Vanha ILP 15v. pitää vaihtaa uuteen?

Antti T

Tulokas
Terve!

Minulla on omakotitalossa loistavasti palvellut Toshiba (Daisekai) ILP vuodelta 2006. Kysyin tarjousta sen sisäyksikän puhdistamisesta ja rehellinen asentaja sanoi sen olevan niin vanha, ettei tiedä koska se hajoaa ja ettei halua laskuttaa, jos kone kohta kupsahtaa. Toisaalta voi se vielä toimia toisenkin mokoman.

Kysymys 1. Vaihdanko vai odotanko lopullista loppua?

Kysymys 2. Käykö vanha putkitus?

Kysymys 3. Toshiba oli ns. kaksoiskompressorilla. Onko sellaisia enää markkinoilla?

t.Antti

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kysymys 1. Vaihdanko vai odotanko lopullista loppua?
Odota lopullista loppua. Onko laite nyt RAS-10SAVP-ND? Taitaakin olla RAS-10EAVP-E
Imuroi itse sisäyksikön kenno ja pese kenno vaahdolla. Ohjeita ja valokuvia löytyy foorumilta, videoita Youtubesta. ;)
Kysymys 2. Käykö vanha putkitus?
Kyllä se käy, jos siinä on varaa tehdä uudet kartiot päihin. Normaalisti putkitus vaihdetaan samalla.
Kysymys 3. Toshiba oli ns. kaksoiskompressorilla. Onko sellaisia enää markkinoilla?
Kyllä lähes kaikki laitteet ovat nykyisin kaksoisrotaatiokompressorilla.

Viimeksi muokattu:

Antti T

Tulokas
Hienoa, kiitos paljon!

Täältä saa hetkessä asiantuntijoiden kommentit.

Laite on RAS07PKVD-ND.

t.Antti

Viimeksi muokattu:

pelzi_

Vakionaama
Yleensä se on helpompi vaan vaihtaa ne putket kun reitti on olemassa. Uudelleenkäyttö tulee puheeksi jos matkaa on esim. 10m ja putket seinien sisällä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laite on RAS07PKVD-ND.
Tuo onkin uudempi Daiseikai 5 joka taisi tulla myyntiin vasta 2009-2010.
Tuossa on toisen "sylinterin" pysätys mahdollisuus => tällaista ei ole uusissa laitteissa ollenkaan. Tuo taipuu hyvin pienille antotehoille.
SM
Jos laitteen tehot ovat riittävät, niin tuota ei kannata vaihtaa. Tuon purkaminen puhdistusta varten taitaa olla hankalaa. @Raid76 voisi olla kokemusta tuon puhdistuksesta.

Viimeksi muokattu:

Arnold

Amatöörimäinen puuhastelija
Ei ole pakko vaihtaa.
Ok, no sitten minulle on kerrottu muunneltua totuutta.
Omassa projektissa taidan kyllä vaihdattaa putket joka tapauksessa, koska ei pitäisi olla kovin hankalaa (yläpohjassa) ja vanhat on näkyviltä osin vähän epäsiististi vedetty (ei koteloitu lainkaan). Ja jostain systeemi hiljalleen vuotaakin.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ok, no sitten minulle on kerrottu muunneltua totuutta.
Kyllä, tässä Daikin juttua, sivulla 10 on noista öljyistä jutta
Omassa projektissa taidan kyllä vaihdattaa putket joka tapauksessa, koska ei pitäisi olla kovin hankalaa (yläpohjassa) ja vanhat on näkyviltä osin vähän epäsiististi vedetty (ei koteloitu lainkaan). Ja jostain systeemi hiljalleen vuotaakin.
Näin on hyvä tehdä varsinkin jos vanhassa laitteessa on ollut jotain kompressorivikaan viittaavaa. Eipä jää linnun nokkimia eristeitäkään esille. :cool:

Ylös Bottom