Toshiban PKVPG-ND - Daiseikai 9

tet

Vakionaama
Toshiba Premiumin tuottama jäävuori ennen kevättalvista romahtamista. Taitaa olla puoli metriä lisää palikoita lumen alla. Vedet ja sohjot vielä siihen päälle. Laite tekee töitä eikä pihise koristeena ja patterit tulikuumana
1f605.png
Ilmeiseti kippailet aluspaljua tyhjäksi päivittäin? Itse tyhjentelen vasta kun on täynnä, tulee vähän jykevämpiä "kuutioita". :)
 

Halkoholisti

Vakionaama
Ilmeiseti kippailet aluspaljua tyhjäksi päivittäin? Itse tyhjentelen vasta kun on täynnä, tulee vähän jykevämpiä "kuutioita". :)
Ei tarvi. Jäiseen aikaan ehkä kerta pari viikossa. Kovilla pakkasilla tuskin sitäkään. Palju helpompi kopistella tyhjäksi kun ei ole monen viikon roiskeet reunoilla. Ei sitä jäätä nyt mahdottomasti tule, jääkausi sen sijaan on pitkähkö.
 

tet

Vakionaama
Ei tarvi. Jäiseen aikaan ehkä kerta pari viikossa. Kovilla pakkasilla tuskin sitäkään. Palju helpompi kopistella tyhjäksi kun ei ole monen viikon roiskeet reunoilla. Ei sitä jäätä nyt mahdottomasti tule, jääkausi sen sijaan on pitkähkö.
Kerran, pari viikossa, ja noin ohuita jäälevyjä? Ei se pumppu sitten ihan hirveän kovassa kuormassa ole ollut ilmeisesti. Omassa on 60 litran rakennuspalju alla, ja tänä talvena pahimmillaan tuli täyteen viikossa. Silti hieman vähemmän tuo alleen laskee, kuin edellinen Sanyo. Siinä oli vähän alimittainen höyrystin niin teki vielä enemmän jäätä, 65 litran saavi tuli pahimmilla säillä täyteen alle viikossa.

Noin vähäinen jäämäärä viittaisi siihen, että sinä taidat sittenkin lämmittää sillä ottoteholla. ;)
 

Halkoholisti

Vakionaama
Kerran, pari viikossa, ja noin ohuita jäälevyjä? Ei se pumppu sitten ihan hirveän kovassa kuormassa ole ollut ilmeisesti.

Sehän riippuu täysin keleistä.
Tänä talvena n. pari kuukautta meni -15c...-36c pakkasissa, ei silloin paljoa jäätä kerry.

Ja kyllä tämä ihan täysillä saa jo käydä kun pakkanen on siellä -20c tuntumassa.

Tässä taannoin alkutalvesta kun laitoin tänne laskennallisia arviolukuja pumpun ottamasta tehosta nollakeleillä ja pikkupakkasilla, niin porukka pyöritteli silmiään ettei voi noin paljon ottaa :D Kyllä se vaan ottaa, 88 rakennetussa talossa, jossa ei ole remontteja ja lähes kaikki alkuperäistä.

Kyllähän se tällä hetkellä aika vähällä lämmittää, kun muutaman vuorokauden ollut kelit ainakin päivisin plussalla, sulatukset vähissä ja aurinkokin lämmittää ajoittain julmetusti sisätiloja. Auringon vaikutus on melko massiivinen. On ihan eri lämmitystarve jos esim marraskuun alussa on niukasti plussalla kuin maaliskuun lopussa sama mutta auringon avittamana.

Liitteessä alkuperäinen 88vm vesivaraaja piikittelee öisin, sekin tekee töitä tosissaan, kun yksi vastus enää pelaa.

Talon "pohjakulutus" kesäaikaan kun lämmitystä ei tarvita (paitsi pesuhuoneen lattialämmitys) on useimmiten 8-11kwh vrk.
Pienimmät luvut olleet alle kuuden.
 

Liitteet

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    56,8 KB · Katsottu: 58
Viimeksi muokattu:

Halkoholisti

Vakionaama
Punainen käyrä kuvaa kohtalaisen tarkasti lämmitystarvetta suorasähköpattereilla. Kyseinen käyrä on sitä tarkempi, mitä lämpimämpi keli on kyseessä, sillä pesuhuoneen aina päällä oleva lattialämmitys toki hieman sotkee käyrän tarkkuutta kun mennään kohti kovempia pakkasia.

Pumppuhan saa jo plussakeleissä "käydä lähes täysillä", että kyllä sille kuormaa tulee ;D
Kun vielä ottaa huomioon, että nuo VTT käppyrät ei aina läheskään vastaan tilannetta tavallisessa asuinkiinteistössä.
Kyllä minulla ainakin on usein esim. plussakeleillä pumpun ottoteho ollut samaa luokkaa kuin vtt testissä, välillä enemmän, välillä vähemmän.

VTT käyrien mukaan pitäisi tulla "ylilämmitystä", mutta reaalimaailmassa toteutuva coppi on usein huonompi kuin VTT testeissä, joten kuormaa tulee... Samapa se sille copille, kun kwh säästö on se millä on merkitystä. Ja tällä hetkellä vuosisäästö näyttäisi menevän
lähemmäs 5000kwh kuin 4500.

EDIT: Unohtui tosiaan, että eihän VTT testeissä ajeta edes laitetta täysille plussakeleillä...
Eli osittain höpötin omiani siis.! Kyllä siellä taitaa melkoisesti vielä reserviä olla plussakeleille...
 

Liitteet

  • kopsu.jpg
    kopsu.jpg
    115,2 KB · Katsottu: 62
Viimeksi muokattu:

Halkoholisti

Vakionaama
Maaliskuultakin on tulossa n. 670kWh säästö. Toteutuman ja tulevien kuukausien arvion mukaan vuosisäästö kapuaa 5000kwh paikkeille, mikä vastaa 615 euroa täällä Carunalandiassa. Laite maksanee itsensä takaisin n. 3,3 vuodessa. Premium 25 siis käytössä. Säästöä tällä kyllä saa, kunhan perehtyy miten kannattaa käyttää kyseistä laitetta tehokkaasti, sekä miten käyttää muita mahdollisia lämmitysjärjestelmiä
/olla käyttämättä.

Syksyllä laitteen asennuksen jälkeen oli muutaman kuukauden ajan parhaat asetukset ja käyttötapa hieman hakusessa,
joten teoriassa vuosisäästöä voisi vielä hiven nostaa.

On tässä myös pitkä liuta asioita joita voisi parantaa, mutta ehkä otan laajemman katsauksen kunhan tulee vuosi täyteen.
Olen niitä ominaisuuksia/omituisuuksia tähän ketjuun kirjoitellutkin.

Image1.jpg
 

Liitteet

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    116,5 KB · Katsottu: 42

tet

Vakionaama
Sehän riippuu täysin keleistä.
Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Noihin muihin juttuihin en jaksanut sitten hirveästi syventyä. Se vain kiinnostaisi, että kuinka paljon sitä jäätä tulee pahimmilla keleillä, esim. litraa viikossa? Siis silloin, kun ollaan nollan tuntumassa, jolloin kondensoituminen on pahimmillaan, mutta kaikki vesi myös jäätyy ja pysyy jäänä.
 

Halkoholisti

Vakionaama
Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Noihin muihin juttuihin en jaksanut sitten hirveästi syventyä. Se vain kiinnostaisi, että kuinka paljon sitä jäätä tulee pahimmilla keleillä, esim. litraa viikossa? Siis silloin, kun ollaan nollan tuntumassa, jolloin kondensoituminen on pahimmillaan, mutta kaikki vesi myös jäätyy ja pysyy jäänä.

En ole tästä kirjaa pitänyt, pitäisi tehdä ihan testi joskus syksyn ja alkutalven "sumuräntäkeleillä".
Mutta arvioisin että ehkä kolmisen kertaa maksimissaan per viikko tyhjentänyt astian, ja tuolloinkin siis laatan vahvuus luokkaa 6-10cm.

65 litraa lukee paljun kyljessä.
 

Halkoholisti

Vakionaama
Noin 325 wattia näyttäisi premiumi ottavan keskimäärin vuorokaudessa, kun ulkoilman keskilämpötila on +1,7c.
Hyvin karkeasti laskien "koppi" olisi n. 4. Koppi jää hieman VTT testistä, olettaisin että puhallusnopeudesta 4 johtuen.
Ihan tarkkoja nämä eivät ole, kun ei ole kulutusmittaria pumpulle, mutta koska
koko talon ns. pohjakulutus on hyvin tiedossa, niin riittävä tarkkuus minulle. Auringonpaisteesta tulee tiettyinä päivinä paljon apua,
se nostaa helposti sisälämpötilaa näin maaliskuun lopulla jopa 1,5 astetta päivisin.

Että ei tämä kulutus niin hurjalta kuulosta keväisillä plussakeleillä (+1,7c).

- Suorasähköllä lämmitettynä n. 32kwh
- Ilpillä lämmitettynä n. 8kwh.

Kovemmille pakkasille mentäessä (pumpun) kulutusarviot eivät ole enää niin tarkkoja, koska yksi muuttuva tekijä on
pesuhuoneen lattialämmitys, mikä luonnollisesti kuluttaa enemmän energiaa talvisin.
 
Viimeksi muokattu:

MrNobody

Jäsen
Aika paljon tuntuu " nielevän " puhalluksen voimaa, jos ohjailee puhalluksen suuntaa sivuille. Ainakin korvakuulolta ja kämmenen selällä mitattuna...
Onkohan ne vtt:n testit tehty puhallus suoraan eteen periaatteella...
 

Halkoholisti

Vakionaama
Varmuudella on tehty suoraan suuntaamalla, ja lisäksi siinä asennossa, jossa ilma virtaa vähimmällä vastuksella vaakasuuntaisen säädön osalta.
Toshiban kohdalla se on luullakseni ns. "hi-power -asento", eli ylimmästä asennosta 6 piippausta alaspäin. Toisin sanoen seitsemäs asento ylimmästä lukien.

Tuohan on tiedossa oleva fakta, että suuntailut leikkaa puhallusnopeutta. Se ei merkittävästi haittaa, jos asiaa pystyy kompensoimaan puhallusnopeutta korottamalla.

Ei nämä mitenkään tehokkaimmillaan ole ilmanvirtauksen vastuksen osalta sillä "perinteisellä" lämmitysasennollakaan, puhumattakaan jos säätää lähes alaspäin puhalluksen. Mutta asiahan on yleensä kompromissi, ilma pitää saada myöskin leviämään. Joillakin toimii lähes vaakaan suuntaus parhaiten.

Itsellä toimii hyvin tuo seitsemäs asento ylimmästä lukien, niin olen käyttänyt nyt sitä.
Ja tosiaan sivusuuntiin suuntaus V-tyylillä, koska sy sijainti ja pohjan malli sen vaatii.
 
Viimeksi muokattu:

jarkko_h

Aktiivinen jäsen
Yllättävän mukavasti tulee sähkönsäästöä jäähdytyskäyttöön hommatusta laitteella vielä maaliskuussakin, vaikka laite toimii vajaateholla ja ei lämmitä alakertaa eikä autotallia.

Liitteen kuvassa maaliskuuta vuosilta 2016-2021. Näistä kaksi viimeistä Premiumin kanssa. 2019 oli lämpötilaltaan lähes identtinen 2021 kanssa. Noista kahdesta kuukaudesta kuvassa lisäksi vuorokausivertailu.

2019 sähköä kului 452 kWh enemmän vaikka oli 0,4 astetta lämpimämpää. 2017 kului 487 kWh enemmän vaikka silloin oli 1,4 astetta lämpimämpää...

Nykyään pidetään yläkertaa noin asteen lämpimämmällä kuin ennen ILPä. Autotallin säädöt ovat samat. Kyseessä ILP ja suorasähkö, takkaa ei ole sekoittamassa vertailua.

Parin kuukauden päästä alkaa kausi, johon ILP alunperin hommattiin - jäähdytykseen. :)
 

Liitteet

  • Sieppaa-maaliskuu.JPG
    Sieppaa-maaliskuu.JPG
    54,2 KB · Katsottu: 67
Viimeksi muokattu:

Halkoholisti

Vakionaama
Mikä "vain jäähdytyslaite" se premiumi oikein on, eikös sitä "vain käyttöä" varten hankita useimmiten joku copper huntteri pörisemään kun kerta halvalla saa ;D
 

jarkko_h

Aktiivinen jäsen
Jäähdytys oli ensisijainen tehtävä ja en etukäteen uskonut oikein sähkönsäästöön. Päädyin kuitenkin arpomisen jälkeen ottamaan lämmittävän ja lopulta "paremmista" merkeistä ainostaan Premiumia ja LNää löytyi asentajalta suoraan hyllystä.

ILPn hommaaminen jälkeen yläkerran patterit ja eteisen klinkkerin lämmitys ovat olleet täysin työttömänä. Meillä menee hitusen ILP:n tuottamaa lämpöä ilmanvaihdon kautta myös alakertaan. Yläkerran tulojen virtaamasta noin 25% menee alakertaan ja loput yläkerran poistoille. Vaikutus tosin pieni. Alakerran aulassa tämä vielä mitattavissa, mutta alakerran makkareissa ei.

Ulkoyksikkö on aika hyvässä paikassa. Siihen paistaa aamuaurinko. Vuorokauden kylmimpänä hetkenä se saa usein aurinkoa jo maaliskuun aikana. Vastaavasti kesällä ulkoyksikkö on varjossa talon kylmällä puolella jäähytystarpeen ollessa kovimmillaan

Jos nyt ostaisin pumpun, päätyisin edelleen premiumiin. Tämä tapahtuisi ilosta kiljuen jos vedonpoiston rajat olisivat järkevät ja sallisivat automaattipuhalluksen käytön ja jos vakiosulatusväleissä olisi huomioitu pyyntilämpötila ja tehoasetus. Molemmat tosin loppupeleissä aika pieniä asioita.
 
Viimeksi muokattu:

80sliving

Jäsen
No niin päästy alkuun täälläkin valun kanssa. Tässä oma räpellys. 48x48 tolpat kolmeen nurkkaan ja yksi 48x98 yhteen, siihen saa kiinni paremmin rasiaa yms. Myöheemmin sitten kattoa ja sivuseinää. Sähköputken nousu tulee nurkkaan kanssa. Vielä vetäsen jämälaastista vellin, jonka värjään mustaksi. Sillä laatta kans mustaksi kuten sokkeli. On muuten kestävä ratkaisu, maaliin verrattuna. Weber 137 + laastiväri.
 

Liitteet

  • 2AF14D63-C258-42DD-ABE7-75C34569707E.jpeg
    2AF14D63-C258-42DD-ABE7-75C34569707E.jpeg
    255,7 KB · Katsottu: 112
  • 0AB01B7F-FFA2-4795-BADD-DE3ADA9C94D6.jpeg
    0AB01B7F-FFA2-4795-BADD-DE3ADA9C94D6.jpeg
    158,2 KB · Katsottu: 113

Halkoholisti

Vakionaama
Voisiko joku kertoa tyhmälle mitä tuo Toshiban ECO nappi tekee?
Ohjekirjahan näissä on niin surkea ettei pahemmasta väliä. Laskeeko ECO pyyntilämpötilaa parilla asteella vai hä? Vai tekeekö se jotakin muutakin?

Päivällä tahtoo aurinko lämmittää ikkunoista siihen malliin, että saa laskea pyyntiä parilla asteella, tai käyttäisikö ECO toimintoa?
 

jarkko_h

Aktiivinen jäsen
Service manuaalissa löytyy vähän parempaa tietoa. Alla tietoa tämän perusteella. Voin olla tulkinnut manuaalia väärin. Ei tuo service manuaalikaan maailman selkein ole.

Eco tiputtaa pyyntiä 0,5 astetta/tunnissa aina kahteen asteeseen asti. Eli jos painat ECO:sta klo 1200 tippuu asetus
klo 1400 mennessä 2 astetta jääden siihen. Kompuran minitaajuus asetetaan 10 hz:een.

Eco ei vaikuta puhallinohjaukseen. Eli normi säätö/vedonpoisto päällä. Käytännössä vedonpoisto puuttuu ecolla peliin lämmityskäytössä herkemmin, koska kenno viileämpänä.
 

jarkko_h

Aktiivinen jäsen
Premiumi kansi oli mulla aika tiukka asettaa yläasentoon. Kerran hyppäsi saranoilta. Lääkkeeksi auttaa tiiviste tai kumpparinsuojasilikoni. Sitä vanupuikon ja hammastikun kärkeen hitusen ja niillä sit hierotaan kuvasza näkyviä lukituspinnejä. Hammastikulla pääsee paremmin väliin jos ei halua irrottaa kantta käsittelyn ajaksi -viimeistely vanupuikolla.

Silikoni estää/vaikeuttaa maalaamiset, joten ei kannata tuhria seinien maalipintoja.

Käsittelyn jälkeen kansi nousee kevyesti lukitusasentoon ja pysyy siinä nätisti. Ladan ovi muuttuu Mersumaiseksi.
 

Liitteet

  • 20210501_115026.jpg
    20210501_115026.jpg
    38,2 KB · Katsottu: 75
Viimeksi muokattu:

jarkko_h

Aktiivinen jäsen
Tänään kehyt puhdistus pölystä.

1. Kone käyntiin lämmitysköytölle. Kun puhallusaukot auki ja puhallin pysähdyksissä odottamassa kompuran lämpenemistä varovasti alaosan tuuletusaukosta akkulehtipuhaltimella vastavirtaan.

2. Tämän jälkeen akkulehtipuhaltimella myötävirtaan.

3. Lopuksi paineilmapuhaltimella kennoa puhtaaksi.

Hengityssuoja kannattaa olla ainakin vaiheissa 1 ja 2. Kaikki vaiheet voi toki hoitaa lehtipuhaltimen sijasta paineilmalla.

Kennossa oli nyt pölyä enemmän kuin toissatalven jäljiltä. Näkyy että puhallinta käytetty öisin 3 tasolla ja päivisin paljon 2 tasolla. Edellisenä talvena oli käytössä etupäässä 1-2 tasot.

Höyrypesun tehnen joskus viiden vuoden sisällä.
 

Liitteet

  • 20210501_131502.jpg
    20210501_131502.jpg
    74 KB · Katsottu: 112

80sliving

Jäsen
Tänään kehyt puhdistus pölystä.

1. Kone käyntiin lämmitysköytölle. Kun puhallusaukot auki ja puhallin pysähdyksissä odottamassa kompuran lämpenemistä varovasti alaosan tuuletusaukosta akkulehtipuhaltimella vastavirtaan.

2. Tämän jälkeen akkulehtipuhaltimella myötävirtaan.

3. Lopuksi paineilmapuhaltimella kennoa puhtaaksi.

Hengityssuoja kannattaa olla ainakin vaiheissa 1 ja 2. Kaikki vaiheet voi toki hoitaa lehtipuhaltimen sijasta paineilmalla.

Kennossa oli nyt pölyä enemmän kuin toissatalven jäljiltä. Näkyy että puhallinta käytetty öisin 3 tasolla ja päivisin paljon 2 tasolla. Edellisenä talvena oli käytössä etupäässä 1-2 tasot.

Höyrypesun tehnen joskus viiden vuoden sisällä.
Tuo paineilma ei aiheuta samaa kuin tietokoneen puhaltimelle, eli voisi pyöriä paineesta liian kovaa?
 

80sliving

Jäsen
Tuo wifi vielä puuttuu, onko niin että kakesta jos haluaa puhalluksen vaihtaa pienemmälle, niin aina vaan kaikki vaiheet 1-5 käytävä läpi näppäilemällä, ei nopeaa vaihtoa?
 

Halkoholisti

Vakionaama
Tuo wifi vielä puuttuu, onko niin että kakesta jos haluaa puhalluksen vaihtaa pienemmälle, niin aina vaan kaikki vaiheet 1-5 käytävä läpi näppäilemällä, ei nopeaa vaihtoa?

Juu näin on. Vaan eipä sitä kovin tiuhaan tarvitse säätääkään.
Ainakin minun nakkisormilla puhallusnopeuden säätö kännykän kautta on monesti ihan yhtä työlästä ;D
 

jarkko_h

Aktiivinen jäsen
Tuo paineilma ei aiheuta samaa kuin tietokoneen puhaltimelle, eli voisi pyöriä paineesta liian kovaa?
Kannattaa olla varovainen kun vastasuuntaan puhaltaa. Eli kevyesti ja sutinta ei aivan kiinni.Puhaltimen lavat eivät ole hurjan vahvat ja jos paineilmaa tööttää ihan vierestä, niin lapa voi vaurioitua.
 

vmakela

Aktiivinen jäsen
Juu näin on. Vaan eipä sitä kovin tiuhaan tarvitse säätääkään.
Ainakin minun nakkisormilla puhallusnopeuden säätö kännykän kautta on monesti ihan yhtä työlästä ;D
Meillä puhallusta säädetään yleensä vain kun tulee vieraita. Muuten aina kolmosella ja loivasti alaspäin kohti keittiötä ja eteistä suoralla puhalluksella. Ei viitsi vieraita kohti kuitenkaan puhaltaa, joten käännän joko lattiaan, tai kattoon.
 

remykv

Vakionaama
Meillä puhallusta säädetään yleensä vain kun tulee vieraita. Muuten aina kolmosella ja loivasti alaspäin kohti keittiötä ja eteistä suoralla puhalluksella. Ei viitsi vieraita kohti kuitenkaan puhaltaa, joten käännän joko lattiaan, tai kattoon.
Täällä ei vieraista välitetä aina 3 tai 4 puhalluksella loivasti alaviistoon
 

80sliving

Jäsen
Huomasinkin sen, että kun nopeasti näpyttää, odottamatta piippausta, voi näppäillä 2,3,4,5,auto, silent, 1 ja sitten piip, käsky menee perille, huudattamatta kaikkia vauhteja vaihtaessa. Nyt pöhissyt 2 nopeudella yötä päivää. Pyynti 20 ja n. 20,5-22 välille tilasta riippuen lämpeää.
 

Halkoholisti

Vakionaama
Pumpuilla on aina tietty suuntaus (vaaka-pysty) jossa ilma liikkuu pienimmällä mahdollisella vastuksella pumpun lävitse.
Toshiban osalta oletan, että kyseinen asento on "Hi-Power" asento, eli ylimmästä asennosta 6 piippausta alaspäin, toisin sanoen seitsemäs asento ylimmästä lukien.

Olen tätä asentoa käyttänyt jo muutaman kuukauden, kun tuntuu huoneet lämpenevän paremmin kuin alemmissa asennoissa.

Ja sitten taas jos liian korkealle "vaakaan" suuntaa, niin se läppien väli menee niin pieneksi, että se voi myöskin hidastaa ilman kulkua pumpun lävitse. Periaatteessa kyllä ilman "lähtönopeus" pitäisi nousta, jos sama ilmamäärä saadaan ahdettua läpi pienemmästä aukosta. Käytäntö ei välttämättä mene niin.
 

vmakela

Aktiivinen jäsen
Pumpuilla on aina tietty suuntaus (vaaka-pysty) jossa ilma liikkuu pienimmällä mahdollisella vastuksella pumpun lävitse.
Toshiban osalta oletan, että kyseinen asento on "Hi-Power" asento, eli ylimmästä asennosta 6 piippausta alaspäin, toisin sanoen seitsemäs asento ylimmästä lukien.

Olen tätä asentoa käyttänyt jo muutaman kuukauden, kun tuntuu huoneet lämpenevän paremmin kuin alemmissa asennoissa.

Ja sitten taas jos liian korkealle "vaakaan" suuntaa, niin se läppien väli menee niin pieneksi, että se voi myöskin hidastaa ilman kulkua pumpun lävitse. Periaatteessa kyllä ilman "lähtönopeus" pitäisi nousta, jos sama ilmamäärä saadaan ahdettua läpi pienemmästä aukosta. Käytäntö ei välttämättä mene niin.
Liian alas -> lattia lämpenee läheltä pumppua, liian ylös -> katossa lämpö, alaviistoon loivasti -> kauemmatkin huoneet lämpenee, kunhan puhallus tarpeeksi isolla. Me jo tiedetäänkin tämä halkoholistin kanssa.
 

jarkko_h

Aktiivinen jäsen
Joo, korkeintaan lisää huutia puhallukseen, jos vieraita tulee ;D
... anopin vieraillessa talvella vieno jäähdytys päälle ja kesällä vastaavasti lämmitys. Puhallusta nostetaan vierailun venyessä. :)

Asiaan.
Ei noita siivekkeiden asentoja saa selville kuin kokeilemalla. Kunnon pakkasella lämpömittareita huoneisiin ja kokeilee eri päivinä eri asentoja. Meillä ei ollut kovin ranttu asennolle, lämpö leviää hyvin yläsennosta 7-9 napsua alaspäin.

Välillä talvella olen käyttänyt yöllä IlP: iä lasten vaatteiden kuivaimena. Vaateteline ILPin alle ja puhallus silloin jyrkkään 12...14 napsua yläasennosta alaviistoon. Siinä kuivaa mukavasti haalarit, hanskat, saappaat ja pipot. On erikseen kuivainkin kuivaushuoneessa, mut ILPilä on niin kätevä kuivattaa kun teline löytyy sopivasti käden ulottuvilta.
 
Viimeksi muokattu:

Halkoholisti

Vakionaama
Hemmetti mikä helle, sisälläkin jo 23c, mikä alkaa olemaan siinä siedettävän ja tunkkaisen paahteen rajamailla.

Talvella pääsin aika hyvin kiinni laitteen sielunelämään lämmityskäytössä. Nyt pääsee testaamaan mitä tämä touhuaa viilennyskäytössä... Ei taida "vedonestot" rajoitella toimintaa, toivottavasti ;D Mutta mitä sy puhallin tekee jos ei ole jäähdytystarvetta?
Pysähtyykö se vai pelkästään hidastaa? Vai jatkaako samalla nopeudella pyörimistä vain kierrättäen ilmaa?

Edit, kuivausmoodilla ei ilmeisesti pysty säätämään puhallusnopeutta?
Noh, sitten varmaan menen viilennysmoodilla.

Edit 2: millaista pystysuuntausta olette käyttäneet jäähdytyksellä? Yleinen linja lienee puhaltaa melkolailla vaakasuoraan, ehkä lievästi alaviistoon?
Nyt on kokeilussa sama suuntaus kuin lämmitykselläkin, eli seitsemänneksi korkein suuntauksen asento, ja näkyy tuo ilma kiertävän/viilentyvän tälläkin... Viileä ilmahan hakeutuu kyllä lattiaa kohden, toisaalta, sitten yläkautta riittää mistä imuttaa lämmintä ilmaa.

Edit 3: Tällaisen löysin jostakin sivulta, ja osa tekstistä taisi olla ihan Toshiban sivulta:
"Viilennyskäytössä olennaista on laittaa ilmalämpöpumppu jäähdytystoiminnalle, ei automaatille.

Automatiikkaa käytettäessä laite alkaa hetken kylmää puhallettuaan sekoittaa joukkoon lämmintä ilmaa,
jolloin viilentävä vaikutus viivästyy ja tarvittavan energian kulutus kasvaa.

Puhallinnopeutena kannattaa käyttää vähintään kakkostehoa. Automaattisesti säätyvää puhallinnopeutta ei
tule käyttää lainkaan, sillä puhallusnopeuden laskusta ykköstehoon saattaa seurata sisäyksikön
jäähtymisestä johtuvia ongelmia kondenssiveden kanssa."


Noh, minulle käy helposti kolmosnopeuskin, tarvittaessa nelonenkin.
 
Viimeksi muokattu:

80sliving

Jäsen
Nyt pyynti 22 ja puhallus 2 tai 3. Enemmän 2. Olisiko viilennysmoodin, original yläasennosta pari napautusta alas. Olen pitänyt viilennystä päällä nyt vain n. klo. 16-20 välillä. Tippaakaan ei ole vielä pari päivän aikana tullut kondenssia tuolla kakkos nopeudella...seurataan.

Lopetusvaiheessa, kun sammutan illalla, on ainakin 10 min. clean vaihe, läpät auki aavistuksen ja hurisee hiljaa.
 

Halkoholisti

Vakionaama
Luulenpa että sisäilman kosteus on (kuten ulkonakin tähän aikaan vuodesta) liian pieni, että kondenssia syntyisi.
Tilanne muuttunee joskus heinä/elokuun helteillä ;)
 

vmakela

Aktiivinen jäsen
Tänään 23 ja viilennys, ei kondenssia. Puhallus 3 ja 4 testattu. Hyvin riittää 128 M2 ok-talossa. Nyt takaisin lämmitys ja 20 ensin.
 

tet

Vakionaama
Olen pitänyt viilennystä päällä nyt vain n. klo. 16-20 välillä.
Aivan turhaa jumpata sen pumpun kanssa päivittäin. Keväällä jäähdytykselle ja syksyllä taas lämmitykselle. Kyllä se pumppu hoitaa lämpötilan säädön, ei se jäähdytä jos ei ole tarvetta, kuten ei lämmitäkään. Jäähdytys aina päällä, automaattipuhalluksella pysyy kämppä hyvin tasalämpöisenä. Automaattipuhallus toimii paljon paremmin jäähdytyksellä, koska jäähdytystehon tarve on niin pieni verrattuna talviseen lämmitystarpeeseen.
 

Halkoholisti

Vakionaama
Minusta taas aivan turhaa kuluttaa laakereita, ja turha tuottaa ääntä. laite viilentämään silloin kun tarvii, ja lämmittämään kun tarvii. Muulloin pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:

Halkoholisti

Vakionaama
Aivan turhaa jumpata sen pumpun kanssa päivittäin. Keväällä jäähdytykselle ja syksyllä taas lämmitykselle. Kyllä se pumppu hoitaa lämpötilan säädön, ei se jäähdytä jos ei ole tarvetta, kuten ei lämmitäkään. Jäähdytys aina päällä, automaattipuhalluksella pysyy kämppä hyvin tasalämpöisenä. Automaattipuhallus toimii paljon paremmin jäähdytyksellä, koska jäähdytystehon tarve on niin pieni verrattuna talviseen lämmitystarpeeseen.

Puhallinnopeutena kannattaa käyttää vähintään kakkostehoa. Automaattisesti säätyvää puhallinnopeutta ei tule käyttää lainkaan, sillä puhallusnopeuden laskusta ykköstehoon saattaa seurata sisäyksikön jäähtymisestä johtuvia ongelmia kondenssiveden kanssa.

EDIT: montaa muuta asiaa en kyllä tuon sivun jutuista allekirjoita :)
Kyllä kovilla helteillä viilennystä kannattaa käyttää aina. Näin rakenteet eivät pääse lämpenemään liikaa.
Jos rakenteet lämpenee paljon, tuollainen muutaman tunnin viilennyskäyttö ei ehkä riitä, ja lisäksi kuluttaa paljon sähköä, eikä se lämpötilakaan ole tasainen.
 

tet

Vakionaama
Minusta taas aivan turhaa kuluttaa laakereita, ja turha tuottaa ääntä. laite viilentämään silloin kun tarvii, ja lämmittämään kun tarvii. Muulloin pois päältä.
Puhallinnopeutena kannattaa käyttää vähintään kakkostehoa. Automaattisesti säätyvää puhallinnopeutta ei tule käyttää lainkaan, sillä puhallusnopeuden laskusta ykköstehoon saattaa seurata sisäyksikön jäähtymisestä johtuvia ongelmia kondenssiveden kanssa.

No edellinen pumppu oli päällä kesät talvet 13 vuotta. Lähti vaihtoon, koska kylmäaine oli pikkuhiljaa karannut, enkä halunnut enää huoltaa vaan halusin tehokkaamman ja paremmin talvikäyttöön sopivan tilalle. Ei mennyt siitä laakerit 13 vuodessa miksikään, eikä ollut automaattipuhalluksesta johtuvia ongelmia. Ei ole niitä ollut myöskään tällä tossulla, ainakaan tähän mennessä. Automaattipuhalluksella ei tarvitse myöskään ylimääräisestä äänestä huolehtia, laite ei pidä juuri mitään ääntä paitsi helteisinä iltoina kun aurinko on koko päivän taloa paahtanut.
 
Ylös Bottom