Ultimate 9000E puhallin lopetti toiminnan

Moi,

Ultimaten ulkoyksikön puhallin lakkasi toimimasta. Ensimmäiseen johtoon mitä ajattelin ei tullukkaan verkkovirtaa.
Miten kannattaisi lähteä diagnosoimaan.

Pumpun toimita on muutoinkin pikkasen muuttunut. Aiemmin käynnistyksissä on tullut katkoksia, eli muutaman sekunnin käynnistyy, pitää taukoa, käynnityy, pitää taukoa sitten taas käynnistyy lopullisesti.
Nyt käynnistyy suoraan, mutta puhallin ei tule mukaan. Tovin käy ja sammuu F6 vikakoodin. Toki välillä toimii ja sulattelee, mutta puhallin on mykkänä.

Valkoiseen johtoon ei ainakaan jännitettä tullut nollaa vasten.

Edit: lueskelin muiden ongelmia ja tuli vastaava jossa ulkoyksikössä mallimerkintänä on 9000E, kuten tässäkin tapauksessa ja on tehonsäätö myös. Tilausvahvistuksessa mallimerkintä on 9000 EEV E inverter ja samaa sarjaa ohjainyksikkö. Ulkoyksikössä mallinerkintänä tosiaan pelkkä 9000E.
Tässä siis on 3-portainen tehonsäätö joka viittaa invertteri malliin.
 

Liitteet

  • 20230918_110016.jpg
    20230918_110016.jpg
    456,6 KB · Katsottu: 21
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Moi,

Ultimaten ulkoyksikön puhallin lakkasi toimimasta. Ensimmäiseen johtoon mitä ajattelin ei tullukkaan verkkovirtaa.
Miten kannattaisi lähteä diagnosoimaan.

Valkoiseen johtoon ei ainakaan jännitettä tullut nollaa vasten.
Kuvan nojalla näyttää normaalilta yhdestä vaiheesta syötettävältä oikosulkumoottorilta (@kotte voi korjata ja kertoa tarkemman nimen, tuo toimii samaan tapaan kuin oikosulkumoottori mutta ei muistaakseni ansaitse tulla kutsutuksi sellaiseksi) joka saadaan pyörimään kondensaattorin voimin. Kondensaattori on kulutustavaraa, mutta ei selitä sitä, jos jännitettä ei löydy mistään. Itse moottori on hyvin yksinkertainen ja toimintavarma, mutta tokihan käämeistä vastuksen mittaamalla asia voisi avautua enemmän.

Yleensä tuommoisille tulee vaihe, nolla ja jommasta kummasta edellämainitusta kondensaattorin kautta piuha.

Kondensaattorin voi mitata tarkoitukseen soveltuvalla mittarilla, joissain yleismittareissa on tuohon riittävät toiminnot. Tai sitten dedikoidulla mittarilla. Käämit voi mitata yleismittarilla.

Kone on niin vanha, että uusi moottori sekä kondensaattori olisivat sinänsä varmaan ihan hyvät huoltotoimenpiteinä. Sitä ennen varmistaisin että vaihejännite löytyy jostain johdosta.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Moi,

Ultimaten ulkoyksikön puhallin lakkasi toimimasta. Ensimmäiseen johtoon mitä ajattelin ei tullukkaan verkkovirtaa.
Miten kannattaisi lähteä diagnosoimaan.

Pumpun toimita on muutoinkin pikkasen muuttunut. Aiemmin käynnistyksissä on tullut katkoksia, eli muutaman sekunnin käynnistyy, pitää taukoa, käynnityy, pitää taukoa sitten taas käynnistyy lopullisesti.
Nyt käynnistyy suoraan, mutta puhallin ei tule mukaan. Tovin käy ja sammuu F6 vikakoodin. Toki välillä toimii ja sulattelee, mutta puhallin on mykkänä.

Valkoiseen johtoon ei ainakaan jännitettä tullut nollaa vasten.
Tuo asteittainen käynnistyminen lienee peräisin Amitimen ohjaimesta ja sen puutteellisesta koodista, noissa käynnistysraja oli veitsenterävä mutta kun anturina on NTC vastus niin arvo ”heiluu” aina hiukan ylös-alas. Tuon johdosta pumppu käynnistyi kun raja tuli vastaan, seuraava arvo olikin rajan yläpuolella jolloin käynnistystä pysäytettiin. Hetken päästä arvo oli taas rajan alapuolella jolloin uusi käynnistys jne. Tuo oli mm vanhemmille ES versioille ihan selkeä ominaisuus.
Jotain tuossa ohjaimessakin on ikään kun muuttunut sähköisesti mikäli tuo loistaa poissaolollaan. Sitä en osaa sanoa liittyykö tuo suoraan puhallinmoottorin ongelmaan mutta mieleen tulee väistämättä ajatus siitä että ohjainkortti saattaa olla muutenkin viallinen jolloin vika ei välttämättä ole puhaltimen moottorissa vaan ohjaimessa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Kuvan nojalla näyttää normaalilta yhdestä vaiheesta syötettävältä oikosulkumoottorilta
Niinhän tuo on, vaikka hetken hieraisin silmiäni piirrostavasta johtuen. Jantin selitys edellä lämpösuojasta selittää loput asiasta. Olisi kyllä valaisevaa nähdä koko laitteen kytkinkaavio, sillä toimimattomuus voi johtua myös ulkoisista kytkentäelementeistä. Molemmat moottorin käämit kannattaisi kylläkin testata varman päälle erotettuna ulkoisista kytkennöistä kondensaattorin ohella katkosten varalta (oikosulusta tuskin on kyse, mutta mahdotonta ei sekään ole ja seuraukset voivat olla monisyiset).
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Kiitoksia jo vastauksista. Tosiaan tuo käynnistyksen muuttuminen ihmetyttää. Tovin siis toiminut huonosti ja valittanut F6 koodia.
Ei vihtisi suin päin mennä uutta moottoria ostaan, jos vika ei välttämättä ole siinä.
Sitten kuvaa kopan alta kytkenntäkaaviosta. P9-1 pinniin tulee valkoinen johto.
Nyt koppa jo kiinni, kun ei väsyneet aivot toimineet
 

Liitteet

  • 20230918_114217.jpg
    20230918_114217.jpg
    246,9 KB · Katsottu: 27

repomies

Hyperaktiivi
Kiitoksia jo vastauksista. Tosiaan tuo käynnistyksen muuttuminen ihmetyttää. Tovin siis toiminut huonosti ja valittanut F6 koodia.
Ei vihtisi suin päin mennä uutta moottoria ostaan, jos vika ei välttämättä ole siinä.
Sitten kuvaa kopan alta kytkenntäkaaviosta. P9-1 pinniin tulee valkoinen johto.
Nyt koppa jo kiinni, kun ei väsyneet aivot toimineet
P9-1 taikka P9-3 pitäisi tulla jännite, riippuen miten päin L ja N on kytketty koneeseen. Jos N on oikeassa paikassa niin P9-1 pitäisi käväistä jännitteisenä silloin kun kone yrittää starttailla kompressoria.
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Täällä on "pikkuveljen" eli 5000eev:n kanssa vastaavaa puhaltimen startti-ongelmaa. Käytöksestä voisi äkkiseltään luulla, että siellä olisi jonkinlainen virtamittaus puhaltimelle. Yrittää käynnistyä ja lyö releen pois päältä. Ehkä n. 2-10sek sykleissä jota tekee 0.5-2min ennen kun pääsee pyörimään asti. Lämpimillä keleillä tuntuu tekevän enempi. Kylmällä ei niin herkästi. Toki aika harvoin tuossa tulee vieressä pyörittyä.
Onneksi löytyy vielä pari settiä ulkoyksikön piirilevyjä ja yksi suht käyttämätön puhaltimen moottori niin onpahan vielä varaosat jos korkkaa.
 
Pitänee tuo konkka yrittää varmaan vaihtaa ens alkuun. Mukana oleva mittari ei kykene tuota mittaamaan.

Eihän tuo relekkään ole poissuljettu.

Jotenkin tuo NTC -vastuskin kiinnostelee, kun käynnitys on muuttunut oleellisesti mutta en tiedä onko mitään yhteyttä puhaltimen toimimattomuuden kanssa. Koodi tuskin on ittekseen muuttunut
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom