Toshiba Daiseikai oikuttelee

mklahti

Jäsen
Toshiban oikuttelu alkoi jo viime talvena. Toistuvasti tapahtuu, että sisäyksikön puhaltaessa täysillä, ilmanohjain yhtäkkiä sulkeutuu puhalluksen jatkuessa. Ilmanohjain avautuu heti sulkeutumisen jälkeen, mutta lämmöntuotto loppuu ja puhallin vähitellen lähes pysähtyy. Ulkoyksikön toiminta lakkaa. Hetken taukoa pidettyään ulkoyksikkö käynnistyy jälleen ja sisäyksikön lämmöntuotto ja puhallus kasvat normaaliksi. Tuntuu siltä, että ilmanohjaimen sulketuminen ja ulkoyksikön toiminnan loppuminen ovat kytkeytyneet toisiinsa ? Missä vika piilee ? Sellaisen huomion olen myöskin tehnyt, että tänä päivänä lämmön pyynti pitää olla huomattavasti korkeammalla kuin pumpun alkutaipaleella, jotta voidaan pitää yllä samaa lämpötilaa kuin aikaisemminkin. Lisäksi olen sitä mieltä, että sisäyksikköön pitäisi voida liittää erillinen lämpöanturi johdolla, jotta se voitaisiin sijoittaa huonessa lämpötilan säädön kannalta parhaaseen paikkaan oikealle korkeudelle.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Toshiba Daiseikai oikuttelee

Taitaisi olla sisäyksikön imurointi ja pesu paikalla. Laitteessa voi olla pyörintänopeuden ja puhaltimen virran oton seuranta.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Toshiba Daiseikai oikuttelee

janti sanoi:
Taitaisi olla sisäyksikön imurointi ja pesu paikalla. Laitteessa voi olla pyörintänopeuden ja puhaltimen virran oton seuranta.

Sen kyllä saattaisi kuullakin, jos laite on tukossa puhallin ei käy tasaisesti vaan irtoilee ylikierroksille samaan tapaan kuin pölynimuri kun putki menee tukkoon.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Toshiba Daiseikai oikuttelee

slpoy sanoi:
Laitteen tukkoisuus ei lisää kierrosnopeutta, kierrosnopeus mitataan moottorista. Aloittajalle oletko katsonut virhekoodit kaukosäätimestä?

Ei se mittaus estä kierrosten nousua millään tavalla.. noissa moottoreissa on nopeuden mittausta varten Hall-anturi jonka pulsseja lasketaan ohjauskortin prosessorilla, mutta säätö ei ole salamannopea. Niinpä kun kenno on tukossa roottorilta välillä katoaa kuorma kun kennosta ei tule tarpeeksi ilmaa.. ja moottori tempaisee roottorin ylikierroksille. Prosessori huomaa sen kyllä laskettuaan riittävän monta Hall-anturin pulssia ja hidastaa roottorin haluttuun nopeuteen ja jossain vaiheessa roottori saa taas kuormasta kiinni, mutta ilmiön kuulee selvästi.. täällä palstalla kysyvät että miksi se sisäyksikkö humppaa.
 

mklahti

Jäsen
Vs: Toshiba Daiseikai oikuttelee

slpoy: En ole katsonut virhekoodeja. En ole perehtynyt ko. asiaan. Miten ne katsotaan, käsikirjassa ei ole ohjeistusta ?
 

mklahti

Jäsen
Tässä on kulunut viimeisestä kyselystäni 4 talvea. Ajoittaisista häiriöistä ei ole ollut kuitenkaan lämmitystä pysyvästi haittaavia ongelmia. Nyt kuitenkin, kun olen kaksi kertaa viime vuoden aikana imuroinut ja puhdistanut kennoston "Foaming coil cleaner":lla ja vettä ruiskuttamalla, lämpöpumpun toiminta ei ole mielestäni parantunut. Pumpussa on samat toiminnalliset viat kuin aikaisemminkin. Lämpötilan pyynti pitää olla korkealla, jotta pumppu yleensä pyörii, vähintään 27-28 astetta. Lisäksi ilman puhallusaukon kansi aina välillä sulkeutuu vaikka puhallin pyörii, mikähän häiriö tämäkin on ? Liittyyköhän nämä häiriöt jotenkin kylmäaineen vähäisyyteen tai elektroniikan häiriöihin ?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Pumpussa on samat toiminnalliset viat kuin aikaisemminkin. Lämpötilan pyynti pitää olla korkealla, jotta pumppu yleensä pyörii, vähintään 27-28 astetta.

Millä puhallusnopeudella laitetta on käytetty? Kuinka lähellä kattoa sisäyksikkö on?
=> Onko laitteen sijoitus sellainen että puhallusilma kiertyy helposti takaisin laitteen imuun? Kannattaa kokeilla miten laite käyttäisi hieman kovemmalla manuaalisesta valitulla puhallusnopeudella.

Lisäksi ilman puhallusaukon kansi aina välillä sulkeutuu vaikka puhallin pyörii, mikähän häiriö tämäkin on ? Liittyyköhän nämä häiriöt jotenkin kylmäaineen vähäisyyteen tai elektroniikan häiriöihin ?
Kennon ollessa liian viileä lämmityksellä menee ilmanohjain yläasentoon aina välillä. => Normaalia toimintaa siis.

"In order to prevent Cold draft when compressor step during heating operation. Then louver will move to upper position and fan speed will reduce or off."

Mikä Daiseikai malli on kyseeessä SKVP vaiko PKVP?
 
Viimeksi muokattu:

mklahti

Jäsen
Laitetta on käytetty yleensä automaattikäytöllä. Sisäyksikkö on asennettu eteiseen ulko-oven päälle. Tilaa katon ja sisäyksikön väliin jää 10-15 cm. Eteinen on noin 3 m leveä ja liittyy suoraan olohuoneeseen. Asentaja totesi paikan aikoinaan hyväksi. Kun ilmalämpöpumppu aikanaan hankittiin, se toimi niinkuin pitääkin. Lämpötilan pyynti oli 21-22 astetta, jolla myöskin tämä huonelämpötila saavutettiin. Nyt pyynti täytyy olla 4-5 astetta korkeampi ? Tämä ilmanohjaimen seilaaminen edestakaisin ihmetyttää kuintenkin ! Jos se johtuu siitä, että kenno on liian viileä, miksi se on liian viileä kun pyynti on 27-28 astetta ? Ulkona on näin syksyllä kyllä lämpöä saatavissa ! Daiseikain sisäyksikkö on RAS-10SKVP-ND ja ulkoyksikkö on RAS-10SAVP-ND.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laitetta on käytetty yleensä automaattikäytöllä.
Kannattaa kokeeksi laittaa puhallus manuaalisesti kovemmaksi. L+ (kaksi palkkia) on hyvä nopeus alkuun (tai sitten M) ;)

Tämä ilmanohjaimen seilaaminen edestakaisin ihmetyttää kuintenkin ! Jos se johtuu siitä, että kenno on liian viileä, miksi se on liian viileä kun pyynti on 27-28 astetta ?
Muistaakseni manuaalisesti kun asettaa suuntauksen ja painaa FIX, niin ei pitäisi liikkua. ks. sivu 37.

"The louver position can be arbitrarily set up by pushing [FIX] button."

sivulla 45 on ohjeet joilla saadaan tuota pyyntilämpötilaa muutettua korkeammaksi pysyvästi +2 tai +4C.

Tässä mallissa taisi olla imuilma-anturi sittenkin tuon oikealla sivulla olevan pikku ritilikön takana (näkyy sivukuvassa s. 17 ja s. 90).
Varsinkin laitteen lähellä oikealla puolella oleva seinä voisi häiritä laitteen säätöä. Tuo kannattaisi vetää imurilla puhtaaksi ja tarvittaessa tuoda se anturi ulos laitteen sisältä. Mitsun FD-mallissa on saman tyyppinen ratkaisu, itse olen tuonut tuon anturin ulos tuon ritilikön takaa, niin säätö toimii paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom