VILP / Öljykattila kytkentä

Mikusban

Tulokas
Hei,

Olen asentamassa VILPin taloon missä tällä hetkellä öljylämmitys, öljykattila on tarkoitus jättää ja käyttää puskurivaraajana / lisälämmönlähteenä. Talossa on kaksi lattialämmityspiiriä, ylä- ja alakerrassa omansa, haluaisin että alakerran lattialämmityspiiriin menisi viileämpi vesi kuin yläkerran lattialämmityspiiriin (alakerran piiriin menevän veden lämpötila tarve on ollut pienempi, vai olisiko järkevämpi laittaa saman lämpöistä vettä molempiin piiriin?)

On ehdotettu, että laittaisin vilpin lämmittämään kattilaa ottamalla kylmän veden kattilan alaosan tyhjennyksestä ja palauttaisin lämpöisen veden kattilan päälle paisuntayhteeseen. Lämmityspiiriin menisi kattilan shuntista ja alakerran lämmityspiirille olisi vielä oma shuntti. Kesällä alakerran lämmityspiirin(pesutilat) haluaisin pitää lämpimänä. Käyttövesi esilämmitettäisiin öljykattilan kierukassa.

Liitteenä kuva, jossa olen yrittänyt hahmotella kytkentää, Lattialämmitys 1 on alakerta ja Lattialämmitys 2 yläkerta. Kiertovesipumppujen ja alakerran shuntin paikka voi olla ihan pielessä, sillä ne olen itse päätellyt...

Minkälainen kytkentä olisi tässä järkevä?

Liitteet

• VILP ja öljykattila 2.png
    VILP ja öljykattila 2.png
    9,9 KB · Katsottu: 59

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Itse kytkin vastaavassa tapauksessa juuri kuten kirjoitit,kylmässä putkessa minulla on mutasihti.Purin öljylämmityslaitteet pois ja käytin sen valtionavustuksen.

Ton1A

Aktiivinen jäsen
Mulla on myös ihan vastaava kytkentä, VILP ottaa öljykattilan pohjalta 1" tyhjennysyhteestä ja palauttaa 1" paisuntayhteeseen. Kaksi lattialämmityspiiriä, joista toinen pesutiloille.

Tuossa on sellainen ongelma, että öljykattila ei ole kovin hyvä kerrostumien suhteen, eli virtaus sekoittaa kattilaa jonka seurauksena kattilan shuntti saa pari astetta kylmempää kuin mitä VILP tuottaa. Koitan pakkasella säätää VILP:n tuottaman veden mahdollisimman lähelle lämmityksen menovettä, joten päädyin tekemään sellaisen virityksen jossa kattilan omaa shunttia ei käytetä ollenkaan, vaan erilliselle shuntille tulee VILP tulo ja lämmityskierron paluu.

Mikusban

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kiitos vastauksista, eli on ilmeisesti ihan kelpo asennustapa.

Ton1A, mitenkä sinun shunttisi on nykyisellä asennuksella kytketty kattilaan?

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuossa taitaa tuo ensimmäinen shuntti olla kattilassa kiinni olevaa mallia ? Itselläni nuo suntit olivat ja ovat edelleen kauempana putkistossa ja molemmat ottavat kattilasta sen lämpimän sellaisenaan ja sekoittavat sitten tarpeittensa mukaan. Liekkö asialla sitten väliä, että tässä on toinen ikään kuin sarjassa ja toisen perässä.

Itse kehitin kytkentääni sen verran, että otin pari vuotta sitten paluuveden suoraan VILPI:lle. Eli se paluuvesi saa täydennystä sieltä kattilan pohjalta, joka on käytännössä sitä samaa paluuvettä itseään.

Minkäs kokoinen tuo kattilan tyhjennys muuten sattuu olemaan ? Paikkana se kyllä on hyvä.

Mikusban

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Ensimmäinen shuntti on kattilassa kiinni, toinen on tällä hetkellä myös kattilassa kiinni paisuntayhteessä kattilan päällä muuta tuskinpa voi siinä pitää..?

"Tyhjennysyhde" onkin paisuntayhde(tässä kattilassa on mös takana kattilan alaosassa paisuntayhde) ja tämä on DN25.

Kellarinlämmittäjä: Ei ihan aukea tuo sinun kytkentä. :) Millä lailla paluuveden täydennys tapahtuu kattilasta jos paluuvesi menee suoraan VILPille?

Ton1A

Aktiivinen jäsen
Ton1A, mitenkä sinun shunttisi on nykyisellä asennuksella kytketty kattilaan?
Tulppasin kattilan oman shuntin lähdön ja käänsin shuntin täysille, eli sen kautta nyt vain palaa vettä takaisin kattilaan. Lisäsin erillisen shuntin, joka shunttaa lattian pääkierron paluuvedestä ja suoraan VILP:ltä tulevasta vedestä. Ouman ohjaa nyt sitten tuota shunttia.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kellarinlämmittäjä: Ei ihan aukea tuo sinun kytkentä. :) Millä lailla paluuveden täydennys tapahtuu kattilasta jos paluuvesi menee suoraan VILPille?

Eli kattilaan menee koneen käydessä vain latauskierron ylimäärä. Välikeleillä ja kesällä jokseenkin koko latauskierto. Tässä kattilamallissa tuo tyhjennys oli vain 1/2" mutta paisarin lähtö sentään melkein pohjalta ja 1" jengalla.

Kattilan omassa virallisessa paluuyhteessä ei ole mitään. Tai on siinä anturiputki, mistä voi mittailla lämpötiloja haluamaltaan korkeudelta. Sen ongelmaksi osoittautui, että kun tuo paluuyhde on päästään supistettu ja ei mene kuin 20 senttiä kattilaan sisälle, niin paluuvirtaus sekoitti kattilan. Öljykattilassa ilmeisesti valmistajan toivoma juttu mutta huono VILPin toiminnan kannalta. Nyt VILP ottaa ensin ne lämmityksen paluuvedet ja sitten täydennystä kattilan pohjalta.

Kytkentä kattilaan.jpg

Mikusban

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kiitos kytkentä selvityksistä. Liitteenä kuva nykyisestä shuntti kytkennästä, Lattialämmitys 1 on nyt shuntattu paisuntayhteestä ja ajatus oli että siirtäisin tämän shuntin sarjaan toisen shuntin kanssa(sen missä Eh-80) olisiko kovin huono idea jättää molemmat shuntit paikoilleen? VILP liittyisi siihen paisuntayhteen shuntin alla olevaan putkeen.
20220809_075642.jpg

Mikusban

Tulokas
Olisin vielä kysyny että onko erillinen puskurivaraaja tarpeen vai riittääkö öljykattilan tilavuus puskuriksi, kattilan tilavuus 215 l, vilp on panasonic t-cap 12kW.

Entäs minkäkokoinen pitäisi paisuntasäiliö olla, vesitilavuus on noin 280 l kattila ja lämmitysputket mukaanlukien. Tällä hetkellä paisuntasäiliön koko on 50 l.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Mulla lähes vastaava systeemi kuin sinulla eikä ole puskurivaraajaa eli vanha öljykattila toimii varaajana ja paisari on luullakseni 50 l tai pienempi ja vesitilavuus lattialämmitysputkineen aikalailla sama.
Jos shuntit ja lämmitys toimivat nykyisellä kytkennällä kuten pittkin ja miksei toimisi niin voisika ajatella ettet muuta niitä miksikään lisäät vaan systeemiin VILP:pun "sisäänmenon" ja tyhjennysropusta takaisin pumpulle.
Onko tuleva VILP monoblock vai split ja teetkö asennuksen itse ja säästät siinä useita tonneja.

Mikusban

Tulokas
Kiitos vastauksesta MarkkuJ, olet siis sitä mieltä että voisin jättää toisen shuntin siihen paisuntayhteeseen?
Laite on split ja osittain teen itse.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

No jos on aiemmin toiminut hyvin kahdella niin miksei jatkossakin,eihän ne shuntit tiedä mikä sen veden siellä varaajassa lämmittää:)

Ylös Bottom