Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Viestejä
25
#1
Moro!

Vanha TS-merkkisen pumpun (joku Chigo kai) ulkoyksikön puhaltimen laakerit kaipaavat vaihtoa. Oli suht helppoa irrottaa moottorin pohja ja saada laakeri näkyviin, mutta ilmeisesti toisessa päässä moottoriakin on laakeri kun siellä on laakerinpesän näköinen muoto. Miten kummassa sinne pääsisi käsiksi. Eli siis propellin puoleinen laakeri kyseessä. Koitin vääntää rautasydäntä ulos kotelosta puukolla ja ruuvarilla mutta ei tapahtunut mitään. Onko joku tehnyt vastaavaa ja miten tuollaisessa moottorissa pääsisi käsiksi toiseen laakeriin? ???

Tuohon ei muuten saa oikein mistään varaosapuhallinta enää ainakaan samaa osaa. Kävisköhän joku muu moottori tilalle?

Huh hellettä! :cool:
 

Liitteet

Viestejä
1 000
#2
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Onko tuosta hyötyä ??
https://www.investliving.se/upload/images/Produkter/Luft-Luft/New%20Basic/Service%20Manual%20New%20Basic.pdf
 
Viestejä
1 085
#3
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Hiukka kertakäyttöisen oloisia noi moottorit. Eiköhän se roottori ( se mikä pyörii siällä ) tule lyömällä pois jos hyvin käy niin laakeri tulee samalla. Tue moottori ruuvipenkiin tms. ulkokuoristaan, varo rikkomasta käämejä. Käytä kovaa puuta tai muovia ettei kierre turmellu. Lyö mahdollisimman suoraan ettei akseli väänny.

Kyä siihen sopii muukin samantehoinen moottori. Usein niiden siivikossa on erilainen kiinnitys eli siivikot ja moottori harvoin vaihtokelpoisia.
Käy SER-romun kierätys pisteessä katsomass olisko moottoreita tallessa.
 
Viestejä
25
#4
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Kiitos vinkistä, yritän Mikkolanin ohjeen mukaan. Katsotaan josko lähtisi tulille. Nyt pitää näköjääs purkaa kuoret ulkoyksiköstä jotta saa moottorin ja sen johdon irti. Ja motonetistä laakerin ulosvedin vielä hankintaan kun tuntui olevan aika tiukassa.
 
Viestejä
25
#5
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Sain laakerit vaihdettua (pirun tiukassa olivat) mutta moottori lakkaa toimimasta ehkä puolen tunnin päästä. Teki sitä siis aiemminkin mutta ajattelin että johtuisi laakereista kun olivat kovin äänekkäät. Voiko tuossa olla vielä joku konkka tms. joka voisi aiheuttaa tämän? Kun ilmeisesti käynnistyskonkkakin tuntuisi olevan lopussa koska piti vähän auttaa kädellä moottori liikkeelle. Vai metsästänkö toisen moottorin jostain?

Jos hommaan toisen moottorin, onko ruuvijako yleensä sama? Tuohan on 35w moottori mutta voiko laittaa tilalle tehokkaammankin?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 687
Valvoja #6
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Vaihda tuo käynnistyskonkka 2 mikro farradia 450 V.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=27372.0;attach=57019
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 687
Valvoja #8
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Mr. Pumppu sanoi:
Mahtaako konkan vaihto auttaa, eikös se vaan auta moottorin aluksi käyntiin? Vai olenko väärässä.
Tämän perusteella ehdotin konkan vaihtoa. Jos kerran pysyy käynnissä, mutta ei käynnisty ilman avitusta.

Mr. Pumppu sanoi:
Kun ilmeisesti käynnistyskonkkakin tuntuisi olevan lopussa koska piti vähän auttaa kädellä moottori liikkeelle.
 
Viestejä
25
#9
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Jep, konkkakin pitänee vaihtaa mutta päävika on nyt se että moottori lakkaa pyörimästä vaikka aluksi pyörii hyvin. :) Ja ei lähde pyörimään uudestaan ennen kuin on jäähtynyt tunnin pari. Voiko viallinen käynnistyskonkka aiheuttaa tällaista? Pitää ainakin varmaan mitata tuleeko tuulettimelle jännitettä ollenkaan silloin kun ei suostu pyörimään.
 
Viestejä
25
#11
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Antaa koodin että kompressorin ulostulo liian kuuma, johtuu varmasti puhaltimen toimimattomuudesta. Tuossa taitaa olla puhallin "tyhmä" eli siinä ei ole mitään vikatunnistimia.

Ei kellään olisi tuohon moottoria myydä? ;D
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Viestejä
667
#12
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Et ei olisi kuitenkin kylmäainevajauksesta kyse ja kun kk raja ylittyy niin laitos pysähtyy, puhallin mukaan lukien?

Lähinnä vikakoodista tuli mieleen tuollainen vaihtoehto.
 
Viestejä
25
#13
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Ei varmaan ole kylmäainevajauskaan. Kun on leikannut kiinni, ja vähän ajan päästä laittaa päälle niin kompressori lähtee hyrräämään mutta puhallin ei lähde auttamallakaan. Katotaan jos saisin puhaltimelle tulevan jännitteen mitattua niin saisi varmuuden.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 687
Valvoja #14
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Mr. Pumppu sanoi:
Ei varmaan ole kylmäainevajauskaan. Kun on leikannut kiinni, ja vähän ajan päästä laittaa päälle niin kompressori lähtee hyrräämään mutta puhallin ei lähde auttamallakaan. Katotaan jos saisin puhaltimelle tulevan jännitteen mitattua niin saisi varmuuden.
Kyllä tuo voi olla nyt kylmäainevajauskin. Voihan siihen ulkoyksikköön laittaa kokeeksi vaikka pöytätuulettimen tai vastaavan puhaltamaan ulkopyksikön puhaltimen lisäksi.
 
Viestejä
25
#15
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Noniin, jatketaanpa tätä projektia.

Olen todennut että puhallinmoottori ilmeisesti ylikuumenee kun on puolen tunnin käytön käytön jälkeen niin kuuma ettei kärsi kättä pitämään. Mietin että voisiko viallinen käynnistyskonkka ylikuormittaa moottorin ja ajattelin kytkeä sen pois pelistä kokeeksi.

Nyt ongelmana kuitenkin on, etten löydä käynnistyskonkkaa koneen sisältä. Puhaltimen valkoinen johto joka pitäisi mennä konkalle, menee johonkin piirikortin alle ja ei vielä ollut uskallusta purkaa konetta niin pitkälle, ei näyttänyt ihan simppeliltä. Neuvoja saa antaa jos nuo yleensä aukeaa samantyyppisesti. :) Toki tiedän että kannattaa purkaa konkan jännite maahan ennen sen käsittelyä.

Toinen juttu, sain paikalliselta kylmäkoneasentajalta käytetyn moottorin jota voisin kokeilla vanhan tilalle. Mutta siinä moottorissa on eri värikoodit johdoissa. Alkuperäisessä moottorissa on punainen-musta-valkoinen ja toisessa punainen-sininen-keltainen(EI siis keltavihreä maa). Mittailin huvikseen uudesta moottorista vastukset eri napojen välillä, ne oli sin-pun n. 500ohm, sin-kelt n. 300ohm ja pun-kelt n. 200ohm. En tiedä onko näistä arvoista mitään iloa mutta... Mikäköhän on toisessa moottorissa vaihe ja nolla? Punainen ja sininen?

Voi kyllä olla että kohta luovutan ja pyydän asentajan hoitamaan konkan vaihdon ja samalla vois tsekata kylmäaineetkin. Tää kone vaan on niin vanha, ettei oikein viitsisi paljon siihen sijoittaa rahaa.
 
Viestejä
25
#17
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Joo, pitääpä käydä katsomassa onko joku näkyvillä olevista konkista kaksoiskonkka, jossa olisi tuo 2uf konkka toisena! Ei tullut mieleen kun konkat oli sen verran hurjan kokoisia.
 

Rauski

Kiinnostaa ilppien huolto ja ilppikurssien pito.
Viestejä
611
#18
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Ainakin yhdessä multi-split-mallissa oli puhaltimen ohjaus releellä ja releen kärjet hapettuneet.
 
Viestejä
25
#19
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Rauski sanoi:
Ainakin yhdessä multi-split-mallissa oli puhaltimen ohjaus releellä ja releen kärjet hapettuneet.
Ok, onko muuten tietoa, onko käynnistyskonkka myös yleensä releohjattu vai katkaiseeko itse moottori sen pelistä kun lähtee pyörimään?
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#20
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Mr. Pumppu sanoi:
Ok, onko muuten tietoa, onko käynnistyskonkka myös yleensä releohjattu vai katkaiseeko itse moottori sen pelistä kun lähtee pyörimään?
Yleensä käynnistyskonkka on keskipakokytkimen ohjaama. Mitä se tuollaisen pikkumoottorin tapauksessa on, niin enpä tiedä. Kuvittelisin, ettei siinä ole starttielkoa olleskaan...
 
Viestejä
25
#21
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Scroll sanoi:
Yleensä käynnistyskonkka on keskipakokytkimen ohjaama. Mitä se tuollaisen pikkumoottorin tapauksessa on, niin enpä tiedä. Kuvittelisin, ettei siinä ole starttielkoa olleskaan...
Vanhan moottorin kytkentäkaaviossa ainakin on käynnistyskonkka (ks. eka viesti). Sain nyt jopa "uuden" moottorin pyörimään mutta siivestä pitää vähän ottaa pois kun ei mahdu koneen sisällä pyörimään. Otin käynnistyskonkan johdon pois pelistä. Katotaan lähteekö ilman sitä käyntiin siiven kanssa. Jännä kyllä noi värikoodit kun on ihan mitä sattuu. Ilmeisesti keltainen on vaihe (koneessa pun.) , punainen nolla(koneessa musta). En sitten tiedä olisko sininen käynnistyskäämi... Se on siis toistaiseksi kytkemättä. Ohmilukemat oli kyllä vanhassa ja uudessa mittarissa samansuuntaiset napojen välillä.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#22
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Mr. Pumppu sanoi:
Vanhan moottorin kytkentäkaaviossa ainakin on käynnistyskonkka (ks. eka viesti).
Katsoin eka viestin mutten näe kyllä mitään kytkentäkaaviota, jota voisin tutkiskella.

Onkos kyseessä tuo 2 uF elko, josta janti mainitsi? Minusta se on käyntikondensaattori. (Käynnistyskonkaksi se olisi merkillisen pieni, muutenkin oudon arvoinen)
 

Mikkolan

Vakionaama
Viestejä
1 085
#23
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Siipien veistely on haastava homma, tasapainoa on vaikea saada. Kokeile josko vanha siipi sopis uuteen moottoriin. Akselin päässä usein vasenkätinen kierre.

Pikakurkistin 3 puhallinta, noilla väreillä ei ollut mitään yhteistä logiikkaa.

Ohmeista senverta että suurin ohmimäärä tulee kun käämit on sarjassa ja kolmas johto on niiden välissä, siihen tullee toinen virtajohdin. Konkka kytketään em. suurimman ohmimäärän johtojen väliin. Toinen virtajohdin on turvallista kytkeä isomman ohmimäärän käämiin.

Konkassa voi olla 3 erilaista vikaa, oikosulku, alentunut kapasiteetti tai täysin "johtamaton". Kaikki em. viat aiheuttaa moottorin vajaa toiminnan ja moottorin kuumenemisen.

Jos moottorille tulee virtaa niin sen konkan voi laittaa vaikka sokeripalaliittimellä johtojen väliin, kunhan huolehtii riittävästä turvallisuudesta. Ehkei kannata purkaa piirikorttia esille.

( yhden moottorin pääsin mittaamaan: suurin n.550 R , pääkäämi n. 330R ja apukäämi n. 220R )
 
Viestejä
25
#24
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Josko tämä arvoitus ratkeaisi vaikka ei olekaan elektroniikka-alan tutkintoa taskussa!

Elikkä.

Mun mittaustulokset moottorista:

sin-pun n. 500ohm, sin-kelt n. 300ohm ja pun-kelt n. 200ohm (vanhassa valk-pun 386, valk-musta 239, musta-pun 148, tosin vanha moottori saattaa olla vähän sökö)

Otin siis vanhan moottorin napa-arvoista mallia ja kytkin sen pohjalta moottorin, ilman konkkaa jonka luulin olevan käynnistyskonkka.
Laitoin vanhan siiven purkkavirityksellä uuteen moottoriin mutta jouduin siitäkin veistelemään kun meni sisemmälle kuin vanhan moottorin kanssa. Ei lähtenyt ilman apua pyörimään, ja vartin päästä moottori oli melko kuuma. Siipi ei kyllä ollut balanssissa ja sen huomasi kyllä ulospäinkin...

Olisko niin, että mulla on nyt tosiaan moottori joka tarvii käyntikondensaattorin. Ja kytkin nyt pelkän apukäämin (Ainakin jos Mikkolanin antamia arvoja seuraa). Jaksoi sillä pyörittää mutta kuormittui aikalailla.

Eli Mikkolanin logiikan mukaan mulla olisi:

sininen=pääkäämi
punainen=apukäämi
keltainen=nolla

Tässä nyt vaan hämää se, että vanhassa moottorin käämissä (valkoinen johto) joka menee kytkiksen mukaan konkalle, oli enemmän ohmeja joka viittaisi että se on pääkäämi?

Mutta apukäämille pitäisi laittaa tuo 2uf käyntikonkka? Eli se tulee vaiheen ja apukäämin väliin? Mutta vielä sellainen, että tämä moottori on heikompitehoinen (25w vs. 35w) joten tarviiko se eriarvoisen konkan?

Huh, tää nyt meni vähän monimutkaisemmaksi kuin ajattelin. Kiitos kärsivällisyydestä.

Koneen kannen alla oli suurpiirteinen kytkis, laitan kohta liitteenä senkin ja vielä uudestaan vanhan puhaltimen kytkentäkaavion. Josko niistä olisi jotain apua.
 
Viestejä
25
#25
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Eikun sorry Mikkolan! Nyt tajusin tuon kytkennän ja onhan sen suuntaista tuossa vanhan moottorin kyljessäkin.

EDIT: Eli ensimmäisen viestin kuvassa näkyy vanhan moottorin kyljessä kytkis. Voisiko joku vielä tarkistaa tämän pohjalta miten kytken uuden moottorin.
 
Viestejä
25
#26
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Olisko näin että:

Keltaiseen toinen virtajohdin (musta koneelta)
Siniseen toinen virtajohdin (valkoinen koneelta)
sinisen ja punaisen väliin konkka?
 

Mikkolan

Vakionaama
Viestejä
1 085
#27
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Mr. Pumppu sanoi:
Olisko näin että:

Keltaiseen toinen virtajohdin (musta koneelta)
Siniseen toinen virtajohdin (valkoinen koneelta)
sinisen ja punaisen väliin konkka?
Just noin :) Musta antaa virtaa ja maadottuu walkoisen kautta ( jos töpseli on oikeinpäin ;D )

Jos moottori ei kunnolla lähde pyörimään nin se konkka on viallinen. Uuden konkan voit laittaa missäkohtaa tahansa ko. johtojen väliin kunhan se ei aiheita vaaraa esim kastuesa tai jonkun hypistellessä johtoja. ( liitoksen voi tehdä vaikka ulkotilaan tarkoitettuun jakorasiaan, konkkakin mahtuu sinne.)
2uF konkka sopii ihan hyvin.



PS Koneelta tuleva RD kannattaa katkaista ja suojata vaikka sinne jakorasiaan
 
Viestejä
25
#28
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Kiitos! :) Ajattelinkin että joku jakorasia voisi olla hyvä. Nyt tää projekti jää hetkeksi taas tauolle kun reissu painaa päälle. Ilmoittelen miten käy kun saan konkan hommattua ja piuhat paikalleen. Sen jälkeen jos kaikki pelaa, ihmettelemään miten saisin siiven leikattua balanssiin. Pitää mitata tarkkaan ja piirtää ennen leikkaamista. Tai jos saisin moottorin vähän ulospäin jollain prikka tms. virityksellä niin saattaisi mahtua pyörimään.

Helteet tosin alkaa hellittää pian joten ei taida pumpulle olla kohta enää käyttöä. ::) Ehkä se toimii vielä ens kesänä. :D Aika mopo toi on lämmityskäytössä. Ja ei ole edes sulanapitokaapelia, kenno onkin alalaidasta mennyt mielenkiintoisen näköiseksi kun on jäätynyt sieltä. Pitäisköhän tätä vielä tuunata sen verran...
 

Mikkolan

Vakionaama
Viestejä
1 085
#29
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Voi se vanhakin moottori olla käypänen kunhan saa uuden konkan, 90 % diaknoosi että konkkavika. Ohmiarvot on ihan realistiset ja järkeen käyvät.

Tähän nyt tieten se vastuuvapautuslauseke, että ihan varma en asiasta voi olla :-X ;D

Aika monta prikkaa piti laittaa sinnesuntänne että sain naapurin trattorinlaturin hihnapyörät linjaan :D
 
Viestejä
25
#30
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

No kun menin jo leikkaamaan sen johdon ja liian läheltä. :) Mutta piti kyllä aika rahinaa kun pyöri apukäämillä, vaikkei käsin pyörittämällä kuulunut mitään. Jännä juttu sinänsä. Joten ehkä parempi vaihtaa muutenkin toinen.
 
Viestejä
25
#31
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Noniin, nyt pääsin jatkamaan tätä projektia ja kytkin johdot ja uuden 2uf konkan mutta ei lähde pyörimään ja kädellä auttamallakaan ei tapahdu juuri mitään, ehkä aavistuksen yrittää. Mikäs nyt neuvoksi, olisko koneelta tuleva punainen kuitenkin "virtajohto" ja se pitäisi vaihtaa päittäin mustan kanssa? Olen vähän arka mittailemaan noita johtoja.. sähkökynällä voisin koettaa tietty.. ???
 
Viestejä
25
#32
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Sähkökynällä koetin, ja näköjään koneelta tuli vaihe valkoiseen ja punaiseen. Vaihdoin niiden paikkoja niin johan lähti pyörimään! Aika lailla kovempaa kuin vanha moottori. Eli ilmeisesti valkoinen meni vanhalle sökölle konkalle. Nyt tarvis vaan saada uusi siipi sinne paikalleen kun tuo vanha viipottaa sen verran pahasti etten uskalla pitää sitä tuolla hetkeäkään. Uudessa siivessä oli muutama ruuvi vastapainona vauhtia antamaan ja on vain kaksisiipinen joten luulen ettei se ole balanssista niim tarkka kuin vanha. nelisiipinen. Eiköhän se sinne saada. Sitten vielä tarkkailen ettei moottori lämpiä pitemmällä käytöllä.
 
Viestejä
25
#33
Vs: Ulkoyksikön puhaltimen laakerien vaihto

Näyttäisi puhallin toimivan eikä kuumene. Leikkasin siivistä sentin pois. MUTTA: Nyt antaa muutaman minuutin käytön jälkeen vikakoodin "Fault of communication"! Argh, järjen mukaan ei liity tuohon puhaltimeen joten nyt on sitten uusi vika.. teen siitä uuden ketjun, toivotaan että selviää.
 
Ylös Bottom