kuitenkin jotain korvaamaan. Ja jotta takuuta saa kutsua takuuksi, pitää sen antaa jotain extraa virhevastuusen nähden.
Takuussa on (yleensä) se hyvä puoli ettei tarvi mennä oikeuteen toisin kuin virhevastuutapauksissa taitaa usein käydä.
 

Hempuli

Aktiivinen jäsen
Takuussa todistevastuu on takuun myöntäjällä, virhevastuussa asiakkaalla. Näin joskus asian ymmärsin, mikä vaikuttaa oikeustapauksiin. Tuolla periaatteella pitkä takuu on plussaa, jos vain takuuehdoissa ole pikkupräntillä jotain tyyliin, että laite on huollatettava vuosittain valtuutetulla huolto-organisaatiolla, jotta takuu pysyy voimassa.
 

tet

Vakionaama
Takuu korvaa sen mitä takuun myöntäjä on takuuseen sisällyttänyt. Takuu voi siis olla pelkkä varaosa Ilman asennusta.

KKV:n sivuilta pari lainausta:
Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet.
Virheen oikaisu tehdään ensisijaisesti korjaamalla tai vaihtamalla tavara kohtuullisessa ajassa, eikä siitä saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia tai olennaista haittaa.

Miten tuo vaatimus kustannuksettomuudesta täyttyy, jos takuu koskee vain varaosaa ilman asennusta?

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/
 

jampeli

Jäsen
Eipä ollut pitkäaikainen ilo. Toimi noin 6 tuntia ja nyt taas sulatus junnasi kauan eikä sulanut, lähti siitä itekseen puhaltaan ja virtaa ottaa 200w muttei lämmitä yhtään.
 
Ylös Bottom