Ulkoyksikkö autokatokseen?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Laitteen alle ja betonilattialle sen ympärille tulee talvella suuria määriä jäätä jos vesiä ei saa johdettua jonnekin. Vesien kohtalo pitää siis ratkaista. Laittaisin vehkeen myös puhaltamaan muualle kuin autonkylkeen, tuuletus ei tee autolle pahaa mutta ulkoyksikön ilma on ulkoilmaa kylmempää ja voi aiheuttaa autossa ylimääräistä kosteuden tiivistymistä muutenkin märillä keleillä.. imuilman kierrätys auton kautta olisi parempi. Eli suosituksena 90 asteen käännös vekottimelle.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Itse laittaisin pesuhuoneen kohdalle.
 

Vaahteramäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Makuuhuoneen seinää vasten ei välttämättä paras paikka (resonointi ja muut hurinat). Mites autokatoksen päätyyn (puhallussuunta siis ulospäin), mutta ylös. Menis "hönkä" auton yli ja mahtuis tarvittaessa isompikin vesi/jääastia alle.
 

ase

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Tuossa katoksessa ei pidetä autoa, se on lähinnä kaffittelu paikka kesäisin ja talvisin jotain tavaraa säilössä.
Tuosta mistä auto ajettais katokseen on harva 1,5m korkea näkösuoja.
Tuo veden/jään kertyminen tosiaan mietitytää...
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

ase sanoi:
Tuossa katoksessa ei pidetä autoa, se on lähinnä kaffittelu paikka kesäisin ja talvisin jotain tavaraa säilössä.
Tuosta mistä auto ajettais katokseen on harva 1,5m korkea näkösuoja.
Tuo veden/jään kertyminen tosiaan mietitytää...
Mites olis vessanpöntön kohdalle. Vedet voisi johtaa vessan viemäriin.
 

ase

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Joo tuota pöntön kohtaakin mietin,mutta kuinka tuo puhkuu kun nupit on kaakossa jotta pysyykö pipo päässä ;D kun tuosta ulkoyksikön edestä pitää mennä jos sisälle meinaa...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Saunan kohdalle taikka nurkan taakse ("saunan taakse") sitten. :cool:
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

ase sanoi:
Joo tuota pöntön kohtaakin mietin,mutta kuinka tuo puhkuu kun nupit on kaakossa jotta pysyykö pipo päässä ;D kun tuosta ulkoyksikön edestä pitää mennä jos sisälle meinaa...
Eipä tuo ihan niin pahasti puhalla, ulkoyksikön puhallus ei pysy kasassa samalla tavalla kuin sisäyksikön. Sellaisilla keleillä joilla on nupit kaakossa alkaa olla senverran vaatetustakin ettei puhallusta edes huomaa. Meillä kävellään noin metrin päästä ohi, ja laitteen huomaa vain kesällä kun on paljasta raajaa johon kylmä puhallus osuu. Jaa että miksi kesälläkin lämmitetään.. no siksi, että pumppu lämmittää kellaritilaa jossa olisi muuten selvästi alle 20C.
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Kaikki varmaan loppujenlopuksi sitä mieltä että vessan seinälle (siis ulkopuolelle) ;D
Jos viemäröintiin on mahdollista päästä käsiksi niin vedet voisi johtaa sisälle.
Mutta todennäköisesti ei pääse. Niin WC on kuitenkin lähempänä mahdollisia sadevesikaivoja tms.
Puhallus on ulko yksikössä aika hentoa eli jos hattu ei pysy päässä niin kaljun kiillotus pitää lopettaa
ja siirtyä viiksien vahaamiseen.
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

minkäs pumppu tuli laitettua?
tuossahan olisi hyvä mahdollisuus johdattaa vedet ei vessan viemäriin suoraan vaan pöntön säiliöön, tulisivat nekin hyötykäyttöön, optimaalisilla säillä (sulatusvesien osalta) saisi varmaan pari pytyllistä säästöä päivässä :).
 

ase

Jäsen
Vs: Ulkoyksikkö autokatokseen?

Tuonne "saunan taakse" se tuli räysrään alle maatelineelle ja putket välikaton kautta
janti sanoi:
Saunan kohdalle taikka nurkan taakse ("saunan taakse") sitten. :cool:
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Käytetäänpäs samaa ketjua, kun samantyyppistä suunnittelussa. Autokatos (maalattialla) tehty myöhemmin talon kylkeen kiinni, olisiko tuonne sijoittaminen fiksua/mahdollista? (Kuvasta poiketen "VARASTO" ei periaatteessa ole varasto, tuossa kyllä (lyhyempi) väliseinä, mutta ei noita piirrustuksen kumpaakaan ovea. Autokatokseen sijoittamalla saisi ainakin säältä suojaan esim. talvea ajatellen, eikä olisi MH2:n lähelläkään. ILP tulisi pelkästään viilentämiseen, kenties voisi lämmityskin siinä kuitenkin olla.

Sisäyksikön sijoittamisesta ym olikin jo pohdintaa täällä: https://lampopumput.info/foorumi/threads/ilp-viilentämiseen.28700/
Tuo MH1 ja MH2 ovien väliin käytävän päähän vaikuttaisi parhaalle paikalle?

Kondenssivesien johtamisesta ei oikeastaan ajatusta, mutta AT ja katoksen likellä kolme sadevesikaivoa sekä viemäröinti tekn. tilassa (punaiset täplät)
 

Liitteet

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Semmoinen ainakin tuli mieleen että autotallin ja asuinosan välissä taitaa olla jonkinlainen ”paloseinä”? Tosin noissa kuvissa ei ollut mitään merkintää.
Eli läpiviennit saattaa teetättää hieman enemmän työtä/rahaa jotta saadaan riittävä palokatko.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
En aivan varma ole miten toteutettu, mutta liekö tuplat erikoiskovaa gyprocia kenties. Työn osuudelta lienee suht samoissa siis mitä suoraan ulkoseinään. Aiheuttaneeko tuo palo-osastointi käytännössä esteen putkien läpiviemisen autotallin kautta?
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Aiheuttaneeko tuo palo-osastointi käytännössä esteen putkien läpiviemisen autotallin kautta?
Enpä minäkään tiedä mitä tuo käytännössä tarkoittaa.
Työpaikalla joskus katsonut että jotain ovat joutuneet seinien läpivienteihin laittamaan reiän peitoksi kun ovat sähköjä tai putkia vieneet seinien läpi.
Ja onko joku merkitys silläkin jos kylmäaine on palavaa (R32). Täytyykö kylmäputketkin koteloida EI 30 suojaan autotallin sisällä.
Palotarkastaja tms varmaan osaa kertoa. ILP asentajista en niinkään tiedä.
Ja lukeehan tuolla että ”seinät ja katto EI 30” kun vähän silmiään käyttää. Eli ainakin tupla gyprocsiellä on nyt.

Semmoinen kannattaa muistaa että jäähdytyksellä ILP sisäyksikkö tarvii viemäröinnin. Putkihan tulee laskulle jotta vesi valuu oikeaan suuntaan. Nyt sitten riippuen paikasta ja putkien pituudesta, saattaa tuo putki olla hassun näköinen kun se on vinossa esim kattoon nähden. Kaikkia ei häiritse ja voihan noista koteloida vinouden piiloon.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No jos sisäyksikkö on käytävän päässä, MH1 ja MH2 välissä, voi tuon sisäyksikön kondenssiputken haarottaa tuonne WC1:een, jossa näyttää olevan juurikin siinä kulmassa lavuaari ja siten myös viemäri. Tällöin ne ILP:n pelkät kaasuputket voi vetää nätisti suoraan, pienessä siistissä kotelossa, mistään kaadoista tms. välittämäti :cool:
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Kieltämättä kuulostaa hiukan hankalalle viemäröintikin. Pitäisi viedä seinän pinnassakin osan matkaa varmaankin ennen kun viemärissä saakka tuo? Gyprocin välissä villat, joten hiukan hankala sitä kautta roplailla letkuja.

Tekn. tilan tai autotallin lattiakaivot toki ehkä voisi olla mahdollisia, mutta jonkun verran nekin vaatii säätöä.
 

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Sisäyksikön viemäröinnille wc voisi olla helpoin kuten HiTec ehdotti.

Ulkoyksikön osalta olisi hyvä jos laite olisi lähellä nurkan kaivoa. Taitaa vain tulla haitolle että auton kylki vaatii kohta korjausta. Teknisen tilan kaivo toinen vaihtoehto (ja varmaan parempikin) jolloin laite tulisi katoksen perälle pois haitolta.

Jos viemäröinnin vie WChen ja tekniseen tilaan niin ulkona olevien viemäriputkien määrä jäisi tosi lyhyeksi ja selviää ehkä ilman sulatusvastuksia.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Tuolla ei ole siis tarkoitus lämmittää ollenkaan, ellei sitten kajahda maalämpöpumppu aivan kokonaan vastuksineen päivineen. Sitten tarvittaessa vaikka pulkka alle tuohon siksi aikaa.

Autokatoksessa on sisäänajoaukossa n. 410mm seinämät puolellaan, kapeimmat ulkoyksiköt mahtuvat siis kivasti esim. heti tuohon nurkkaan AT viereen ja liki toki tuota kaivoakin? Seinästä autoon matkaa n. 90cm, joten hyvin mahtuu ajamaan sisään eikä oviakaan tarvitse tuolla kohtaa availla. Yksi mahdollisuus olisi sijoittaminen ylemmäs, esim noiden ikkunoiden väliin, olisi aikalailla suora linja esim. MH2 kautta (tai vaihtoehtoisesti MH1).
Katoksessa toki katto n. 30cm alempana, mitä tallissa, mutta hyvin voisi kaasuputket pudottaa alemmas jo tallin puolella.

En nyt aivan hoksaa, mitenkä tuo sisäpuolen viemäröinti oikein toteutettaisiin, putket läpi MH2 ja pinnassa alas ja läpi seinästä vessaan ja siellä liittäminen hajulukkoon?
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Tosin siistimpi tulisi yleisiä tiloja ajatellen MH puolelle. Enkä tykkää ajatuksesta, että liitteessä olevan kuvan WC: oikeasta kulman kohdilta tuotaisiin putket vessaan. Sen jälkeen tosin ongelmia seuraisi myös peilin jne osalta. Eli taitaa olla aikalailla mahdottomuus WC:n ja käytävän kautta suoraan.
 

Liitteet

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Voihan se tulla alas siellä käytävänkin nurkassa ja hajulukon korkeudelta (suoraan allaskaappiin sisään?) vasta puhkotaan WC:n seinä. Tietty ulkonäkösyistä tuon eteiskäytävän nurkassa se suojakotelo lattiaan saakka, vaikka putki ei alas asti siellä kotelossa kuljekaan :cool:
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Ulkonäkösyistä ehkä mielummin MH puolelle vaikka kaapin ”takana”. Tosin jollain kierolla tavalla kiinnostaisi myös viedä autotallin kautta MH vastaisessa seinässä tuo tekn. tilaan tai ulos kaivolle saakka. Etenkin jos ulkoyksikköä sijoittelisi tekn tilan oven viereen.
 
Ylös Bottom