ulkoporealtaan (4-6 hkö) sähkönkulutus vuositasolla?

tj86430

Vakionaama
Helppo ratkaisu on nakata sinne tuollainen MA10700 pool sensor. Lisäksi tarvitaan gateway, joka kytketään piuhalla nettireitittimeen. Varmaan muitakin ja parempia/halvempia löytyy, mutta tuolla pääsee ainakin helpolla.

Luukku

Aktiivinen jäsen
Omaan altaaseen saisi Wi-Fi:llä kaikki toiminnot puhelimeen, mutta ei ole vielä tullut investoitua siihen, hintaa laitteella 350€. Langaton uima-allasmittari on toiminut jokseenkin hyvin (25€). Vaikka lämmitin rikkoontuisi niin noissa altaissa on yleensä jäätymisenestotoiminto jolloin käyttää pumppuja niin ettei pääse jäätymään.

pjr

Aktiivinen jäsen
Hei!
Tähänkin talouteen tuli viime viikolla ulkoporeallas, Novitekin Salla.

Aloin miettimään lämpötilan seurantaa verkon kautta, esim. talviaikaan reissussa ollessa pystyisi tarkistamaan altaan lämpötilan ja mahdollisesti se myös hälyttäisi jos lämpötila laskee liian alas (sähkökatkon tms. vuoksi). Onko foorumilla tehty minkälaisia ratkaisuja em.asian suhteen?
Mikäli google tuloksiin luottamista niin tuokin allas on Balboan tekniikalla eli BWA WIFI -moduli sinne vois mahdollisesti sujahtaa paikalleen. Ei oo vielä tuo oma tullut niin ei ole vielä tiedossa onko siinä noita hälytoimintoja.

Omaan altaaseen saisi Wi-Fi:llä kaikki toiminnot puhelimeen, mutta ei ole vielä tullut investoitua siihen, hintaa laitteella 350€.
Varmaankin tuosta BWA:sta kyse? Itse pidin tuota 350€ hintaa aika pienenä kun vertaa siihen mitä itse pytty kustantaa ;)

Luukku

Aktiivinen jäsen
Mikäli google tuloksiin luottamista niin tuokin allas on Balboan tekniikalla eli BWA WIFI -moduli sinne vois mahdollisesti sujahtaa paikalleen. Ei oo vielä tuo oma tullut niin ei ole vielä tiedossa onko siinä noita hälytoimintoja.

Varmaankin tuosta BWA:sta kyse? Itse pidin tuota 350€ hintaa aika pienenä kun vertaa siihen mitä itse pytty kustantaa ;)
Tuo on totta tuhlataan shamppanjaan, mutta säästetään tulitikkuja.

VeskuX

Tulokas
Tuo kulutus on kesäaikaista ylläpitovastusta ja pumppu on siitä jotain 0.1kwh.
Ei kun ei ole lämmitystä tossa kulutuksessa 4-5 kwh.
Olikohan niin että kahdesti vuorokaudessa ajaa hierontaohjelman. Siitä varmaan tulee se lisä sitten siihen vrk kulutukseen kiertopumpun ja otsonaattorin päälle.

Mutta oli niin tai näin, niin aika mitätöntä isossa kuvassa.

VeskuX

Tulokas
Alamittarointi maksoi mulle asennusvaiheessa 100€ + työ. Halvempiakin 3-vaihe mittareita tosin näyttää netissä olevan. Mulla ei mahtunut enää liitokset vanhaan tauluun ja laitettiin uusi viereen joka tapauksessa, niin sinne nyt olis voinut työntää ihan mitä vaan kiinni samalla. Jos sattuu oleen muitakin sähköhommia kämpässä, niin sähkäri koplaa tollasen kiinni kyllä aika nopeesti. Itse olen hullumpaankin rohoja laittanut, mutta aika hyvin nämä netin yleiset arviot: 1-1,5€/päivä, ovat paikkansa pitäneet.

Oikeastihan voi vaan hyväksyä että noi vie mitä vie, eikä siitä kukaan mee konkurssiin joka on voinut tollasen ylipäätään ostaa. Toki vikojahan se varmaan hyvin indikoi jos pystyy seuraan muutoksia.

Wifi moduuleista luin artikkelin, että tietotura on (ainakin ollut) vähän retuperällä :)

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Vs: ulkoporealtaan (4-6 hkö) sähkönkulutus vuositasolla?

Moro,
Meilllä oli edellisessä asunnossa terassiin upotettuna Calspan P-760 ulkoporeallas 3,5 vuotta. Jo asennusvaiheessa halusimme saada täyden seurannan sähkön kulutuksesta, joten asensimme altaalle oman sähkömittarin. Lisäksi olin huolissani altaiden eristyksen riittävyydestä suomen talvioloihin, niin laitoimme finnfoam levyt altaan ja betonilaatan väliin sekä erittäin tiiviisti ympäri allasta terassitason alapuolelle n.70cm. En tiedä oliko lisäeristyksellä mitään todellista merkitystä energiatehokkuuden kannalta ???
Allas otettiin käyttöön 1.6.2013. Käyttö kesäisin lähes päivittäistä ja talvisin keskimäärin kerran viikossa.

Vuoden 2013 (7kk) kulutus: 1217 kWh
Vuoden 2014 kulutus: 2311 kWh
Vuoden 2015 kulutus: 2189 kWh
Vuoden 2016 (9kk) kulutus: 1766 kWh

Eli ainakin meidän kokemuksella varsin siedettävät käyttökustannukset.
Nyt etsitään uuteen kotiin ulkoporeallasta ja kesäksi pitäisi saada käyttöön.
Kuinkahan paljon kalliimmaksi tällainen ulkoaltaan käyttö lopullisesti tulee verrattuna sisäaltaaseen, koska sisätilan pitää olla hyvin tuuletettu jne, ja se vie energiaa kuitenkin. Samoin rakennuskustannukset, jos pitää hieman isompi kämppä rakentaa altaan vuoksi.

pjr

Aktiivinen jäsen
Wifi moduuleista luin artikkelin, että tietotura on (ainakin ollut) vähän retuperällä :)
Artikkeli julkaistu: 25 December 2018 ja siinä mainitaan:

"Balboa Water Group (BWG), which runs the affected system, has now pledged to introduce a more robust security system for owners and said the problem would be fixed by the end of February. "

Tuossa varsinainen video itse haavoittuvuudesta.

Hyökkäys toimii joko pyttyn oman wlanin kautta tai pilvipalvelun rajapinnan kautta. Itse yhdistin altaan koti-wlaniin joka tekee tuon hyökkäyksen hyödyttömäksi.. ainakin tälläisellä bwa-modulilla jota ei ole yhdistetty pilvipalveluun.

Tuossa vielä toinen linkki aiheesta: https://securityaffairs.co/wordpress/79601/hacking/hot-tubs-hacking.html

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom