viilennyksellä ilpistä tulee märän villasukan haju mutta kosteudenpoistolla ei tule

tsupuf

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Mikä voisi olla vikana, kun tavallisella viilennyksellä ilpistä tulee semmonen ummehtunut haju mutta kosteudenpoistolla ei tule ? viilennyksellä haju on hyvin voimakas. kummassakin toiminnossahan kennosto kastuu mutta kosteudenpoisolla ei kyseistä hajua tule.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kannatta pestä se kenno.

Ensiavuksi käy esim. tällainen kennoston puhdistusvaahto

Viimeksi muokattu:

Jani79

Jäsen
Lainataas tätä, kun itsellä olisi Panasonic cs-ne9pke sisäyksikön puhdistus ajankohtaista kun tuota villasukan hajua tahtoo tulla myös, ja ropelli on ihan karvan peitossa. Oliskohan tuohon malliin mitään purkuohjetta missään? Joitain muita malleja löytyy räjäytyskuvana, mutta ei tätä kyseistä mallia tule vastaan? Tietysti jos joku on purkanut kyseisen mallin, niin olisi kiva kuulla jotain vinkkejä?

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
Oliskohan tuohon malliin mitään purkuohjetta missään?
Googlettamalla seuraavasti "ilpin tyyppinumero "service manual"" saat useita saitteja, joista voit manuaaleja ladata. Minä käytän saittia manualslib.com. Saman merkin rinnakkaismallien räjäytyskuvat usein sopivat riittävän hyvin. Mikäli sisäyksikkö haisee, niin koeta sammuuttaa siinä mahdollisesti oleva sähkösuodatin. Poista suodatin ja pese se, anna kuivua hyvin. Kennon ja propellin pesemiseksi täältä löytyy useita ohjeita sopivalla hakukomennolla.

Jani79

Jäsen
Vielä sen verran, että mulla on sitä vaahtoa, mutta se ei viime kesänä puhdistanut kennostoa kunnolla, mutta voisko suihkupullolla suihkutella jotain pesuainetta vielä lisäksi kennostoon? Olisko joku tolu tms. hyvää tuohon hommaan?

• Tykkää
Reactions: iop

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
Tolua olen käyttänyt. Yksi korkillinen puoleen litraan vettä. Huuhtelu pari kertaa lopuksi. Myös höyrypesurilla olen puhdistanut.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tolu haisee jonkin aikaa pesun ja huuhtelun jälkeen. Itse olen käyttänyt konetiskiainetta.

tsupuf

Tulokas
Kannatta pestä se kenno.

Ensiavuksi käy esim. tällainen kennoston puhdistusvaahto
Olen pessyt sen moneen kertaan,höyrypesurilla, HITECIN kennonpuhdistusvaahdolla, AIRCO cleaner puhdistusvaahdolla, tolua olen testannut, pineline pesuainetta myös ja haju ei vaan lähde. kosteudenpoistolla kun kenno on jääkylmä,niin hajua ei tule mutta sitten jos vaihtaa esimerkiksi pelkälle ilman puhallukselle ja kenno pääsee lämpenemään, niin hajua alkaa tulla. Lämmityksellä hajua ei tule. Selvästi sillä on vaikutusta, kun kenno on märkä mutta ei enää niin kylmä, niin silloin se haju tulee sieltä. Sisäyksikössä on takuuta vielä jäljellä. Mutta kun myyjä sanoo,että jos kyseessä on pelkkä käytöstä johtuva likaantuminen,niin se ei mene takuuseen. Pumppu on vasta hieman alle 2 vuotta vanha. Ja se haju tuli jo viime kesänä. Sain sitä hajua vähennettyä tuolla HITEC:in puhdistusvaahdolla mutta ei se kokonaan lähde.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei se takuuseen mene kun ei ole rikki.
Kuoret pois koneesta, pesuaine kennoon esim solmaster as 40 ja sitten kuumaa vettä painekannusta kennon läpi kunnolla. Ne vaahdot ei sitä pölyä kennosta poista, se on nähty ja koettu.

Ja kun jäähdytys loppuu niin kenno käytetään puhalluksella kuivaksi jos koneesta ei "coil dry" toimintoa löydy.

pamppu

Vakionaama
Kuoret pois koneesta, pesuaine kennoon esim solmaster as 40 ja sitten kuumaa vettä painekannusta kennon läpi kunnolla.
Tämä. Jantin konetiskiaine-ehdotus on myös minusta hyvä. Irroittaa rasvaa, ei vaahtoa turhia. Mutta pitkään, kuumaa ja paljon pitää sumuttaa jotta vaikutusaika riittää ja tavaraa eksyy joka paikkaan.

Olen skeptinen noitten vaahtojen tunkeutumiskyvylle, rahastuskeksintöjä ennemminkin. Samaten en oiken usko, että höyrypesurikaan jaksaa vaikuttaa pintaa syvemmälle tuommoisessa kennossa. En ainakaan meidän kärcherillä lähtis yrittämään, tapetit vois lähteä seinistä ja kosteusvaurio katossa höyrystä olla, mutta lika kennosta ei lähtisi.

Letkullinen 5 litran paineruisku on ihan ehdoton tuossa hommassa.

tsupuf

Tulokas
Ei se takuuseen mene kun ei ole rikki.
Kuoret pois koneesta, pesuaine kennoon esim solmaster as 40 ja sitten kuumaa vettä painekannusta kennon läpi kunnolla. Ne vaahdot ei sitä pölyä kennosta poista, se on nähty ja koettu.

Ja kun jäähdytys loppuu niin kenno käytetään puhalluksella kuivaksi jos koneesta ei "coil dry" toimintoa löydy.
Voiko suihkuttaa kennostoon niin kuumaa vettä mitä vesikraanasta tulee ?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tolu haisee jonkin aikaa pesun ja huuhtelun jälkeen. Itse olen käyttänyt konetiskiainetta.
Olisin konetiskiaineen kanssa nopea. Vaikka nykyiset konetiskiaineet on kesytety ne edelleen ovat aika vahvoja emäksiä - ja sellainen syövyttää alumiinia jos se saa vaikuttaa pitkään. Ei siihen kennoon reikää ole tulossa, mutta pinta karhenee ja seuraavalla kierroksella lika on vähän tiukemmassa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Olisin konetiskiaineen kanssa nopea. Vaikka nykyiset konetiskiaineet on kesytety ne edelleen ovat aika vahvoja emäksiä - ja sellainen syövyttää alumiinia jos se saa vaikuttaa pitkään.
Ruiskuttaa., antaa hetken vaikuttaa ja huuhtelee heti perään pois.

Mitähän se Elixairin kennon pesuaine olikaan? :) pH 11

Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Juu, tuolla elixairin aineella minäkin olen pessyt, mutta annan hautua kohtuudella. Tiskiaineesta voi jäädä jyväsiä.. Elixairiin tosin sen lian kuulukin tarttua :p

Ylös Bottom