Uretaanin käyttö läpivienneissä

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
  • Keskustelun aloittaja
  • #1

Joku on laskenut tarjouksen "nahkoineen" ja kun homma uhkasi kusta niin on ikään kun karsittu lisätarvikkeet.

Uretaanilla täytettyjä ja putkittomia asennuksia näkyy joskus, ovat pääsääntöisesti vanhoja eli asennukset niissä tehty 15 vuotta sitten.

Toistaiseksi ei ole kuitenkaan tullut itselle vastaan sellaista sisäyksikköä joka olisi liimattu seinälle...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Menee vähän sivuun mutta... uretaani on vittumainen purkaa ja paloteknisesti huono. Varsinkin jälkinmäinen tekee siitä huonon vähääkin suuremmissa kohteissa. Juttelin yhden mestarin kanssa ja hän oli antanut uretaanille täyskiellon. Paitsi valutuissa. Kuvaa hyvin uretaanin suosiota.
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Toistaiseksi ei ole kuitenkaan tullut itselle vastaan sellaista sisäyksikköä joka olisi liimattu seinälle...
Artikuloin vähän huonosti, sisäyksikön teline oli kyllä ruuvattu, mutta kun ulkoapäin oli pillillä tungettua vaahtoa, sitä oli myös sisäyksikön ja kiinnityspellin välissä jonkinmoinen keko..

Uretaanivaahto kuuluu IMO samaan sarjaan kuin rosvoliittimet, pitäisi olla luvanvaraisia tuotteita.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Menee vähän sivuun mutta... uretaani on vittumainen purkaa ja paloteknisesti huono. Varsinkin jälkinmäinen tekee siitä huonon vähääkin suuremmissa kohteissa. Juttelin yhden mestarin kanssa ja hän oli antanut uretaanille täyskiellon. Paitsi valutuissa. Kuvaa hyvin uretaanin suosiota.
Palo-osastointiin on omat urtsunsa. Ei tuo läpivienti ole palon kannalta mikään murhe. Isompi on puinen ovi tai tuuletusluukku
 

Agiles

Jäsen
Uretaania ja rosvoliittimiä ei voi verrata.... toinen on loistava tuote oikeassa paikassa ja toisen keksijältä pitäisi kädet katkoa.


Toisinaan asiakkaat erehtyvät "vaatimaan" uretaania läpiviennin tiivistämiseen/eristeeksi.. yleensä riittää kun kysyn, että kirveelläkö meinasit purkaa läpiviennin auki jos joskus täytyy putkia vaihtaa tai liikutella. Ja kertaakaan en ole urtsua läpivientiin laittanut. Enkä laita.

Ja sen sepän minä haluan nähdä joka "sauna-satua" asentaa ilman uretaanivaahtoa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Uretaanilla täytettyjä ja putkittomia asennuksia näkyy joskus, ovat pääsääntöisesti vanhoja eli asennukset niissä tehty 15 vuotta sitten.
Eikö tuo kuitenkin ole uretaanilla tukittuna parempi kuin ilman uretaania? Putkittamaton reikä on jokseenkin varma vesivahingon aiheuttaja, jos lävitse menee jäähdytysputkia ja kunnollinen korjaus edellyttää kaiken purkamista ja uudelleenasennusta. Uretaani kyllä estää kondension, jos sen saa leviämään joka puolelle ja riski vähenee sitä enemmän, mitä kattavammaksi eristyskerroksen saa. Villan tunkeminen ei auta asiaa (jollei ole suojaputkea), kun kosteutta sisältävä ilma pääsee kuitenkin vuotamaan reiästä. Kitillä tukkiminen putkittamattomalle reiälle ei suojaa kondensiolta yhtä hyvin kuin uretaani, vaikka kittiä olisi niin syvä kerros, että purkaminen olisi vielä monin verroin uretaanilla tukittua viheliäisempää. Kitin ja villan yhdistelmä toimii vain asiallisen suojaputken kanssa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laitoin minä omaani urtsua - putki on ihan maanrajassa. Eiköhän siihen vanhaan reikään vaan laiteta laastia molemmin puolin ja uusi reikä viereen jos sellainen tilanne tulee.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Eihän sen reiän tiivistämiseen parempaa ainetta olekaan kun uretaani. 75mm uponorin viemäriputki muutaman asteen alasviettäväksi, siitä putket, piuha ja kondessiletku läpi ja uretaanilla sitten täydellinen tiivistys. Kondessiletkukin pysyy just paikoillaan alaspäin viettävästi kun on siellä uretaanin sisällä turvassa. Sitten kun pitää laite vaihtaa niin meniskö siinä ehkä kolme minuuttia kun uretaanin rapsuttelee pitkällä ruuvarilla pois niin että putket ja piuhan saa pois, no hitaalta puukädeltä voi mennä viisi minuuttia.
Ja niinkuin pökö kirjoitti niin palo-osastointiin on oma uretaani, se tosin on kaksikomponentti kamaa joten vaatiin oman puristimensa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Muistan joskus kohkanneeni peloissani urtsin palovaarasta juuri täällä tällä palstalla, ja minua ohjeistettiin ettei se häävisti kyllä pala. Ehkä käryää ikävästi eli saattaa tuottaa ikäviä palokaasuja.

Jos minun pitäisi purkaa urtsitulppa läpivientimuoviputken sisältä, niin poraisin pitkällä terällä pari reikää ja jatkaisin niistä sitten tarkoitukseen sopivalla rautasahanterällä. Uskoisin saavani uretaanitulpan enimmäkseen pois.

Halvempaa ajankäytön huomioiden tosin olisi varmaan repiä koko läpivientiviemäriputki irti ja vaihtaa se. Urtsilla siis tiivistäisin, mutta en olekaan ilppiasentaja.

AWY17 ilppi mulla on urtsilla tiivistettynä ulkoyksikön osalta. Ulkoyksikön ympärillähän on levyseinä, ideana että se imee toiselta puolen ja puhaltaa toiselle puolelle. Urtsi on tiivisteenä, eikä sitä hurjasti ole. Varmasti irtoaa kun hetken repii. Aiemmin siinä oli tiivisteeksi tungettuna selluvillalevyn paloja, mutta ne eivät siinä oikein ikuisesti halunneet pysyä. Urtsi on pysynyt. Pumppukin on kestänyt hämmentävän kauan, on toki vain jäähdytyksellä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ja niinkuin pökö kirjoitti niin palo-osastointiin on oma uretaani, se tosin on kaksikomponentti kamaa joten vaatiin oman puristimensa.
Palourtsu on pullossa niinkuin muutkin uretaanivaahdot

 

slpoy

Vakionaama
Kysyisin kun täällä on todella viisaita " asentajia " jos työnnät viemäriputken reikään miten saat sen kitattua höyrynsulkumuoviin kiinni? tietääkseni ainoa vaihtoehto on tehdä sisäpuolen reikä noin 40 mm suuremmaksi riippuen kuinka kaukana höyrynsulku on sisäseinästä . Mitenkähän se sujuu silloin kun villan molemmin puolin on höyrynsulku ( tuli vastaan juuri uudessa puu-rivitalossa. Miten varmistetaan ettei suojaputki kondensoi talvella ulkopuolelta kun se on ns kylmäsilta, olen nähnyt kun poistanut putken seinän sisältä että eristeet mustat putken ympäriltä. Sisäyksikön siirtoja ei ole kuin 1-2 tuhatta asentamaani pumppua kohden, kannattaa aina suunnitella sisäyksikön paikka ettei tarvitse irroitella . Silloin kun vaihdetaan on pumppu on yleensä rikki ja sisäyksikkö lähtee helposti kun ei tarvitse varoa . Villa yleensä vuotaa kylmää ilmaa sisäyksikön anturille ja pumppu lämmittää liikaa .
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palo-osastointiin on omat urtsunsa. Ei tuo läpivienti ole palon kannalta mikään murhe. Isompi on puinen ovi tai tuuletusluukku
Palouretaania harvemmin näkee. Yleisempiä on erilaiset massat ja villat läpivientien tilkitsemiseen/palosuojaamiseen.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Eikö tuo kuitenkin ole uretaanilla tukittuna parempi kuin ilman uretaania? Putkittamaton reikä on jokseenkin varma vesivahingon aiheuttaja, jos lävitse menee jäähdytysputkia ja kunnollinen korjaus edellyttää kaiken purkamista ja uudelleenasennusta. Uretaani kyllä estää kondension, jos sen saa leviämään joka puolelle ja riski vähenee sitä enemmän, mitä kattavammaksi eristyskerroksen saa. Villan tunkeminen ei auta asiaa (jollei ole suojaputkea), kun kosteutta sisältävä ilma pääsee kuitenkin vuotamaan reiästä. Kitillä tukkiminen putkittamattomalle reiälle ei suojaa kondensiolta yhtä hyvin kuin uretaani, vaikka kittiä olisi niin syvä kerros, että purkaminen olisi vielä monin verroin uretaanilla tukittua viheliäisempää. Kitin ja villan yhdistelmä toimii vain asiallisen suojaputken kanssa.
Joo, tuli ilmeisesti huolimattomasti ilmaistua itsensä. Ei ollut tarkoitus varsinaisesti kritisoida tuota uretaanin käyttöä tuollaisessa tapauksessa vaan oli lähinnä toteamus että tuollaisia putkittomia läpivientejä on tullut muutama vastaan ja ovat ilmeisesti olleet kaikki suhteellisen iäkkäitä asennuksia. Toteutustapana niissä mitä ilmeisemmin hyvinkin suoraviivainen lähestyminen asiaan eli reikä seinään, putket ja kaapelit läpi ja lopuksi ruutattu uretaanilla reikä umpeen.

On varmasti ihan totta sekin että jos tekee ilman suojaputkea niin uretaani lienee parhaiten toimiva vaihtoehto komistuksen tukkimiseen ja kosteusvahingon ehkäisyyn. Tuntuu vaan järjettömältä ylipäätään tehdä ilman suojaputkea eikä niitä mitä ilmeisemmin myöskään juurikaan enää noin toteuteta. Ja totta tuokin että jos putki laitetaan uretaanilla täyteen niin se pitää kondessiletkun paikallaan paketin alimmaisena mutta eipä se kondenssiletu muutenkaan siirry pois paikaltaan kunhan koko paketti niputetaan järkevästi kasaan ennenkun se vedetään suojaputkesta läpi.

Olen harrasteasentajana käyttänyt tuollaisia Trolleflexin settejä, ovat mielestäni ihan hyviä vaikkakin aika hintavia. Saa vedettyä kaulukset kiinni höyrynsulkuun ym.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Kysyisin kun täällä on todella viisaita " asentajia " jos työnnät viemäriputken reikään miten saat sen kitattua höyrynsulkumuoviin kiinni? tietääkseni ainoa vaihtoehto on tehdä sisäpuolen reikä noin 40 mm suuremmaksi riippuen kuinka kaukana höyrynsulku on sisäseinästä . Mitenkähän se sujuu silloin kun villan molemmin puolin on höyrynsulku ( tuli vastaan juuri uudessa puu-rivitalossa. Miten varmistetaan ettei suojaputki kondensoi talvella ulkopuolelta kun se on ns kylmäsilta, olen nähnyt kun poistanut putken seinän sisältä että eristeet mustat putken ympäriltä. Sisäyksikön siirtoja ei ole kuin 1-2 tuhatta asentamaani pumppua kohden, kannattaa aina suunnitella sisäyksikön paikka ettei tarvitse irroitella . Silloin kun vaihdetaan on pumppu on yleensä rikki ja sisäyksikkö lähtee helposti kun ei tarvitse varoa . Villa yleensä vuotaa kylmää ilmaa sisäyksikön anturille ja pumppu lämmittää liikaa .
Jos minun kommenttiin viittaat niin saahan sen teipattua tiiviiksi pikkuisen luovuutta käyttäen. Kun reikä on porattu niin siitähän on helppo tehdä höyrynsulkuteipillä pikku kaulus höyrynsulkumuoviin ja sitten työntää putki paikoilleen. Mutta kyllähän sinä ”viisaana” asentajana sen tiesit, kunhan kysyit.
Mitä tulee tuohon pvc putken kylmäsilta juttuun niin vertaapa sen u-arvoa vaikka puun u-arvoon, saatat yllättyä.
 

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
Suojaputken läpi menevät sähköjohdot pitää olla kiilattuna suojaputken seinää vasten tai sitten omissa suojaputkissaan, jotta mahdollisessa oikosulkutapauksessa, jossa varokkeet tai johdonsuojat eivät toimi riittävän nopeasti, johtimet pystyvät luovuttamaan lämpöä itsestään, jotta eriste ei hiiltyisi tai sulaisi.

Näyttää jotkut asentajat vieläkin käyttävät pelkkää uretaania läpiviennissä ilman suojaputkea. Viime talven jäätyneiden ulkoyksikköjen jäljiltä niitä muutamia purkanut. Tahtoo lähemmäs tunti mennä aikaa per läpivienti yksin touhutessa, hosumatta, kun en ole urakkahommissa, enkä saa työhönryhtymisrahaa. :)

Viikonloppuna radioamatöörien kesäleirille Petäykseen kuuntelemaan mielenkiintoisia luentoja. Parempaa kesäkeliä toivoen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Paljonko se läpivientiputkea vasten litistäminen auttaa jos putki on täys uretaania joka menee pieneenkin rakoon, ja putken ulkopuolella on seinän eriste. Idea kai oli se, ettei johto pääsisi vaurioitumaan lämmöstä, mikäli virrat on kovia?

Enpä ole ikinä nähnyt kenenkään vetävän sähköputkea ilpin läpivientiin, mutta kai semmoinen siellä pitäisi olla. Ilmavuodon välttämiseksi sekin pitäisi kai tulpata, mikä taas heikentää jäähdytyskykyä.

Olisko vaan helpoin kuitenkin ylimitoittaa se johto suhteessa johdonsuojaan? Vähemmän kikkailua, ei kuumene liikoja. Hintaero jossain 5m matkalla ehkä muutama euro?
 

kotte

Hyperaktiivi
Kupari myös johtaa lämpöä pituussuuntaan, eli ei lyhyt matka eristeen sisässä ole erityisen riskialtis, jos johto kulkee heti rakennuksen ulkopuolella vapaana (tämä nyt ihan mutu-pohjalta poleemisesti todettuna ilman käsitystä siitä, onko asiasta normia tai tutkimusta).
 
Ylös Bottom