VILP:in käyttö autotallissa (ES)

make.toro

Tulokas
Hei !

Tuli tuossa hommattua autotalliin EnergySaverin (6 kw) VILP. Aiemmin tallissa ollutta vesikiertoista lattialämmitystä lämmitteli jokin tosi vanha sähkökattila, jonka hylkäsin kaatopaikalle.

Kysymys kuuluukin nyt siis että mikä olisi se energiatehokkain (= halvin) tapa käyttää ko. laitetta lämmitykseen ? Tallin lämpötila pitäisi pysyä järjen rajoissa, eli n.14-20 c paikkeilla. Neliöitä tallissa on pikkasen reilu 80 ja lämmöneristys on hyvä (pl. ovet,jotka menee kesällä vaihtoon).

Luulin että laitteessa olisi jonkinlainen säätökäyrästö valmiina mutta näin ei siis ollutkaan. Okei, tämä menee omaan piikkiin, olisi pitänyt tutustua laitteeseen paremmin ennen hankintaa, mutta ei siitä sen enempää...

Laitteesta löytyy kaksi ajastusmahdollisuutta.

Olisiko järkevin hommata jokin säätölaite (esim. Ouman) ja kolmitieventtiili, jolla saisi suntattua kierron..? Ajaisi säiliön lämpötilan vähän korkeammaksi,vaikka jonnekkin 45 tienoille.

Tässä kun ei saa edes säädettyä lämmityksen välistä asteikkoa ,ts. jos säiliön säädetty lämpötila on vaikkapa 35 c, et voi säätää alarajaa, jolloin laite käynnistyy.

Vai onko halvin vaihtoehto antaa vaan koneen pyöriä hissuksiin koko ajan, välillä käyden kovemmin mutta suurimman osan ajasta pienellä teholla.

Kuinka Te tekisitte ?
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Huonetermostatti ohjaamaan päälle/pois, jos siinä on kytkentämahdollisuus.
Pienemmällä teholla pidempiä käyntijaksoja.
Mahdollisimman matalia lämpötiloja, se mikä riittää tavoitelämpötilaan.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Jos tuo sisäyksikkö on samankaltainen kun suuremmissa versioissa niin pumppua on mahdollista ajaa myös huoneen lämpötilan perusteella, näytön takana on kyseinen anturi. Yleensä paketin mukana on tullut myös pidemmällä johdolla varustettu anturi tätä varten. Eli valitaan toimimaan sisälämpötilan perusteella jolloin laite yrittää pitää sisälämpötilaa halutun lämpöisenä.

Tuossa sivulla 49 on kerrottu miten on toteutettu noissa suuremmissa, kaipa tuo sisäyksikkö on samankaltainen pikkuveljessäkin?

http://onninen.procus.fi/documents/original/15279/6/1/Kayttoohje_ES_AWH9-11KW_120114.pdf

En ole tuota säätötapaa koskaan kokeillut mutta mikäli sinulla tuo sisäyksikkö on autotallissa niin luulisi toimivan ongelmitta ja ilman lisäpalikoita.

Käytetty Ouman joka säätää lähtevän veden lämpötilaa käyrää vastaan ulkolämpötilan perusteella lienee hyvä vaihtoehto sekin.

Turhan lämmintä vettä, ikään kun varman päälle ei kannata noilla kyllä tehdä, hyötysuhde kärsii rankasti kun ruvetaan tekemään lämpimämpää vettä. On toki selkeä puute tuo ettei ole mahdollista ajaa pumpun lämmittämän veden lämpötilaa myös käyrän/ulkolämpöilan mukaan mutta tunnetusti kaikkea ei voi saada, varsinkaan edullisen pään pumpuissa.

Edit:lisätty muutama rivi
 

make.toro

Tulokas
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Täytyypä tutkia tuo anturihomma, jos sais sillä ajettua lämpötilaa niin se vois olla ihan riittävän hyvä.

Muutenhan tuo laite on kyllä ihan pätevä, hieman tosin jurnuttaa kun seinään sen pulttasin kiinni mutta ei haittaa kun kyseessä on autotalli.
 

Mekaniker

Vakionaama
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Kun poistin Ulti5500:n talon lämmityksestä siirsin sen autotallin lämmittäjäksi ja on toiminut kohtuullisesti kolmisen vuotta
Lämpötilaksi on laitettu 16 astetta ja kiertoveden lämpötila on silloin 25-35 astetta
Patterit ja lattiapiiri on sarjassa vanhan öljykattilan kanssa vesitilavuuden kasvattajana sisäyksikön kautta, ei säätöä eikä muutakaan ongelmaa
Eli lämpöpumpun oma logiikka hoitaa säädöt
Periaatteessa yksiputkijärjestelmä, iso vesitila on toki tarpeen sulatuksille
 

Karhu1985

Tulokas
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Terve,

Olen rakentamassa autotallia, johon olen kaavailut halpaa VILPiä. Tuo ES on nyt ollut vahvin ehdokas.

Onko sinulla varaajalla oleva malli vai sisäyksiköllä oleva?

Tein tuollaista hahmotelmaa kuinka sen toteuttaisin.

Sain appiukolta tuollaisen haadon käyttövesisäiliön kun hän päivitti oman uuteen. Tuota ajattelin käyttää puskurivaraajana, mutta tuosta kytkentä tavasta en ole ihan varma kuinka se pitäisi toteuttaa. ES omassa kaaviossa se oli välissä, eli sisäyksiköltä varaajalle ja siitä jakotukille.

Tuossa mun toteutuksessa on mahdollista ajaa myös VILPillä suoraan jakotukille tai sitten pelkästään varaajaan. Automaatio hoitaa noiden moottori venttiilien ohjauksen. Pystyykö tuota ES ohjaa muuta kuin lämpötilalla? Pystynkö sammuttamaan sen ulkoisesti, muuta kuin sähköt pois ottamalla? Tarkoitus olisi automaatiolla ohjailla tuota järjestelmää.

Kumpi on järkevämpi, se että käy mahdollisimman pitkään pienillä kierroksilla vai kerralla lämmittäisi varaajaa 5 astetta lämpimämmäksi kuin pyynti lattiapiiriin?

Jos säiliöön varaisi lämpöä ja sen jälkeen sammuttaisi VILPin ja MV1 venttiilin ja ajaisi lämpöä varaajasta kunnes paluuveden lämpötila tippuu alarajaan. Tämän jälkeen VILP päälle ja ensiksi nostaisi lattiapiirin lämmön haluttuun ylä arvoon, jonka jälkeen aloittaisi taas varaajan lämmittämisen.

Tuossa puskurissa on 3kW vastukset ja tuossa sisäyksikössälin oli vastukset, mutta en enään löytänyt kuinka isot. Niin missä lämpötilassa ulkoyksikkö kannattaa ottaa pois käytöstä? Sen pitäisi kai kestää -25c, mutta kannattaako tuota pumppuä rääkätä enään noin kylmällä kelillä. Tuolloin käyttäisi vastuksia.

Tarviiko tuohon puluulinjaa laittaa myös moottori venttiilit? Mielestäni tuota paluu puolta ei tarvitse katkoa.

Mistä saisi halvalla anturitaskuva PT100:lle? Mielellään ¾ sisäkierteellä? Täytyisi laittaa putkilinjoihin muutama anturi vai heittääkö arvo kauheesti, jos laitan putken pääle ja yristän putken?

Tietoa kohteesta:

Pinta-ala 80m2
Tilan korkeus 3 metriä
Ilmatilavuus 240m3
Seinissä villaa 250mm
Katossa villaa 400mm
Lattiassa styroxia 200mm
Korvausilma 2x100 putki
Poistoilma 2x100 putki
Ovet 2 kpl ( 3m x 2,4m) + 1 kpl 21x10
Lattia betonin vahvuus 10cm
Lattia piirien määrä 4 kpl
Lattiassa lämmituskaapeli 2 kpl 3500w


Kohde sijaitsee Pirkanmaalla.

Kaikki kommentit on tervetulleita. Myös muita pumppuja voi ehdottaa, mutta kuitenkin max 3000e hinta luokassa.
 

Liitteet

  • Tallin_lämmitys.JPG
    Tallin_lämmitys.JPG
    70,1 KB · Katsottu: 576

Andres

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Jos tavoite on yhden tilan lämmitys sitten ei tarvi lattaa mitään venttiileja.
ES splitin sekä vanhassa AWH-V5-IFC että uudessa AWH-V5+FCG mallissa on huneen lämpötila anturi. Anturi on kiinni ohauslaitten takaana, pistorasiassa.
Ohjauksessa laitetaan huonelämpötila. Minimi tavoite on 18 C. Anturin saa sitten johdolla laittaa jonnekin lämpöisemmän paikkaan jos halu on alle 18C.

(Sisäyksikkön piirikortissa on dip kytkin mikä rajoittaa lattian maksimiksi 38 astetta.)

Mitään Oumania eikä sähköventtiileja ei tarvita.
Varaaja voisi olla samoin kuin aina eli VILP ajaa 30..35 C veden varaajalle, varaajalta paluu VILPille. Sitten kuka halua ottaa varaajalta. Eli vaikka lattian pumppu ajaa lattiaan.
Usein pienessä tilassa on vain VILPin vesipumppu, mikä ajaa vettä myös lattiaan.(helpompi on laittaa lattialle oma pumppu).

Uudessa FCG mallissa on käyrä (ulkolämpö/ VILP veden lämpötila) mutta tässä autotallin tapauksessa tämä ei ole olennaista.
Teorian periaate on että ohjaus tapahtuu aina suoran tiedon perustella eli huonelämpötilan perustella. Jos on 100 huonetta sitten tulee melkoinen systeemi, mikä tiedysti on helpompi ohjata Oumannilla.
 

Karhu1985

Tulokas
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Ok.

Tuollaisen kuvan löysin valmistajan ohjeista.

Jos VILPin sisäyksikkö on pois päältä, niin virtaako vesi silti läpi vielä sisäyksikön? Näin voisi ajaa tuon varaajan lämpimäksi ja ajaa sieltä lämmintä vettä jakotukille. Näin saisi kompuran käynti määriä pienennettyä.

Tuossa minun varaajassa on vain 2 liitintä, eli kuuma ja kylmä vesi. Eli kytkisin VILPIltä tulevan veden kylmään liittimeen ja jakotukille kuumasta liittimestä.

Minkä kokoiset vastukset tuossa sisäyksikössä on? Laskeskelin tuon tallin tarvivan 5kW. Eli pelkästään tuon puskurivaraajan 3kW vastukset ei riitä kovilla pakkasilla.
 

Liitteet

  • Pumppu.JPG
    Pumppu.JPG
    40,9 KB · Katsottu: 497

Naksu

Jäsen
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Tuossa 300l varaajassa ei sitten ole ilmausyhdettä ylhäällä, eli vedestä irtoavaa happea ei saa poistettua säiliön yläosasta.
Onko tämä ongelma, sitä en tiedä.
Ja onhan niitä jotain aineita joilla hapen saa vedestä irti.
 

Andres

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP:in käyttö autotallissa (ES)

Karhu1985 sanoi:
Ok.

Tuollaisen kuvan löysin valmistajan ohjeista.

Jos VILPin sisäyksikkö on pois päältä, niin virtaako vesi silti läpi vielä sisäyksikön? Näin voisi ajaa tuon varaajan lämpimäksi ja ajaa sieltä lämmintä vettä jakotukille. Näin saisi kompuran käynti määriä pienennettyä.

Tuossa minun varaajassa on vain 2 liitintä, eli kuuma ja kylmä vesi. Eli kytkisin VILPIltä tulevan veden kylmään liittimeen ja jakotukille kuumasta liittimestä.

Minkä kokoiset vastukset tuossa sisäyksikössä on? Laskeskelin tuon tallin tarvivan 5kW. Eli pelkästään tuon puskurivaraajan 3kW vastukset ei riitä kovilla pakkasilla.

VILPin sisäyksikkössa on vesipumppu. Pumppu toimii kun lämpöä on tulossa tai on sulatus.
Pumpun voi kytkeä suoraan jos sen pitäisi aina toimia. Kuitenkin tässä ei ole järkeä koska sisäyksikkössä on relee, mihin saa kytkeä sen varaajan lisäsauvan. Sitten ohjelma antaa komennon releelle jos on vajaa lämpöä.Tarkistus on 15 min välein.

Laittaisin varaajan rinnakkain pattereiten kanssa eli varaajan molempaan liittimen tulisi kolmio.
Varaajaa tarvitaan esim. jos tila on vaikka 10 C sitten jos varaajassa on 30 C, sekoitus VILP paluuputkeen on 20C. Sitten vilp saa sulatuksen energian. Sekoitusventtiilia pos 1 ei tarvita.
Voi kokeilla vilpin vesipumpulla mutta toinen pumppu tekee vain hyvä.

Uudessa ES FCG mallissa ei ole vastusta. IFC mallissa oli 3 kW vastus. 3 kW vastus on myös Amitime AVH-24V1DD mallissa. Vastuksen ohjausrelee on kaikissa.

Kompressorin käyntimäärät ovat pienemmat kuin Ultimate 9000 malleissa. Hysterreesi on valittavissa joko 6 tai 10 astetta. (Kysessä on kuitenkin invertteri eli lämpöpumppu säätä itse tehoa 40-100% tehoaluella.)

Ilman saa varaajasta pois jos hitsaa liittimen.
 
Ylös Bottom