Vesi-ilmalämpöpumppujen ( VILP ) COP, tehot ja sulatukset

• Keskustelun aloittaja
Minkäslaisia COP tuloksia olette vesi-ilmalämpöpumpuillanne saaneet?

Nämä käyrät on mitattu suhteuttamalla teho kattilan vastukseen. Vastusta on katkottu, jotta on saatu ylläpidettyä vastaava lämmitysteho ja tällä tavalla COP taso on yritetty kiinnittää. Näiden tulosten pitäisi olla vertailukelpoisia keskenään, mutta tuo vertailutehon määritys voi jonkin verran heittää. Eli tuloksia ei pidä tarkastella suoraan kyseisen laitteen (CTC Ecoair 520 M) absoluuttisena suorituskykynä. Laskettu COP perustuu latauskierron lämpötilaeroon mitattuna laitteen omilla lämpötila-antureilla, jotka näyttävät täsmälleen samaa silloin kun kierto on päällä ja lämpöpumppu ei käy.
Tulosten valossa vaikuttaa, että hyötysuhde riippuu melko voimakkaasti paitsi ulkolämpötilasta ja paluulämpötilasta mutta myös jossain määrin kompressorin pyörimisnopeudesta. Korkeimmat COP arvot sain yleensä noin 30 r/s pyörimisnopeudella, joskaan tulos ei käy suoraan ilmi juuri näistä kuvista. Graafien mittaustulokset ovat ilman sulatuksia ja COP on laskettu koko lämpöpumppusysteemin kulutuksesta (ohjain+ulkoyksikkö+latauskiertopumppu+20W itsesäätyvä lauhdeputken lämmityskaapeli, jonka päällä olosta ei ole tietoa).

Jos COP arvon laskee vain ulkoyksikön kuluttamasta energiasta, tulokset ovat noin 0,1 yksikköä parempia olettaen ohjaimen ja kiertopumpun yhteiskulutukseksi 50 W.

SULATUKSET
Sulatukset vaikuttavat tuottavan kolmesta vajaaseen neljään litraan vettä / kerta lämpötilan ollessa nollan tuntumassa ja suhteellisen kosteuden lähellä sataa prosenttia.

Mitatun 460 s pituisen sulatuksen sähkön kulutuksen sain mitattua tarkasti. Sähköä kuluu noin 0,16 kWh, keskimäärin 1,2 kW teholla / sulatusjakso. Kone ottaa melko paljon lämpöä takaisin, mutta tätä on vaikeampi mitata tarkasti, koska teho muuttuu varsinkin sulatuksen loppuvaiheessa. Lämmön otolle mittasin noin 0,55-0,7 kWh/sulatus.

Sulatus tapahtuu kostella nollakelillä tasan tunnin käyttöjakson jälkeen. Tämä tekee varsin rumaa jälkeä hyötysuhteelle. Jos laite käy lämmitysjakson esim. 50 r/s teholla, sulatus huonontaa COPia noin 0,5 yksikköä. Tämä merkitsee, että sulatukset huomioiden COP olisi haarukassa 3,6-3,9 tuotettaessa noin 35 °C lämpöä ~0 °C ulkolämpötilassa. Alhaisemmalla pyörimisnopeudella COP on lähtökohtaisesti hiukan parempi mutta ei ole täysin selvää onko myös käyntijakso vastaavasti pidempi. ”Sulatuskello” taitaa mitata vain aikaa.

Laskin huvikseni että sulatuksen energiasta noin puolet kuluisi jään sulattamiseen. Härmistymislämpö vaikuttaisi olevan todella huomattava. Se voi kattaa 25-30 % kennon keräämästä bruttoenergiasta käyntijaksolla. Liekkö käynnin aikainen COP sitten kuinka paljon huonompi kuivalla ilmalla. Tämmöisellä kostella kelillä ilmavirran lämpötilan pudotus ulkoyksikössä oli 50r/s käyntinopeudella noin 4 astetta.

Liitteet

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Vesi-ilmalämpöpumppujen ( VILP ) COP, tehot ja sulatukset

Joskus aikoinaan tein mittauksia vastus vs vilp copin arvioimiseksi. Päädyin siihen tulokseen, että tarvittin päivä pari, mieluiten viikko, jotta tulosten tarkkuus paranisi. Mittavälineenä lämpömitttareita ja kwh mittareita.
Keliin riipuvaisia ja lämmityksen säätöihin. Sama havainto myös tuohon +7 C keliin vs lämpimämpi keli.
Täytyypi taas ihmetellä missä mennään kun annoin vilpille lämmitysluvan 24/7 ilmojen viiletyä.

5500

Aktiivinen jäsen

Olen tehnyt mittauksia kaukolämpömittarilla 1.5.2009 - 30.9.2016, eli vähän yli 7 vuotta.
Sähköä on VILP kuluttanut 41234 kWh ja tuottanut 89496 kWh. josta laskettuna COP=2.17.
Kaukolämpömittari ei huomioi negatiivista kulutusta, joten sulatukset (ehkä) vähän vielä pienentää COP:a.

kalle_kk

Jäsen

Minulla reilu vuosi mittauksia (vanha patteritalo).
Energiamittari huomioi myös negatiivisen energian (sulatus)
Tuotto 17019kWh, kulutus 6492,5kWh -> COP 2,62
Tammikuussa mentiin pakkasilla vastuksilla joka ei näissä luvuissa ole mukana!

• Keskustelun aloittaja

Kun katselen mitä ennen kului sähköä, niin tuon allekirjoitusken ILPin vedellessä täysillä sähköä kului ennen arkipäivisin tyypillisesti kaikkiaan rapiat 40 kWh päivässä. Nyt näyttäisi, että vastaavissa olosuhteissa Setän + tulistinvaraajan kanssa sähköä kuluu kaikkiaan 10-20 kWh enemmän. Erona on, että ILP lämmitti vain yläkertaa ja se riitti lämmittämään sen johonkin kahden - kolmen asteen pakkaseen yksinään, minkä jälkeen piti alkaa lisälämitys. Nyt tämä VILP lämmittää myös yhtä suuren alakerran + puolet käyttövedestä. Lisäksi vesi tulistetaan sähköllä, mikä vie näköjään noin 5 kWh päivässä. Silti sähköä ei kulu kovin paljon enempää. Näppituntumalta sanoisin, että Setän COP:n on oltava parempi kuin tuon ilmalämpöpumpun.

Missä ja millaisella pumpulla Kalle KK takoi tuon 2,62 COP:n ? Entä millainen on Ekomiehen pumppu?

kalle_kk

Jäsen

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Missä ja millaisella pumpulla Kalle KK takoi tuon 2,62 COP:n ? Entä millainen on Ekomiehen pumppu?
Korpilahden korkeudella (Keski-Suomi) ja LG:n 12kW Therma V.
Kesällä tehdään n. 40 asteista ja talvella n. 45 asteista + kv esilämmitys, kv tulistus 100L varaajalla.
Kesällä lämpöä menee pesutilojen pattereille ja talvella koko (3 kerrosta) huusholliin.
Säästöä ekanavuonna n. 10000kW vanhan yösähkävaraajaan (3000L) verrattuna.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Mulla louskuttaa tämä 9kW super-ulti näissä nollakeleissä karvan yli kakkosen (n.2,1-2,3) kopilla. Odotan innolla pakkasia jotta näen milloin cop 1 saavutetaan. Sen jälkeen sopeutan Fujitsu ilpin toimimaan kimpassa vilpin kanssa, ja pudotan vilpin pyynnin alas. Sulatus tuntuu tässä vekottimessa kestävän vain pari minuuttia kaikkineen ja kenno pysyy puhtaana.

• Keskustelun aloittaja

pökö sanoi:
Mulla louskuttaa tämä 9kW super-ulti näissä nollakeleissä karvan yli kakkosen (n.2,1-2,3) kopilla.
Onko noista mitään pistemittauksia eri lämpötiloissa, miten hyötysuhde kehittyy olosuhteiden muuttuessa? Kuinka lyhyiä jaksoja Pollulla on mahdollista mitata ? Minä taas en pääse vuorokauden COPeihin mitenkään käsiksi. Voin tehdä vain pistemittauksia (kun ei ole sitä Pollua)

Aika ärhäköitä ovat Ultin sulatukset. Setän sulatuksissa näyttäisi myös olevan eroja. Joskus näkyy lämpötilakäyrissä pienempiä sulatuksia, joskus raskaampia. Itse olen onnistunut seuraamaan vain noita raskaampia, kun lämpötila oli viime päivinä nollan tuntumassa. Kun supervilppisi sulattaa, kuinka lämpimäksi se kennon kuumentaa? Setä pukkaa lämpöä kennoon niin, että se tuntuu käteen suorastaan lämpimältä. Sulatus jatkuu vielä parisen mituuttia siitä kun vedet ovat jo lorahtaneet alas.

• Keskustelun aloittaja

ekomies sanoi:
Joskus aikoinaan tein mittauksia vastus vs vilp copin arvioimiseksi. Päädyin siihen tulokseen, että tarvittin päivä pari, mieluiten viikko, jotta tulosten tarkkuus paranisi. Mittavälineenä lämpömitttareita ja kwh mittareita.
Minä väänsin suntit auki ja annoin VILPin käynnin tasoittua niin että se väänsi tasaista tehoa. Eli mörskään meni lämpöä jollakin teholla, jota vastasi 34,5 °C menoveden lämpötila. Tästä arvot ja tehot ylös. Tuota ei voi jatkaa loputtomiin, mutta ei tarvitsekaan. Sitten vaan pumppu seis ja vastus päälle. Itse asiassa jo noin 15 minuutissa näki suurin piirtein, kuinka paljon vastusta täytyy pitää päällä, jotta kattila (=menovesi kiertoon) ei ala jäähtymään eikä kuumenemaan, mutta vielä 30 min niin sen sai jo aika tarkasti pidettyä siinä. Sitten pumppu päälle ja käynnin tasoituttua se väänsi taas ihan entiseen malliin eli mittaus suurin piirtein onnistui. Mittarina oli Tiimin menovesianturit. Ainakin Tiimin saa vapautettua manuaalille niin ettei moottori pääse kääntämään sunttia.

Eli ainut mitä tarvisin oli kännykän sekuntikello. Setän sähkölle minulla on oma kiinteä kWh mittari, josta hetkellisen kulutuksen saa kellottamalla mekaanisen kiekon pyörimisnopeuden. Tuonkin saa mitattua helposti ja toistettavasti alle minuutissa.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

En ole vielä päässyt sulatusta näkemään silmällä, loggerissa se on vain viiva alaspäin. Ex omistaja sanoi sulatuksen tapahtuvan lennossa, eli kompura käy tauotta, puhallin pysää, 4-tie venttiili vaihtaa, jne. ja aikaa menee 2-3 minuuttia. Tämän kellotan kunhan ilma pariastetta kylmenee ja sulatuksia tulee säännöllisesti.

Setällä sulatusta voi ennakoida sulatuskellosta. Sulatus tapahtuu lennosta aina 40 r/s kierroksilla. Ainakin rajaolosuhteissa sulatus voi tosin viivästyä. Tuo koneen kierrosten säätö oli ajan oton kannalta hyvä ennusmerkki.

En osaa sanoa, onko kennon huurtumisella vaikutusta tehokkuuteen. Ainakaan vaikutus ei näyttäisi olevan kovin suuri.

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...

Minulla on Fujitsun 8 kW invertteripumppu. Tyrkkää parhaillaan 30 C lämmintä vettä lattialämmitykseen esilämmittäen samalla käyttöveden.

pamppu

Vakionaama

Tuossa meikäläisen cop-havaintoja kuukausittain:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=21084.msg312263#msg312263

Mulla virtaus on katottu pollusta ja lämpötilaerot ja energiamäärät lasketaan domoticzissa. Pyörii myös takaperin sulatuksissa.

Pumpun tuottamalle energialle siis scop 3, mutta aina idlenä päällä oleva lohkolämmitin kurittaa sitä 2.7 tuntumaan. Tosta mun taulukosta voisi tietysti laskea mitä tapahtuisi scopille erilaisella kulutusprofiililla, mulla menee kesälläkin jonkun verran. Mulla pumppu ponnistaa käytännössä 24-32 asteisesta vedestä tuottaen 32-37 asteista riippuen keleistä. Pikku pakkasissa tuotettava lämpö on kaikkein matalin, ehkä vain 32 asteen paikkeilla. Kesällä ja kovimmilla pakkasilla on sitten tuottolämpö korkeimmillaan (eri syistä toki)

Kaikenkaikkiaan olen tuottoon ihan tyytyväinen ja mitoituskin on suht nappiin mennyt kun lämmitykseen on apuja tarvittu 3 vuoden aikana alle 300kWh.

Esäätäjä

Lempäälä

En osaa sanoa, onko kennon huurtumisella vaikutusta tehokkuuteen. Ainakaan vaikutus ei näyttäisi olevan kovin suuri.
Vaikuttaahan se dramaattisesti ainakin jos korkeampaa lämpötilaa tai muuten lämpötehoa havittelee. vanhalla ulti 5500e kuumakaasu varaajan päässä puhtaalla kennolla esim. nollakelillä 70 astetta ja kun umpikuurassa 47-50 asteessa. Kone käy täysillä tai rajoittelee hieman kuivalla kennolla, eli ottoteho sama. Kuumakaasun lämpötila alkaa pudota tasaisesti sen mukaan kun kenno huurtuu, eli paras cop on pahimmillaan vaan 10min sulatuksesta. Kohta saan uuden mittaroinnin jolla saisi "ulkolämpötila - pyynti - varaajan lämpö vastuksella ylös" suhteet paremmin kohdalleen.

Ismo67

Vakionaama

Meillä ei ole nyt VILP käytössä, kuin vasta sitten kun öljyt loppu ja luovun öljylämmitysjärjestelmästä.
Ainoa kunnollinen mittausvuosi on meillä vuosi 2014 VILP:lle ja tulee ottaa huomioon että VILP ei ole meillä koskaan päällä keväästä syksyyn, koska silloin taloa ja käyttövettä lämmittää aurinko.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17420.msg275258#msg275258
KotiCOP 2,97. LG Therma V 12kW lattialämmitystalossa, jossa 1000L hybridivaraaja.

pamppu

Vakionaama

Oma havaintoni on että sillä on merkitystä aika rajustikin. Ja jopa niin että vaikka Niben kenno ei edes näytä kovin pahalta, se on kuitenkin siinä määrin jäässä että coppi putoaa kuin lehmän häntä. Täysillä käyvä on/off on tietysti tässä kohtaa kertaluokkaa hankalampi, mutta siinä on selvää että tietyissä keleissä 45 minuutin veto on ihan maksimi tuolla koneella. coppi on siinä ajassa laskenut niin paljon että sulatusta ei kannata viivytellä yhtään..

Esim. viimeisessä vedossa nyt puhtaan kennon cop 3.4, juuri ennen sulatusta mentiin jo 3.0. Pahempaakin on nähty 45 minuutin vedon aikana.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

pamppu sanoi:
Oma havaintoni on että sillä on merkitystä aika rajustikin. Ja jopa niin että vaikka Niben kenno ei edes näytä kovin pahalta,
Itse olen huomannut että vaikka kenno takaa näyttää huurteettomalta niin puhaltimen puolelta se on jo huurussa. Ja coppi laskee,

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´

Itse on tullut kirjattua pumpun tuottoa vs otettua tehoa lokakuusta 2014 lähtien.

Kahdessa vuodessa ES on ottanut 6991 kWh ja tuottanut 17593kWh, sulatukset ei huomioitu. Koticop pyöreästi 2,5

Kerrotaanpa ensin huonot uutiset: Käyrät pitää tehdä uudelleen
Hyvät uutiset: Tein uudelleen tuon vertailutehon mittauksen ja siinä yhteydessä huomasin, että olin viitannut väärään soluun ja käyttänyt vastukselle nimellistehoa mitatun asemasta. Uusittu mittaus antoi muutenkin 5% paremman tuloksen.

=> Täytyy justeerata nuo kuvat niin että pisteet kulkevat pyhässä + 7 °C:ssa ilmoitetun COPin kautta. /g050

pökö sanoi:
Itse olen huomannut että vaikka kenno takaa näyttää huurteettomalta niin puhaltimen puolelta se on jo huurussa. Ja coppi laskee,
Voihan tuotakin yrittää selvittää. Olen kirjannut nuo sulatuskellon lukemat mittaustuloksiin. Kenno voi tosiaan olla ulkopinnastaan sula ja sisäpuolelta huurteessa. Silti siitä ei ihme kyllä valu vettä vaan kaikki puotoaa alas vasta sulatuksen aikana.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Silti siitä ei ihme kyllä valu vettä vaan kaikki puotoaa alas vasta sulatuksen aikana.
Ei huurre valu ennen kuin sulatetaan.

Nyt aloituksessa on korjatut haulikkoammunnan tulokset. Tulokset vaikuttavat siinä mielessä lupaavilta, että kannattavuuslaskennan pohjana oleva hyötysuhdeolettama täyttyy vielä näissä lämpötiloissa komeasti. Kun tulisi edes joskus kunnon yöpakkanen, niin saisi mitattua muutaman pisteen kylmempään suuntaan.

Näyttäisi myös siltä, että lämpötilaerossa 1 °C = 2,6 kW eli Q= 0,62 l/s = 2,2 m3/h.

Sulatuksista sai tuommoisen kuvan. Tuo parin asteen ero tuottolämpötilassa voi myös vaikuttaa ja nuo parhaat COPit voivat hyvinkin olla vaihteluvälin alapäästä pian käynnistymisen jälkeen. Kyllähän tuossa selvä trendi on havaittavissa. Sulata aina kun voit.

Liitteet

Sitten tämmöinen ongelma: Valmistajan ilmoittama tehonkulutus on 0,9 kW 35°C / +7°C ja vastaava antoteho 4,9 kW.

Tuon antotehon saan nyt noissa käyrissäni täsmäämään, mutta ottoteho tulee jotenkin kovin suuri, kun en koskaan ole onnistunut mittamaan alle kilowatin kulutusta. VesA taisi jossain yhteydessä mainita, että suorityskykyarvot saattaisivat olla pelkän ulkoyksikön kulutuksen mukaan laskettuja. Silti tuo erotus on kovin suuri !

Latauskiertopumpun Grundfors UPM GEO 25-80-130 tehoksi on merkitty 90 W ja sen pyynti on pumpun käydessä " 50% ". Prosenttien lähtökohtaa en tiedä; tehoa, painetta vai kierroksia ? Ohjainlaatikko ei kehitä havaittavaa lämpöä eikä saa mekaanista mittariani edes pyörimään. Mittari pyörii latauskiertopumpun 20 % pyynnillä jo selvästi.

Onhan tuo mittari vähän iäkäs, Valmet vuosimallia 1975. Ymmärtääkseni näissä ei ole sisällä magneettia tai muuta ajan kanssa heikkenevää osaa, joka vääristäisi tulosta. Jäykistyä mittari varmaan ainakin voi mutta nyt se näyttää enemmän kuin olisi oletuksena.

Oheisessa haulikkoammunnassa on ulkolämpötila-alue aika laaja, 0 - 14 °C, mutta ulkolämpötila näyttäisi vaikuttavan vain hyvin vähän tehonottoon (20 r/s) ja tuossa kuvassa ulkolämpötilan muutokset ilmenevät vain hajontana.

Sulatusten väli näyttää myös vaihtelevan kovasti tarpeen mukaan ainakin silloin, kun ollaan reilusti plussan puolella. Kuvassa näkyy lämpötilakäyrä, jossa terävät piikit alaspäin ovat sulatuksia. Raskasta sulatusta seuraa hurja kiihdytys täyteen laukkaan ja ennen kuin kierrokset ehtivät tippua, kone pysähtyy usein jopa 50 r/s kierroksilta. Sitten seuraa kattilan jäähdyttelu ja tämän jälkeen meno on jo rauhallisempaa ja yleensä löytyy tasapainotila.

Päivällä näkyy tehneen jonkin "varmuussulatuksen" vaikka lämmintä oli 6-7 °C. Tuo näkyy pienen pinenä hampaana puolen päivän jälkeen. Käyrästä päätellen, kuuraa ei ole ollut ja tuollaisen pienen sulatuksen jälkeen kone on osannut lähteä rauhallisesti, vaikka lämmön tarve vastaa vain juuri ja juuri minimikierroksia.

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Sitten tämmöinen ongelma: Valmistajan ilmoittama tehonkulutus on 0,9 kW 35°C / +7°C ja vastaava antoteho 4,9 kW.
Nuo lienee myyntiesitteiden ylipositiivisia lupauksia. Olen ihmeissäni jos ilmavehje tuohon kykenee.

Onkos siinä eroa, otetaanko lämpö ilmasta vai maasta. +7 °C merkitsee minimiteholla noin +5 asteista puhallusilmaa. Kennon jäätymisestä päätellen, kennon lämpötila lienee tuollaisella pienellä teholla noin 1,5 °C alle ulospuhalluslämpötilan eli +7 °C:ssa jotain ~3,5 astetta. Kun ulospuhallus on yli +1,5 astetta °C, kennossa ei pienellä teholla jäitä enää näy eli olettaisin siellä pellin olevan plussan puolella.

Jos maalämpöpumppu palauttaa nesteen +1 asteessa maahan, täytyy kaasun puolella peltiä freonin kuplia reilusti alle 0 °C. Puhallin ja maaliuospumppu menevät kai aikalailla päikseen ja talteen saatu lämpö pitää molemmista jonnekin johtaa.

Eli miksikäs ei ?

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Onkos siinä eroa, otetaanko lämpö ilmasta vai maasta.
Ei siinä varmaan eroa ole jos ilmavehkeessä on riittävän iso ulkokenno. Tämä taas kerran mutua ;)

Setän kenno on 110 cm x 87 cm. Paksuutta en muista mutta ei kaukana 10 sentistä ja nelirivinen se on. IlPeihin verrattuna harvahampainen.

Missä lämpötila Ulti alkaa jäätää kennoaan ?

jalittam

Aktiivinen jäsen

Mulla toi wanha 111 onoff kuuraa kennoa miehekkäästi näil keleil. Tunnin välein kone kyylää josko kennon lämpö on alle +2 niin sit sulatellaan, oliko jottai 2,5min. Sit taas lämpöä kehitellään minuutin verran ja jos kennon lämpö oli alle 10 ni noin minsan sulatus. Ja taas uus tsekkaus ja tarvittava sulatus. Liekkö toi (käyttöohjeesta) 10 astetta tae kuivasta kennosta. Kolme sulatusta oon aivolohkoon rekisteröiny max.
En tiedä softasta jos siit vois vaik ikiliikkuja tulla...

Wanhassa vanhassa sulatussysteemissä ollu kapillaaritermarirele joka ohjannu ajastimellaan puhallinta/venttiiliä. Tos härvelis on päivitetty softa ja kaks ntceetä kennossa kiinni. Vastanneeko 110 tai mikälie uudempaa versiota ohjaukseltaan.

Pollun (2.5 2011) saanen ensviikolla ja jos ny vkloppuna sähkömittarin (tikitaali, ei kiekko) paskartelis töppelin eteen.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Nyt ulkona ohut tihkusade ja +3 lämmintä superulti ottaa 2.8 ja antaa 6.6, coppi 2,3. ei huurua.
En vielä tiedä huurun rajaa kun en ole päässyt sitä seuraamaan.

jalittam

Aktiivinen jäsen

Päivitys. Olisko ollu 4 sulatusta äskö? Men pasmat sekasi ku muija tuli kotiin.

Ja öö... Kertooko kuura tehoista vai niiden puutteista?
Pitäs vissiin viittiä alkaa opiskeleen...

Tos härvelis kennon alalaidas semmone toistkyt senttinen kuurakaistale vähä sulatuksen jälkeen ja muutoinkin se osa kuuraantuu ekaks ja eniten.

kaihakki

Vakionaama

pökö sanoi:
Nyt ulkona ohut tihkusade ja +3 lämmintä superulti ottaa 2.8 ja antaa 6.6, coppi 2,3. ei huurua.
En vielä tiedä huurun rajaa kun en ole päässyt sitä seuraamaan.
Sinun Ulti on ihan täsmälleen kunnossa. Juuri tuollainen COP pitää olla tuolla kelillä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

kaihakki sanoi:
Sinun Ulti on ihan täsmälleen kunnossa. Juuri tuollainen COP pitää olla tuolla kelillä.
Kun vaan nyt ilma kylmenisi, jotta löydetään raja missä ulti ja vastus on tasoissa. Sitä haen :).

pökö sanoi:
raja missä ulti ja vastus on tasoissa. Sitä haen :).
Eikö olisi parempi tehdä tuo koe nyt, kun kone ei sulattele. Katko vastuksen päällä oloa. Esim. 2 min päällä ja 30 s pois = 80 % teho. Tärkeintä on varmaan, että olosuhteet eivät kauheasti muutu. Pelkkä yöpakkanen on laiha lohtu kun lämpötila muuttuu ja sulatukset vielä siihen kaupan päälle. Ainakin itse näin noin hyvin nopeasti paljonko vastusta tarvitaan samaan lämmitysvaikutukseen kun mihin pumppu oli asettunut. Sulatusten kanssa Setä menee semmoista vuoristorataa ettei siinä ole tasapainokohtaa.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Itse haen sitä pakkasrajaa jossa super-ulti ei enää riitä ja vastus tulee mukaan.
Samaan hakuun kuuluu myös ilpin käynnistysrajan löytyminen, eli milloin fujitsun lämpötykki saa luvan toimia ;)

roots

Vakionaama

pökö sanoi:
Itse haen sitä pakkasrajaa jossa super-ulti ei enää riitä ja vastus tulee mukaan.
Samaan hakuun kuuluu myös ilpin käynnistysrajan löytyminen, eli milloin fujitsun lämpötykki saa luvan toimia ;)
voisit ristiä sen Marioksi kun on etuliite jo annettu ;)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

roots sanoi:
voisit ristiä sen Marioksi kun on etuliite jo annettu ;)

Kiitos reilusta vinkista. Koska super on säilytettävä niin olkoon kone tästä eteenpäin ultisupermario :) talven tappaja kuitenkin ;)

jalittam

Aktiivinen jäsen

Näppi/petu veikkaisin noin vajaa 10% menevän tehoista sulatukseen tol mun kokeiluhärvelillä. Eli tunnin välein sen 5-6 min sulattelee tolla sijainnilla ja ulkolämmöillä/kosteudella. Aikaperustainen lämpöön sidottu ompi se. Tarkennetaan myöhemmin.

Ei kai tolla onneks kuuhun tahi marsiin tartte lentää.

Tässäpä olisi muutama käppyrä Sampan esitetietojen pohjalta piirrettynä. Tuloksia vertailtaessa pitää huomata, että nuo Sampan luvut ovat ilmeisesti todellakin maksimiteholla mitattuja. Omat mittaukseni Setän suorituskyvystä ovat osatehoilta, mikä parantaa tuloksia.

Tuo on sinällään mielenkiintoista, että pakkasella sulatusten vaikutus jää suhteessa paljon pienemmäksi.

Liitteet

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tässä on Argosta mitattu COP sulatuksilla. Märät kelit tekevät oikein kuopan. Tässä ei ole vakiolämpöä, vaan teho on vaihdellut tarpeen mukaan.

Liitteet

Ylös Bottom