Uusi ILP mökille

tj86430

Vakionaama
Mökillä (Sotkamo) on nyt kohta 9v palvellut Gree U-Crown. Palvelee edelleen, mutta pystyheiluttelu on hajonnut, eikä siihen saa varaosia. Näin ollen ilmaa ei saa suunnattua reilusti alaviistoon, ja lämmityskaudella kun olohuoneessa on 21-22, on parvella 28-29 (tokihan se lämpö karkaa sinne ylös joka tapauksessa, mutta nyt se puhalletaan "suoraan kohti kattoa").

Ajatuksena olisi uusia pumppu, ja mahdollisesti siirtää U-Crown lämmittämään autotallia tai saunatupaa (jotka nyt ovat molemmat suoralla sähkölämmityksellä ja jotka kummatkin ovat matalaa tilaa)

1. kysymys: siirto maksaisi 400 + tarvikkeet. Kannattaako? Tuohan voi hajota vuoden päästä lopullisesti, tai sitten pelittää vielä 5+ vuotta.

2. kysymys: Luottotoimittaja tarjoaa uudeksi pumpuksi seuraavia vaihtoehtoja:

Mitsubishi Electric AY35
Mitsubishi Electric FT35
Mitsubishi Electric LN35
Mitsubishi Electric RZ35
Gree Nordic SP-X 35-A/W
Gree Airy Nordic 35-A/W

Omat vaatimukset ovat lähinnä toimiva WiFi + etäohjaus, energiatehokkuus (lämmityksessä) ja kyky lämmittää vielä kylmissäkin keleissä (aika usein on se -25, onneksi ei kovin usein kylmempää kuin -30).

Kaikki kokemukset ja näkemykset ym. malleista otetaan vastaan (toki muitakin voi suositella, mutta mielelläni käytän hyväksi havaittua asentajaa, enkä tiedä miten suhtautuu muihin merkkeihin). Vieläkö MelCloudin kanssa on ollut ongelmia?
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Hyperaktiivi
Kylmiin keleihin mitsuista RW tai RZ. Jälkimmäisestä ei taida vielä kellään olla pakkaskokemuksia kun on uusi malli? Pitäisi olla RW:tä vastaava.
Green malleja en tunne.
 

Remppari

Jäsen
Mökillä (Sotkamo) on nyt kohta 9v palvellut Gree U-Crown. Palvelee edelleen, mutta pystyheiluttelu on hajonnut, eikä siihen saa varaosia. Näin ollen ilmaa ei saa suunnattua reilusti alaviistoon, ja lämmityskaudella kun olohuoneessa on 21-22, on parvella 28-29 (tokihan se lämpö karkaa sinne ylös joka tapauksessa, mutta nyt se puhalletaan "suoraan kohti kattoa").

Ajatuksena olisi uusia pumppu, ja mahdollisesti siirtää U-Crown lämmittämään autotallia tai saunatupaa (jotka nyt ovat molemmat suoralla sähkölämmityksellä ja jotka kummatkin ovat matalaa tilaa)

1. kysymys: siirto maksaisi 400 + tarvikkeet. Kannattaako? Tuohan voi hajota vuoden päästä lopullisesti, tai sitten pelittää vielä 5+ vuotta.

2. kysymys: Luottotoimittaja tarjoaa uudeksi pumpuksi seuraavia vaihtoehtoja:

Mitsubishi Electric AY35
Mitsubishi Electric FT35
Mitsubishi Electric LN35
Mitsubishi Electric RZ35
Gree Nordic SP-X 35-A/W
Gree Airy Nordic 35-A/W

Omat vaatimukset ovat lähinnä toimiva WiFi + etäohjaus, energiatehokkuus (lämmityksessä) ja kyky lämmittää vielä kylmissäkin keleissä (aika usein on se -25, onneksi ei kovin usein kylmempää kuin -30).

Kaikki kokemukset ja näkemykset ym. malleista otetaan vastaan (toki muitakin voi suositella, mutta mielelläni käytän hyväksi havaittua asentajaa, enkä tiedä miten suhtautuu muihin merkkeihin). Vieläkö MelCloudin kanssa on ollut ongelmia?
Paljonko suunnilleen lämmitettäviä kuutioita? Sotkamon korkeus on jo sellainen, että pumpulta vaaditaan vähän enemmän tehoja riippumatta mikä on mökin rakenne (seinän paksuus, pyöröhirsi, lamellihirsi, jne.). Itsellä on täällä eteläisessä Suomessa ollut vajaan 50m2 mökissä Mitsun AP25 ja sen teho jää kyllä auttamattomasti vajaaksi vähänkin kylmemmillä keleillä. Tuo AY sarjahan on suunnilleen sama kuin AP, joten ainakaan sitä en olisi heti ehdottamassa, olkoonkin että tässä olisi kyseessä 35-malli. RW/RZ laitteelle äänet täältä.
 

tj86430

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Paljonko suunnilleen lämmitettäviä kuutioita?
En osaa vastata täsmällisesti, mutta pohjakuva on alla. Kokonaisala on 92m2, ja K+OH+MH:t (ja ehkä eteinen) ovat tiloja joiden alueelle lämpöpumpun lämpö leviää suht tehokkaasti. K+OH ovat korkeaa tilaa (harjakatto) ja MH:iden yläpuolella on parvi. Olisiko noiden tilojen yhteenlaskettu tilavuus luokkaa 225 kuutiota. Loput tilat (pl. varasto) ovat sitten yhteensä ehkä 70 kuutiota.
pohjakuva.jpg
 

tj86430

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Voisiko ne siivet manuaalisesti laittaa ala-asentoon?
En ole ihan varma. Ainakaan ne eivät pysy siellä jos pumpun sammuttaa välillä. Ja lisäksi tietysti kesällä jos tarvitsee viilennystä, ne pitäisi saada käännettyä mieluumminkin ylös. Tämähän on mökki jossa ollaan pari kertaa vuodessa pidempi jakso itse, ja muina aikoina vuokrataan muille.
 

tj86430

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Kiitoksia siipien manuaaliseen asetteluun liittyvistä vinkeistä. Ensisijaisesti toivon kuitenkin vastauksia noihin avausviestin kysymyksiin.
 

haraldh

Vakionaama
Jos vuokrataan jollekin niin Mitsun RZ. Tai RW, mutta tuo RZ toimii vielä kylmemmässä testien mukaan ja tuollapäin on kai kylmää.
 

haraldh

Vakionaama
^nimenomaan tuon takia. Meillä nyt parin vuoden kokemus RW:stä, ja se on kaiken kaikkiaan todella huono harrastus-ILP. Se vain toimii ja lämmittää. Ei vaivu hullunkiertoon, tehoa on ja ilman minkäänlaisia toimenpiteitä vaan toimii. RZ on meille seuraava, antaa siihen kovaan pakkaspäähän vähän lisää lämpötehoa.
 

haraldh

Vakionaama
Mitsuun saa onneksi vaihtoehtoisiakin etäohjausjärjestelmiä. Kyllä tuo Melcloud on kuulemma ollut alhalla vähän välillä, mutta onneksi siihen saa virittelemällä rinnakkain toimiva juttuja.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Ehkä en ole koko aikaa säätämässä pumppua mutta en ole kuin muutaman kerran törmännyt melCloud ongelmiin.
Yhden ison katkon yhteydessä sinnehän tuli rajoitus että ei saa tehdä liian tiheään kyselyita tms. Muistaakseni HA integraatioonkin tekivät muutoksen tuon vuoksi jottei tili lukitu. Onkohan noita lukitusongelmia ollut nykyään vai onko rajoitus poistettu?
 

tj86430

Vakionaama
Mitsuun saa onneksi vaihtoehtoisiakin etäohjausjärjestelmiä. Kyllä tuo Melcloud on kuulemma ollut alhalla vähän välillä, mutta onneksi siihen saa virittelemällä rinnakkain toimiva juttuja.
Onko niillä joku toimiva (ja dokumentoitu API)? Ja vaihtoehtoisilla tarkoitettaneen nyt tässä tapauksessa HA:ta tai vastaavaa, joka vaatii sitten infraa samaan lähiverkkoon jne. - puhtaasti internetin yli (ts. ilman samassa lähiverkossa olevia komponentteja) toimivat etäohjaukset vaatinevat aina MelCloudin?
 

haraldh

Vakionaama
No se tarjoaa www-sivun, ja jos saat esim VPN-tunnelin tehtyä reitittimeesi niin sitä kautta pääsee sisään. Uppoaa tosiaan Home Assistantiin tosi nätisti ja siitä tulee ihan natiivi local control climate-laite, ESPhomen kautta.

Ja tämä toimii siis rinnan Melcloudin kanssa, että kun toisessa säätää niin toisessa liikku säädin. Ainoa mikä ei liiku on kaukosäätimessä näkyvät asetukset kun kaukosäätimessä ei ole vastaanotinta.

https://lampopumput.info/foorumi/threads/mitsubishi-cn105-esphome-modaus.39096/

Se local www-sivu;

Screenshot at 2026-04-01 16-44-44.png


Muoks. Kai sinne mökille yhden raspberry jossa HA voisi rakentaa? Sillä saa todella paljon aikaiseksi muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

tj86430

Vakionaama
Tähän pohdintaan tuli vielä lisäksi Daikin, jota tuo luottoasentaja kuulemma myy myöskin. Daikin Stylish N miellyttäisi ulkonäöltään, mutta riittääkö tehon puolesta? Esitteeseen painettujen arvojen valossa ei vaikuta huonolta, mutta miten käytännössä? Perferasta olisi sitten saatavilla 40-sarjakin, jossa varmaan ainakin teho riittäisi.

Muuten pohdinnassa edelleen Mitsun FT35 ja RZ35 sekä Green SP-X Nordic.
 
Back
Ylös Bottom