Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Repa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Vajaa kaksi vuotta vanha Ultimate 10 Premier inverterin sisäyksikkö alkoi alkukeväästä pitämään kummaa ääntä. Ultimate lähetti tiedustelun jälkeen varaosan ja neuvoi vaihdon onnistuvan ilman että sisäyksikkö tarvitsee irroittaa seinästä.

Nyt ollaan purkamisen loppusuoralla ja vaihdettava osa näkyykin, mutta sen päällä onkin sitten sellainen suojamuovi joka ei tunnu irtoavan vaikka 6 ruuvia on irroitettu. Ihan kuin se olisi vielä kennossa kiinni.

Liittenä kuva.

Hyvät neuvot auttaisivat, etenkin kyseisen operaation tehneiltä.

Kiitos jo etukäteen.
 

Liitteet

Både

Kylmämestari
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

joudut todennäköisesti vetämään kennoa ulospäin että se lähtee.
 

Repa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Lopussa tilasin asentajan vääntämään. Kupariputkien vääntö hirvitti sen verran.

Lähetetty minun C5303 laitteesta
 

kallek

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Repa sanoi:
Lopussa tilasin asentajan vääntämään. Kupariputkien vääntö hirvitti sen verran.

Lähetetty minun C5303 laitteesta
Olen vaihtanut tuon 3:een omaan laitteeseen, helppo homma kun irroittaa kennon päistä ruuvit niin kenno liikahtaa sen sentin pari ylöspäin jolloin muoviosa tuleekin helposti pois.
 

kapsu

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

kun joku tuota vaihtoa tekee niin voisi ohjeistaa työvaiheet tänne - sama homma varmaan muillakin edessä jossain vaiheessa
 

kemmola

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Pivällä näin Hiasen, kyljessä luki ILMALÄMPÖPUMPPU HUOLTO Tuli mieleeni ajatus,kuinkahan moni pumppu tulee oikeasti kuntoon, oma vakaa arvio on,hyvin harva.
 

Kirppu8630

Tulokas
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Repa sanoi:
Vajaa kaksi vuotta vanha Ultimate 10 Premier inverterin sisäyksikkö alkoi alkukeväästä pitämään kummaa ääntä. Ultimate lähetti tiedustelun jälkeen varaosan ja neuvoi vaihdon onnistuvan ilman että sisäyksikkö tarvitsee irroittaa seinästä.

Nyt ollaan purkamisen loppusuoralla ja vaihdettava osa näkyykin, mutta sen päällä onkin sitten sellainen suojamuovi joka ei tunnu irtoavan vaikka 6 ruuvia on irroitettu. Ihan kuin se olisi vielä kennossa kiinni.

Liittenä kuva.

Hyvät neuvot auttaisivat, etenkin kyseisen operaation tehneiltä.

Kiitos jo etukäteen.

Tietääköhän joku tuon moottorin numeron, niin voisi koittaa tilata jostakin. U:lla oli kuulemma tilapäisesti loppu. En viitsisi purkaa ennenkuin varaosa olisi paikalla?
 

JakuS

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Alkoi puhaltimen laakerit ääntämään. Saako tuohon moottoriin vaihdettua laakerit vai meneekö koko moottori vaihtoon? Millä olette avanneet moottorin?
Saako tuota siis ultimatelta hintaan 45€? Moottorikoodi: arw31b8p30kb
 

Karhu

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

JakuS sanoi:
Saihan ne vaihdettua. Nyt on hiljainen pumppu!
Eli vaihdoitko siis koko moottorin vai pelkästään laakerit?
Oliko paha homma?

Kaikki vinkit vaihtoon liittyen otettaisiin ilomielin vastaan..
 

Karhu

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Itse itselleni vastaten nyt kun laakerit vaihdettu.

Oletan nyt että kaikki saavat kuoret pois ilman neuvomista. Kuten myös sähköliittimet ym. roippeet niin että ollaan sen kinkkisimmän eli moottorin "suojakopan" kimpussa.

Kannattaa irroittaa lämmönvaihtimen molemmista päistä kaikki ruuvit pois kuten tuossa yllä jo mainittiin. Saa tilaa toimia suojakopan kimpussa ja väänneltyä sen pois kun lämmönvaihdin liikkuu ylös- ja ulospäin. Suojassa on alhaalla vasemmalla syvällä yksi ruuvi mikä jäi itseltä huomaamatta aluksi.

Ruuvi irti moottorin akselista joka pitää puhallinta kiinni, vähän vääntelyä ja moottori kädessä.

Uusi moottori tilalle tai vanhan laakereiden vaihto. Mikäli vaihdat laakerit käytä foorumin hakua, ainakin tässä Ultimatessa käytetään Panasonicin moottoria ja sen laakereiden vaihtoa käsitellään jo valmiiksi monessa eri topicissa. Tosin empä tätä aluksi itsekkään tiennyt..

Laitoin Bilteman laakerit vaikka jollain oli kestäneet vain muutaman kuukauden, saavat olla sen aikaa kun uutta moottoria odotellaan. Aikaa meni n. 4 tuntia, tuo toinen pumppu taitaa mennä jo tunnissa.

Eikä jäänyt kuin 1 ruuvi yli!


Lähetetty minun HTC One M8 laitteesta Tapatalkilla
 

JakuS

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Vaihdoin pelkät laakerit. Moottorin sai purettua helposti niin että porasi lankkuun akselin kokoisen reiän ja laittoi moottorin lepäämään siihen. Sitten vaan meisselillä ja vasaralla naputtelemalla taustalevy irti. Epoksilla laitoin kasaan. Suht helppo homma mutta kyllä siihen aikaa saa kulumaan jos ei kauheasti ole mitään rassannut.
Hain etrasta Skf:n laakerit. Jos vaikka kestäisi vähän pidempään kuin panasonicin kiina laakerit.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

JakuS sanoi:
Vaihdoin pelkät laakerit. Moottorin sai purettua helposti niin että porasi lankkuun akselin kokoisen reiän ja laittoi moottorin lepäämään siihen. Sitten vaan meisselillä ja vasaralla naputtelemalla taustalevy irti. Epoksilla laitoin kasaan. Suht helppo homma mutta kyllä siihen aikaa saa kulumaan jos ei kauheasti ole mitään rassannut.
Hain etrasta Skf:n laakerit. Jos vaikka kestäisi vähän pidempään kuin panasonicin kiina laakerit.
Niinno.. Kiinassa ne skf:n tehtaatkin taitavat nykyään olla.
 

kallek

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

JakuS sanoi:
Vaihdoin pelkät laakerit. Moottorin sai purettua helposti niin että porasi lankkuun akselin kokoisen reiän ja laittoi moottorin lepäämään siihen. Sitten vaan meisselillä ja vasaralla naputtelemalla taustalevy irti. Epoksilla laitoin kasaan. Suht helppo homma mutta kyllä siihen aikaa saa kulumaan jos ei kauheasti ole mitään rassannut.
Hain etrasta Skf:n laakerit. Jos vaikka kestäisi vähän pidempään kuin panasonicin kiina laakerit.
Omaan moottoriin työpaikalla tehtiin se jotenkin ruuvipenkissä mutta en muista ihan tarkkaan. Toi lankkuhomma vois olla hyvä kokeilla kun pitäis taas yhteen vaihtaa laakerit jotta olisi valmiina varamoottori, reikä vissiin lyhyempi kuin moottorin akseli ettei taustalevy pohjaa lankkua vasten?
 

JakuS

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Joo reikä lyhyempi kuin akseli. Tehdään varmaan skf laakeritkin kiinassa mutta voi olla laadunvalvonta eri tasolla kuin merkittömissä laakereissa.
 

jampeli

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Onko kellään muistissa minkä kokoiset laakerit oli ? Tietäisi hommata valmiiksi vai oliko niin yleinen että saa laakerikaupasta helposti.
 

Karhu

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

jampeli sanoi:
Onko kellään muistissa minkä kokoiset laakerit oli ? Tietäisi hommata valmiiksi vai oliko niin yleinen että saa laakerikaupasta helposti.
Muistaakseni se perus rullaluistinlaakeri, 608.
 

jampeli

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Saako mistään uutta puhaltimen moottoria ? parit huoltofirmat kyselly muttei kuulemma saa.
 

kapsu

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

jampeli sanoi:
Saako mistään uutta puhaltimen moottoria ? parit huoltofirmat kyselly muttei kuulemma saa.
http://www.testware.fi/ultimate.htm

tuolta saanee, mutta suht kallis, 100eur luokkaa.
ebay/aliexpress reittiä 50eur, varmista vain moottorin tyyppi ensin.
 

jampeli

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Ei ole testwarella noita jäljellä :'( Pitäisi piakkoin saada jostain toimiva tilalle tai sitten katsella kokonaan uusi pumppu. 3 vuotta kesti ja sitten alkoi puhaltimen laakerit rotista oikein kunnolla ja vaihtohommassa meni jotain pieleen kun puhaltimen piirilevystä hajosi partikkeleita ::)
 

Liitteet

jampeli

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Millä numerolla uutta moottoria alkaisi ettimään kun pumppuhuoltofirmassa väitettiin ettei voi tämän numeron (WZDK20-38G ) avulla hakea oikeaa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

jampeli sanoi:
Millä numerolla uutta moottoria alkaisi ettimään kun pumppuhuoltofirmassa väitettiin ettei voi tämän numeron (WZDK20-38G ) avulla hakea oikeaa.
No se ei ole Ultimate/Midea varaosanumero vaan pumpun oikea tyyppi. Saattaapi olla alunperin Panasonic-mallistoa. Nämä huoltofirmat nyt vaan ovat aika kädettömiä. Jos laitat tuon kirjaimiston Google-hakuun niin alkaa noita löytyä, ja hintojakin.
 

duron52

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Jaaha, omakin 10 Premier v.2 on sitten tullut siihen ikään, että jo viime talven sisäyksikkö piti sellaista sirinää, että sitä ei kuuntele kukaan. Hommaa varmaan avitti se, että yksi pikkumies työnsi tikun puhaltimeen, ja kolme siivekkeen osaa oli silppuna, tasapaino näin vissiin tipotiessään.

Sisäyksikön purkaminen törmäsi juurikin moottorin suojakopan pois saannin vaikeuteen. Löysin sitten tämän säikeen, ja sain kennoston irti, ja raakaa voimaa ja brutaalia vääntelyä käyttämällä onnistuin suojakopan irroituksessa. Mutta moottorin akselin lukitusruuvvi ei auennut millään, meisselin kärki oli just sopiva, mutta en saanut painettua tarpeeksi, että ruuvi olisi auennut. Ei auttanut kuin väännellä lisää, koko puhallinsiipi moottorin kanssa ulos. Työpöydällä sain painettua kunnolla, ja lähtipäs aukeamaan. Perhana, siinä oli käytetty ruuvilukitetta. Nyt ei moottori hievahtanutkaan puhaltimesta, samaa lukitetta oli sielläkin välissä. Mutta pikkuisella kaasupillillä kun lämmitti varovasti alumiinipuslaa, aukesi sekin liitos ilman kumin palamista.

Nyt pitää alkaa moottorin purku, jossain oli kotimainen Youtubevideokin aiheesta, mutta en löydä sitä enää mistään. Moottori on tietenkin huippulaatua, Panasonic WZDK20-386, ei löydy kuin Aliexpressiltä hintaan 85$. Hommaa on hankaloittanut kovasti se, että sisäyksikön moottoripääty on reilut 10 cm sivuseinästä, ei oikein mahdu tekemään. Kokoamista en uskalla ajatellakaan, sen verran tuurilla osat irtoilivat vääntelyiden seurauksena, ei onneksi vielä ole mennyt mitään rikki.
 

duron52

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Löytyipäs se videokin, olikin englanninkielinen, ilmankos ei kotimaisella haulla löytynyt:

https://www.youtube.com/watch?v=dthIZdf4ROs
 

duron52

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Tuolta Panasonic-puolelta löytyi hyvä ketju moottorin laakerin vaihdosta. Siitä viisastuneena tilasin perjantaina Laakeriteamilta SKF 608-2RSH/C3 laakerit, jotka olivat postilaatikossa maanantaina. Tosi nopea toimitus, voi suositella! Moottorin etukansi oli myös tosi tiukassa, kuoresta lohkesi palasia kannen mukana, aivan kuten monella muullakin oli käynyt. Myös laakerit oli tiukkoja, ulosvetäjällä piti vääntää tosissaan. Uudet laakerit lämmittelin kuumailmapuhaltimella, ja naputtelin sopivalla putkenpätkällä sisäkehältä paikalleen. Olivat muuten paljon jähmeämpiä kuin pois otetut kiinalaiset sirisevät NMB-laakerit. Moottorin kasaus meni sujuvasti, lisäsin hiukan lämmönjohtorasvaa kovettuneen rasvan pintaan. Naputtelin kasatun moottorin akselia eri suunnista, jotta laakerit asettuisivat mukavasti pesäänsä.

Kolme lamellia menettäneen puhallusrummun tasapainoitin napsaisemalla kolme lamellia pois vastakkaiselta puolelta. Tuntui helpommalta konstilta kuin uusien lamellien lisäys menetettyjen tilalle. Puhaltelin kennoston paineilmalla puhtaaksi, ja aloitin kasausyritykset. Siinä sai työntää, vetää, vääntää ja sovitella kauan, ennen kuin kennosto loksahti moottorin ja suojakannen kera paikalleen. Kun ei päässyt kurkistelemaan, mistä kenno ja suojakoppa ahdistivat. Mutta taistelun jälkeen sinne ne loksahtivat. Johdot kiinni, ja eilen oli pumppu koekäytössä ilman ulkokuoria muutaman tunnin. On hiljainen, tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään, ykkösnopeudella pitää pientä huminaa, ja tarkasti ottaen laakeriäänet kuuluvat kun vie korvan aivan viereen. Pyörikööt nyt muutaman päivän ilman ulkokuoria, jos tarvii vielä jotain tehdä, on helpompi päästä käsiksi.
 

kallek

Aktiivinen jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Millainen laakerointi on muuten siiven toisessa päässä?
 

duron52

Jäsen
Vs: Ultimate 10 Premier inverter - laakereiden vaihto

Toinen pää on liukulaakeroitu, kumisen kannatinpuslan sisällä on messinkinen hylsy johon puhaltimen akseli työnnetään. Tuolle en tehnyt mitään, kun ei oikein kukaan muukaan ole siitä päästä valitellut. Nyt on uudet moottorin laakerit olleet kuukauden paikallaan, ja kone on jos mahdollista, vieläkin hiljaisempi. Ei todellakaan kuulu muuta kuin ilmavirran humina.
 

Zuikkis

Jäsen
Nyt vasta huomasin että täällä neuvottiin ottamaan kennon päistä ruuvit irti. :) No ei mulla ollut. Kyllä se siitä voimalla vääntyi sen verran rakoselleen että koko moottori + suojamuovi + puhallusrumpu tuli pakettina irti. Moottori oli niin kovasti naimisissa puhallusrummun kanssa että ei olisi toivoakaan ollut seinällä niitä irrottaa, pöydälläkin varmaan puoli tuntia ähelsin.

Samalla siirsin lämpöanturin johdon päähän laitteen ulkopuolelle, sen verran mitä alkuperäinen johto riittää. Tuntuu toimivan vähän loogisemmin. Aiemmin piti pyynti laittaa jonnekin +25C jos halusi että se jotain tekeekin..
 

duron52

Jäsen
Sinulla oli sitten moottori rummussa yhtä kovaa kiinni kuin omassanikin. Minulla on nyt pyörinyt puolitoista vuotta uusilla laakereilla, hiljainen on vieläkin.
 
Ylös Bottom