Uudelleen kytketty Ulti IVLP antaa virheen "Painepuolen lämpötila liian korkea"

Uudelleen kytketty, toimivana irrotettu, tämän kesän huilannut Ultimate 9000, ~10v vanha IVLP.

Käy hetken ennen kuin antaa E4 virheen "Painepuolen lämpötila liian korkea".
Virrat pois ja päälle, hetken päästä taas hetken toimii.

Oisko vinkkejä tai kokemusta moisesta?
 
Vaikuttaa, että paisuntaventtiili on jumiutunut kiinni asentoon.
Vanhoissa ketjuissa tuosta puhuttiin mutta jäi epäselväksi mitä sille pitäisi tehdä.
Jotain koputtelua ilmeisesti voi kotikonstein kokeilla jos tietää missä se on?

Saakohan näihin varaosia ja yleensäkin tekeekö useimmat firmat korjauksia tällaisiin?
 

kaihakki

Vakionaama
Meidän Ultimatessa paisuntaventtiili reistaili ja lopulta jämähti kiinni. Vaihdettiin uusi ja lähti toimimaan. Minulla on tuttu alan asentaja, joka teki homman edukkaasti. En tiedä, paljonko vaihto maksaisi jonkun firman kautta.
Amitime AVH-24V1D taitaa olla sama kuin Ultimate 9000.
Tästä manuaalista löydät paisuntaventtiilin kuvia ja sijaintia.

Luulisi paisuntaventtiileitä löytyvä varaosana.
 
Viimeksi muokattu:

Andres

Aktiivinen jäsen
Uudelleen kytketty, toimivana irrotettu, tämän kesän huilannut Ultimate 9000, ~10v vanha IVLP.

Käy hetken ennen kuin antaa E4 virheen "Painepuolen lämpötila liian korkea".
Virrat pois ja päälle, hetken päästä taas hetken toimii.

Oisko vinkkejä tai kokemusta moisesta?
Ultimate 9000 nimellä oli montaa eri mallia.
Ohjaustaulun napit ovat taulun alapuolella vaakarivissä (Amitime) tai oikealla pystyrivissä (Gree) ?
Tai laida kuvia.
 
Ultimate 9000 nimellä oli montaa eri mallia.
Ohjaustaulun napit ovat taulun alapuolella vaakarivissä (Amitime) tai oikealla pystyrivissä (Gree) ?
Tai laida kuvia.
Ilmeisesti sitten oikeasti Gree koska napit oikealla pystyssä.

Liitteenä vielä ohjeet laitteeseen ja millainen kattila käytössä.
 

Liitteet

  • Ultimate ilmavesilämpöpumput 9000 W 11000 W 16000 W.pdf
    837,7 KB · Katsottu: 13

Andres

Aktiivinen jäsen
Onko kiertovesipumppu kunnossa:
- on alkuperäinen malli että teho riittää
- pumppu ei ole jumissa (runko polttavan lämmin)
- ilma on poistettu putkistosta
- mutasihti (jos on) on puhdistettu
- kuuluu että vesi kiertaa putkistossa

Jos vesi kiertaa mutta on kuumakaasuvirhe sitten
-vajaa kylmäainetta
Jos kylmäaineen määrä on mitattu sekä vastaa koneen tarran tietoja
- paisuntaventtiili

Hommia voi olla 10 minuttia tai pariksi kuukaudeksi.
 
Onko kiertovesipumppu kunnossa:
- on alkuperäinen malli että teho riittää
- pumppu ei ole jumissa (runko polttavan lämmin)
- ilma on poistettu putkistosta
- mutasihti (jos on) on puhdistettu
- kuuluu että vesi kiertaa putkistossa

Jos vesi kiertaa mutta on kuumakaasuvirhe sitten
-vajaa kylmäainetta
Jos kylmäaineen määrä on mitattu sekä vastaa koneen tarran tietoja
- paisuntaventtiili

Hommia voi olla 10 minuttia tai pariksi kuukaudeksi.
Kiitos selkeästä viestistä.

Uskon kiertoveden olevan kunnossa.
Olemme koko kesän ajan käyttäneet kattilaa sähkövastuksilla käyttö-, ja lattialämmitysten vesillle.

Pitää pyytää asennusfirmaa tarkastamaan kylmäaineet ja paisuntaventtiilin toimintaa (jos se on mahdollista?).
Kai heillä jokin takuu on kun toimivan laitteen irrottavat ja kytkevät takaisin...
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Mittaa ensin kylmäaineen määrä. Jos laide koko kesän huilasi sitten on vaikea sanoa että tämä olisi asentajan syy.
Vertauksena vanhan auton remontti.
 
Onkohan tämä normaalia että ylilämpörajan asetus on "CO"?

En tiedä mitä tuo tarkoittaa mutta kaikessa dokumentaatiossa on ollut rajana 120-astetta.
 

Liitteet

  • Ylilämpöraja.jpg
    Ylilämpöraja.jpg
    31,4 KB · Katsottu: 13

pelzi_

Vakionaama
Jos nesteputki ei ole kuuma, niin kyllähän vesi silloin kiertää ja tavara lauhtuu. Jos kaasuputki lauhduttimelle on tosi kuuma, ja vain höyrystimen alku on tosi kylmä ja huurtuu ja loppu höyrystin ei kylmene, niin koneessa on liian vähän kylmäainetta tai paisari on jumissa.

Avaa kansi ja katso mitä paisarin luona tapahtuu tai ota kuva just ennen sammumista.

Myös kompura voi olla rikki, jos sieltä tulee vain kauhean kuumaa tavaraa ja kumpikaan kenno ei kuitenkaan oikein lämpene eikä kylmene juurikaan. Silloin seinästä otettu sähköteho laskee varsin matalaksi vrt. nimellisteho, mutta kaikki se energia menee lämmöksi tyhjää pyöriessä kun kompura ei enää pumppaa.
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Kyllä siinä sellanen oli kun katsoin vanhoja kuviani.
Nyt se oli "uudelleenkytkennässä" käännetty seinää päin.

Mitä kaikkea tästä lasista pystyy tulkitsemaan?
Jos yli minuutin käynnin jälkeen näkyy kuplia tai sumua on yleensä kylmistä liian vähän.
Yksittäisiä kuplia voi joskus mennä.
Sitten joskus myös muut häiriöt aiheuttavat näitä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
En osaa sanoa onko tähän lisätty jälkeenpäin.
Vähän vaikea lukea mutta ehkä siitä jotain infoa voisi saada.
Minulla nestelasi oli koneen ulkopuolella ja se kupli aina. Tuttu kylmäkkö sanoi että nestelasi on siinä kohtaa väärässä paikassa.

Minun ultin paisarin säätöä ja muutakin tässä ketjussa.

 
Meidän Ultimatessa paisuntaventtiili reistaili ja lopulta jämähti kiinni. Vaihdettiin uusi ja lähti toimimaan. Minulla on tuttu alan asentaja, joka teki homman edukkaasti. En tiedä, paljonko vaihto maksaisi jonkun firman kautta.
Amitime AVH-24V1D taitaa olla sama kuin Ultimate 9000.
Tästä manuaalista löydät paisuntaventtiilin kuvia ja sijaintia.

Luulisi paisuntaventtiileitä löytyvä varaosana.
Kiitos paljon tiedoista ja dokumentaatiosta.
 

pelzi_

Vakionaama
Konetta jossa ei ole varaajaa ei tule täyttää nestelasin perusteella vaan painon mukaan, mutta nestelasista voi arvioida onko täytös aivan pielessä. Kuplinta on kuitenkin aivan normaalia tietyissä oloissa. Jos siellä ei ole nestettä ollenkaan, ollaan ongelmissa.
 

pelzi_

Vakionaama
Ilman huomaa siitä että paine on korkea mutta lämpötila ei, eli pressostaatti voi kyllä laueta, lämpötilaan perustuva raja ei niinkään. Toki lämpötilakin ehkä maltillisesti nousee ilman vuoksi, mutta tuskin niin että kone ei lainkaan toimi.
 
Eipä ollut kuulemma kylmäaineiden määrässä vikaa tai ainakin nyt on kuulemma kunnossa.

Kattilan kiertoa (kylmäaine) ´pyysin tarkastamaan samalla ettei ole tukossa mutta vastaus jäi vähän epäselväksi.

Kuulemma venttiili voisi olla jumissa mutta heillä ei ole vehkeitä sen vaihtamiseen.

Saa nähdä löytyykö heiltä enää apua ongelman selvittämiseen. Homma vielä niin sanotusti "auki"
 

kimmok

Vakionaama
Jos sielä on joustoputkia/letkuja ne osaa turvota vaikka lähes umpeen ja estää lämmönvaihtimelta kierron.useassa mallissa on tämä vika tarjolla.
 
Asennusliikkeestä sanoivat että olisi 4-tie venttiili jumissa. Selvittelevät löytyykö varaosaa ja kannattaako enää korjata.
Ei olisi kannattanut ottaa kesäksi pois, tuli vissiin kallis piharemontti...

Ilmeisesti tuollaiseen Ultimaten kattilaan jossa kiertää kylmä(kuuma)aineet ei ole helposti saatavilla korvaavaa ulkoyksikköä?
Onko jollain kokemusta miten säästyisi kattilan vaihdolta jos ulkoyksikköä ei kannata alkaa korjailemaan?

Positiivista että sähköllä onneksi kaikki pelittää eikä perheelle tule vilu.
 
Tai periaatteessa mikä vaan ilppi, jos jaksaa askarrella.
Olisiko tässä ajatuksena laittaa isompi ILP kylmäainepiiriin ja rakentaa siihen ohjaus itse?

Vähän haastavalta on tuntunut saada hoidettu itse nämä kylmäaineet ilman asennusfirmaa.
Muut asennus, sähkö- ja ohjauspuolen asiat sujuu varmaan itse kohtuu helposti.
 

pelzi_

Vakionaama
Olisiko tässä ajatuksena laittaa isompi ILP kylmäainepiiriin ja rakentaa siihen ohjaus itse?

Vähän haastavalta on tuntunut saada hoidettu itse nämä kylmäaineet ilman asennusfirmaa.
Muut asennus, sähkö- ja ohjauspuolen asiat sujuu varmaan itse kohtuu helposti.
Juu, jos ei ole valmista ohjainta, niin käytännössä täytyy vaan jättää sisäyksikkö käyttöön, ja sitä voi ohjata esim. laittamalla varaajaan termostaatin jossa on 0-10V tai PWM-lähtö jolla ohjaa vastusta joka lämmittää sisäilma-anturia. Puhallinmoottori täytyy myös yleensä jättää pyörimään jos ei jaksa virittää jotain 555:ttä sen tilalle.
 
Juu, jos ei ole valmista ohjainta, niin käytännössä täytyy vaan jättää sisäyksikkö käyttöön, ja sitä voi ohjata esim. laittamalla varaajaan termostaatin jossa on 0-10V tai PWM-lähtö jolla ohjaa vastusta joka lämmittää sisäilma-anturia. Puhallinmoottori täytyy myös yleensä jättää pyörimään jos ei jaksa virittää jotain 555:ttä sen tilalle.
Varmaan sitten joku ohjain pitäisi saada, kuulostaa muuten vähän epäkäytännölliseltä tai turhan DIY-ratkaisulta.

Eikä tämän ulkoyksikön pitäisi olla järeä jos sen pitäisi korvata 9000 Ultimate?
 
555 jutut kun tulee onnelasta, ne voi unohtaa
Jotenkin tuntuisi että 4-tieventiilin vaihtaminen olisi helpompi juttu kuin ILP:n rakentaminen tilalle...
En yhtään ole perehtynyt varaosiin ja omat kuparijuotoksetkin on 25v takaa mutta silti.

Täällä varmaan tiedetään onko nämä 4-tieventtiilit niin uniikkeja ettei niitä löydy esim. ebaystä?
 
Ylös Bottom