Varaajasta meni vastus, sen vaihto, vai koko paletti uusiksi?

Prestige

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Tausta:
Kohta vuoden verran meidän omistuksessa ollut kaksikerroksinen paritalon puolikas PK-seudulla, valmistunut 2001. Vesikiertoinen lattialämmitys ja siihen yösähköllä lämpiävä 2000L Jäspi varaaja. Yläkertaan hommattiin ilmalämpöpumppu marraskuussa, ja sen jälkeen vain alakerta ja yläkerran kylppäri lämpiää vesikierrolla, muutoin ilmalämpöpumpulla.

Perjantaina huomasin että varaajasta oli särkynyt yksi vastus. Sulakkeet oli pompannu, ja kun laitoin takaisin niin varaajan vieressä poksahdus ja paha haju.

Vaihtoehtona 1, vastuksen vaihto. Mistään ei näytä selviävän mikä vastus tuossa on. Kaukoralta sanoivat että pitää aukaista että näkee mikä siellä on. Uskallanko purkaa vain tuosta vastusputken päästä hommaa auki? Tuleeko vedet syliin?

Vaihtoehto 2, vehkeellä ikää jo 18v. Olisiko tuohon järkevää vaihtaa koko vekotin?
 

Liitteet

Matias

Aktiivinen jäsen
Siinä on kahden tuuman putkierteellä sauvavastukset.Teho on yleensä leimattu vastuksen kiinnitysmutterin kylkeen.Jos vanhan vastuksen saa ehjänä kierrettyä pois (voi olla tiukassa) niin uusi vastussauva kierretään samaan kahden tuuman putkiyhteeseen joka on varaajan kyljessä.
Johdot ja kytkentäkotelo tietysti ensin purettava vastuksen päästä.
Joku tuollainen vastuspaketti
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Voihan sen kytkentä rasian avata. Se että onko sielä merkintä vastuksen koosta en tiedä.
Luulis olevan.
Vedet pitää ottaa pois jos sen vastuksen vaihtaa.
Vaihtaisin ehkä samalla molemmat.
Vastuksen koon voi myös päätellä sulakkeista ja johdosta.
Jos sieltä ei löydy mitään mistä voisi lukea sen koon niin sitten vaan laittaa niin ison kuin reikään saa ja johdot antaa myöten.
Se on eri asia jos on sähkö kiuas tai jotain muita suuri kulutuksisia sähkölaitteita niin pitää ottaa huomioon että taulussa riittää paukut.
Tommoinen muistaakseni 9kw sattuisi löytymään.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehto 2, vehkeellä ikää jo 18v. Olisiko tuohon järkevää vaihtaa koko vekotin?
No ei ellei ole perusteltua syytä. Pytty on ihan rautaa ja tuskin sitä mikään on syönyt. Koska vastuksen takia joutuu laskemaan vedet ulos, sisuksen voisi huuhdella samalla. Tuon ikäisessä talossa lämmitysputket lienevät muovia (PEX). Muoviputkista diffundoituu aina happea ja se kehittää hiukan mustaa rautasakkaa. Vaikka se sakka ei siellä pohjalla haittaisikaan, poistaminen on kuitenkin aina hyväksi. Eli huuhtelisin sen varaajan vedellä vastuksen reiästä ja poistaisin pohjalla olevan mustan lietteen, jota siellä varmasti ainakin vähän on.

Vastuksia kannattaa katsella sillä silmällä, että niissä on pinta-alaa suhteessa tehoon. Pieni tehokas kippura kärähtää helposti. Tuonne varmaan mahtuu suunnilleen mikä tahansa vastus.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kaiketi siellä on 3 kpl kuvan mukaisia 6kW vastuksia

Niiden vaihto on hyvin helppo homma, mutta jos vähääkään epäilyttää niin vaihdata ne kaikki kolme jollain putkifirmalla. Ja laita yksi lisävastus käyttövesikierukan alle jos siinä on 2" yhde.

Nuo ei montaa kymppiä ole kipale
 

Liitteet

Että oikein putkifirma. Se on varma tae, että pytty jää huuhtelematta. Tappuraa ja putkikittiä saa Tokkalta muutamalla eurolla Tokkalta ellei kuulu varustukseen. Johdoista voi ottaa kuvan ennen kuin irrotelee ja tappura kierretään myötäpäivään ... Siinä voi olla muitakin kierteitä, jotka voisi olla hyvä aukaista ja pakata kitin ja tappuran kanssa uudelleen ;) . Teflonit kannattaa jättää väliin.

Tiukempi paikka on vääntää tuo auki. Jos muuterikanta on hyvin näkösällä, onnistuu luultavasti ihan putkipihdeillä tai millä tahansa riittävän suurella avaimella. Tuossa näyttäisi jotenkin tuo kierre olevan ikään kuin putken nenässä ulkona. Vastus osaa olla joskus varaajan eristekuoren sisällä ja silloin tarvitaan vastusavain tai soveltuva pitkä iso hylsä, jotta sen saa auki.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Että oikein putkifirma. Se on varma tae, että pytty jää huuhtelematta. Tappuraa ja putkikittiä saa Tokkalta muutamalla eurolla Tokkalta ellei kuulu varustukseen. Johdoista voi ottaa kuvan ennen kuin irrotelee ja tappura kierretään myötäpäivään ... Siinä voi olla muitakin kierteitä, jotka voisi olla hyvä aukaista ja pakata kitin ja tappuran kanssa uudelleen ;) . Teflonit kannattaa jättää väliin.

Tiukempi paikka on vääntää tuo auki. Jos muuterikanta on hyvin näkösällä, onnistuu luultavasti ihan putkipihdeillä tai millä tahansa riittävän suurella avaimella. Tuossa näyttäisi jotenkin tuo kierre olevan ikään kuin putken nenässä ulkona. Vastus osaa olla joskus varaajan eristekuoren sisällä ja silloin tarvitaan vastusavain tai soveltuva pitkä iso hylsä, jotta sen saa auki.
Näkyy olevan vieraita juttuja sinulle?

Kyllä se vastus kierteineen on siellä varaajan kyljessä kiinni, jatkoputkella tuodaan vaan termarikotelo ulos eristeistä. Tuossa vaaditaan vastukseen sopiva hylsyavain.

Putkifirmojen hommaa tuo vesien kanssa puljaaminen on, ne kyllä huuhtelee pytyn jos sitä halutaan vaikka turhaa hommaa se on.

On sitten kivampi soitella johonkin jos sattuu kierre vuotamaan. Vastus tiivistyy tiivisteellä, se tullee paketissa mukana. Hamppu ja kitti ei ole parhaat tuossa kun kierre on lyhyt eikä ole kartio.
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Onko Loctite 88 nauha jo menneen talven lumia näissä putkihommissa? Tuota olisi vielä pakissa.
IMO ei ole hampun ja multipakin voittanutta vielä keksitty. Nää teipit, liimat ja nauhat ovat ongelmallisia siitä, että a) niitä ei avata enää kiinnityksen jälkeen ja säädetä, eivätkä myöskään tiivistä itseään, kuten hamppu.
 
Näkyy olevan vieraita juttuja sinulle?

Juu, ensimmäistä kertaa vastuksia talvella irrottelin ja vettäkin karkaili. Oppimiskäyrällä. Itselläni olivat ainakin hampulla ja kitillä. Eivät olleet edes kovin tiukassa, mutta ilman avainta tekemätön paikka tai kattila olisi ollut homman jälkeen kuin nor......

Noita vastusavaimia saa ihan netistäkin.

Oli tuohon minun vastukseen joku kuitenkin ajatellut, että tapuuraakin voisi laittaa, kun oikein karhennettu tuo kierre. Hauska tietää, että noihin saa valmiita tiivisteitäkin. Onhan tuossa kannassa vähän kuin urakin sellaiselle.

Vastuksen kanta.jpg


Kierre voi olla kuitenkin hapettunut vaikka ei olisi vuotanutkaan.

Vastuksen yhde.jpg
 

Janos

Aktiivinen jäsen
Onko Loctite 88 eiku 55 nauha jo menneen talven lumia näissä putkihommissa? Tuota olisi vielä pakissa.
Tuo Loctite 55 on hyvää kamaa, helppo tiivistää ja voi avatakin vielä 45astetta liitosta
IMO ei ole hampun ja multipakin voittanutta vielä keksitty. Nää teipit, liimat ja nauhat ovat ongelmallisia siitä, että a) niitä ei avata enää kiinnityksen jälkeen ja säädetä, eivätkä myöskään tiivistä itseään, kuten hamppu.
Itse taas en pidä lainkaan kitistä ja hampusta töissä sitä tosin ei voikaan käyttää kun ei kestä kemikaaleja. Pääasiassa Loctite 477 ja osaan teflon teippiä, liima vaan pitää aina ja kestää tärinää :D
Tuota Loctite 55 voi avata ja säätää vielä kiristämisen jälkeen
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On sitten kivampi soitella johonkin jos sattuu kierre vuotamaan. Vastus tiivistyy tiivisteellä, se tullee paketissa mukana. Hamppu ja kitti ei ole parhaat tuossa kun kierre on lyhyt eikä ole kartio.
Hamppua käytetään sekä G että R-kierteeseen. LVI-puolella R-kierre käytänössä vaatii sen hampun tai teipin. Sekä R että G kierteiden lyhyys on haitta hampulle mutta ei ne lyhyetkään vuoda jos hyvin tekee - tai minä en ainkaan ole saanut vuotamaan.
 
Viimeksi muokattu:

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Minultakin ääni tuolle Loctite 55:lle noin yleisesti mitä liitoksiin tulee, ainakin suhteellisen pieniin liitoksiin. Nopea, helppo sekä siisti. Tuota nimenomaista paikkaa eli vastusta tuohon varaajaan tekisin kyllä kuitenkin joka tapauksessa hampulla ja kitillä. Joskus on tullut vastaan se tilanne että tuo loctite nauha ei ole pysynyt paikoillaan kiinnittäessä (huonosti tehty karhennus varmaan) ja liitos on vuotanut. Hampulla ja kitillä, huolella tehdyistä liitoksista ei ole (ainakaan vielä) mikään vuotanut joten olen ottanut tavaksi käyttää niihin liitoksiin mitä en halua enää aukaista tai ei ainakaan ole enää todennäköistä tarvetta aukaista tuota jälkimmäistä menetelmää. Loctiten nauha on vaan niin helppokäyttöinen että monesti siihen punaiseen purtiloon tulee tartuttua ennemmin kun ”karvoja ja kittiä” niin kun paikalliset sanovat.
 

Prestige

Tulokas
Kiitos kaikista vastauksista! Sen rohkaisemana kävin ton kytkentäsuojan ja korokekauluksen purkamassa pois. Sähkötaulusta päättelen että virtaa menee kolmessa vaiheessa ja jokaisen päässä on 10A sulake. Lie silloin 6kW vastus? Llmfmis, laitan sinulle viestiä.

Sitten, naapurin isännällä villi ehdotus, kuulemma näin on aikasemmin toimittu. Kaikki putket varaajalle kiinni, ja laskee varaajasta paineet pois. Sitten vaan vastussauva ulos ja nopsaan uusi sisään, jos ilmaa ei pääse muualta kuin vastuksen reiästä, niin vettä tulee varsin vähän ulos, vähän kuulemma kastuu, mutta ei tartte tyhjentää koko varaajaa. Noh, jos meinaa pitävän liitoksen tehdä niin ehkä ennemmin tyhjentää varaajan. Mistähän saisi työkalun tuon vastuksen irroitukseen?
 

Liitteet

Prestige

Tulokas
Käytännössä siis tämmöiset pitäisi hommata:

ja
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Kaikki putket varaajalle kiinni, ja laskee varaajasta paineet pois. Sitten vaan vastussauva ulos ja nopsaan uusi sisään, jos ilmaa ei pääse muualta kuin vastuksen reiästä, niin vettä tulee varsin vähän ulos, vähän kuulemma kastuu
Kuulostaa juuri siltä tee se itse-putkarilla, joiden jälkiä sitten siivoavat ensin kosteuskartoittajat, tämän jälkeen timpurit ja lopuksi lakimiehet, kun vakuutusyhtiö ei korvaa mitään.

Kyllä mullekin eräs väitti kirkkain silmin, ettei vesiä tarvi katkaista, kun vaihtaa tonttijohdon sulun, äkkiä kun vaan tekee.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Joo, kannattaa tässä tapauksessa jättää naapurin isännän ajatukset toteuttamatta.

Tuohon käyttöön käy kyllä myös tavallinen ruostumaton vastussauva, ei sen tarvitse välttämättä olla haponkestävä. Tuo varaaja on kai kuitenkin pääasiassa lämmityskäyttöön ja lämmin käyttövesi todennäköisesti kierukan kautta. Ruostumattoman version hinta on karkeasti noin puolet haponkestävästä.

muoks: muutettu ilmaisua kierukan kautta lämpiävästä vedestä.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkolan

Vakionaama
Mämmikourilta mikään onnistu :) Mutta neljä näppärää kättä vaihtaa vastuksen lennosta eikä vettä valu kuin 5 l . Ja kun tietää että vettä voi valua 10 - 15 l niin siihen tieten varaudutaan etukäteen. Aloittajan tapauksessa kyllä tyhjentäisin varaajan ja tarkistaisin tuo kierukan vuodon ( ruostejälki kierukan alla ? ) Jos vettä on mennyt eristeisiin niin varaaja on entinen.
Jos on 3 kpl vastuksia niin ne on usein esmes 2 kW, 4,5 kW ja 7,5 kW , joilla saadaan parin kilovatin välein 8-portainen teho kun niitä ohjataan erillisellä automatiikalla. Tuossa lienee termostaatit noissa kytkentäkoteloissa ilman erillistä ohjausta.

Jaaha, vanhanajan kittitappuramiehet taas vauhdissa ;)
Itelle taon 3" putkesta vastusavaimen, tarvii ainakin metrinmittaisen vääntövarren, kun nuo vanhanajan putkarit vääntää noi oikein perusteellisesti kiinni.

Tuolla edullisia vastuksia:
 
Viimeksi muokattu:

kimmok

Aktiivinen jäsen
Jos on kunnolla jumissa ja hampulla tehty niin lämpöä tottelee sekin eli polttaa hampun pois ei ninkään omassa piipussa vaan sieltä kierteen välistä niin jo helpotta sen vääntö momentin kanssa.
Se että sekin pitää osata tehdä hallutusti vai voi joutuu soitta vakuutus yhtiölle että kysytisin vain että mikä se meidän koti vakuutuksen kattavuus olikaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Jos on kunnolla jumissa ja hampulla tehty niin lämpöä tottelee sekin eli polttaa hampun pois ei ninkään omassa piipussa vaan sieltä kierteen välistä niin jo helpotta sen vääntö momentin kanssa.
Se että sekin pitää osata tehdä hallutusti vai voi joutuu soitta vakuutus yhtiölle että kysytisin vain että mikä se meidän koti vakuutuksen kattavuus olikaan.
Onko muuten jollakulla kokemuksia pulttien induktiokuumennukseen perustuvista irrotusaputyökaluista? Tässä on jo aika paksu kokoluokka, mutta tuollaisella välineellä voisi ehkä kuumennuksen toteuttaa nimenomaan hallitusti.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Onhan niitä isompiakin halkasioita tullut lämmittetyä kuten esim. Laakereita vähän paksumpia akseleita varten tuolla menetelmällä. Mutta tuo 2" ei tartte kuin vähän tervettä järkeä ja suojausia.niin se onnistuu.
Ja mikä estää pistämästä sitä vastusta kylmäksi eli sitä ns.mutteria kaikki on vaan joko kemiaa/ fysikaa.

Se ei vaan onnistu jos ei hallitse sitä.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Jos on 3 kpl vastuksia niin ne on usein esmes 2 kW, 4,5 kW ja 7,5 kW , joilla saadaan parin kilovatin välein 8-portainen teho kun niitä ohjataan erillisellä automatiikalla
Ei näissä yösähkövaraajissa mitään "portaita" taida olla, vaan 3x6kW jotta se ehtii yöllä lämmetä.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Usein yösähkövaraajissa on 3 vastuspakettia.Ylimpänä omalla termostaatilla yksi vastus joka lämmittää myös päivällä jos veden lämpö laskee alle termostaatin asetusarvon.Kaksi alempaa vastuspakettia ohjautuu tariffikellolla päälle silloin kun yösähköaika alkaa.Näille alemmille vastuksille on myös oma termostaatti koska yösähköllä nostetaan varaajan lämpötilaa niin korkeaksi että lämpöä riittää päiväajaksi.
Jos vastuspaketit on 6kw niin vaihevirta on vajaa 10A ja jos pääsulakkeet on 3X25A niin enintään kaksi vastuspakettia voi olla yhtäaikaa päällä.
 

Mikkolan

Vakionaama
Ei noista taida mitään standardia olla. Voi olla tehtaan näkemys tai asiakkaan oma customoima. Joskus on pienempi päivä/kesävastus ja yö vastukset isompia. Pääsulakkeen ehdoilla tieten ja vastustehon päälle jonkinverran pelivaraa muulle kuormitukselle.

Noita hamppuliitoksia olen crc:llä etukäteen yrittänyt "pehmentää", vahva epäilys että saattaa auttaa ;) Kuumennus hiukka vaikeeta kun on ne eristeet niin lähellä. Taisin taltalla ja moskalla irroitaa viimeksi kun ei ollut vielä sitä "tehohylsyä" eli iskut avittaa aukeamista. Kuinka kovaa uskaltaa vastusta hakata jos on tarkoitus ehjänä irroittaa?
 
Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
Tuo lienee sähköputkimiehen paikallaan tehty ratkaisu ja herra yksin tietää mikä tehot ja kytkentälogiikka. ”Tehtaan näkemys” Jäspin tapauksessa olisi sähköovali, jossa ei ole tuon näköisiä kytkentäboksilla olevia irtovastuksia vaan homma on kokonaisuudessaan sähkökaapissa. Mulla siinä on ylhäällä kaksi vastusta, alhaalla kolme. Ja kyllä kaikki erikokoisia niin että lämpöanturin ja virta-anturien tiedoista voidaan raapaista tehoja päälle n. 2kW portaissa käytännössä. Myös ylhäällä on pieni ja iso, porrastus toimii siinäkin. Yö/päivä ohjaus otetaan mittarilta tai mistä nyt huvittaa, tai ei mistään.

Jäspin tapauksessa eristeet lienee uretaania siinä ympärillä, joten kuumennus on hiukan haasteellista.
 

Mikkolan

Vakionaama
Helpoimmillaan saattaa pärjätä kahdellakin vastuksella kun lämmitystarvekkin pienentynyt. Irroittaa vaan johdot ja tuikkaa huppuliittimet päihin.
2 x 6 kW:lla pärjää kummasti mutta 2 x 3 kW jää pieneksi.
Irtovastus ja irtokotelo sikäli huonoja ettei niistä heti näe tehoa, kannattais mustalla tussilla dokumentoida kotelonkanteen, sisä&ulkopulelle, vastuksen teho ainakin.
 

Prestige

Tulokas
Mikkolan: Toi on kyllä totta, nyt siellä on ymmärtääkseni käyttö vedelle kierukka ja 1x 6 kW vastus toiminnassa. Ei ole mitään ongelmaa käytön kanssa ollut, mutta ehkä kuitenkin parempi vaihtaa se vastus, vähintään siltä varalta että se toinen kärähtää just vaikka pakkasten aikaan.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Vähän menee asian vierestä, mut lainaanpa ketjua.

Käytetyn putkikattilan(3+6kw) asennus menossa.
Putkikattilan sisältä, ravistaessa ja käännellessä, tulee mustaa mujua. Vähän niinkuin karstaa tms.
Mittausarvojen perusteella kaikki 6kpl vastus lenkkejä on kunnossa, oikea arvo ja tasaiset. Eristysvastusmittausta en ole tehnyt.

Mistä tuo karsta tulee?
Kertooko se vastuksen olevan loppunsa edellä?
Tuota vastusta ei pysty kiertämään irti putkesta, rälläkkä hommiksi menis
Putkikattila on peräisin kompuravikaisesta mlp:stä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vähän menee asian vierestä, mut lainaanpa ketjua.

Käytetyn putkikattilan(3+6kw) asennus menossa.
Putkikattilan sisältä, ravistaessa ja käännellessä, tulee mustaa mujua. Vähän niinkuin karstaa tms.
Mittausarvojen perusteella kaikki 6kpl vastus lenkkejä on kunnossa, oikea arvo ja tasaiset. Eristysvastusmittausta en ole tehnyt.

Mistä tuo karsta tulee?
Kertooko se vastuksen olevan loppunsa edellä?
Tuota vastusta ei pysty kiertämään irti putkesta, rälläkkä hommiksi menis
Putkikattila on peräisin kompuravikaisesta mlp:stä.
Musta muju on ruostetta rautaputkista - joka viittaa siihen että edellisessä asennuspaikassa on ollut vuoto ja sinne on lisäilty hapekasta vettä - tai sitten avopaisunta.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Musta muju on ruostetta rautaputkista - joka viittaa siihen että edellisessä asennuspaikassa on ollut vuoto ja sinne on lisäilty hapekasta vettä - tai sitten avopaisunta.
Ok. Onko tuohon jotain näppärää keinoa saada sitä vähemmäksi? Vettä sisään, huljuttelua ja koputtelua.

Lisäsin osatilauslistalle lian/mudan erottimen, jos se enimmät ottas kii ennen lattiapiirejä
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Ok. Onko tuohon jotain näppärää keinoa saada sitä vähemmäksi? Vettä sisään, huljuttelua ja koputtelua.

Lisäsin osatilauslistalle lian/mudan erottimen, jos se enimmät ottas kii ennen lattiapiirejä
Sitruunahapolla voi ruosteisia osia ainakin puhdistaa. Puhdistuisiko lie tuo sakka sillä?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sitruunahapolla voi ruosteisia osia ainakin puhdistaa. Puhdistuisiko lie tuo sakka sillä?
Se sakka ei ole oikein missään kiinni ja se on Hyvin hienojakoista pölyä, ei jää tavalliseen suodattimeenkaan kokonaan. Mekaaninen puhdistus.. ei se niin hirveän vaarallista ainetta ole etteikö sitä voisi putkikattilaan vähän jäädäkin. Siitä se sitten ajan kanssa kulkeutuu ja asettuu jonnekin varaajan pohjalle tms. Tavallinen ruoste on Fe2O3, tuo musta on Magnetiitti (Fe3O4) .
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuonne ei pidä happoja lisäillä. Magneettia voi poimia vain magneetilla tai riittävän tiheällä suodattimella. Kattilassa se haittaa vähiten, ongelmia tulee lämmityspiirien venttiileissä ensiksi.

Kai tuo on hapettoman lämmitysveden lämmittämiseen tarkoitettu kattila? Käyttöveden lämmitykseen käytetyt (rosteriset, emaloidut, kupariset, tinatut tms. kattilat ovat toinen juttu. Niihinkin voi tulla ruskeita möykkyjä (raakaveden joukkoon jätetyn tai vesilaitoksen vanhoista rautaputkista liuenneen raudan ja kalkin seoksena), mutta reseptit ovat toiset silloin.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Mekaaninen puhdistus..
Täytyy yrittää.

Siitä se sitten ajan kanssa kulkeutuu ja asettuu jonnekin varaajan pohjalle tms.
Siinäpä se. Tähä ei oo tulossa muuta ku vastus, kv-pumppu, varolaitteet, Ll-jakotukit ja piirit. Eli vastuksella suoraan kiertoon
Kattilassa se haittaa vähiten, ongelmia tulee lämmityspiirien venttiileissä ensiksi
Kai tuo on hapettoman lämmitysveden lämmittämiseen tarkoitettu kattila?
Kuvan mukainen pötkylä. Käsittääkseni on ollut lämmityspiirissä, kierukan/kaksoiskattila kautta käyttövesi.

Vastus peräisin geopro gs 90

Magneettisuodattimet näytti maksavan reilun satkun, tulee edukkaasta vastuksesta kallis :)
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Mitäs ainetta putkikattila on kun helmiliittimet noin sopii, vai onko ne irtopätkissä kiinni?
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuo kattila vaikuttaa laatumateriaaleista valmisteltulta. Jos se tosiaankin on rosteria ja vastusputket vastaavaa ainetta, voisi ajatella kertyneen kuonan poistamista sitruunahapolla tai vastaavalla lievähköllä vedenkuumentimien (esim. kavinkeittimien) kalkinpoistoon yleisesti käytetyllä kemikaalilla (otan siis aikaisemmin toteamaani hiukan takaisin, mutta ehdollisesti). Sitruunahappo on kovin lievää rautaoksideja vastaan, mutta irrottaa silti jyväsiä sen verran toisistaan ja seinämistä, että huuhtelu voimakkaasti virtaavalla vedellä tuo kuraa paremmin pois (Ostin muuten äskettäin luokkaa kilon pussin Motonetistä hapettumien poistoon jarrusylinteristä ja -männästä; ei ole kallista)-
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Vesi ja happo sisään. Tulpat toiseen päähän ja sähköt vastukseen päälle :)
Vastuksen matskusta ei tietoa
 
Ylös Bottom