Vilpistä maalämpöön kokemuksia

DrPaiN

Jäsen
Tilanteen saattaa muuttaa esim koroton 5v maksuaika (toki siinä todellisuudessa joku pieni "korko" tilinhoitomaksusta varmasti on tyyliin 5e/kk * 5v= 300e).

Mutta ajatellaan että invoistointia ei siis makseta kerralla alkuunsa.
Saat kotitalous vähennyksen seuraavana vuonna (jolloin et vielä ole sitonut pääomia yhtään)
säästät heti ostoenergiassa ja vaikka sijoitat nuo säästöt (tai maksat säästöillä sitä hankintaa ja sen tulevia eriä) ja ylimääräisen kotitalous vähennykset

Kyllä tuon mielestäni saa vännettyä "säästöksi" oletuksella ettei vikoja ole (kaivossa ei nyt ainakaan)

Mutta ajatusmallia nyt voinee käyttää oli kyseessä sitten VILP, MLP tai mikä tahansa itsensä takaisin maksava hankinta

lmfmis

Vakionaama
Mitä, jos myyntihinta onkin vaikka 30k enemmän kuin ajalta ennen maalämpöä? Onko investointi maksanut itsensä takaisin tällöin asennushetkellä vai asunnon myyntihetkellä? Entä paljonko oli säästö
Olispas kiva.Tuo ei vaan tietenkään ole tätä oikeaa elämää.

Asuntoja ei valkata lämmitysjärjestelmän perusteella vaan se location, location, location yms. triviat, päiväkodit, hiljaisuus....

Niinkuin täällä on aikaisemmin väännetty että jos kadulla on vierekkäin kaksi samanlaista torppaa ja toisessa mlp ja myydään samalla viikolla....

Siinä olis todisteet :)

Large

Aktiivinen jäsen
Ei se MLP varmaan taloa myy, mutta monelle saattaa helpottaa ostopäätöstä esim. 30v vanhaan öljylämmityslaitteistoon verrattuna ja nopeuttaa talon myymistä muutamalla kuukaudella. Nykyään tosin rahoituksen saaminen on sen verran kiristynyt että se varmaan jarruttaa asunto/kiinteistökauppoja kaikkein eniten. Maalämpöprojektiin sen sijaan sai pankista rahoituksen 0,84% kokonaiskorolla.

fraatti

Hyperaktiivi
Olispas kiva.Tuo ei vaan tietenkään ole tätä oikeaa elämää.

Asuntoja ei valkata lämmitysjärjestelmän perusteella vaan se location, location, location yms. triviat, päiväkodit, hiljaisuus....

Niinkuin täällä on aikaisemmin väännetty että jos kadulla on vierekkäin kaksi samanlaista torppaa ja toisessa mlp ja myydään samalla viikolla....

Siinä olis todisteet :)
Se mitä olen kuullut tutuilta niin vesikiertoinen lämmitys on must. Öljyn kanssa laskevat sen verran hintaan miinusta että siitä pitää päästä eroon. Sähkössä sama juttu.

roots

Vakionaama
Se mitä olen kuullut tutuilta niin vesikiertoinen lämmitys on must. Öljyn kanssa laskevat sen verran hintaan miinusta että siitä pitää päästä eroon. Sähkössä sama juttu.
Juurikin näin, ja varmasti jotain +k€ siirtyy myyntihintaan kun laitteisto hörähtää käyntiin, parhaimmillaan hintavaikutus säilynee MLP osalta varmaan jonnekin 15v ikään...ja siitä sitten maltillisempaa, mutta siinäkin kaivo on jo lämmönjakoineen.
Sitten kun tuota verrataan tekemättömään remppaan johonkin öljy- tai sähkölämmitteiseen tai muuten romuun niin täysmääräisenä se MLP on hinnassa valtaosalle ostajista.
Joku pikku joukko ostajia sitten hakee juuri tommosia rempattavia kohteita mitä on helppo sitten vedättää hinnalla alaspäin kun ostajia niukalti...ja ero senkun repeytyy isommaksi.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Niin siinä sitten kävi että maalämpö väänsi vilpin kulutuksista vielä lähes 5000 kWh pois vaikka vilp-vuosi 2018 oli aurinkolämmön osalta parempi ja taisi lämmöntarvelukukin olla pienempi, se pitää tarkastaa vielä.

2019 lämmityksiin meni 3605 kWh, eli rahaa siihen alle 400 e. Se ei ole kovin paha vanhassa 160 m2 talossa neljällä ihmisellä.

cossuesco

Jäsen
Miten lasket kulutuksen? Lainaus: "Tammi-kesä viime vuonna vilpin kanssa 8033 kWh ja tänä vuonna maalämmöllä 5110 kWh "
Jos ymmärsin oikein niin 2019 tammi-kesäkuussa maalämpö kulutti 5110kWh? Onko tuossa koko talon kulutus...

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Miten lasket kulutuksen? Lainaus: "Tammi-kesä viime vuonna vilpin kanssa 8033 kWh ja tänä vuonna maalämmöllä 5110 kWh "
Jos ymmärsin oikein niin 2019 tammi-kesäkuussa maalämpö kulutti 5110kWh? Onko tuossa koko talon kulutus...
Koko talo.

jämä67

Aktiivinen jäsen
Vaikea uskoa, että pelkkä vilpistä muutos maalämpöön olisi tuonut noin isot säästöt, varsinkin kun kulutus jo aikaisemminkin oli hyvin maltillinen.
Onko pumpuilla tuotettu energiamäärä pysynyt vakiona? Huomasin vaan toisesta ketjusta, että MLPllä on tuotettu vain 11255kWh vuodessa.
VILPn COP on ollut heikko, jos tuohon samaan on mennyt 5000kWh enemmän, kun maalämmöllä.

Jäin vain pohtimaan realistisiä säästöjä omassa vilp systeemissä, jos joskus päivittää maalämpöön...
Tuohon hintaan, kun sinä sait maalämmön, ei paljoa tarvitsi pohtia :)

iqo

Aktiivinen jäsen
VILPn COP on ollut heikko, jos tuohon samaan on mennyt 5000kWh enemmän, kun maalämmöllä.
Minä luulen myös, että juuri tämä on avaintekijä pökön ceississä. Väitän, että COP on ollut VILPillä reilusti alle 2 (ehkä jopa alle 1.5), muuten tuo 5000 kWh säästö ei voi olla mahdollinen. Kuvaavampi otsikko voisi melkein olla "Suorasähköstä maalämpöön" ;). Täytyy kyllä hattua nostaa pökölle, että tuosta Ultin vehkeestä sait vielä myyntituloja.

Mutta yhtä kaikki, onnistunut, kannattava ja mielenkiintoinen projektihan tämä on! Kunnollisen VILP:n korvaaminen maalämmöllä ei silti yleensä ole taloudellisesti perusteltavissa. Spekulointi laitteiden käyttöiällä on toki tekijä, joka voi muuttaa tilanteen. Spekulaatioita tuon 10v seisoneen MLP:n käyttöönottokin tosin edellytti. Riskinotto näyttää kannattaneen: tuskin tuohon koneeseen mitään seisomisen aiheuttamaa vikaa voi enää ilmaantua...?

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Niin kuin olen ennenkin sanonut minulla vilp kävi vain lämmitystarpeeseen. Ei tullut niitä keväästä syksyyn hyviä coppeja ollenkaan, ei päivääkään, silloin se cop jää sinne kakkoseen.

Samoin käy maalämpö, jää siitäkin matalien menolämpöjen huippucopit pois kokonaan kun on vain talvikäyttöä. Keväästä syksyyn asioita hoitaa tai ainakin avustaa aurinkolämpö.

Maalämpö on kytketty täysin samoin kuin vilp. Mitään muuta ei ole muutettu

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Toki joku muutos voi olla elämisen kulutuksissa mutta ei se nyt tuhansia voi olla

iqo

Aktiivinen jäsen
Niin kuin olen ennenkin sanonut minulla vilp kävi vain lämmitystarpeeseen. Ei tullut niitä keväästä syksyyn hyviä coppeja ollenkaan, ei päivääkään, silloin se cop jää sinne kakkoseen.
Aivan totta, tuo pointti olikin minulta jo unohtunut. Aurinkokeräimet tietysti mutkistavat tilannetta, mutta sikäli MLP on paljon parempi kaveri keräimille, että noilla kylmillä keleillä takkiin tulee vain korkeamman menolämmön takia, ei höyrystimen lämpötilan laskun vuoksi. VILPin tulos heikkenee tietysti noiden molempien vuoksi.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen

Samoin käy maalämpö, jää siitäkin matalien menolämpöjen huippucopit pois kokonaan kun on vain talvikäyttöä. Keväästä syksyyn asioita hoitaa tai ainakin avustaa aurinkolämpö.

Maalämpö on kytketty täysin samoin kuin vilp. Mitään muuta ei ole muutettu
Minkälainen aurinkosysteemi sulla on?
Joku keräin vesikierrolla?

jmaja

Vakionaama
Siis noilla saat 4000 kWh. Tuo lienee hyödyksi saatu teho. Miten paljon jää käyttämättä? Eikös tuolle pinta-alalle tule jo 12 kW teho. Mihin sen kesällä kuluttaa?

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Siis noilla saat 4000 kWh. Tuo lienee hyödyksi saatu teho. Miten paljon jää käyttämättä? Eikös tuolle pinta-alalle tule jo 12 kW teho. Mihin sen kesällä kuluttaa?
Ei se kaikki heinäkuussa tule.
Maalis-touko ja syys-loka kuukaudet menee melko suoraan lämmitykseen kaikki. Toki harakoille menee keskikesällä jotain mutta missäpä ei menisi.

Ylös Bottom