Vallox 110 + MLV 250 viilennys ongelmaa

Ongelma olisi seuraavanlainen.

Ulkoilmakanavassa MLV 250 kanavapatteri jota ilmanvaihtokone ohjaa. Jostakin syystä IV kone pätkii patterin kiertovesipumpun päälläoloa jatkuvasti. Toisinaan pysyy päällä 15min, välillä 2-5min. Pysyy sammuksissa hetken ja sitten lähtee taas päälle. Tätä jatkuu aina iltaan asti niin kauan kun ulkona lämpötila laskee ja viilennystä ei enää tarvi.

Onko patterille jotakin järkevämpää ratkaisua ohjaukseen, vai miten tätä lähtisi selvittämään?

Mikki

Hyperaktiivi
Ongelma olisi seuraavanlainen.

Ulkoilmakanavassa MLV 250 kanavapatteri jota ilmanvaihtokone ohjaa. Jostakin syystä IV kone pätkii patterin kiertovesipumpun päälläoloa jatkuvasti. Toisinaan pysyy päällä 15min, välillä 2-5min. Pysyy sammuksissa hetken ja sitten lähtee taas päälle. Tätä jatkuu aina iltaan asti niin kauan kun ulkona lämpötila laskee ja viilennystä ei enää tarvi.

Onko patterille jotakin järkevämpää ratkaisua ohjaukseen, vai miten tätä lähtisi selvittämään?

Miksi sitä ohjata pitäisi. Antaa pyöriä pumpun vaan yötä päivää.

Eli helpoin ja luultavasti paras ohjaus olisi töpseli seinässä.

Mikki

Hyperaktiivi
Ei ole kuin on-off -säätö tuossa. Tehokas patteri ja kylmä vesi tuottaa liian kylmää vielä näillä keleillä.
Millä lailla liian kylmää? Eikö LTO hoida sisälle ihan passiivisesti sopivaa ilmaa vaikka patterin jälkeen olisi 3C ilmaa? Miksi sen LTO pitäisi edes tietää että kanavapatteri on olemassa?

Tuollainen renkuttaminen on/off ei mene jakeluun ollenkaan. Äkkiä sellaiset pois. Menee vielä vehkeet rikki.

jmaja

Hyperaktiivi
On vasta 2021 tullut Valloxille osittainen ohitus. Käytetäänkö sitä vieläkään viilennyksessä. Vaatii siis rautamuutoksen vanhempiin.

Esijäähdytys voi tuottaa vaikkapa 10 C joka siis menee sellaisenaan tuloilmaksi. Jos laittaa LTOn kautta, tullee vain 1-3 C kylmempi kuin sisäilma.

250 patteri on todella tehokas 110:n parina.

• Keskustelun aloittaja
Sehän tässä on pelkona, että kiertovesipumppu tykkää huonoa tuosta pätkimisestä.. Ohjeissakin mainitaan, että max 4 käynnistystä tunnissa.

oh4hlo

Jäsen
Esijäähdytys voi tuottaa vaikkapa 10 C joka siis menee sellaisenaan tuloilmaksi. Jos laittaa LTOn kautta, tullee vain 1-3 C kylmempi kuin sisäilma.
Jep näin on. Kokeilin huvikseni viime viikolla MLV200 ja 100m vaakamaapiirillä (1,2m) mihin tuloilman lämpötila tippuu esijäähdytyksessä => putosi 14 asteeseen nopeasti. Olen ratkaissut asian kolmitieventtiilillä ja säätimellä. Tosin vaatii lämpötila-anturoinnin ja fiksun hitaan säätimen. Harrastuksena olen laittanut Siemensin LOGOn ja sille vääntänyt automatiikan esilämmitys/-jäähdytys. Lisäksi maapiirin painetta, maapiirin lämpöjä jne mitataan. Kai tuon voisi korvata jollain kaupallisella säätimellä pelkkään jäähdytykseen.

Harrastelija

Vakionaama
Varmaan fiksumpi ratkaisu on joku tommonen jossa esim 3-tieventtiili jota ohjataan kanavassa olevalla lämpöanturilla. Pumppu kierrättää vettä kennossa ja ottaa kaivosta viileämpää vain sen verran että kanavan lämpötila pysyy halutussa. Tällöin pumppu saa pyöriä koko ajan.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Varmaan fiksumpi ratkaisu on joku tommonen jossa esim 3-tieventtiili jota ohjataan kanavassa olevalla lämpöanturilla. Pumppu kierrättää vettä kennossa ja ottaa kaivosta viileämpää vain sen verran että kanavan lämpötila pysyy halutussa. Tällöin pumppu saa pyöriä koko ajan.
Varmaan se on fiksumpi mutta vaatii putkitusta ja jonkin älyn. Tullee halvemmaksi laittaa ilp jäähdyttämään.

jmaja

Hyperaktiivi
Toi nyt on kuitenkin ollut pitkään Valloxin vakioratkaisu. Onko niissä oikeita ongelmia eli hajoaako pumput tms?

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jep näin on. Kokeilin huvikseni viime viikolla MLV200 ja 100m vaakamaapiirillä (1,2m) mihin tuloilman lämpötila tippuu esijäähdytyksessä => putosi 14 asteeseen nopeasti. Olen ratkaissut asian kolmitieventtiilillä ja säätimellä. Tosin vaatii lämpötila-anturoinnin ja fiksun hitaan säätimen. Harrastuksena olen laittanut Siemensin LOGOn ja sille vääntänyt automatiikan esilämmitys/-jäähdytys. Lisäksi maapiirin painetta, maapiirin lämpöjä jne mitataan. Kai tuon voisi korvata jollain kaupallisella säätimellä pelkkään jäähdytykseen.
Mulla on Simens RLU 200 sarjalainen (itse asiassa kaksin kappalein)... satkun ebaysssä käytettynä. Minkälainen LOGO on, ei varmaankaan pääse ohjelmoimaan?

Viimeksi muokattu:

oh4hlo

Jäsen
Viimeisin LOGO8 on mainio PLC pikkuhommiin. Ohjelmointi on helppoa ja mahdollistaa jo yllättävän kehittyneet toiminnot. Piti toki pari lisämoduulia ostaa, koska vakiomallissa ei ollut analogiatuloja tarpeeksi ja analogialähtö puuttui. Itse asiassa tuossa on näyttökuvat, diagnostiikat, hälytykset, lukitukset kaikki tullut rakenneltua ja tiedonkeruu muistikortille. Ethernet vakiona ja ohjelmointi onnistuu vaikka sisältä soffalta omasta sisäverkosta ja online lohkojen monitorointi. Voit käyttää laitetta selaimen avulla ja katsella näyttökuvia. Parametreja voi säätä soffalta. Tukee IoT-juttujakin ken niistä tykkää - minä en ole kokenut tarpeelliseksi. Voin suositella.
Maksaa toki muutaman satkun ja aikaa palaa monta monta iltaa ja viikonloppua. Lopputulos on kyllä hyvä.

Onko ollut muuta haittaa kuin tuo pelko? Mikä pumppu? Mistä tulee kylmä? Maalämpökaivosta?
Sen voisi haitaksi laskea, että rele naksahtelee mahottoman isolla äänellä, lieneekö niitä olisi hiljaisempia..

Pumppu on Grundfoss magna 1 ja teho ykkösellä. Maalämpökaivosta tulee kierto ja 7 asteista nestettä kiertää mlp tiedoista katottuna.
Kurista liuoksen kiertoa niin että patterin teho laskee.
Palloventtiilit on molemminpuolin patteria, voiko niillä kuristaa?

Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Varmaan se on fiksumpi mutta vaatii putkitusta ja jonkin älyn. Tullee halvemmaksi laittaa ilp jäähdyttämään.
Eikös tuohon kävisi vaikka manuaalisäätö kolmitieventtiilille? Toki työlästä säätää pari kertaa päivässä.
Tai tori.fi:stä joku halpa vanha ouman 8 tai 80 tai vastaava säätämään hieman viritettynä?

Ylös Bottom