VILP ja 50-luvun ok-talo

Hempuli

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Vilp tulossa 50-luvun ok-taloon, jossa 80m2 keskikerroksessa sekä teknistä tilaa ja saunaa kellarikerroksessa. Vintti on avoin. Öljy lämmittää vesikiertoa automixillä huonetermostaatin kanssa sahaten ylösalas. Kierron lämpötila 35C (0C) ja 45C (-20C). Lattialämpöä ei ole, mutta ehkä kellarissa olevaan saunaan se joskus tulee. Öljykattila lähtee ja tilalle varaus puukattilalle, jos vaikka sähkön hinta nousee tai oma kunto kaipaa kohennusta. Energiavaraajaksi Jäspi GTV 500 Hybrid, joka on vilpille vähän iso ja puukattilalle turhan pieni. Lämmin käyttövesi tulistetaan erikseen jo hankitulla 60 ltr LVV:llä.

Hahmottelin periaatteellista kytkentäehdotusta putkimiehelle ja kommentit siitä olisi tarpeen. Eniten kiinnostaa liitännät energiavaraajaan ja olisiko invertterivilpistä enemmän iloa vai haittaa. Monoblociin olen vahvasti kallellaan.

Liitteet

Jatkuvalämmitteisenä tuo 60 litraa voi riittääkin. Meillä menee keskimäärin hiukan yli 5 kWh päivässä tulistukseen mutta näkyy vaimo joskus saaneen menemään 20 kWh /d haalistetun tulistukseen. Haalistettua voisi ottaa pesuun ja puutarhaankin, varsinkin jos auton pesua tai mattojen pesua harrastaa.

Hempuli

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Jatkuvalämmitteisenä tuo 60 litraa voi riittääkin.
Jätevettä on tullut puhdistamon panosmittarin mukaan n. 100 ltr/vrk kahdelta hengeltä. Patakiilat tekevät lämmintä vettä 80 ltr padassa suurin piirtein joka toinen päivä, joten kerrallaan ei kuumaa vettä hirveästi tarvita. LVV on 3-vaiheinen ja 3 kw. Sen verran kuumaa vettä saa, mitä sieltä tulee. Vaimo oli jo sillä kannalla, jotta ainakaan kesällä ei kuumavesihanasta ei tarvi tulla mitään, mutta itse vähän karsastin ajatusta.

Mikä käsitys @Kellarinlämmittäjä invertterivilpin pyörittäjänä on sen ja on/off pumpun välillä, kun varaavaa vesitilaa on puolen kuutiota. On/off olisi vanhempaa tekniikkaa ja yksinkertaisempi, mutta invertterin käyttöalue laajempi tod.näk. pidemmillä lämmitysjaksoilla.

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Ei tuo 500 l nyt mielestäni ole mitenkään ylikokoinen varaajaksi.

Mitä tulee tuohon on/off vs invertteripohdintaan niin eikö nykyään kaikki myynnissä olevat (uudet) koneet kuitenkin ole varustettu jonkinlaisella invertteritekniikalla? Eli on/off koneita löytyisi lähinnä käytettyinä tai jos itse hankkii ja tuo eu alueen ulkopuolelta?

Itse olen koittanut löytää sellaista vilp:iä jossa tuo invertterin säätö olisi mahdollisimman laaja, tyyliin 2,5-12 kW tai siihen päin. Vähän heikosti löytyy kuitenkin tietoa siitä millaiseen säätöön suurimmalla osalla vilppejä invertteri taipuu. Ja lisättäköön vielä et mielellään tuota noin 10kW:n tehon tuosta saisi löytyä vielä -15C:lla jolloin talo tuota tehoa varmaan huutaa, harvahan kuitenkaan noita huipputehoja tarvitsee jossain +7C lämpötilassa.

Hempuli

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
CTC:n mallistossa on 400-mallit on/off ja 600-mallit invertterillä. Itse olen arvaillut Niben ja CTC:n tehoja. +7C ilmoitettu teho voitaneen jakaa melkein kahdella, niin saadaan likimain teho -15C pakkasella. Huipputehot tulevat 120 rps ja hieman olen skeptinen, jos pumppua ajetaan jatkuvasti kovilla kierroksilla. Oletko Kurre ajatellut säätövaran kasvattamista laittamalla mukavasti lompakkoa keventäen kaksi vilppiä sarjaan?

kurre orava

Nibestä oli kohtuuhyviä käyriä olemassa, lopputulema niistä oli se että nimellistehosta on noin puolet sulannut pois kun ollaan -15 asteessa. CTC:lla oli malli joka taidettiin mainostaa juuri tuollaisena 2,5-14kW mallina, oliskohan ollut 614? Mutta siinäkin tehot kaikkoavat äkkiä kun ilmat kylmenevät.

Olen minä joskus leikkinyt ajatuksella että olisi pieni pumppu, luokkaa 6kW ja isompi sitten pakkasia varten. Mutta, eipä tuossa taloudellisesti järkeä taida olla joten ei ole edennyt ajatusta pidemmälle. Se pieni "kesäpumppu" täytyisi olla äärimmäisen edullinen että sitä viitsisi laittaa.

Hempuli

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Samaa CTC:n malli 614 (2,5-14kW) on itsellä harkinnassa tähän pieneen purulaatikkoon. Muita vaihtoehtoja on CTC 410 on/off tai Nibe 2120-12, jolle kertyy jo hintaa enemmän. Öljyn kulutuksesta olen haarukoinut tehokäyrää (sininen) ja siitä 80% hyötykäyrää (keltainen). Vilpien max-tehokäyrät arvuuteltuna: CTC 408 punainen, CTC 410 vihreä ja Nibe 2120-12 sininen. Tehoista pitänee vähän tinkiä, koska -20C vaatii jo +45C vettä. Pakkasilla -15C alkaen otetaan kuitenkin vastukset avuksi, kun niitä ei näillä huudeilla kovin usein tarvitse.
Tehotarve3.png

kurre orava

CTC:stä ei juurikaan muita kokemuksia kun mitä on lukenut Kellarinlämmittäjän pumpusta ja hänen kirjoitukset. Sinänsä vaikuttaa asialliselta koneelta.

Onkohan noissa uusissakin vielä sulatukset kellon mukaan, tunnin välein niin kun ilmeisesti juuri Kellarinlämmittäjän koneessa on? Vanhoissa pumpuissahan tuo sulatus oli oikeastikin hoidettu tuollaisella munakellomaisella koneistolla mutta nykyisin tuo lienee ohjelmassa. Lähinnä jos kone käy paljon osatehoilla niin tuntuu turhalta sulattaa tunnin välein ellei oo tarvetta.

Asialliset värkit nuo kai muuten ovat, lämmityskäyttöön suunniteltuja joten höyrystimessä lamelliväli on isompi ja höyrystin lienee muutenkin iso. Osa Nibe konserniahan tuo taisi nykyään olla vaikka menee vielä oman brandin alla.

Ei tuo 500 l nyt mielestäni ole mitenkään ylikokoinen varaajaksi.
En äkkiä minäkään keksi, mitä haittaa tuosta voisi olla. Iso varaaja => vähän käynnistyksiä. Kesällä lämmitys tapahtuu siinä määrin tehokkaasti, että häviöillä on perin vähän merkitystä ja talvella häviöt eivät ilmeisesti mene hukkaan.

Varaajassa on eri asia, onko se valmiina vai läteekö ostamaan. Yleensähän nämä ovat vähän liian pieniä tai yritetään jopa ilman mitään varaajaa.

Tuosta kaaviosta ja veden jakelusta sen verran, että itse laiton haalistetulle vedelle myös sekoitusventtiilin. Näin se haalistettu pysyy haalistettuna myös silloin kun kattila on kuuma. Eli varsinkin jos tuo kattila pysyy suunnitelmissa, kannattaisi ehkä harkita tätä.

Tuossa on ilmeisesti kaksi kierukkaa. Haalistus alemman jälkeen voi olla aika mietoa. Jos tulee joka tapauksessa erillinen tulistusvaraaja, voisiko haalistetun ottaa toisen kierukan jälkeen niin se olisi enemmän haalistettua. Vettä jonka lämpötila on alle 37°C tarvitaan perin harvoin muuhun kuin juotavaksi.

Monoblock on varmaan ihan jees. Jää monta epäonnistumisen mahdollisuutta pois.

Hempuli

Jäsen
@Kellarinlämmittäjä, hyvä huomio haalistetusta vedestä, tuota ei tullut ajateltua ihan loppuun asti. Vilpistä varmaan tulee vääntöä putkimiehen kanssa. Hän varmaan suosittaa mulle Nibe 2120-12 huollon ja varaosien saatavuuden vuoksi. Itse vaihtelen sujuvasti suosikkia. Aluksi olin vahvasti CTC 410 (on/off) kannalla, mutta nyt mieli on kääntynyt CTC 614 (invertteri) puoleen laajemman tehoalueen ja reservin suhteen.

Pretor

Jäsen
Pitääpä seurata projektia, sillä itselläni on edelleen Jäspin GTV 500 Hybrid odottelemassa asennusta myöskin 50-luvun purukopperoon. Nyt on VILP kytkettynä öljykattilaan.
Itselläni tarkoitus öljykattila jättää vielä varalle/rinnalle, mutta en ole vielä ehtinyt mietiskellä miten asennuksen toteutan.

Pretor

Jäsen
Öljykattila läpivirtauslämmittimeksi, vilpin lisälämmönohjauksesta relesyöttö öljypolttimelle.
Keep it simple ;)
Keep it simple -ratkaisuhan olisi laittaa VILP ohjaamaan releellä Hybridivaraajan 6kw vastusta (sellainenkin kun on lojumassa nurkissa).
Jäisi ylimääriset putkityöt tekemättä ja €uroja säästyisi ;D
Enemmän mua siis mietityttänyt, että millaiset kytkennät pitäisi tehdä välille kattila <-> hybridivaraaja. Mutta en siis ole poissulkenut tuota vastuksella ajoakaan.

Ylös Bottom