Vilp mitoitus, puutalo 200m2

Suihku... njaa, en ole nyt ihan varma onko vaivan arvoista.
Tässä on jonkinlainen kuva koko laskelmasta. Tässä on mukana myös ns. hukkaan menevät eli kun meillä esim. WC huuhtelu toimii haalistetulla vedellä. Tähän hukkaan menevään ei varmaan ole täyttä totutta olemassakaan, sillä haalistetulla toimiessaan se pytty ei sitten jäähdytä huonetta ja toisaalta se vesi tuppaa muutenkin siinä lämpenemään. Laskennallisesti tästä tulisi noin 200 kWh tappio vuodessa, pesukoneen kylmien huuhteluiden lämpenemisestä 76 kWh vuodessa. Jos nämä vähentää eduista, jää silti 399 kWh parannusta pelkään kuuman veden esilämmitykseen. Jos ei vähennä, haalistus toisi etua noin 600 kWh/a. Lisäksi varsinkin suihkutteluveden saanto paranee noin kaksinkertaiseksi. Tuolla nykyisellä 220 l varaajalla ei yökäytössä ilman haalistetun jakelua kunnialla pärjättäisi.

Pyykkikone ja tisikikone on laskettu toimivaksi siinä lämpötilassa kuin ne saavat vetensä. Jos ne toimivat kuumemmassa, mikä on aika todennäkäistä, tuo ei muuta tuota tulosta vaihtoehtojen välillä, sillä koneet käyttävät sitten vaan vielä lisäenergiaa veden lämmittämiseen.

Näihin haalistussysteemeihin ei kannata varmaa kovin kalliisti sijoittaa, mutta jos tämmöinen rakentelu onnistuu, perin pienellä vaivalla saa hyvin varmatoimisen parannuksen. Itsekin tein noita vaihtoventtiileitä siltä varalta että jos ilmenisi tarvetta ottaa takapakkia mutta eipä niitä ole tarvittu.

Veden lämmitys ja haalistus.jpg


Haalistetun jakeluvaihtoehdossa haalistettu on laskettu johdettavaksi kaikkialle muualle paitsi keittiön kylmävesihanalle.

Edit. lisätty taulukkoon tarkentavia selityksiä
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Olisi tuosta haalistuksesta sekin hyöty että hanasta tulisi tasaisemman lämpöistä vettä.
Talvella tahtoo vesi jäädä viileäksi kun vipuhana käännetty lämmönrajoittajaa vasten. Joutuu välillä kääntämään rajoittimen yli. Kesällä tulee riittävän lämmintä.
Tuo 30 astetta on kyllä ehdoton maksimi haalistetulle. Esim jotkin vaatteet saa pestä max 30 asteessa.
Miten lie tuo 30 astetta putkissa/hanoissa joita ei juuri käytetä? Kasvaako legionella riski?

Edit: Meneekö ulkohanoillekin haalistettua?
 
Edit: Meneekö ulkohanoillekin haalistettua?
No tuon voi valita, mutta ei aivan hana kerrallaan. Minä saan valittua haalistetun kylmän tilalle
-Alakertaan (täällä on mm. pesukone)
-Yläkertaan muualle paitsi keittiöön
-Kaikkialle yläkertaan

Ulkohanoille menee kerroksen mukaan eli voin erikseen valita joko kylmän tai haalistetun esim. sen mukaan, kasteleeko nurmikkoa vai peseekö autoa.

Tuo todellakin tasaa noiden suihkutermostaattien toimintaa.

Itse olen kyllä luottavainen legionellan suhteen.

Max 50 euroa säästöä kylmän jakelun haalistuksessa
Sitä luokkaa. Koko veden lämmitys suorasähköllä ei tekisi sekään kuin noin 300 €. Silti nämä aina aiheuttavat paljon keskustelua ja monelle tuskaa sähkölaskun kanssa. Kerran toteutettu, aina järjestyksessä.

Tuo kuuman esihaalistus tekee tuossa ~900 kWh ja haalistetun jakelu lisäksi ~600 kWh. Mitä suurempi vesien käyttö ja mitä enemmän saa haalistettua, sitä suurempi säästö. Harva varmaan pääseekään yli 35 °C haalistettussa vedessä.

Tuota se liika taulukointi teettää, ei ihan älyttömiä kannata rakennella tuon säästön eteen.
No minä olen alusta asti tuonut esille, mitä tämä tuottaa ja mitä ei. Pari metriä kupariputkea pannuhuoneessa ei kovin paljon maksa ja kun kokemuksia ei löytynyt, laitoin venttiilit, joilla voi valita. Mielestäni esim. aurinkokeräimiin verrattuna aika pieni putkimuutos ja ellen muista väärin, niillekin on kannattavuus löytynyt.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
No minä olen alusta asti tuonut esille, mitä tämä tuottaa ja mitä ei. Pari metriä kupariputkea pannuhuoneessa ei kovin paljon maksa ja kun kokemuksia ei löytynyt, laitoin venttiilit, joilla voi valita. Mielestäni esim. aurinkokeräimiin verrattuna aika pieni putkimuutos ja ellen muista väärin, niillekin on kannattavuus löytynyt.
En tarkoittanut sinua.
 

Karde

Jäsen
Mikä ihme noissa energiavaraajissa maksaa?
Jos käytän hakusanaa "energiavaraaja" on tuloksena tuotteita joiden hinnat 1500e tai enemmän?
Luulisi että 300l peltipytty missä on pari yhdettä ja uretaani ympärillä olisi vähän edukkaampi...
No, jatketaan etsintöjä..
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Mikä ihme noissa energiavaraajissa maksaa?
Jos käytän hakusanaa "energiavaraaja" on tuloksena tuotteita joiden hinnat 1500e tai enemmän?
Luulisi että 300l peltipytty missä on pari yhdettä ja uretaani ympärillä olisi vähän edukkaampi...
No, jatketaan etsintöjä..
Samaa oon ihmetellyt.
Funtsin jo että itte tekemällä sais puoli ilmaisen ja kunnon osista ainakin.
Ei toki tarvettakaan vielä ole mutta ehkä jossain kohtaa.
 
Luulisi että 300l peltipytty missä on pari yhdettä ja uretaani ympärillä olisi vähän edukkaampi...
Haaton vanhat kuuman veden varaajat ovat tämmöisiä mutta 300 litrainen voi olla hakusassa. Haatolla on sellainen malli, missä on kaksi 3/4" yhdettä, toinen pohjassa, toinen päälaessa. Uretaanin päällä on vielä pintapeltikin. Torilla liikkuu vanhoja muutamalla kympillä.

Tässä on juuri tuommoinen. Kattilavedelle voi vielä lisätä sorvin lastuja pohjalle 100 kg niin ruostuvat ne lastut eikä lämpöpatterit.

 

Karde

Jäsen
Tässä on juuri tuommoinen. Kattilavedelle voi vielä lisätä sorvin lastuja pohjalle 100 kg niin ruostuvat ne lastut eikä lämpöpatterit.
Lieneekö tuo syöpyminen akuutti uhka kun on komposiittiputket?
Rautapatterit ja kirkas säiliö eivät olisi kosketuksissa muuten kuin veden välityksellä..
Ulkomailta löytyy sopuhintaan varaaja, mahtaneeko rahti kulkea ennekuin tämä korona rauhoittuu?
Ainakin toru-jyri Virosta myy eristämätöntä 300l alle kolmen sadan.
Tosin ei tässä kiire ole, jos ensi talveksi saisi systeemin kasaan.
 
Lieneekö tuo syöpyminen akuutti uhka kun on komposiittiputket?
Komposiittiputket eivät päästä happea lävitseen kuten PEX putket. Tuo ei liity tuohon rst astiaan mitenkään, vaan ylipäätänstä raudan määrään järjestelmässä, mitä voi myös lisätä ja näin vähentää diffundoituvan hapen haittavaikutuksia. Tuo uusittu putket ja patterit pari vuotta sitten vei ajatukset PEX putkiin, joista aina jotain menee läpi. Ylimääräisestä rautapinnasta ei silti olisi haittaa, sillä esim. jouduttaessa lisäämään vettä se kuluttaa pois sitä kiertoon joutunutta happea.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Hemeltronillakin on kohtuu edullisia varaajia myynnissä, niitä saa haluttaessa räätälöityä eripituisilla kierukoilla, välipohjalla, lisäyhteillä ym. Hinnat eivät päätä huimaa, niitä tehdään ilmeisesti tilauksesta. Noissa jonkinlainen irrallinen eristemuovi päällä joten jonkin verran lämönhukkaa nuo tuonee mukanaan kyllä. Toisaalta jos sijoittaisi tuon varaajan autotalliin niin hukkalämpö lämmittäisi autotallia eikä tarvis enää välttämättä hankkia siihen konvektoria tai isommat patterit.


Hemeltronhan myy myös Austria Email varaajia, niissäkin näytti olevan ihan kilpailukykyinen hinnoittelu


Toisaalta Toria ym muita kanavia seuraamalla jonkin aikaa löytyy todennäköisesti myös kohtuu edullinen käytetty varaaja. Oikean ilmaantuessa täytyy vaan olla nopea, hyvät ja edulliset kun menevät nopeasti kaupaksi.
 

Karde

Jäsen
Kiitos vinkeistä! Huomasin että kun vaihtaa hakusanaksi "puskurivaraaja" alkaa hintataso täällä kotimaassakin asettua..
Kävin tänään yhdessä lvi-liikkeessä tarinoimassa. Mitsusta sanoi sen verran että kyllä me näitä myydään, jäspin tuotteita esitteli mieluummin. Sanoi että heidän tyyppi tulee käymään kotona ja tekee tarjouksen jos halutaan.
Pitänee kysyä myös jäspistä tarjous kunhan aika koittaa, nordic-malli vaikutti ihan kiinnostavalta myös.
 

Karde

Jäsen
Tutkittuani asiaa lisää selvisi että nibe polar ja jäspi nordic ovat sama pumppu eri merkillä brändättyinä.
Aika mielenkiintoista tämä vilp-maailma.
Jotkut valmistajat julkaisevat tietoja enemmän, jotkut vähemmän, joku pumppu tuottaa nimellistehon verran pakkasessa, joku ei käytännössä koskaan jne...
Olisi kyllä hyvä jos kaikkien Suomessa myytävien vilppien tiedoissa olisi teho ja cop vaikka 15 asteen pakkasessa
 

Karde

Jäsen
Tuo Nibe polar vaikuttaa kyllä parhaalta mutta hinta aiheutti hellasäröä :rolleyes:
No, pitänee pehmitellä vähän aikaa, kyllä se siitä asettuu :)
 

Jolberious

Vakionaama
Tuo Nibe polar vaikuttaa kyllä parhaalta mutta hinta aiheutti hellasäröä :rolleyes:
No, pitänee pehmitellä vähän aikaa, kyllä se siitä asettuu :)
Ei nuo nyt oikeasti "niin kalliita" ole, vaikka rahaa maksavat.
Ovat nopeampia asentaa vrt joku 1-vaihe splitti ja hyötysuhde on aiva toinen.
Ulkopuolisella jos teettää homman avaimet käteen-meiningillä, niin nopeammin polar maksaa itsensä takaisin kuin lähes täystehoinen pikkusplitti
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei nuo nyt oikeasti "niin kalliita" ole, vaikka rahaa maksavat
Pitää muutenkin pystyä katsomaan kokonaisuutta pitkällä aikavälillä, ei pelkkää ostohetkeä.

Mikä esim on noiden jäähdyttimistä värkättyjen splittien varasosatilanne tulevaisuudessa kun valmistajat on mitä sattuu ja mallit vaihtuu, ja muuta tällaista.
 

Jolberious

Vakionaama
Pitää muutenkin pystyä katsomaan kokonaisuutta pitkällä aikavälillä, ei pelkkää ostohetkeä.
Tämähän se ajaa maalämmön pariin ihmisiä, se reikä ei ole 0e arvoinen kun kone menee ekan kerran jälkeen vaihtoon.

Tietty, jos ilmasto lämpenee (tuskin, nyt varmaan iskee jääkausi, kun hiilidioksidipäästöt ovat notkahtaneet, mutta se on eri asia) niin VILPit toimivat paremmin, kuin maalämpö, kunhan se lämmityskaudella oleva keruuaineen (joko ilma vilpeissä tai etanoli mlp) lämpötila ylittää maasta palaavan etanolin lämpötilan.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Tämähän se ajaa maalämmön pariin ihmisiä, se reikä ei ole 0e arvoinen kun kone menee ekan kerran jälkeen vaihtoon.
Tätä vaan täällä ei muutama tyyppi halua hyväksyä. Valitetaan vaan sitkeesti että kallis reikä on eikä toimi kuin 100 vuotta, vaikka harvalla on edes noin pitkä tarve sille ;)
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Tuo Nibe polar vaikuttaa kyllä parhaalta mutta hinta aiheutti hellasäröä :rolleyes:
No, pitänee pehmitellä vähän aikaa, kyllä se siitä asettuu :)
@Jolberious tuon muotoili joskus osuvasti, vertasi F2120 pumppua kalliiseen työkaluun. Sellaisen kun hankkii niin silloinkin kirpaisee vain sen yhden kerran, ostosta maksaessa. Jälkeenpäin hinta ei kyllä harmita ja käyttökään ei aiheuta kurtistuneita silmäkulmia.
 
Tämähän se ajaa maalämmön pariin ihmisiä, se reikä ei ole 0e arvoinen kun kone menee ekan kerran jälkeen vaihtoon.
Ellei sitten joudu sitä hävittämään kun pilaa pohjavedet. Paremminkin sanoisin, että ihmisiä ajaa maalämmön pariin laiskuus ja kyvyttömyys ottaa asioista selvää. Vähän niin kuin porvarisperheen kaakeliuuni. Hyvä ja nätti, mutta pönttöuuni hoiti saman homman ja niitä sai useita yhden kauniin kakluunin hinnalla.
 

TopiR

Jäsen
Hemeltronillakin on kohtuu edullisia varaajia myynnissä, niitä saa haluttaessa räätälöityä eripituisilla kierukoilla, välipohjalla, lisäyhteillä ym. Hinnat eivät päätä huimaa, niitä tehdään ilmeisesti tilauksesta. Noissa jonkinlainen irrallinen eristemuovi päällä joten jonkin verran lämönhukkaa nuo tuonee mukanaan kyllä. Toisaalta jos sijoittaisi tuon varaajan autotalliin niin hukkalämpö lämmittäisi autotallia eikä tarvis enää välttämättä hankkia siihen konvektoria tai isommat patterit.
Mulla on pari Hemeltronin 300 litrasta MI-tyyppistä varaajaa. Niissä on itse asennettava eriste, jonkinlaista ristikudottua muovia paksuhkolla muovikalvokuorella. Suhteellisen hankala oli laittaa ahtaassa tilassa toi eriste päälle, loppuviimeeksi kun kieritti liukasta ohutta köyttä monta kierrosta eristeen päälle, ni sai tarpeeksi kokonaisvoimaa jolla se puristui riittävästi kiinnilukittumista varten.

Huomioitavaa on että heidän tarjoama vakio-kierukka kestää 16 bar, mutta liittimet kierukan päässä vain 6 bar. Käyttövesijärjestelmän komponenttien pitää kestää vähintään 10 bar, joten ei voi käyttää tota Suomessa.

Kohtuuhinnalla siihen sai kuparikierukan, joka täyttää speksit.

Noi on osin asiakasräätälöitäviä, joten kannattaa kysellä jos tarttee jotain erikoisyhdettä tms. Myöskään toimitetut kuvat eivät vastanneet todellisuutta yhteiden kierrekokojen osalta.

-Topi
 

Bati

Aktiivinen jäsen
Lainaan viestiketjua.

Kannattaako sellaiseen maaperään laittaa vielä maalämpö, jos kallioon on matkaa 80m? Onko siitä jotain haittaa?

Uuden talon lämmitysmuotoa mietiskelen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kannattaako sellaiseen maaperään laittaa vielä maalämpö, jos kallioon on matkaa 80m? Onko siitä jotain haittaa?
Nuo metrin on tuplahintaisia, mutta tuottoa niistä ei juuri tule. Noiden metrien lisäksi pitää porata vielä ne tuottavat metrit.
Jos hyötymetritarve olisi esim. 200 m noin 30 €/m, niiin lisäksi tulee 80 m suojaputkitettua noin 60 €/m
=> reiän kokonaishinta noin 11000 € (- kotitalousvähennys)
 

Bati

Aktiivinen jäsen
Täytyy se pitää vaihtoehtona. Lämmitettävää alaa on talossa 160m2 ja talousrakennuksessa 60m2. Niin olisi se maalämpö tehokuudeltaan paljon parempi.
 

Jolberious

Vakionaama
Kaivosta paukahtaa maksimivähennykset. Eli 2021 hurisee maalämpö, mikäli haluaa ne maksimivähennykset hyödyntää (reiästä ekana vuonna ja toisena vuonna sitten asennuksesta vielä vähän päälle).
 

Bati

Aktiivinen jäsen
1200m2 tontti. Savea 6-8m ohuen hiekkakerroksen jälkeen. Nurmialuetta jää n. 200m2 takapihalle johon sitä edes voisi ajatella. Mutta itse jotenkin mietityttää ajatus, että niitä pitää varoa myöhemmin.

Uudisrakennus kyseessä. Ei se hinta niinkään mietitytä, vaan se että miten se toteutus onnistuu poraajalta jne.
 
Ylös Bottom