Tulolämpötila nousi itsestään?

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Olen säätänyt tuloilmapatterin siten, että tulee n. 20C ilmaa muutaman asteen pakkasilla. Se on ollut aika pätevä sitten koko talvikauden. Kesällä kiinni. Täällä Siperiassa tuon ”talvisäädön” sai tehdä jo about kuukausi sitten.

Nyt rupesin kiinnittämään huomiota poikkeuksellisen korkeaan sähkönkulutukseen. Ehkä kolmasosan normaalia enemmän haukkaa energiaa. Nopealla vilkaisulla tuloilman lämpötila on noussut keskimäärin 5C, eli normaalitilassa puhkii n. 25C tuloilmaa. Tässä lienee syy kulutuksen nousulle (toivottavasti).

Täytyy tietty käydä kiristää patterin ruuvia, mutta perin outoa. Mikähän moisen on voinut tehdä? Näin se on ollut talviaikaan ennenkin, vajaa puolikkaan kierroksen auki.

Ainoa viimeaikainen muutos on ohjelmiston päivitys. En muista aikaisempaa, mutta nyt on versio 8129R5. Edellinen oli ehkä kolme revisiota vanhempi.

Onko kukaan havainnut vastaavaa? Narisen lisää jos sähkönkulutus ei asetu tuolla tuloilman korjaussäädöllä.
 

hercules1953

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Jos ajattelee mikä voisi nostaa lämpöä, tuloilmapatterin lämmönsäätö on mekaaninen, ei varmaankaan itsestään muutu, mutta tuloilma puhaltimen nopeus saattaisi muuttua tai sitten tuloilmakanava on jotenkin tukossa ja kenno ei kerkeä jäähdyttämään ilmaa joten lämpö nousisi siitä syystä? Itsellä ei tuo ohjelma versio ole aiheuttanut mitään outoa.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
43
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

ulkoilman lämpötilan mukaan menoveden lämpötila muuttuu ja sitä myötä tuloilmalämmityspatterissa kiertävän veden lämpötila muuttuu...

Domotizs+nibeuplink rpc muuten piirtää nättiä käppyrää myös tuosta tuloilmasta. ei tartte logittaa...
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
43
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Dille83 sanoi:
Ainoa viimeaikainen muutos on ohjelmiston päivitys. En muista aikaisempaa, mutta nyt on versio 8129R5. Edellinen oli ehkä kolme revisiota vanhempi.
Tuon saanee pakitettua takas jos siltä tuntuu. joku näppän yhdistelmä buutissa
 

hercules1953

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

"Näyttömoduulin muistissa on aina kaksi ohjelmistoversiota: käytössä oleva sekä edellinen asennettu ohjelmisto. Jos jokin menee pieleen latauksen aikana, voit aina palata aikaisempaan versioon. Tee se seuraavasti.

Käännä katkaisin stand by -asentoon (keski).

Pidä OK-painike painettuna ja käännä samalla katkaisin on-asentoon (vasemmalle).

Vapauta OK-painike, kun vihreä valo syttyy (n. 10 sekuntia). Edellinen versio on nyt käytössä."
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Dille83 sanoi:
Olen säätänyt tuloilmapatterin siten, että tulee n. 20C ilmaa muutaman asteen pakkasilla. Se on ollut aika pätevä sitten koko talvikauden. Kesällä kiinni. Täällä Siperiassa tuon ”talvisäädön” sai tehdä jo about kuukausi sitten.

Nyt rupesin kiinnittämään huomiota poikkeuksellisen korkeaan sähkönkulutukseen. Ehkä kolmasosan normaalia enemmän haukkaa energiaa. Nopealla vilkaisulla tuloilman lämpötila on noussut keskimäärin 5C, eli normaalitilassa puhkii n. 25C tuloilmaa. Tässä lienee syy kulutuksen nousulle (toivottavasti).

Täytyy tietty käydä kiristää patterin ruuvia, mutta perin outoa. Mikähän moisen on voinut tehdä? Näin se on ollut talviaikaan ennenkin, vajaa puolikkaan kierroksen auki.

Ainoa viimeaikainen muutos on ohjelmiston päivitys. En muista aikaisempaa, mutta nyt on versio 8129R5. Edellinen oli ehkä kolme revisiota vanhempi.

Onko kukaan havainnut vastaavaa? Narisen lisää jos sähkönkulutus ei asetu tuolla tuloilman korjaussäädöllä.
Tuloilman suodattimen lienet jo tarkistanut? Eihän raitisilmaputken säleikössä (ulkoseinässä) ole hyttysverkko paikallaan ja tukossa? Jos nuo kunnossa, niin tarkista kiertovesipumpun asetukset. Nämä siis tuloilman korkean lämpötilan mysteeriin. Sähkönkulutukseen voi vaikuttaa monta muuttujaa.
 

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Tuloilman suodattimen lienet jo tarkistanut? Eihän raitisilmaputken säleikössä (ulkoseinässä) ole hyttysverkko paikallaan ja tukossa? Jos nuo kunnossa, niin tarkista kiertovesipumpun asetukset. Nämä siis tuloilman korkean lämpötilan mysteeriin.
Kunnossa ovat. Taisivat säleiköstä sen hyttysverkon nykästä pois jo ihan liikkeessä aikanaan, ettei vahingossakaan pääse unohtumaan.. ;)

Tuohon kiertovesipumppuun en ole juuri koskaan näppejäni sotkenut, enkä sen asetuksistakaan paljoa ymmärrä. Joitakin säätömahdollisuuksia siinä on, mitä muistelen jostain manuaalista (tai täältä) vilkuilleeni. Lattiassa menevä vesi kulkee normaalisti ja tottelee lämpökäyrää nätisti.

Sähkönkulutukseen voi vaikuttaa monta muuttujaa.
Tuo on kyllä totta, mutta tuon nyt voisi ensimmäisenä korjata. En ole vielä kiristänyt ruuvia juuri tuon takia, jos löytyisi joku järkeen käypäinen selitys.

Mitä siitä pumpusta pitäisi tarkistaa? En paljoa muuta siitä mötikästä muista kun sen vihreän valon.

Edit:
Nyt kerkesin vähän tutukia pumppua, niin eihän tuossa ole kuin yksi nappi mistä säätää. Jotain "automodeja", joista nyt on kakkosella eli tuo keskimmäinen ja sitten voi valita manuaalisesti 1-4 väliltä kierrokset pienimmästä kovimpaan. Jostakin syystä luulen, ettei tällä ole tuon kanssa merkittävää tekemistä. Siis on tekemistä, mutta tuon häröilyn.

Pari astetta nyt kiristin ruuvia, mutta täällä on nyt +5C pihalla niin ei ainakaan tällä kelillä isoa vaikutusta. Ainoana, mitä aikaisemmin kirjoitin niin en ole nähnyt nyt aivan 25C tuloilman lukemia. Mietinkin, että onnistuiko Nibe nostamaan tuloilman lämpöjä kun oli hetken aikaa -10C, koska silloin tuloilmakin ns. pomppasi (tämän ei pitäisi liittyä ko. tapauksessa lämpökäyrään/menoveteen).

Varmaan vaatii vielä hetken seurailua... :-X
 

Liitteet

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Kiristin tuloilmapatterin ruuvia hieman. Nyt vaikuttaa, että "normaali tila" on palautunut, kun tilannetta on seurailtu toista kuukautta.

Pikkusen aikaisempaa enemmän vaikuttaisi silti kuluttavan sähköä. Oletan, että tämä johtuu pumpusta, koska todella hankala keksiä mitään muuta kulutuksen lähdettä. Tätäkin enemmän veikkaan pumppua sen vuoksi, että kun olen seuraillut myös UpLinkin kautta LI, L2 & L3 -vaihevirtoja niin näissä vaikuttaisi olevan kohoumaa. Välillä heittää jonkin vaiheen lähelle 10 A:ta, vaikka tälle ei näy mitään loogista selitystä. Aikaisemmin ei ole moinen ainakaan silmään osunut.

En tiedä mikä tuon teki, että patterin ruuvi ns. löystyi itsestään (ei varsin käytännössä liikkunut ihan fyysisesti :D), mutta kiristys korjasi tilanteen. Tuo on myös mysteeri, miksi pumppu vaikuttaa ottavan hieman enemmän tehoja verkosta. Ei ole enää niin merkittävää, mutta jotakin vaikuttaisi tapahtuneen. Kaikki peruspaikat olen olevinani syynännyt läpi.

Itse laitteen käyttäytymisestä sen verran, että tuntuu olevan selkeästi entistä hiljaisempi. Tarkoitan pumpun strat/stop pärähdyksiä, joista olen aikaisemmin urputtanut. Nyt tuntuu, että näitä on entistä harvemmin ja muutenkin pumppu tuntuu jotenkin hillitymmältä, ei potkaise kompuraa kun käynnistyy tai lopettaa jauhamisen. Vieläkin tekee sitä, mutta selkeästi harvemmin kuin aikaisemmin. Tähän rupesin kiinnittämään huomiota jo syksyllä.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Sulla näyttää olevan vielä tämä sama kiertovesipumppu kuin mulla. 1-kerroksisen lattialämmitystalon oikea asetus on tuolla oikealla puolella se toiseksi korkein palkki.

Eikös ne Niben virta-anturit laiteta sähkökeskukseen mittaamaan sinne tulevien vaiheiden kuormaa? Eli ei ne yksin Niben kulutusta mittaa, vaan kussakin vaiheessa olevaa kuormaa. Sitä vartenhan ne siellä on, että jos jossakin vaiheessa mennään lähelle maksimia, niin Nibe älyää pudottaa sieltä omaa kuormaansa, eli kyseisen vastuksen pois. Meillä ei noita antureita ole edes asennettu, koska sähkärin mielestä lähinnä sähkökiuas olisi niin suuri kuormittaja, että se saisi yhdessä PILPin kanssa vaihekuorman lähellekään 16A ja kun meillä on puukiuas.

Kyllä se tuloilmapatterin säätöruuvi voi paineen ja lämpötilan vaihtelun seurauksena ihan itsekseenkin liikkua. Olen mä joskun nähnyt, kun seinäpatterin päädystä on vastaava kara lentänyt kattoon suojakorkkeineen ja koko rivitaloyhtiön lämmitysjärjestelmän vedet vuoti sen keittiön lattialle. :)
 

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Savustaja sanoi:
Sulla näyttää olevan vielä tämä sama kiertovesipumppu kuin mulla. 1-kerroksisen lattialämmitystalon oikea asetus on tuolla oikealla puolella se toiseksi korkein palkki.
Näin on meillä asetettuna. Edit: Hetkinen. Tarkisin tuon, niin merkkivalo on vasemmalla, keskimmäisenä, kahden tolpan kohdalla. Nappia kun painelee niin vaihtaa valon paikkaa myötäpäivään, yksi tolpaa, sitten 1-4 palkit ja kun kaikki neljä palkkia niin seuraavana alkaa taas vasemmalta eli III, sitten tuo II (joka asetettuna), sitten I ja tämän jälkeen taas kiertää oikean puolen palkit. Itse en näistä kiertovesipumpuista ymmärrä mitään. Onko tuossa nyt joku pielessä tai mikä astus tuo II-palkkia vasemmalla ylipäätään on? Toiminut se kyllä on normaalisti. ???

Savustaja sanoi:
Eikös ne Niben virta-anturit laiteta sähkökeskukseen mittaamaan sinne tulevien vaiheiden kuormaa? Eli ei ne yksin Niben kulutusta mittaa, vaan kussakin vaiheessa olevaa kuormaa.
Kyllä, näinhän se olikin. Tuossahan tosiaan se ns. valvontakytkin aktivoituu kun on paljon kuormaa vs. säädetty maksimi lisäys. Itse olen asettanut lisäyksen 4.7kW:lle niin aika harvoin tuo rajoittaa Niben toimintaa. Ehkä silloin kun on kaikki pesukoneet huutamassa suihkunläträilyn aikana/jälkeen. Meillä APK ottaa myös lämpimät Nibeltä, mutta siis joo, eiväthän ne pelkästään pumpun lukuja ole. Tämä oli helppo vielä varmistaa kun katsoi lukemia pyykkärin ison linkouksen aikana.. :D
 

Jerk-ou

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Kappas vaan muillakin samaa ongelmaa, F470 tuloilma lähtee laukalle. Juuri nyt tilanne päällä ja uplinkin perusteella ollut pari kertaa aiemminkin joulun aikaan.

Hieman taustaa omasta talosta:
-rv 2014, 1.kerros
-113m2 + 36m2 talli samassa yhteydessä = ~150m2 lämmintä alaa (talli ~ +19C)
-lämpökäyrät/tuloilmapatterin/lattiapiirien virtaukset haettu kohdalleen 2015 talven aikana
-toiminut todella hyvin, pientä hieromista 2016 talvella
-tuloilmapatteri ruuvi ollut n. 1.5 kierrosta auki jolla tuloilma n. +19C riippumatta kelistä
-kvpumppu 2. oikealla asetuksella (toimii parhaiten)

Kerran aiemminkin on tuo tuloilma karannut korkeaksi kesän/kevään aikana kun oltiin pitempään reissussa. Ensin ajattelin että mökki on vaan mennyt perätilaan jossa ulkoa tuleva auringon lämpö sopivasti vetäisee "kaikki" termostaatit kiinni ja ti-patterille menee enemmän juissia = tuloilmalämmitys = termostaatit pysyy kiinni.

Tällä kertaa tilanne tulee päälle satunnaisesti pakkasjakson aikana, ilman mitään näkyvää syytä tuloilma karkaa laukalle ja T1 ruuvin saa vetää melkein kiinni ennen kuin mitään tapahtuu. Ihan kuin lattiapiirit olisi jossain tukossa (talossa muutenkin viilentynyt mystisesti, myös tallissa ja eniten PH/S puolella jotka muuten on samassa jakotukissa).
Mystinen huomio myös on että ti-lämpö seuraa lattian menolämpöä 6C alempana, ikään kuin vakioerolla. Normaalisti ero riippuu ulkolämpötilasta eikä ole vakio. Tällä hetkellä T1 ruuvin säädön jälkeen "vakioero" on n. 10C.

Viime talvena kovalla pakkasella ti-lämpö pikemminkin hieman tipahti jolla ei nyt isoa merkitystä ollut kun lattiaan vaan tulee lämpöä.
Viimeisimmän SW version päivitin ~marraskuussa, ei kait softalla ohjata kv-pumppua mitenkään?

-IVO resettiä on kokeiltu
-uudet suodattimet
-tuloilmaräppänä pitää vielä tarkistaa
-SW voisi palauttaa edelliseen versioon
-muita ideoita

nimim. teinkö telineet turhaan
 

Liitteet

Skata

Vakionaama
Palautepisteet
6
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Jerk-ou sanoi:
Ihan kuin lattiapiirit olisi jossain tukossa (talossa muutenkin viilentynyt mystisesti, myös tallissa ja eniten PH/S puolella jotka muuten on samassa jakotukissa).
Mystinen huomio myös on että ti-lämpö seuraa lattian menolämpöä 6C alempana, ikään kuin vakioerolla. Normaalisti ero riippuu ulkolämpötilasta eikä ole vakio.
Minkä merkkinen lattialämmitys ?? Itselläni havaitsin 6 vuoden käytön jälkeen ettei khh ja yksi makkari lämmenneet kunnolla. Jakotukissa ko. piirien neulaventtiilit (onko oikea termi?) jumissa. Putkarin ohjeilla sain itse auki ja johan rupes lattiat lämpenemään ja huoneet lämpenemään :)
 

Jerk-ou

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Ei taida olla mikään brandijärjestelmä....joka piirissä on semmoinen lasinen virtausmittari jolla voi vielä säätää virtausta = kaikissa vesi liikkuu.

Eniten hämmästyttää tuo tuloilman muutos, patterin säätöventtiili on ollut abt samassa asennossa noin 2v, käyrää on hienosäädetty vuosi sitten ilman ongelmia. Aiemmin säätö oli looginen, puoli kierrosta oli muistaaksen pari astetta. Nyt jos haluaa ti-lämmön alle 20C pitää laittaa venttiili melkein kiinni ja kohta ollaan hilkulla ettei käy köpelösti jäätymisen kanssa, varsinkin jos tilanne korjaantuu jälleen itsestään. Historian mukaan tätä on tapahtunut siis aiemmin ja tilanne on silloin korjaantunut itsestään suht nopeaan. Nyt tilanne jäi päälle pitemmäksi aikaa eikä mikään kikkakakkonen palauta tilannetta. Tieten vois vaan ummistaa silmät toivoa että kyllä se siitä itsestään korjaantuu. Mieluummin tietäisi syyt tälle ja korjaavat toimenpiteet tulevaisuuden säätöjä varten.

Niben käyttöönotto oli yhtä tuskaa, asentaja oli joku pikkupomo eikä enää oikein mitään hajua kenttätöistä, joku shutti oli asennettu väärinpäin, hiekkaa on löytynyt suihkuhanan sihdistä lusikallinen, kaikki asetukset pl. ilmanvaihdon säätö on pitänyt itse opiskella jne.
 

Skata

Vakionaama
Palautepisteet
6
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

OK. Itselläni toi Nilan eli Niben laitteesta en tiedä mitään...mutta toi "mystinen viileneminen" kun tosiaankin tapahtui täälläkin, niin heitin tuon oman syyni tilanteeseen. Toivottavasti sulla homma ratkeaa :)
 

Jerk-ou

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Nooonniin...ongelma ratkaistu. Raitisilmaräppänän ritilä kuorrutettu lumella tukkoon. Joulun lumituiskut tuli juuuri oikeasta suunnasta ja eipä siinä muuta tarvita. Eka vihje oli kun ulko ovi ei meinannut aueta kunnolla, sen verran oli alipainetta talossa.
 

Liitteet

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Tämä vaikuttikin erilaiselta, mitä meidän temppuilu. Kun meillähän tuloilma vain pompahti ja jäi ylähäälle, ei ollut niin kovasti riippuvainen muista tekijöistä. Nyt uskaltaa jo sanoa, että korjaantui patterin ruuvia kiristämällä.

Looginen selitys näyttää löytyneen teillekin. Itse ensimmäisenä räpelsin läpi juuri tuon tuloilmapuolen.

Pirullista osaa olla tuo ns. tykkylumi, jota täällä idässä piisasi, eteenkin ennen vuodenvaihdetta. Nimim; Sain itse kahdet peltipoliisin sakot ko. lumipeitteen takia /k026 Saa nähdä auttaako valittelu mitään. Opasteet olivat totaalisen muurautuneet lumeen ja mahdoton huomata sekä sitten räps!)..
 

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Scroll sanoi:
No eikö ne peltipolitzeit muka olleet tykkylumesta ummessa?
Itse asiassa hyvin kyllä nekin olivat naamioituneet, mutta varsinainen ongelmahan siinä oli, etteivät opasteet/nopeusrajoitukset olleet käytännössä havaittavissa, jolloin sitä kuvittelee ajavansa sallittua nopeutta.

Menee rajusti yli aiheen, mutta tuossa kuva toisesta nopeusrajoitusmerkistä, joka oli aivan kameran tuntumassa. Rajoite putosi 80km/h -> 60km/h. Mikäli jonkin merkin olisi edes havainnut kahdeksankympin vauhdissa iltahämärällä, niin olisi osannut odottaa jotakin tai vaikka käydä siistimässä liikennemerkkiä (Kuva otettu seuraavana päivänä räpsysytä, päiväsaikaan).

Vaan mitäpä teet? ??? :-\
 

Liitteet

Esäätäjä

Lempäälä
Palautepisteet
1
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Dille83 sanoi:
Pirullista osaa olla tuo ns. tykkylumi, jota täällä idässä piisasi, eteenkin ennen vuodenvaihdetta.
Ei taida olla ihan pelkkää tykkylunta, viereisestä pylväästäkin näkee että lumiaura ne lumet on viskannut, mutta voi olla muutenkin lumessa tietty.
 

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Näin on. Pointtina vain, että kovin on haastavaa tuommoinen havaita noissa em. olosuhteissa.
 

mtrantalainen

Jäsen
Palautepisteet
3
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Dille83 sanoi:
Olen säätänyt tuloilmapatterin siten, että tulee n. 20C ilmaa muutaman asteen pakkasilla.
[...]
Nyt rupesin kiinnittämään huomiota poikkeuksellisen korkeaan sähkönkulutukseen. Ehkä kolmasosan normaalia enemmän haukkaa energiaa. Nopealla vilkaisulla tuloilman lämpötila on noussut keskimäärin 5C, eli normaalitilassa puhkii n. 25C tuloilmaa. Tässä lienee syy kulutuksen nousulle (toivottavasti).
[...]
Ainoa viimeaikainen muutos on ohjelmiston päivitys. En muista aikaisempaa, mutta nyt on versio 8129R5. Edellinen oli ehkä kolme revisiota vanhempi.
(Haara on vanha, mutta laitan tähän omia tulkintojani vielä tiedoksi, kun tänne osuu Googlesta sopivilla hakusanoilla.)

Arvaisin syypääksi osin tuota ohjelmistopäivitystä, jos lämmityksen katkaisulämpötila on ollut teillä aikaisemmin kovin matala. Versiossa 8129R5 on uutena muutoksena (kopio virallisesta Changelogista):

Increased hysteres between start and stop of the compressor in heating mode. Stop of the
compressor changed to calculated flow temp +8K (earlier +3K). Gives a longer operation time for
the compressor while the heating demand is small or absent and eliminates the risk of alarm 229
(short operation time).
Eli jos "flow temp" ei ole tuttu, niin useissa kiinteistön lämmityslaitteissa hystereesi säädetään siten, että laite laskee määräajoin veden lämpötilan suhteessa tavoitelämpötilaan ja summaa erotuksen laskettuun "flow temp"-arvoon. Joissakin laitteissa puhutaan "asteminuuteista", jolloin tätä erotusta laskettaisiin ilmeisesti kerran minuutissa. Nibe on siis tässä versiossa yli tuplannut tuon tavoitelämpötilan ylityksen (eli aikaisemmin riitti että oltiin yhden asteen liian lämpöisellä 3 minuuttia, nyt pitää olla 8 minuuttia tai vaikkapa 2 astetta liikaa 4 minuuttin ajan).

Tämän muutoksen ideana on varmistaa, että kun kompressori on lähtenyt käyntiin niin sen pysäytys ei tapahtuisi missään tilanteessa liian aikaisin. Etunahan tuossa on, että kompressoria ei sammuteta ja käynnistetä niin usein (melutaso ei vaihtele ja kompressori rasittuu vähemmän, kun isoin rasitus tulee kuitenkin siitä kun kompressori käynnistyy). Haittana on, että välillä tavoitelämpötila saatetaan ylittää reilummin ja kompressorilla isomman lämpötilan tekeminen onnistuu huonommalla hyötysuhteella.

Kun tuohon tavoitelämpötilan ylittämiseen yhdistetään Niben erityisen hidas lattialämmityksen lämpötilan säätö (moottoroitu shuntti), niin tuo paluuveden lämpötila (eli myös tuloilman lämmityspatterin lämpötila) saattaa nousta mukana.

Meillä kompressorin käyntiaikaa on lisätty omatoimisesti jo vanhemmilla ohjelmistoversioilla kasvattamalla tavoitelämpötilaa hieman normaalia ylemmäksi, jonka käytännön vaikutus on ollut täysin sama suurimman osan vuotta. Sisääntulevan ilman ei pelkästään tuolla muutoksella kyllä pitäisi nousta 5°C, jos järjestelmä on muuten oikein säädetty.

Sisääntulevan ilman lämmittäminen 5 astetta korkeammalle kuin aikaisemmin on energiankulutuksen kannalta tosi iso muutos, joten kasvanut virrankulutus on todennäköisesti pelkästään tästä johtuvaa.

Arvaisin, että teidän järjestelmässänne on tavoitelämpötila tosi alhaalla ja shuntti on täysin auki. Ja nyt tuon muutoksen myötä mennään yli tavoitelämpötilasta tärkeät pari astetta ja lattiat+paluuvesi on liian lämmintä. Vaihtoehtoisesti kiertovesipumppu on liian isolla ja vesi tulee liian lämpöisenä koko järjestelmän läpi tuloilman lämmityspatteriin asti. Tarkistaisin ensin PILP:n näytöstä onko "laskettu menolämpötila" (eli lämpötila, joka Niben oman algoritmin perusteella pitäisi olla menossa lattialämmitysputkeen) miten lähellä todellista menolämpötilaa. Ja jos laskettu menolämpötila tuntuu liian isolta tarpeeseen verrattuna, niin sitten pitäisi korjata lämpökäyrää. Mielestäni kumpikaan edellä mainittu ongelma ei pitäisi kyllä nostaa esilämmityspatterin lämpötilaa 5 astetta vaan eron pitäisi olla pikemminkin 1-2 astetta lisää. Eli tällä perusteella arvaisin yksinkertaisesti sen käsin säädettävän venttiilin kääntyneen itsestään ajan saatossa lämpövaihtelujen seurauksena.

Jos teidänkin Nibe F470:ssä on Grundfos Alpha2 L -kiertovesipumppu, niin sen pitäisi olla asetuksella CP1 (eli kolme palkkia siinä kolmion muotoisessa "voimakkuusmittarissa"), jos talossa on lattialämmityspiirien tasapainotus tehty kuristamalla virtausta (esisäätö lämmönjakotukissa). Muuten saattaa vajaan lämmitystarpeen tilanteessa hyytyä pisimpien kiertojen virtaus ja lämpökäyrää joutuu turhaan säätämään lämpöisemmälle, kun pumpun teho laskee automaattisesti. (https://www.lämpöpumppuhuolto.com/images/tuotteet/Kiertovesipumput/Grundfos/Grundfos_Alpha2L_asennus_ja%20kaytto_ohjeet.pdf)
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11
Vs: Tulolämpötila nousi itsestään?

Dille83 sanoi:
Kunnossa ovat. Taisivat säleiköstä sen hyttysverkon nykästä pois jo ihan liikkeessä aikanaan, ettei vahingossakaan pääse unohtumaan.. ;)

Tuohon kiertovesipumppuun en ole juuri koskaan näppejäni sotkenut, enkä sen asetuksistakaan paljoa ymmärrä. Joitakin säätömahdollisuuksia siinä on, mitä muistelen jostain manuaalista (tai täältä) vilkuilleeni. Lattiassa menevä vesi kulkee normaalisti ja tottelee lämpökäyrää nätisti.

Tuo on kyllä totta, mutta tuon nyt voisi ensimmäisenä korjata. En ole vielä kiristänyt ruuvia juuri tuon takia, jos löytyisi joku järkeen käypäinen selitys.

Mitä siitä pumpusta pitäisi tarkistaa? En paljoa muuta siitä mötikästä muista kun sen vihreän valon.

Edit:
Nyt kerkesin vähän tutukia pumppua, niin eihän tuossa ole kuin yksi nappi mistä säätää. Jotain "automodeja", joista nyt on kakkosella eli tuo keskimmäinen ja sitten voi valita manuaalisesti 1-4 väliltä kierrokset pienimmästä kovimpaan. Jostakin syystä luulen, ettei tällä ole tuon kanssa merkittävää tekemistä. Siis on tekemistä, mutta tuon häröilyn.

Pari astetta nyt kiristin ruuvia, mutta täällä on nyt +5C pihalla niin ei ainakaan tällä kelillä isoa vaikutusta. Ainoana, mitä aikaisemmin kirjoitin niin en ole nähnyt nyt aivan 25C tuloilman lukemia. Mietinkin, että onnistuiko Nibe nostamaan tuloilman lämpöjä kun oli hetken aikaa -10C, koska silloin tuloilmakin ns. pomppasi (tämän ei pitäisi liittyä ko. tapauksessa lämpökäyrään/menoveteen).

Varmaan vaatii vielä hetken seurailua... :-X
Meillä on samanlainen pumppu ja tuo oikeanpuoleinen säätökohta on toisiksi ylimmässä. Luin jostain että näin pitää olla jos on lattialämmitystalo????
 

mtrantalainen

Jäsen
Palautepisteet
3
Meillä on samanlainen pumppu ja tuo oikeanpuoleinen säätökohta on toisiksi ylimmässä. Luin jostain että näin pitää olla jos on lattialämmitystalo????
Tuo on juurikin se CP1-asetus tuossa ohjekirjassa. Sen virallinen kuvaus on
Pumpun toimintapiste siirtyy ulos- tai sisäänpäin alimmalla vakiopainekäyrällä, katso kuva 13, riippuen lämmitystarpeesta järjestelmässä. Nostokorkeus (paine) pysyy vakiona riippumatta lämmitystarpeesta.
Tuolle kiertovesipumpullehan ei mene mitään tietoa veden lämpötilasta eikä rakennuksen lämmitystarpeesta, joten edellä kuvattu ei voi olla ihan koko totuus.

Todellisuudessa tuo tarkoittaa, että tuolla asetuksella pumppu tekee aina saman paineen lämmitysputkistoon ja tämä on paras vaihtoehto tarkalle ohjaukselle, joka perustuu siihen, että lämmitetty vesi menee lämmönjakotukille, josta sen pääsyä rajoitetaan mekaanisesti toimilaitteilla (jotka teknisesti ovat sähköllä säädettäviä "vesihanoja"). Ilman vakiopaineohjausta yhden toimilaitteen meneminen kiinni aiheuttaisi avoimien toimilaitteiden läpi menevän veden määrän kasvun, koska suuremmalla paineella menee enemmän vettä läpi samankokoisesta reiästä. Tällöin kaikkien muiden toimilaitteiden ohjaamat huoneet lämpenevät enemmän, ja kun yleensä termostaattiohjaus on seinällä, niin muiden toimilaitteiden reagointi kestää pitkään. Lopputuloksena lattian lämpötilat pumppaavat ylös-alas, kun toimilaitteet ovat aina jäljessä oikeaan säätöön verrattuna ja yhdenkin toimilaitteen reagointi sotkee aina kaikki muut piirit.
 
Ylös Bottom