Ultimate 500l multihybridivaraajan shuntti

junnuvi

Jäsen
Laitetaampas nyt tänne kyselyä kun Ultimatelta en oikeen saannut vastausta.

Eli, nyt kun viimein alkaa olemaan systeemit loppuvirittelyjä vaille valmiit niin alkoi ihmetyttämään tuon shuntin toiminta, ja että onko mun varaajassa edes oikea shuntti.

Varaajan päällä oli saapuessaan lappu: OBSERVERA! SHUNTEN EJ ÄTDRAGEN!
Tuo ATDRAGEN on täysin vieras sana mulle, onko jollain tietoa mitä voisi tarkoittaa?

Sitten itse ongelmaan, shuntti on Esbe VRB243 ja se on semmoista tyyppiä että kääntyy täyden kierroksen. Alue jolla shuntti säätyy määrätään nupissa olevalla rajoitinrenkaalla (jonka jälkeen nuppi kääntyy 90 astetta asetetulla alueella). No, alkupeäisessä asennossaan shuntti toimii tosi epäloogisesti, laidoilla kylmempää ja keskiasennossa kuumaa. Eli ilmeisesti ko. shuntti on joko väärää tyyppiä tai sitten ruo rajoitinrengas on vaan virheellisesti laitettu. En ainakaan vielä löytänyt oikeen semmoista asentoa missä toimisi viisaasti.

Onko muilla Ultimaten 500l:n varaajan hankkineilla samanlainen shuntti?!?

Sitten toinen ongelma; shuntti tuli semmoiseen paikkaan että on tosi ahdasta saada toi Ouman EH-800 mahtumaan kun tulee seinä vastaan. Ja käyttäminen on lähes mahdotonta. Pystyisiköhän ko. shunttia kääntää toisinpäin? Niin että kara lähtisi toiseen suuntaan.. Vai, pitääkö tässä ruveta muokkailemaan putkia että saa Oumannille lisää tilaa?
Vaikea selittää, mutta ainakin ne kenellä on ko varaaja mahdollisesti ymmärtää kun varaaja on oikea kylki seinää vasten.. :)

Sammypiru

Vakionaama
Vs: Ultimate 500l multihybridivaraajan shuntti

Seinä on täälläkin lähellä, mutta kyllä laite siihen mahtui.

Ja toisessa kuvassa shuntista kuva takaa.

Muistaakseni toi shuntin säädin tosiaan pyörii holtittomasti ympäri ja asennuksen tein siten, että säädin sen asentoon nolla ja automaatisuntin asentoon "Kiinni" ja sitten vain automaattishuntti paikalleen. Se on sitten tuo Ouman kun pysäyttää säädön oikeaan kohtaan, koska sen liikerata on 45°.

Liitteet

• Shuntti 001.jpg
    Shuntti 001.jpg
    43,2 KB · Katsottu: 2 098
  • Shuntti 002.jpg
    Shuntti 002.jpg
    39,1 KB · Katsottu: 1 346

junnuvi

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Ei perhana, sulla on ihan erillainen säädin ku mulla :( Minkähän maanantai-kappaleen ne on mulle myynny?

suntti.jpg

Tohon ei edes Oumanni mennyt ilman sovitesarjaa. Ongelma on siinä että mulla ei ole harmainta haisua siittä mikä tuossa on "nolla-asento".

H

Honkalämpö

Vieras

Hei, olipa hyvä, että Ultin sunttiasia tuli esille.

Olin/Olen juuri tekemäisilläni 320L sellaista modausta sunttikytkentään patteriverkostoa varten, että varaajan yläosasta suntin vasempaan liitokseen (vaihe 1) ja öljypannusta tulo suntin alaliitokseen (vaihe 2).

Kuvittelin että tällä muutoksella hoituu lisälämpö pannusta Ouman 80:n säätämänä eikä tarvita lisä KV-pummpua + ohjausta kun ei 320:n lämpöpannu liitäntää tarvi hyödytää. Pannussa riittäisi käsisäätö.

Olisikin sopiva aika saada jo kertaalleen tutkittua tietoa käyttöön ennemmin kuin ottaa sunttia irti ja alkaa puhalluskokeilla selvittelemään virtauksia eri asennoissa. Suntin irroittaminen ei pitäisi olla vaikeaa kun "åtdragen" pitäisi tarkoittaa kiristämistä, eli ei ole vielä kunnolla kiristetty. Älkää nyt tällä tulkinnalla muttereita halkaisko mutta näin olen ymmärtänyt, kai ammattimies tuntee oikean momentin.

Jos suntin toiminta ei olekaan looginen niin on pakko palata funtsimaan originaalia lämpöpannuliitää pumppuineen.

No näköjään aamulla pitääkin käydä ensimmäisenä katsastamassa minkä version minä olen saanut...

Rutja

Aktiivinen jäsen

junnuvi sanoi:
Esbe VRB243 ja se on semmoista tyyppiä että kääntyy täyden kierroksen. Alue jolla shuntti säätyy määrätään nupissa olevalla rajoitinrenkaalla (jonka jälkeen nuppi kääntyy 90 astetta asetetulla alueella). No, alkupeäisessä asennossaan shuntti toimii tosi epäloogisesti, laidoilla kylmempää ja keskiasennossa kuumaa. Eli ilmeisesti ko. shuntti on joko väärää tyyppiä tai sitten ruo rajoitinrengas on vaan virheellisesti laitettu.
Tuolta Calliduksen esitteestä sivulta 44 löytyy tyyppi VRB143 ja jotakin tuotetietoa
http://www.callidus.fi/doc/sekoitusventtiilit/ESBE_tuoteluettelo_2008_09.pdf

junnuvi

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Joo, VRB143:selle ohjeita kyllä löysin. Se sitten onkin arvoitus että mikä ero on VRB243 vs VRB143..

Rutja

Aktiivinen jäsen

junnuvi sanoi:
Joo, VRB143:selle ohjeita kyllä löysin. Se sitten onkin arvoitus että mikä ero on VRB243 vs VRB143..
Vaikuttaisi samalta venttiililtä
Tuolla Esben kotisivuilla on kunnon kaavio venttiilin toiminnasta, Calliduksen esitteessä on sekoiltu kaaviokuvassa, 3 kertaa sama kuva.
http://infoweb.esbe.se/files/52897/Rotary%20motorized%20valves_GB_99501264_A_LR.pdf

H

Honkalämpö

Vieras

Vielä en tiedä mitä numeroita paketista löytyy mutta tuon Rutjan antaman linkin takaa löytyvä Espen toimintakuvaus sopisi minun pähkäilyihin oikein hyvin.

Ehkä aamulla ollaan viisaampia.

junnuvi

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Niinjoo, tuosta esitteestä katselinkin kun oli selitystä numeroille, tuo numero joka noita erottaa kertoo seuraavaa:

[1] Version
1 = regulating characteristic
2 = non-regulating characteristic
3 = high flow

Mitä tuo nyt sitten mahtanee tarkoittaa, olisko jollain käsitystä? Varmaankin niissä on jonkinlainen ero rakenteesa kuitenkin.

Esben sivuilla oli myös ohjepdf tuohon VRB143:seen http://www2.esbe.se/documentation/getfile.aspx?fileid=309&lngid=3 vaan eipä kauheasti lämmitä kun ei ole oikealle venttiilille. Tuskin tuo ihan 1:1 on kun on eri numerokin?

Rutja

Aktiivinen jäsen

Jos kattelet käppyrän muotoja, jotka on annettu 100 sarjalle niin siitä näkyy että siirtyminen
lämmönlähteestä toiseen tapahtuu hallitusti, toinen reitti avautuu ja toinen sulkeutuu, summavirtaama on vakio (painehäviö vakio), eli venttiilillä on säätöominaisuuksia = regulating charasteristic. Kuinka sitten 200 sarja, onko se vain vaihtoventtiili? Mutta jos käytetään säätömoottoria joka liikkuu portaattomasti, niin voisi olettaa, että silläkin saadaan säätöominaisuuksia. Säätimen toimilaitteen tarvitsee tietää, mihin suuntaan mennään että saadaan lisää lämpöä, loput se pystyykin hoitamaan itse, kunhan käyrä on kohdallaan

junnuvi

Jäsen

Noniin, nyt selvisi... Otin säätimen irti ja kurkistin sisälle.
Säädin on tosiaan sisäisesti erillainen kuin VRB143.

Tässä kuva millä alueella säädin toimii:

suntti_alue_vs.jpg

edit: Lisäsiin kuvaan harmaalla alueen joka säätimessä oli "tehtaan jäljiltä".

Ja sitten superhieno piirros siittä mitä säätimen sisällä on, toivottavasti tuosta tajuaa edes jotain! :)

DSC01362.JPG

(C- = kylmää, H+= kuumaa) ;D

Säädintä ei pysty kääntämään toisinpäin. Toiminta menis silloin sekaisin, koska kuumin vaihtoehto tulis säätimen keski-alueelle. Eli., putkihommiin pääsen. Tuota EH-800:sta ei kertakaikkiaan pysty säätämään jos laitan sen naamataulu seinäänpäin kun on muutenkin melkoisen ahas nurkka kyseessä.

H

Honkalämpö

Vieras

Tottamaar mulla oli sama nelitieventtiili kun muillakin. Ihmettelen onko tämä eka kerta kun joku törmää venttiilin toimintaan, onhan näitä ymmärtääkseni myyty n-kappaletta.

Kyllä tämä nyt säätämiseksi taitaa mennä. Olen esitellyt 320L + pannu kytkentääni arvioitavaksi. Nyt taitaa käydä niin, että joudun kustantamaan tuon 143:n (116€) se on tarkoitettu kahdelle lämmönlähteelle jota tässä yritän rakentaa. Ehkä originaalilla voi pannun vieressä hoitaa varaajan ohituksen ja säästää pari hanaa??

No putkimies tullee tänään käymään, otan venttiilin pöydälle valmiiksi.

Edit:
Otin tosiaan suntin pöydälle. Mistään en löydä datalehteä.
Kyllähän tämä näyttäisi toimivalta, pitää vaan Ouman:n kätisyys aikanaan vaihtaa.
Ainoa johon silmä ottaa on se, että max. kulmilla läpinäkyvä aukko on "syöttöpuolelta" vain reilu puoli reikää auki mutta kyllä siirtymän aikana kahdesta paikasta otetaan sisään, että sikäli...
Mitä se sitten on "Flow" prosentteina ja uskon ettei ole yhtä kauniit käyrät eri kulmilla kuin
Esbe 143 diagrammissa, jossa näyttää flow olevan aina >80%.

Minkähänlainen pullonkaula tästä on rakentumassa jos originaalissa pysyn.

Rutja

Aktiivinen jäsen

junnuvi sanoi:
Noniin, nyt selvisi... Otin säätimen irti ja kurkistin sisälle.
Säädin on tosiaan sisäisesti erillainen kuin VRB143.
(C- = kylmää, H+= kuumaa) ;D
Säädintä ei pysty kääntämään toisinpäin. Toiminta menis silloin sekaisin, koska kuumin vaihtoehto tulis säätimen keski-alueelle. Eli., putkihommiin pääsen. Tuota EH-800:sta ei kertakaikkiaan pysty säätämään jos laitan sen naamataulu seinäänpäin kun on muutenkin melkoisen ahas nurkka kyseessä.
Tuossa piirroksessasi olevat symbolit ei oikein täsmää Esben esitteessä oleviin merkintöihin.
Jossa 0=kiertohaara, lämmityksen paluu, neliö=lämmitykseen meno, kolmio tai 1 =matalalämpöisenenergia liityntä,
puoliympurä tai 2= korkealämpöisen energian liityntä. Jos tulkitsen oiken Utin kuvia, niin että venttiilin alta tulee
kuuminvesi ja vasemmalta haaleampi vesi edestä katsottuna, kierto oikealta, lähtö verkostoon venttiilin päältä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Rutja sanoi:
Tuossa piirroksessasi olevat symbolit ei oikein täsmää Esben esitteessä oleviin merkintöihin.
Jossa 0=kiertohaara, lämmityksen paluu, neliö=lämmitykseen meno, kolmio tai 1 =matalalämpöisenenergia liityntä,
puoliympurä tai 2= korkealämpöisen energian liityntä. Jos tulkitsen oiken Utin kuvia, niin että venttiilin alta tulee
kuuminvesi ja vasemmalta haaleampi vesi edestä katsottuna, kierto oikealta, lähtö verkostoon venttiilin päältä.

Onkohan tuo shuntti alunperin asennettu 90 astetta myötäpäivään väärin. :cool:

Neliö elikä meno lämmitysverkkoon pattereille pitäisi olla ylhäällä.
Kuvassa VRB mallin kuva UK esitteestä ja FI esitteestä. Ota noista nyt sisäkaluista selvää...

Liitteet

• ESBE VRB.gif
    ESBE VRB.gif
    9,5 KB · Katsottu: 1 394
  • ESBE VRB.gif
    ESBE VRB.gif
    10,1 KB · Katsottu: 2 629

junnuvi

Jäsen

janti sanoi:
Onkohan tuo shuntti alunperin asennettu 90 astetta myötäpäivään väärin. :cool:

Huh huh, voihan se olla. pitää vielä ottaa shuntti käteen ja pyöritellä...

Ultimatemarketkaan ei oikeen tunnu sanovan juuta eikä jaata tähän, jotain ne välillä aina vastaa mutta ei mitään viisasta ;D

H

Honkalämpö

Vieras

Näyttää, että Ultilla on monenlaisia Esbejä käytössä. Esim. 320 pelkän varaajan nettikuvassa on erinäköinen suntti, siinä on valukorvakkeet säätölaitteelle valmiina Tämä on "sileä" pulikka.

Mutta nyt keskustelussa 320L suntissa 90 ast "läpireikä" alhaalta ylös, 45ast edestä katsoen vasen haara/varaajan pitkä putki. kääntyy ylös. Näin minä olen sen tulkinnut, putkimies tulee huomenna...
Silloin varmaan katsotaan 143:n edut/hinta, siitähän datalehti löytyy ja on Jantin kuvan mukainen.

Mekaniker

Vakionaama

Miten sen nyt sanoisi?
Luettuani läpi juttu koskien kyseistä venttiiliä niin on kaksi Esbe-mallia markkinoilla, vanha ja uusi
Vanha tunnistaa "korvista" ja uudessa ei ole mitään ulkonemia ja se vaatii asennussarjan jos siihen asentaa yleismallisen säädinmoottorin.
Molemmat toimii samalla tavalla eli ovat kahden lämmönlähteen sekoitus/valintaventtiileitä tai varaajan kahden eri lämpötilan valintaventtiili. Jos sen nyt sellaiseksi voi sanoa??
Vanhat nelitie-sekoitusventtiilit toimivat eri lailla!
Säädin saa olla ihan simppeli moottori joka saa käskynsä lämpötila säätimestä tai ihan viimeistä huutoa oleva pakettiratkaisu Ouman

Jos on varaaja ja kattila ja niiltä pitää ottaa yhtaikaa niin tämä venttiili pystyy siihen aktiivisen säätimen kanssa.
Pitää vain irroittaa Ultin varaajasta venttiili ja kytkeä:
http://www.callidus.fi/doc/sekoitusventtiilit/ESBE_tuoteluettelo_2008_09.pdf
Sivulla 45 on esimerkki

D

Dippa

Vieras

1] Version
1 = regulating characteristic
2 = non-regulating characteristic
3 = high flow

veikkaisin että erona on venttiilipesän muotoilu

lmfmis

Vakionaama

Rutja sanoi:
Jos kattelet käppyrän muotoja, jotka on annettu 100 sarjalle niin siitä näkyy että siirtyminen
lämmönlähteestä toiseen tapahtuu hallitusti, toinen reitti avautuu ja toinen sulkeutuu, summavirtaama on vakio (painehäviö vakio), eli venttiilillä on säätöominaisuuksia = regulating charasteristic. Kuinka sitten 200 sarja, onko se vain vaihtoventtiili? Mutta jos käytetään säätömoottoria joka liikkuu portaattomasti, niin voisi olettaa, että silläkin saadaan säätöominaisuuksia. Säätimen toimilaitteen tarvitsee tietää, mihin suuntaan mennään että saadaan lisää lämpöä, loput se pystyykin hoitamaan itse, kunhan käyrä on kohdallaan

Noinhan se on. Onhan sillä säätöominaisuuksia mutta todella huonot.

Saahan kuulaventtiiliäkin säädettyä mutta tarkkaa se on.

junnuvi

Jäsen

lmfmis sanoi:
Rutja sanoi:
Kuinka sitten 200 sarja, onko se vain vaihtoventtiili? Mutta jos käytetään säätömoottoria joka liikkuu portaattomasti, niin voisi olettaa, että silläkin saadaan säätöominaisuuksia. Säätimen toimilaitteen tarvitsee tietää, mihin suuntaan mennään että saadaan lisää lämpöä, loput se pystyykin hoitamaan itse, kunhan käyrä on kohdallaan
Noinhan se on. Onhan sillä säätöominaisuuksia mutta todella huonot.
Saahan kuulaventtiiliäkin säädettyä mutta tarkkaa se on.

Kyllä mä veikkaisin että tuolla on säätöominaisuuksia.. tuo 143 on "yksinkertaisempi" sisältä ainakin noitten kaavioitten perusteella. Mä veikkaisin suurimmaksi eroksi sen että 143:sessa se luistin reikä on suoraan läpi ja 243:sessa se on ns. mutkalla (niinkuin hienosta kuvasta selviää jos selviää). Perstuntumalla toi säätää melko tasaisesti lämmön nyt ainakin kun asennettu oikein.. Oletusasetuksilla säätö oli kaikkea muuta kuin tasaista.

Niin, ja sitten tuosta jantin veikkauksesta että ventiili voisi olla väärinpäin.. Voi ollakkin että on, mutta ainakaan minä en saannut sitä muissa asennoissa toimimaan järjevän tuntuisesti. Mitä mä noihin esben asennuskaavioihin vertasin niin ultimatessa on vähän hassusti päin noi lähdöt kun keskellä on kuumin lähtö.

Sain muuten shuntin paikalleen ilman että tarvi kääntää väärinpäin ja nyt on käyttöpaneelikin niin että sitä voi käyttää. Hitto että ei meinannut millään saada päähänsä miten tuo pitäisi tehdä mutta lopulta onnistui :)

DSC01363.JPG

H

Honkalämpö

Vieras

Hei, nonni suntin rintamasuunta on nyt OK ja Oumanni näkyy paikoillaan säätelemässä.

Seuraavaxi kiinnostaa miten kiinnitit sen Oumannin "paljaaseen" 243:een. Elikkä vastassa olevaa asennusta varten olisi kiva saada kuva takaa miten säädin on ko. venttiiliin liitetty. Oletko itse rakentanut sovitteen vai kaupan osilla voi toteuttaa?

junnuvi

Jäsen

Honkalämpö sanoi:
Seuraavaxi kiinnostaa miten kiinnitit sen Oumannin "paljaaseen" 243:een. Elikkä vastassa olevaa asennusta varten olisi kiva saada kuva takaa miten säädin on ko. venttiiliin liitetty. Oletko itse rakentanut sovitteen vai kaupan osilla voi toteuttaa?

Kaupasta saa valmiin sovitesarjan. Tämmösellä nimikkeellä löytyy:
SOV-VRG "Sovite EH-800:lle Esben VRG ja VRB venttiileihin" LVI-nro 4360620

hintaa tuolla on jotain 20-25e luokkaa pitää sisällään adapterin shuntin karalle sekä kiinnityslevyn.

Jos tarvit kuvia voin niitä ottaa ja vaikka tosta asennusohjeesta skannauksen, sittä näkyy se rakenne aika hyvin.

Back
Ylös Bottom