Tuloilmakanavan lämmöneristys ja -hukka

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 699
#42
Hieman epäilen tuota ilpin viilennyksen leviämistä olkoon miten hyvin sijoitettu tahansa, viimeistään siinä vaiheessa tulee stoppi kun laitetaan väliovi kiinni kammarista. Kanavan kautta tuleva jäähdytys toimii vielä tuossakin vaiheessa.
No eihän se mukavuus mihinkään viilennykseen pelkästään perustu - kuten ei muuten mukavuus perustu niissä sinun tuloilman jäähdytysyritelmissäkään. On jäänyt aika olennainen asia käsittämättä näemmä. Jujuhan on siinä, että ilmasta poistetaan vesihöyryä, joten se lisää mukavuutta.

Manipuloitu ilma taas leviää ihan ittekseen eli siellä on vesihöyryn osapaineen erot käyttövoimana levittämässä sitä.
Niin hs;n alapuolella kulkeva kanavisto ei tietenkään tarvitse lämmöneristettä ympärilleen, mutta kondensioeriste voi tulla tarpeelliseksi. Toki tuo ratkaisu näkyy sitten muissa kustannuksissa, onhan se 20cm ylimääräinen tila jostain otettava jos meinaat normaalin huonekorkeuden pitää perinteissä talossa ellet meinaa kanttikanavalla koko systeemiä tehdä.
Niin varmaan perinteisessä talossa, mutta muitakin vaihtoehtoja on. Tuosta kanttikanavasta meinasin jo aiemmin huomauttaa kun pökö sitä markkinoi: heittäkää h:vettiin siitä höpöttäminen. Se on 1920-luvun juttuja tuommoiset kanttikanavat. Hemmetin kallista (=työvaltaista) ja lisäksi puhallinkustannukset. Ei ole minusta mikään ratkaisu. Virtausteknisesti kanttikanava on katastrofi.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 699
#43
Ilp levittää kylmän paremmin kuin lämpimän. Mutta ei tietenkään jos ovet pistetään kiinni.
Pököllä useimmista asioista näemmä oikea käsitys vaikkei taida tietää perimmäistä fysikaalista syytä. Hienoa huomata, että käytännön miehellä kuitenkin käsitykset pääsääntöisesti oikeita. Kanttikanavaa ei kuitenkaan kannata markkinoida pl. hätätilanteet (vaikeat risteilyt jne erikoistapaukset)
 
Viestejä
69
#44
No, meillä yksi 12 kBtu:n ILP pitää yli 200 kerrosneliötä siedettävänä kesäisin, Piti viime kesänäkin. Toisin kuin kuvittelet, kyllä "ilma leviää" - tai pikemminkin comfort tässä tapauksessa.
12000 BTU:ta ei ole juuri mitään, toki puhuit siedettävästä ja varmaankin tarkoitat sitä kosteudenpoistoa. Meillä on siirrettävä 12000 BTU ilmastointilaite ja se oli viime kesänä tosi ahkerassa käytössä. Se poistoputki on vaan niissä ongelma mutta illalla se huuti 4-5 h, 10 litran ämpäri oli puolillaan kondenssivettä ja sisälämpötila laski 1-2 astetta. Ratkaisevaa on se kosteuden lasku. Yhden huoneen sillä viilentää parissa tunnissa tosi viileäksi.

Esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43707/gcctf on aika vastaava kuin meillä.
 

Mikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
360
#45
Kosteudenpoisto se onkin tärkein tekijä viilennyksessä. Tuon vuoksi ilmanvaihdonkin kautta tapahtuva viilennys toimii yllättävän hyvin, vaikka viilennysteho itsessään on aika vaatimaton.

ILP:n viilennysteho kyllä riittää useimpiin kämppiin, mutta kyllähän niitä on järkevää käyttää jatkuvasti, eikä mitään 4-5h jaksoa päivässä. Näin hellejaksolla tupa ei pääse lämpenemään pahasti ja se 12000 BTU tehokin riittää pitämään olon siedettävänä.

Ehkä fiksuin tapa Suomen oloihin viilentää tupaa olisi ilmanvaihto jäähdytyspatterilla ja maapiiri talon alla. 10-20W teholla pyörittäisi litkua ja kondenssivesi vain lorisisi viemäriin. Saattapi olla että tuo jo useimpiin taloihin riittäisi jäähdytykseksi. Ketjun aieeseen liittyen, tuo vaatii kyllä kondenssieristetyt IV-kanavat, koska hyvä kanavapatteri voi vetää tuloilman aika viileäksikin.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 699
#46
12000 BTU:ta ei ole juuri mitään, toki puhuit siedettävästä ja varmaankin tarkoitat sitä kosteudenpoistoa. Meillä on siirrettävä 12000 BTU ilmastointilaite ja se oli viime kesänä tosi ahkerassa käytössä. Se poistoputki on vaan niissä ongelma mutta illalla se huuti 4-5 h, 10 litran ämpäri oli puolillaan kondenssivettä ja sisälämpötila laski 1-2 astetta. Ratkaisevaa on se kosteuden lasku. Yhden huoneen sillä viilentää parissa tunnissa tosi viileäksi.

Esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43707/gcctf on aika vastaava kuin meillä.

12000 BTU:ta on 12-sarjan ilppi. En nyt sanoisi että se on "ei mitään".

Esimerkiksi Mittupishi Ilektrikin lämpöpumpuissa se on mallisarjanumerolla 35. Ei 25, joka on pienempi nro.

On minulla tuollainen siirrettävä ilmastointilaitekkin. Peräti Midean tekemä. En muista kyllä termistä jäähdytystehoa.

Ei se kyllä tehokkuudeltaan ole lähelläkään ILPpiä jäähdytyksessä. Ääntä siitä kyllä lähtee perkeleellisesti.

Meillä ILPpi ei ole edes mitenkään kovilla viime kesänäkään jäähdytyksessä. Invertterikoneena se sääti tietysti tehonsa sopivaksi. Olisko ollut sellaista laiskanpulskeaa rientokäyntiä mitä mennä puksuttelu. Ei missään tapauksessa maksimiravia tai pikalaukkaa.

Useinhan näissä vehkeissä rajoittavana tekijänä on lauhdutin(puhallin) tai ilmavirta sinne. Noissa siirrettävissä vehkeissä on minusta aika surkeat ratkaisut siihen. Se haitariputkikin fuskaa lämpöä takaisin jäähdytettävään tilaan aika lailla.

Ihan järkeenkäypivä syitä miksi siirrettävän jäähdyttimen 12000 BTU:ta ei ole sama asia kuin ILPin 12000 BTU:ta jäähdytystä.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
230
#47
Siirrettävää jäähdytintä ei pelkällä jäähdytysteholla voi verrata ilpiin. Toinen jäähdyttää olemassaolevaa ilmaa toinen vaihtaa vimmatusti ilmaa eli puhaltaa sisäilmaa ulos ja samalla jostain tulee uutta tilalle samanmäärän. ILP voittaa monin verroin.
 
Viestejä
43
#48
Kanavavedoista sen verran että kun nyt on unohdettu kotelot, alaslasketut katot, villoissa, kanttikanavat ja yläpohja, jää epäselväksi missä ne kulkee. Tämä alkoi oikein kiinnostamaan.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 699
#49
Kanavavedoista sen verran että kun nyt on unohdettu kotelot, alaslasketut katot, villoissa, kanttikanavat ja yläpohja, jää epäselväksi missä ne kulkee. Tämä alkoi oikein kiinnostamaan.
Epäilemättä ja syytä on, jos järki juoksee. Onnittelut ensimmäiselle, joka pääsi ns. maaliin. Siihen tosin on jo vastattu, kuinka kiinnostavaan kysymykseen saa vastauksen.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 699
#51
Kosteudenpoisto se onkin tärkein tekijä viilennyksessä. Tuon vuoksi ilmanvaihdonkin kautta tapahtuva viilennys toimii yllättävän hyvin, vaikka viilennysteho itsessään on aika vaatimaton.

Siitä huolimatta Beströör kanavaeristäjät puolustavat vimmalla uretaanikanavainvestointejaan. Luulevat, että se on se juju ja jotenkin pakollinen investointi jotta olisi comforttia. Ilppiä solvaavat vaikkeivät ymmärrä mistä on kyse.
 

Mikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
360
#53
Sanoppa nyt Scroll mitä huonoa uretaanieristetyssä kanavistossa on? Hinta tuli kyllä jo esille, varsinkin jos ei laske sille hintaa, että käyttää järkyttävästi aikaa villalla eristämiseen.

Ja jos meinaat, että kanavia ei tarvitse eristää, etenkään kondenssieristää, niin onkohan tuo nyt oikeasti fiksua kun ei sitä talon elinkaaren aikana tiedä, että millainen IV-kone aikanaan haluttaisiin laittaa... 50v. sisällä voi kummasti kehitys kehittyä ja aito ilmastointilaite olisi saatavilla taloon edullisesti, jos vain kondenssieristetyt kanavistot on asennettu.
 
Viestejä
100
#54
Muistelinkin joskus lukeneeni tästä höyrynsulun alapuolelle asennuksesta ilman "päällepäin" näkyviä ratkaisuja. Löytyihän tuo oppari vielä netistäkin, onhan tuota pohdittu ihan talotehtaan toimestakin jo aiemmin.

Tässä

Edit; ja onhan siis saneeraustyömailta tuttu tekniikka mahdollista uudistuotannossakin, eli suunnitellaan kalusteet niin että pääsee kuljettamaan putket kalusteiden yläpuolella peitelevyjen ja verhokoteloiden takana. Ei tosin mikään kaunein ratkaisu omaan silmään, kun nykymuodin mukaisesti haetaan tilaa ja avaruutta.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
121
#55
Onkohan tuollainen Vallox BlueSky mistään kotoisin käytännössä? Vaikuttaisi melko kätevältä asentaa ja piilotella rakenteisiin peltitötteröihin verrattuna.

https://www.vallox.com/tietoa_ilmanvaihdosta/helppoa_ilmanvaihtokanavointia_vallox_bluesky_-ilmanjakojarjestelma.html

Tein jälkikäteen parannuksia yläpohjan peltikanavien eristykseen muun rempan yhteydessä. Vinkkinä paras villa tuohon on Knauf Spaceroll, koska se on jotenkin pinnoiltaan poltettu kiinni ja siksi miellyttävä käsitellä. Niissä on mielenkiintoinen ruokainen haju (ei käsiteltäväksi nälkäisenä). Se ei haittaa että oli myös edullisinta, ainakin tuolloin.

Muutakin tuossa rempassa tehtiin, mutta 84 (yläkerta) + 23 (at) neliön yläpohjan parantelu tiputti kulutusta vuoden jaksolla 6000kWh.
 
#56
Kaveri laittoi omaan taloonsa tuon blueskyn. Kävin silloin sitä ihmettelemässä. Väittäävät ettei se kanava muutu sähköiseksi (muovia kun on), mutta ainakin työmaaolosuhteissa kyllä pölyä itseensä imi. Lisäksi kanavan kiinnitys on erikoinen ts. harva ja kanava on käytännössä joustavaa haitariputkea, itse mietin lähinnä sitä jos kanava nuohotaan niin heiluuko kanava tehden ympärilleen tuulitunnelin puhallusvillaan.
 
Viestejä
69
#57
12000 BTU:ta on 12-sarjan ilppi. En nyt sanoisi että se on "ei mitään".

Esimerkiksi Mittupishi Ilektrikin lämpöpumpuissa se on mallisarjanumerolla 35. Ei 25, joka on pienempi nro.

On minulla tuollainen siirrettävä ilmastointilaitekkin. Peräti Midean tekemä. En muista kyllä termistä jäähdytystehoa.

Ei se kyllä tehokkuudeltaan ole lähelläkään ILPpiä jäähdytyksessä. Ääntä siitä kyllä lähtee perkeleellisesti.

Meillä ILPpi ei ole edes mitenkään kovilla viime kesänäkään jäähdytyksessä. Invertterikoneena se sääti tietysti tehonsa sopivaksi. Olisko ollut sellaista laiskanpulskeaa rientokäyntiä mitä mennä puksuttelu. Ei missään tapauksessa maksimiravia tai pikalaukkaa.

Useinhan näissä vehkeissä rajoittavana tekijänä on lauhdutin(puhallin) tai ilmavirta sinne. Noissa siirrettävissä vehkeissä on minusta aika surkeat ratkaisut siihen. Se haitariputkikin fuskaa lämpöä takaisin jäähdytettävään tilaan aika lailla.

Ihan järkeenkäypivä syitä miksi siirrettävän jäähdyttimen 12000 BTU:ta ei ole sama asia kuin ILPin 12000 BTU:ta jäähdytystä.
Puhutaan siis ihan jäähdytystehosta. 12000 BTUta ei ole kovin kummoinen. Itse työskentelin vielä hetki sitten ajoneuvoilmastointivalmistuksessa/suunnittelussa ja voin kyllä sanoa että 12000 BTU:ta on tosi mieto, mutta riittää kosteuden poistoon joka sen mukavuuden tuo. BTU arvoahan ei saa esittää mistään ottotehosta tms. vaan BTU tarkoittaa nimenomaan sieltä ulostulevaa lämmitys tai viilennystehoa. Tästä on jotkut valmistajat jääneet kiinnikkin, siis ajoneuvopuolella, kun ei ole viitsitty tehdä tarpeellisia labroja laitteen todellisen tehon selvittämiseen vaan laskeskeltu kertoimilla virrankulutuksesta. Silloin tulee liian optimistisia arvoja, luokkaa 1,5-2 kertaa todellista suurempia arvoja.

Siirrettävien koneiden tehoa laskee juuri se ongelma, että niissä on se kuuma poisto. Jos laitat ikkunasta ulos, tulee hirveä alipaine joten ikkuna on jätettävä raolle. Jos laitat suurimpaan poistoilmaventtiiliin kuten kuivauskaappi laitettaisiin ilmaraolla, ei se venttiili pysty imemään kaikkea. Jos molempien teho on 12000 BTU ja se on oikein laskettu, niin se on tasan sama se teho. Meillä ainakin kerää sitä vettä ihan järkyttävän määrän tuossa ajassa. Sen takia ei pidetä päällä kokoaikaa kun se tosiaan huutaa niin järkyttävästi. Toi Swegonin LTO toimii kyllä kesällä tosi fiksusti kunhan yöllä vaan ilma viilenee eikä ole ollut ILP tarvetta.
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
739
#58
Onkohan tuollainen Vallox BlueSky mistään kotoisin käytännössä? Vaikuttaisi melko kätevältä asentaa ja piilotella rakenteisiin peltitötteröihin verrattuna.

https://www.vallox.com/tietoa_ilmanvaihdosta/helppoa_ilmanvaihtokanavointia_vallox_bluesky_-ilmanjakojarjestelma.html
Joskus kun noita katselin, niin niissä taisi olla aika iso vastus verrattuna perinteisessä kanavassa virtaukseen verrattuna.

Eli vaatii isompaa LTO koneetta tai ainakin sen ajamista suuremmilla tehoilla. Se taas lisää kustannuksia, kasvattaa sähkönkulutusta ja lisää melua.

Jos tila putkille on kortilla, niin voihan tuo olla järkeväkin ratkaisu.
 

Mikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
360
#59
Onnea vain sille, joka tämmöiset Valloxit nuohoaa.... jos itse tekee menee ehkä viikko aikaa ja jos teettää, niin menee rahhoo vähintäänkin riittävästi, ainakin jos haluaa saada puhtaat kanavat.

Vallox.jpg
 
#60
Joskus kun noita katselin, niin niissä taisi olla aika iso vastus verrattuna perinteisessä kanavassa virtaukseen verrattuna.

Eli vaatii isompaa LTO koneetta tai ainakin sen ajamista suuremmilla tehoilla. Se taas lisää kustannuksia, kasvattaa sähkönkulutusta ja lisää melua.

Jos tila putkille on kortilla, niin voihan tuo olla järkeväkin ratkaisu.
Tuolle vastakkainen lähestymistapa olisi minimoida kanavoinnin tarve ylipäätään: huonekohtaiset ilmanvaihtokoneet tai perinteisempänä ratkaisuna tekninen tila keskelle taloa ja tuloilman jakelu lyhyillä putkillä ja poistoilma sitten tarvittaessa pidemmillä. Tulee eristämisetkin sivutuotteena edullisemmaksi.
 
Viestejä
3 439
#61
Kuinka ongelmallisia ne ilmanvaihtokanavat nyt todellisuudessa ovat siellä yläpohjassa vai tehdäänkö tässä kärpäsestä härkästä? Nykyään puhallusvillaakin on jo kertaalleen eristettyjen putkienkin päällä jo varsin mukavasti. Siitä ei toki pääse mihinkään että ei toi putkien eristäminen sitä mukavinta hommaa ole...
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 699
#62
Puhutaan siis ihan jäähdytystehosta. 12000 BTUta ei ole kovin kummoinen. Itse työskentelin vielä hetki sitten ajoneuvoilmastointivalmistuksessa/suunnittelussa ja voin kyllä sanoa että 12000 BTU:ta on tosi mieto, mutta riittää kosteuden poistoon joka sen mukavuuden tuo. BTU arvoahan ei saa esittää mistään ottotehosta tms. vaan BTU tarkoittaa nimenomaan sieltä ulostulevaa lämmitys tai viilennystehoa. Tästä on jotkut valmistajat jääneet kiinnikkin, siis ajoneuvopuolella, kun ei ole viitsitty tehdä tarpeellisia labroja laitteen todellisen tehon selvittämiseen vaan laskeskeltu kertoimilla virrankulutuksesta. Silloin tulee liian optimistisia arvoja, luokkaa 1,5-2 kertaa todellista suurempia arvoja.

Ok. Itse kyllä asun ihan talossa, en ajoneuvossa, joten siitä varmaan käsityseromme johtuvat? Meillä täällä talossa-asujilla on vähän toisenlaiset olosuhteet kuin ajoneuvossa. Ensinnäkin, lasit pitävät oikeasti lämpöä (=moderni talo), seinissä on eristettä >20 cm ja sitä rataa. Huippupakkasellakin (-30) lämmitystehon tarve minun talossa on noin 7 kW luokkaa ja silloin delta-T on 52 astetta (sisällä +22 C).

Siis 52 asteen lämpötilaero. Muistanet, että jäähdytysteho ei poikkea lämmitystehosta silloin kun ei sotketa veden kondensoimista kuvioon mukaan. Jos ulkona on vaikka +30 C ja sisälle haluan +23, niin delta-T on vain 7 astetta. Jos 7 kW lämpötehoa riittää toiseen suuntaan delta-T 52 asteeseen, niin oletko vielä sitä mieltä, että 12000 BTU:ta tunnissa* joka vastaa noin 3.5 kW tehoa - ei riitä pudottamaan lämpötilaa vaivaista 7 astetta?

Jos olet, niin olet kyllä väärässä. Ainakin jos taloista puhutaan, ajoneuvoista en tiedä. Meillä nimittäin - kuten kirjoitin - Mitsupitti Ilektrkki ei käy edes täyttä lentolaukkaa vaan sellaista lönkötysjolkotusta ja pudottaa lämpötilan vaivatta +23 C:heen (enempää ei pyydetä). Lisäksi poistuu aivan s*nasti vettä. Invertteri ei juuri kierroksia ota eli tehoreservejä olisi kovempaankin jäähdytykseen. Vieläkö haluat itsepäisesti tingata asiasta?

On jopa helppo laskea, että 3.5 kW suoraa jäähdytystehoa riittää meillä jopa 52/2 = 26 asteen lämpötilapudotukseen. Jos olis tarvis, ei tietenkään kukaan täysjärkinen halua taloaan maakellariksi muuttaa edes kesähelteillä (+30 - 26 = sisälämpötilaksi jää +4 C). Edelleen on helppo kalkyloida lisää, että 7 asteen pudotus on 7/52 * 7 = 0,94 eli noin vajaa kilowatti jäähdytystehoa. Eipä ihme, ettei ME:llä ole edes *hiki* meidän taloa jäähdyttäessä. Sillä ei ole mitään vaikeuksia pystyä tuohon, paljon pienempikin pumppu riittäisi.

Meillä myöskään mukavuus ei tule pelkästään kosteudenpoistosta ja tämä on ihan faktaa. Viime kesänä juuri noissa +30 C keleissä sisäilman pyyntönä oli +23 C ja sinne paikkeille Mitsu sen lämpötilan myös puski. Plus että poisti ison määrän vettä. Mukavuus tuli toki molemmista seikoista, mutta halusin tämän nyt tähän kertoa kun halusit väittää, että mukavuus olisi tullut pelkästä kosteudenpoistosta.

* BTU arvo ylipäänsä ei ole mikään tehon arvo kuten kirjoittelet vaan lämpöenergian suure, hommaan pitää ottaa aikasuure mukaan ennenkuin ollaan tehon käsitteessä.
 
Viimeksi muokattu:

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 699
#63
Kuinka ongelmallisia ne ilmanvaihtokanavat nyt todellisuudessa ovat siellä yläpohjassa vai tehdäänkö tässä kärpäsestä härkästä? Nykyään puhallusvillaakin on jo kertaalleen eristettyjen putkienkin päällä jo varsin mukavasti. Siitä ei toki pääse mihinkään että ei toi putkien eristäminen sitä mukavinta hommaa ole...
Eihän kyse ollut ongelmasta vaan alunperin homma lähti siitä, että on parempi tapa vetää pientalossakin ne kanavat lämpimän puolella. Johonka tuli väitteitä, että se muka olisi kallista ja hankalaa. Ei se uudiskohteissa välttämättä ole.

Lisäksi: Tuo Bluesky Vallox ei kyllä ole mielestäni ratkaisu muualle kuin ehkä saneerauskohteeseen,jossa laiska isäntä. Puhallinhäviöt suuret.
 
Viestejä
7 326
#64
Eipä ole itsekään tullut vielä OKT-kohdetta vastaan missä perusmallisen pikkuilpin jäähdytysteho ei Suomen oloissa riittäisi. Ökylinnoja en tosin ole sisältä nähnytkään. Jos talossa on valtavasti lasipintaa etelään ja länteen, joista pääsee paistamaan aurinko sisään, niin ehkä joku sellainen kohde sitten vaatii hetkellisesti enempi tehoja.

Keskimäärin porukka tälläkin palstalla vain ihastelee miten pienillä ottotehoilla ILPit käy, kun niiden annetaan jäähdyttää 24/7.

ILPpien haasteet ovat akselilla melu ja jäähdytetyn ilman leviäminen kaikkialle. Etenkin öisin, kun olisi kiva pitää oviakin kiinni eikä ylimääräistä melua kaivata. Mutta hiljaisiakin malleja on. Velipojan vanha mitsu fd esimerkiksi on melkoisen hiljainen jäähdytyksellä.
 
#65
Nimimerkin Telehell Linkissä ainakin on monta toteutustapaa kanavareititys keskusteluun liittyen. Hyvillä rakennekuvilla ja selostuksilla, joista jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä. Omaan taloon tuossa olisi ollut äkkiä katsoen toteutuskelpoisia ratkaisuja joilla eristys ja höyrysulun lävistykset olisivat jääneet minimiin. Kondenssieristyksen tarvetta eivät poista.

Liekä tätä nimimerkki Scroll tarkoittanut vai jotain muuta. Parempi olisi pistää heti "hyvä kiertämään" ilman arvoituksia jos kerran tietää miten homma hoidetaan.
 
Viestejä
17
#66
Hieman epäilen tuota ilpin viilennyksen leviämistä olkoon miten hyvin sijoitettu tahansa, viimeistään siinä vaiheessa tulee stoppi kun laitetaan väliovi kiinni kammarista. Kanavan kautta tuleva jäähdytys toimii vielä tuossakin vaiheessa.
Eihän sen viilennyksen tarvitse välttämättä levitä, kunhan kuumuus ei leviä. Yksinkertaisena esimerkkinä ILP olohuoneessa, jossa isot ikkunat etelään. Olohuoneesta pohjoiseen olevat kammarit eivät tarvitse lisäjäähdytystä, kun olohuoneen lämpötila ei kohoa. Eri asia tietysti jos päästää ensin koko talon lämpenemään tukalaksi ja sitten alkaa jäähdyttää...
 
Viestejä
69
#68
Voisiko kirjoittajat palata aiheeseen, kiitos! /janti
Tässä oli nyt kyse siitä että mitä teillä on nuo arvot, siis ihan vaan kiinnostaa. Ihan vaan kysyjä haluaa tietää koneelta lähtevän tuloilman (ja poistokin kiinnostaa) lämpötilan ja kauimmasta putkiston elimestä oikeasti tulevan lämpötilan sekä luonnollisesti ulkona vallitsevan lämpötilan.

Huonoon aikaan tuli tämä avaus kun huomenna näyttäis olevan jo +7 astetta lämmintä...

Meillä ei siis vastuksen laiton jälkeen KERTAAKAAN ole se käynyt päällä eli nyt ei pääse oikeen tunnustelemaan sitä säätölämpötilaa. Pidetään se +18 nyt kuitenkin. Saa olla nimittäin yli -10 ulkona että tippuu tuon +18 alle tuloilma kun poisto on se +22...+23.

Ps. me ollaan tosi tyytyväisiä meidän kanaviston yläpohjassa menoon, korotettuun sisäkattoon ja kanaviston eristykseen. Tuntuu olevan toimiva kokonaisuus kun 4 henkinen perhe kuluttaa suoralla sähköllä + pikkusella 1000kg takalla (4 kiintoa puuta näyttäis menevän) vain 13000 kWh vuodessa ja talvella meillä on aina +22 sisällä. Laskin kesän päiväkulutuksista, että jos 0 tienoilla menee päivässä se 35 kWh, siitä on käyttövettä ja valaistusta ym. ei lämmitystä ainakin 15 kWh, koska kesällä pyöritään 15-25 kWh välissä, toki sillä siirrettävällä on viillennelty. Jälkilämmitysvastus meille hankittiin mukavuussyistä kun meidän termarit ei mittaa ilmaa vain ainoastaan laattaa ja nopeat kylmentymiset aiheuttaa viivettä lämmössä.
 
Ylös Bottom