ultimate 10 premier inverter FB ja virhekoodi P2

  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Virhekoodi P2 = Temperature protection of compressor top. Minulla tämä johtui EEV:n jumittumisesta kiinni tai lähes kiinni asentoon. Kiinteä ohut reikä joka päästää kylmäaineen lauhduttimeen pieneen paineeseen (eli kapillaariputki) on korvattu askelmoottorilla ohjattavalla sähköisesti säädettävällä venttiilillä. Minulla kompura ei saanut kylmäainetta kiertoon ja kompuran pääliosa meni polttavan kuumaksi. Tämän seurauksena tuli virhekoodi P2.

EEV.ssä oli ongelma jo uutena. Asentaja epäili kylmäaine vuotoa. Pumppasi laitteen kylmäaineet vaa'alle ja totesi kylmäaineen olevan tallessa ja pisti varoiksi muutaman sata grammaa lisää kylmäainetta. Laite ja sen EEV sai jonkinlaisen kolauksen ja laite toimi vuoden. Sitten oli taas sama ongelma ja ja sama ratkaisu, nyt laitteessa oli liikaa kylmäainetta eli ne samat aineet jotka edellisenä vuonna lisättiin. Laite ei lähtenyt toimimaan ja ohje oli hommata uusi ulkoyksikkö. Hinta olisi ollut aika karmiva Ultimatessa. Takuut poltin jo heti kättelyssä kun asensin laitteen itse.

Laite lähti toimimaan, kun hakkasin ruuvimeisselillä EEV:n kylkeen. Näin vehje lähti toimimaan ja toimi toisenkin vuoden.

Nyt yllätys yllätys ilmaantui sama ongelma. Sain laitteen päälle, mutta EEV jumitti uudestaan muutaman tunnin käytön jälkeen.

Seuraava korjaus on sopiva siinä vaiheessa kun ei ole niin sanotusti "mitään menetettävää".


Korjaus... (ulkona korjaushetkellä oli noin 3 astetta pakkasta)

- Laitteen sähköjohto pois seinästä muutamaksi tunniksi jotta laite ”unohtaa” vikatilansa.
- Johto takaisin seinään. Laite suljetaan kaukosäätimestä, jotta se luulee olevansa kunnossa seuraavassa käynnistyksessä.
- Asetutaan valmiiksi ulkoyksikön ääreen kolkuttelutyökalujen kanssa.
- Pyydetään kaveria laittamaan laite päälle ja hakataan niin hemmetisti EEV:n kylkeen. Koska ei ole tarkkaa tietoa siitä koska EEV saa aukaisukäskyn ja sillä hetkellä tehty kopautus toimii parhaiten.
- Kun laite on lopettanut sulatuksen ja mennyt päälle, kaveri säätää lämpöpyynnin maksimille ja samalla voi kevyesti naputtaa. Tässä kohdassa nykäistään EEV:n ohjausjohdin irti piirilevyltä.

Näin EEV venttiili muuttuu tavalliseksi kapillaariputkeksi. Hyötysuhteet ovat varmasti jonkun verran heikommat, mutta jos venttiili on ollut ”sopivasti” auki sillä hetkellä kun se ohjauspiuha irroitettiin voi tämän ratkaisun kanssa elää.

Meillä tulee lämpöä itse asiassa paremmin kuin koskaan ennen ja myös laitteen kompressorin kuormituksesta kertovat ledit toimivat loogisemmin kuin koskaan. Eli ei aina heitetä kaikkia kierroksi peliin vaan edetään askelin riippuen pyyntilämmön ja toteutuneen lämmön erosta. Olen vahvasti siinä uskossa, että meidän laitteen EEV ei ole koskaan edes toiminut kunnolla.


Ensimmäisessä kuvassa yleiskuva laitteesta.

Toisessa kuvassa EEV.
EEV on taka-alalla näkyvä alumiininvärinen pyörylä, jonka sivusta lähtee johtoja. Alunperin tämän päällä oli limainen solumuovipussi. Olen poistanut pussin jo vuosi sitten. Toisessa kuvassa näkyy liitin jonka nyppäsin irti, se on ihan ulkoyksikön piirilevyn etureunassa ja sen saa pois ilman purkamista. Onneksi Ultimatessa ei ole mitään takaisinkytkentää softalle EEV:n tilasta, joten softa ohjailee ihan tyytyväisenä keskenään EEV:tä vaikka piuha on irti.

Kolmannessa kuvassa irroitettu liitin. Lisäksi näkymä käytetyistä koputteluvälineistä. Sillä vasaralla hakkasin tankoa (lähinnä poikittain pidettyä tankoa) jota pidin kiinni EEV:ssä.

Minulla ei ole harmainta aavistusta, mitä tapahtuu jos kylmä-aine on oikeasti karannut ja tämä EEV venttiili on jätetty ilman ohjausta.

Et simmuttii....
 

Liitteet

kallek

Aktiivinen jäsen
Vs: ultimate 10 premier inverter FB ja virhekoodi P2

Voihan olla myös se EEV:n kela vajaatehoinen, senhän saa siitä vaihdettua kun kiertää puoli kierrosta ja vetää pois (se osa johon johdot menee). Ite sain toimimaan jumittavan EEV:n (jumiutui sulatuksen jälkeen ja jäi junnaamaan tehottomana) lisäämällä öljyä systeemiin, on sellainen yksilö josta kylmäainemäärää tarkistettu muutaman kerran niin oli sellainen viimeinen vaihtoehto että jos olisi tullut öljyä hieman pois tyhjennyksen yhteydessä. Lähti myös toimimaan joka kerta kun sammutti kaukosäätimestä ja laittoi uudestaan päälle, eli ajoi venttiiilin 0-asentoon ja takaisin.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: ultimate 10 premier inverter FB ja virhekoodi P2

Kokemuksia korjauksestani, kun talvi on takana ja syksy edessä.

Toistaiseksi aiemmin esittämäni EEV venttiilin pysäyttäminen "sopivaan" asentoon ohjaussähköt poistamalla on toiminut loistavasti. Ainuttakaan virhekoodia ei ole kokoaikana näkynyt ja vehje on pelannut kuin unelma.

Et simmuttii
 

lampinen

Jäsen
Vs: ultimate 10 premier inverter FB ja virhekoodi P2

Tämä kikka toimii todella hyvin,minusta tuo pumppu nyt toimii paremmin kuin koskaan :D
 

milliville

Tulokas
Vs: ultimate 10 premier inverter FB ja virhekoodi P2

Vanha aihe, mutta minulle ihan passeli ohje.
Täälläkin kyllästytty käynnistelemään kymmenenkertaa, jotta rupeaa toimimaan.
Takuuaikane huoltomies kävi kahteen kertaan hinkkaamassa magneeetilla, kertoi muissakin merkeissä jumittelua esiintyvän.
Tänään tein edellä kuvatut operaatiot, ja vaikutti ainakin kuumaa lykkäävän ja osaavan edelleen sulattaakin.
Onko kukaan havainnut tästä mitään haittavaikutuksia? Ovatko edelleen toimineet?
 

mijuss

Tulokas
Vs: ultimate 10 premier inverter FB ja virhekoodi P2

Tein ohjeen mukaisen korjauksen ja näyttää laite tuottavan lämpöä taas ongelmitta. Kiitos ohjeen tekijälle.

Onko tällä korjauksella vaikutusta viilennykseen kesällä? Viime kesänä jouduin monesti käynnistelemään laitetta uudelleen ja välillä laittaen lämmityksenkin hetkeksi päälle, jotta sain viilennyksen toimimaan. Mahtoiko ongelmat johtua samasta EEV-venttilistä kuin tuo P2 virhekoodi, joka tuli vastaan lämmityksessä nyt lokakuussa.
 

kepsilla

Tulokas
EEV jumi iski kesken lämmityksen Ultimate 10 Premier v2:een 8 vuoden käytön jälkeen. Mitään vikakoodia ei tullut sisäyksikön näyttöön.
Ei lämmittänyt , vaan veti kompressorin vieressä olevan säiliön huurteeseen eikä mitään kaasujen ja nesteiden virtaukseen liittyviä ääniä ei kuulunut.
Ym. ohjeen mukaan kaivoin esiin EEV venttiilin suojamassasta. Koputtelin sitä ruuvimesselillä hiukan ennen ja laitteen käynnistyessä.
Virtauksen ääniä alkoi kuulua ja alkoi pumppu lämmittämään normaalisti. Vaikka irroitin 6-johtimisen EEV ohjausliittimen vähäksi aikaa laitoin sen kuitenkin takaisin kiinni. Ja edelleen toimii ja lämmittää.

Kylmäaineen määrää ei ole tarkistettu kertaakaan 8 vuoden aikana. 2 vuotta sitten vaihdoin sisäyksikön puhaltimen moottorin laakerit, mikä oli aika hankala operaatio.
Asennuksen teki tuntematon ei vielä "kylmä" asentaja.

Kiitokset korjausohjeesta.

PS.
Pari päivää kesti ja EEV jumi tuli uusiksi. Nyt irroitin askelmoottorin liittimen ja jätin sen irti. Pumppu tuntuu lämmittävän tehokkaammin ja tuntuu , että pientä ongelmaa EEV:n kanssa ollut jo pitemmän aikaa. Toisaalta ulkoyksikkö hieman äänekkäämpi, kun on kompressorilla jotain pumpattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom