VILP ES AWH-V6 9kW, 130m2 Uusimaa

Svmp

Jäsen
Vaikka tuo pörssihintaseuranta kivasti lukeekin joka päivä hinnat kantaan, niin en ole vielä(kään) saanut aikaiseksi tehdä ohjausta sen perusteella mihinkään.
Nyt kun kevät tuli, ja aurinkopaneelisto tuottaa hyvin, niin aloin tutkimaan miten ohjaisin vehkeitä tuoton mukaan. Lämminvesivaraaja on simppeli, mutta tuo VILP aiheuttaa nyt päänvaivaa. Siinä ei näköjään ole minkäänlaista "pakkokäyttöä" ainakaan releellä. Huijatakko ulkolämpöanturia vai mitäkö sitä tekisi. Lisäksi jostain kumman syystä vakio salasana (1234567:cool: ei enää toimi, mahtaakohan siihenkään olla mitään resettiä olemassa. :(

Andres

Aktiivinen jäsen
Vaikka tuo pörssihintaseuranta kivasti lukeekin joka päivä hinnat kantaan, niin en ole vielä(kään) saanut aikaiseksi tehdä ohjausta sen perusteella mihinkään.
Nyt kun kevät tuli, ja aurinkopaneelisto tuottaa hyvin, niin aloin tutkimaan miten ohjaisin vehkeitä tuoton mukaan. Lämminvesivaraaja on simppeli, mutta tuo VILP aiheuttaa nyt päänvaivaa. Siinä ei näköjään ole minkäänlaista "pakkokäyttöä" ainakaan releellä. Huijatakko ulkolämpöanturia vai mitäkö sitä tekisi. Lisäksi jostain kumman syystä vakio salasana (1234567:cool: ei enää toimi, mahtaakohan siihenkään olla mitään resettiä olemassa. :(

V6 malliston vakio salasana on 876......

Miksi VILP tarvitsee pysähtää jos aurinkopaneelit antaa lämpöä? VILP pysähtyy itse jos vesi on liian lämmin.

Pörssisähkön ohjaussignaali (jos on sellainen) -- Eng. käyttöohjeen sivu 33. "Electrical utility lock". (kaavassa kytkin COM sekä HS välillä)

Svmp

Jäsen
V6 malliston vakio salasana on 876......

Miksi VILP tarvitsee pysähtää jos aurinkopaneelit antaa lämpöä? VILP pysähtyy itse jos vesi on liian lämmin.

Pörssisähkön ohjaussignaali (jos on sellainen) -- Eng. käyttöohjeen sivu 33. "Electrical utility lock". (kaavassa kytkin COM sekä HS välillä)
Kiitos! Jostain syystä olin kirjannut ylös tuon salasanan 1234....
Haluan siis että VILP käynnistyy silloin kun aurinko paistaa ja on ilmaista sähköä tarjolla. Periaatteessa voisin muuten käyttää tuota electrical utility lockia siihen, mutta ajan tuota pumppua lämpökäyrällä niin nyt keväällä (ja varmaan syksyllä) on sellainen tilanne että päivisin on sen verran lämmintä ettei lämpökäyrän mukaan tarvitse lämmittää, kun taas yöllä tarvii.
Mulla on kyllä iso varaaja jota VILP lämmittää, ja oma käyräohjattu säädin siinä lattialämmitykselle, mutta tuo VILPin käyräsäätö siinä lisäksi minimoi hukkalämpöä, kun sitä isoa varaajaakaan ei ajeta liian lämpimäksi.

Ehkä ajattelen turhan monimutkaisesti tätä, mutta paras mielestäni olisi jos antaisi VILPin toimia täysin normaalisti niinkuin ennenkin, silloin se menisi yölläkin päälle jos tarvetta on. Päivisin, kun paneeleista tulisi sähköä, pitäisi saada VILP ”pakotettua” päälle lämmittämään varaajaa vaikkapa 5 astetta, jolloin se ei yöllä kävisi.

Mietin että laittaisin ulkolämpötila-anturin kanssa sarjaan lisävastuksen joka kytkeytyisi releellä, ja mitottaisin sen niin että kytkeytyessä VILP näkisi vaikkapa 15 astetta kylmemmän ulkolämpötilan ja käynnistyisi. Mulla on varaajassa lämpöanturit joten voin määrittää maksimi-lämmitysmäärän niiden avulla taikka sitten ihan vaan ajallisesti.

Andres

Aktiivinen jäsen
Käsitän että VILP lämmittää taloa sekä käyttövesi on esilämmityskierukkalla sekä sähkövaraajalla.
Silloin VILP käyttövesianturi Tw on ilman töitä. Tämän anturin voi laittaa varaajalle.
VILP menusta käyttöveden lämmitys auki sekä tuntirajoitus (päivällä luvattu) milloin VILP lämmittää käyttöveden.

Ylös Bottom