Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

kylmäkaasu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Käräjäoikeuden päätöksellä pyörän maahantuoja tuomittiin maksamaan vakuutusyhtiölle rivitalon hinnan noin yksi miljoonaa euroa.
Haluaisin nähdä sellaisen kokeen missä lyijyakku sytyttää talon tuleen,
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Tänään oli telkussa TV1: ei sytytä.

MOT: http://areena.yle.fi/1-3849199
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Miksi auton akku voi räjähtää?
http://yle.fi/uutiset/3-8413271
 

kylmäkaasu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Perinteisesti vakuutusyhtiöt ovat makumiehinä kun sähkölaitteista syttyy tulipalo.
Viime viikolla uutisoitiin liesituulettimien liukukytkimen aiheuttaneen lukuisia keittiö paloja.
Tuleekin mieleen ajatus, kun vahinko on tarpeeksi suuri vakuutusyhtiöt ei korvaa mitään.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

janti sanoi:
Miksi auton akku voi räjähtää?
http://yle.fi/uutiset/3-8413271
"Rikkihappoa sisältävässä akussa muodostuu vetyä ja happea, räjähdysherkkä kaasuseos, joka tarvitsee vain pienen kipinän leimahtaakseen"

Polkupyörän akut lyijyhyytelöakkuja: suljettuja ja vety ei karkaa vaan sitoutuu hyytelöön....
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

kylmäkaasu sanoi:
Käräjäoikeuden päätöksellä pyörän maahantuoja tuomittiin maksamaan vakuutusyhtiölle rivitalon hinnan noin yksi miljoonaa euroa.
Haluaisin nähdä sellaisen kokeen missä lyijyakku sytyttää talon tuleen,
Tottakai voi .. suurempaa huomiota sai ongelmajätekontissa väärässä paikassa ollut lyijyakku, joka poltti ongelmajätekuormurin motarin varteen. Energiaa kun vapautuu äkkiä väärään paikkaan tulee lämpöä ja siitä sitten tulta..

Tuo MOT-dokkari antoi kyllä melko surkean kuvan kaikista tutkintaan osallistuneista, itsekukin haastateltu rajasi huolella kokeensa johonkin vaarattomaan osa-alueeseen.. ja lyijyakusta jankutettiin niinkuin sillä olisi tässä jotain merkitystä. Sitä pyöränraatoa sensijaan ei ilmeisesti paljonkaan tutkittu.

Tuollainen kiinansähköfillari on siis tehty niin, että akun alla on pieni kotelo jossa on moottorin ohjain, josta sitten lähtee huomattava määrä johtoja kohti ohjaustankoa. JOS pyörään oli jätetty virrat päälle ( tutkikohan tätä kukaan ) niin sähköä oli kyllä tarjolla johtoja lämmittämään. Akkuliitännän jälkeen fillarin johdot ovat hyvin ohuita, koska moottoria ajellaan monella piuhalla.. ja ne monet virtapiuhat pitää saada mahtumaan akselin läpi moottoriin.

Kyllä niitä kiinankarvoja lyijyakulla sulakkeen läpi hehkuttaa punahehkuunkin jos akun paikalleenrusauttelu / tärinä on tehnyt uusia kytkentöjä ohjainboxissa. Minulla on ollut vastaavan rakenteinen takapyörästä vetävä. Kiinanpiuhat tärisevät jostain poikki parintuhannen kilsan välein, tosin lähinnä ohjaustangosta, mutta kyllä minä sen ohjausboxinkin kertaalleen uudelleen kytkin. Fillari päätyi runsaat 6000km ajettuna roskalavalle. Sähköt toimivat sillä hetkellä, mutta fillariosuus alkoi olla liian monesta kohtaa lopussa.

Mutta tätä johtopaloa ei siis tutkittu.. vaan sitä syttyykö AKKU. Kuvasta näkee että ohjaimen johtonippu on palanut poikki ohjaimen päästä, mutta toki se voi olla ihan vaan tulipalon tekosia.

Ja olihan siinä palossa muitakin kummallisuuksia... vaikka se ohjainboxi / piuha vähän palaisikin seinään nojaavassa fillarissa niin noin äkkinäiseen tulipaloon on vielä matkaa, fillarin päällä pitäisi olla joku nailontakki tms joka nappaa kunnon liekit.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

VesA sanoi:
Mutta tätä johtopaloa ei siis tutkittu.. vaan sitä syttyykö AKKU. Kuvasta näkee että ohjaimen johtonippu on palanut poikki ohjaimen päästä, mutta toki se voi olla ihan vaan tulipalon tekosia.
Totuuden nimessähän tuossa ohjelmassa oli kyllä demottu johtopaloa vastaavaksi väitetyllä laitteella. Eli järjestelmän sulakkeen paikalle laitettiin samanpaksuinen johto kuin muukin johdotus ja moottorin tilalle oikosulku. Demossa virtalukko suli sillä tavoin, että johdot irtosivat ja virtapiiri katkesi.

Noinhan laitteen tietenkin pitäisi toimia. Olennaisin juttu koko hommassa on, onko laitteessa jokin sellainen suunnittelumoka (esim. juuri ohjainboksissa) jonka seurauksena valmistusivrhe olisi voinut aiheuttaa tulipalon ja jos täysi rikosoikeudellinen korvausvastuu sälytetään jolle kulle muulle kuin vakuutusyhtiölle, tuollainen moka pitäisi olla osoitettavissa joltisellakin todennäköisyydellä syyksi (jopa USA:ssa, siellä sovellettavien tuotevastuuperiaatteiden mielessä, kun jotakin ikävää sattuu). Tämä puoli jäi aivan hämärän peittoon eikä sitä mitä ilmeisimmin ollut juuri ollenkaan tutkittu (eli poliisitutkinta on ollut esille tulleen perusteella aivan ala-arvoista jälleen kerran; liekö vakuutusyhtiö sitten pystynyt yhtään parempaan, ehkä salassa pitämine tietoineen).
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

kotte sanoi:
Totuuden nimessähän tuossa ohjelmassa oli kyllä demottu johtopaloa vastaavaksi väitetyllä laitteella. Eli järjestelmän sulakkeen paikalle laitettiin samanpaksuinen johto kuin muukin johdotus ja moottorin tilalle oikosulku. Demossa virtalukko suli sillä tavoin, että johdot irtosivat ja virtapiiri katkesi.
Tuossa demottiin sitä jos akun alla olevan ohjaimen paksu syöttöjohto menee kunnolla oikariin, jolla siis demottiin sitä akun palamista, mutta kyllä tuollaine monisäikeinen 10A laitejohto on niistä oikariin menevistä piuhoista viimeisiä, vaikka onkin virtoihin nähden vähän ohuen puolella jos akku on 24V. Tuo on paksuin johto koko vehkeessä, jo sen päästä ohjaímeen on boxin sisällä ohuempi. Siellä ohjainboxissa on aivan hillitön spagetti johtoja, jotka vastaavat paksuudeltaan lähinnä niitä, joita käytetään PC:n sisällä ledien ja sensellaisten etupaneelin juttujen kanssa... moottorin johdot ovat myös tosi ohuita koska niiden ( 3 tai enemmän ) pitää mahtua kulkemaan navan sisälle onton akselin kautta. Eli jos virransyöttö oikaisee sellaisen ohuen karvan kautta vaikka pyörän runkoon ei pala sulake eikä sula virtalukon juotos.. vaan johto hehkuu niin kauan kuin sitä kestää tai sähkö loppuu.

Meillä on tuossa pihalla projektina kupla joka vähän paloi kummallisesti: lämppärin alumiiniputlki oli parkkipaikalla alkanut nojata valokatkaisijan liittimeen.. ja siitä sitten kojelaudan sisus tuleen. Meni tuulilasi ja koko johdotus suli.. mutta sitten ei tainnut olla muuta palavaa tarpeeksi lähellä. Vehkeessä on sulakkeet, mutta oikosulku oli ns sopiva.
 

kylmäkaasu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

JOS TUO PYÖRÄ OLISI NS. tukes HYVÄKSYTTY MALLI JA PALO OLISI KUITENKIN TAPAHTUNUT, OLISIKO VAKUUTUS KORVANNNUT VAURIOT.
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

VesA sanoi:
Tuossa demottiin sitä jos akun alla olevan ohjaimen paksu syöttöjohto menee kunnolla oikariin, jolla siis demottiin sitä akun palamista, mutta kyllä tuollaine monisäikeinen 10A laitejohto on niistä oikariin menevistä piuhoista viimeisiä, vaikka onkin virtoihin nähden vähän ohuen puolella jos akku on 24V. Tuo on paksuin johto koko vehkeessä, jo sen päästä ohjaímeen on boxin sisällä ohuempi. Siellä ohjainboxissa on aivan hillitön spagetti johtoja, jotka vastaavat paksuudeltaan lähinnä niitä, joita käytetään PC:n sisällä ledien ja sensellaisten etupaneelin juttujen kanssa... moottorin johdot ovat myös tosi ohuita koska niiden ( 3 tai enemmän ) pitää mahtua kulkemaan navan sisälle onton akselin kautta. Eli jos virransyöttö oikaisee sellaisen ohuen karvan kautta vaikka pyörän runkoon ei pala sulake eikä sula virtalukon juotos.. vaan johto hehkuu niin kauan kuin sitä kestää tai sähkö loppuu.
Mikäpä muu olisi voinut syttyä, kuin akun kuoret? Akku tai sen kuoret ei voi syttyä näiden muiden johtojen käryämisestä, vaan se vaatii lähelle jotain muuta palavaa materiaalia. Ohjainkin sijaitsee peltilaatikon sisällä. Minä pidän täten testiä relevanttina. Tuo mahdollinen johdon käryäminenhän jää tosin ulkopuolelle, mutta kuinka todennäköistä olisi, että pelkkä metallirunkoa vasten käryävä johto voisi sytyttää pyörän?

Mikäli virrat olisi unohtuneet päälle, olisi täytynyt myös avainten olla paikallaan virtalukossa. Kyseisestä pyörästä ei saa avaimia pois vitalukosta kuin kahdessa asennossa, eikä näissä kummassakaan ole virrat päällä. Kovimmillaan akusta otetaan jopa yli 20A, joten sulakkeen täytyy olla ainakin tätä suurempi.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Jones sanoi:
Mikäpä muu olisi voinut syttyä, kuin akun kuoret? Akku tai sen kuoret ei voi syttyä näiden muiden johtojen käryämisestä, vaan se vaatii lähelle jotain muuta palavaa materiaalia. Ohjainkin sijaitsee peltilaatikon sisällä. Minä pidän täten testiä relevanttina. Tuo mahdollinen johdon käryäminenhän jää tosin ulkopuolelle, mutta kuinka todennäköistä olisi, että pelkkä metallirunkoa vasten käryävä johto voisi sytyttää pyörän?

Mikäli virrat olisi unohtuneet päälle, olisi täytynyt myös avainten olla paikallaan virtalukossa. Kyseisestä pyörästä ei saa avaimia pois vitalukosta kuin kahdessa asennossa, eikä näissä kummassakaan ole virrat päällä. Kovimmillaan akusta otetaan jopa yli 20A, joten sulakkeen täytyy olla ainakin tätä suurempi.
Tämä virrat päällä? juttu on tässä olennaisinta. Ohjain peltikuorineen + johtospagetti ja akku lienevät muovilaatikoissa ja jos siellä ohjaimen muovilaatikossa alkaa johto hehkua niin kaipa sen kotelomuovit voivat alkaa palaa ja tippua lattialle, muu siellä ei oikein liekkiä tee. Silti siihen tulipaloon minustakin tarvittaisiin vielä joku pyörän päälle heitetty takki/kassi.. tms sytyke.

Vaan 18 sekunnin kohdalla näkyy se virtalukko - jotain siinä on, mutta selvää ei saa.
 

kylmäkaasu

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Satula ja renkaat on pyörän suurin palokuorma. Miten se talo kerkes palaa, keskimmäinen asunto oli se syttymäpaikka. Kova tuuli olisi johtanut paloa yhteen suuntaan. Eipä tuossa rivarissa ollut palokatkolevyt vintillä kunnossa, eihän ollut.
Oikeutta tullaan asian suhteen käymään vielä monessakin oikeusasteessa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Onko normaalia että pyörällä ajellaan noin 10 km tai enemmänkin ja tämän jälkeen jätetään varastoon? Itse laittaisin kyllä ajelun jälkeen lataukseen.
Varastossa voi hyvinkin olla 1-2 kuutiota kuivaa koivuhalkoa, bensakansiteri, kaasupullo, ulkokalusteiden öljyä ja öljyämisessä käytettyjä rättejä.
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

VesA sanoi:
Tämä virrat päällä? juttu on tässä olennaisinta. Ohjain peltikuorineen + johtospagetti ja akku lienevät muovilaatikoissa ja jos siellä ohjaimen muovilaatikossa alkaa johto hehkua niin kaipa sen kotelomuovit voivat alkaa palaa ja tippua lattialle, muu siellä ei oikein liekkiä tee. Silti siihen tulipaloon minustakin tarvittaisiin vielä joku pyörän päälle heitetty takki/kassi.. tms sytyke.

Vaan 18 sekunnin kohdalla näkyy se virtalukko - jotain siinä on, mutta selvää ei saa.
Ohjain ja johtospagetti on peltilaatikon sisällä ja sen päällä on muovilaatikossa olevat akut. Vaikea uskoa, että alla oleva peltilaatikko voisi kuumua niin, että se sytyttäisi akkukotelon.

Itsellä ei kyseistä pyörää ole, mutta olen yhteen pyörään vaihtanut akkukotelon sisään uudet akut. Akukotelon sisällä ei noiden paksujen johtojen lisäksi ole kuin pari ohuempaa johtoa, jotka menevät latauspistokkeeseen. Oikosulku kyseisessä liittimessä voisi tietysti käryyttää johtoja, mutta...

Olisihan tietysti järkevää testata myös mitä tapahtuisi, mikäli oikosulku olisi latausliittimessä. Luulisin, että latausjohto kärähtäisi heti poikki.
 

holotna

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Päivänselvästi vakuutuksen pitää tälläinen vahinko korvata. Jos joku tahallaan sytyttää toisen talon, niin korvausvelvollisuus on sytyttäjän.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Kuvauksen perusteella kämppä on ollut tulessa jo ennen kuin pyörä tuotiin varastoon.

En oikein ymmärrä miten tuli leviää noin nopeasti koko rakennukseen, osastoinnit jne?

Jonkinlainen "näytönpuute" vaivaa tota käräjöintiä
 

holotna

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Minkä ikäinen mahtoi talo olla? Jospa olikin hometalo joka piti polttaa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Mikkolan sanoi:
Kuvauksen perusteella kämppä on ollut tulessa jo ennen kuin pyörä tuotiin varastoon.

En oikein ymmärrä miten tuli leviää noin nopeasti koko rakennukseen, osastoinnit jne?

Jonkinlainen "näytönpuute" vaivaa tota käräjöintiä
No siitä kuvasta näkee, että varastossa on ollut fillarien lisäksi ainakin autotarvikkeita.. kaipa siellä on voinut olla vaikka 10 litraa tiukkaa tuulilasinpesunestettä.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Ihmettelen vaan sitä, että lyhyellä haastattelulla saatiin suljettua rikoksen mahdollisuus pois ja nopealla päättelyllä poliisi päätyi siihen, että sähköpyörä on syyllinen. Kun katselin MOT ohjelmaa, odotin koko ajan, että joku esittäisi erilaisia vaihtoehtoisia teoreettisia skenaarioita tapahtumien kuluksi, joilla tulipalon syttymistä olisi selitetty. Tällaisia skenaarioita voisi sitten opponoida ja perustella ja päätyä järkeviin lopputuloksiin. Mutta ei ainakaan tässä yhteydessä sellaisia esitetty. Ollaankohan tässä nyt menossa takaisin keskiajalle noitavainojen aikaan. Tutkimuksella ja tieteellä ei ole mitään arvoa. Tuomiot langetetaan fiilinkien pohjalta. Jopa oikeus päätyi rankaisemaan maahantuojaa, vaikka kaikki asiantuntijat olivat tutkimuksillaan ja kokemuksillaan toista mieltä. Jopa VTT:n kirjallista tutkimusraporttia ei pidetty minään.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Ehkä tuossa vaan haluttiin tehdä maahantuojasta maksumies ilman sen kummempia näyttöjä.
Kumma ettei noilla tutkimuksilla eikä kokeilla ollut lain edessä mitään arvoa. VTT:n tutkimusraportista puhumattakaan.
Tämä kertoo siitä että nykyään oikeuden päätös ja tuomio voi olla ihan millainen tahansa
 

kylmäkaasu

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Olisi hyväksi saada lukea oikeuden perustelut asiasta,
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Aiemman uutisoinnin perusteella poliisi ei ole joko ymmärtänyt eri akkutyyppien eroa, taikka se ei ole ollut heidän tiedossa. Virheolettaman vuoksi ei varmaan ole edes muita syitä yritetty etsiä.

Akun oikosulku ei ole voinut paloa aiheuttaa. En voi uskoa, että pyörä muutenkaan olisi voinut paloa aiheuttaa, ohjaimen olisi täytynyt olla viallinen ja virtojen päällä, jotta jotain johtoa olisi voitu akun virralla käryyttää. Ja ellei avain ole ollut paikallaan, ei virratkaan ole olleet päällä. Avainta ei ilmeisesti ole edes älytty etsiä pyörän raadosta?


”– Näyttää siltä, että hyvin harvinaisesta tulipalon syystä on kyse. Kun akku rupeaa menemään oikosulkuun, se kuumenee aika tavalla. Saman huomaa, jos kännykän akku menee oikosulkuun, siinä voi tulla kiire, kuvailee tutkinnanjohtaja Markku Lylykangas Itä-Uudenmaan poliisista...”

http://yle.fi/uutiset/3-8018270
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

VesA sanoi:
Tämä virrat päällä? juttu on tässä olennaisinta...
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14836977/mot--polkupyora-pyromaanina

raportinlukenut

2.5.2017 14:06
Asukas jätti pyörän varastoon sammutti sen, led valot ohjaimessa sammuivat normaaliin tapaan, jos se olisi jäänyt päälle, niin valot olisivat näkyneet hämärässä varastossa, kuski ei huomannut mitään poikkeavaa pyörässä, otti virta-avaimen pois, se ei ollut edes lämmin.
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

harrihobo

5.5.2017 9:48
Uusi
Luin uteliaisuudesta oikeuden pöytäkirjan asiasta. Siinä olikin yllättävän perusteellisesti kuvattu tehdyt tutkimukset ja niiden tulokset. Näköjään moni oleellinen asia jäi MOTissa mainitsematta.
- palopaikka tutkittiin kolmen 3:n tutkijan toimesta ja kuvattiin huolella
- syttymispaikka saatiin paikallistettua varaston sisälle ja tietylle alueelle
- ko. paikalla ei ollut muuta syttymisen mahdollisuutta kuin se pyörä
- asukkaan kuulusteluilla vaikutti selvältä, ettei asukas aiheuttanut paloa toimillaan
- ainut hyötyjä palosta oli rakennusfirma, joka valittiin vasta palon jälkeen
- sähköjä tai itsesyttyviä aineita sillä seinällä ei ollut
- varasto oli lukittu eikä palo voinut aiheutua ulkopuolelta
Lopputuloksena, kukaan osapuolista ei ole esittänyt pyörän lisäksi mitään järkeenkäypää vaihtoehtoa palon alkamiselle, jota ei olisi tutkinnassa suljettu pois.

Ainut esitetty uskottava teoria, joka selittää syttymisen on seuraava:
- virtalukko on huonolaatuinen ja aiheuttaa kipinöintiä avainta käännettäessä
- vikaantuessaan se ei sammuta sähköjä
- lukon sisältä, (samoin toisesta vastaavasta) löytyi sulanutta kuparia (vaatii >1000 C lämmön)
- lukon pohja syttyy n. 300 asteessa
- akkukotelo, jossa lukko on kiinni, ei sisällä riittävästi palonestoaineita

Eli asukkaan sammuttaessa pyörän avaimesta, sähköt ovatkin jääneet päälle, lukko on syttynyt kipinöidessään ja joko sytyttänyt akkukotelon tai polttanut johtimien eristeet ja aiheuttanut oikosulun, joka sytytti kotelon, joka sitten sytytti varaston seinän.

Teoria käsittääkseni vaatii lisäksi, että sulake on ollut viallinen eikä katkaissut virtaa, kuten pitäisi, tai sitten oikosulku on ollut ennen sulaketta. En ole nähnyt pyörän kytkentäkaaviota, mutta oletan kytkennän olevan järkevä, koska kukaan ei ole sitä haastanut.

3 seikkaa on siis pitänyt olla yhtäaikaa pielessä, luultavasti siitä syystä vastaavaa ei ole muualla tapahtunut vaan palon alku on sammunut sulakkeen katkeamiseen tai viimeistään kotelon sisään:
- huonolaatuinen ja käyttötarkoitukseensa kelpaamaton virtalukko
- palosuojauksen osalta vaatimusten vastainen akkukotelo
- ilmeisesti vielä viallinen sulake
Eli tuon perusteella olisin kyllä itsekin todennut pyörän palon syttymissyyksi.
Edes tuossa viestissä mainitut 3 seikkaa ei voi selittää paloa.

Virrat päällä ja paikallaan olevan pyörän akusta otettava virta on niin pieni, ettei huonolaatuinenkaan virtalukko sillä kipinöi, varsinkin kun se oli off-asennossa. Mikäli virrat ovat olleet jonkin aikaa poissa päältä, virrat kytkettäessä säädin tosin voi ottaa sekunnin murto-osan ajan muutaman amppeerin virran.
 

pokeri

Jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Käräjäoikeusaste pitäis lopettaa, 1 tuomarin päätöksellä kumotaan kymmenet ammattilaiset, en tästä tapauksesta tiä onko ollu lautamiehiä tuomiota antamassa.
Suoraan hoviin kaikki vain, kaikile kuluja vähemmän
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Syttymissyy yhtä epätodennäköinen kuin lottovoitto ;D

Toki lottovoittokin aina silloin-tällöin jollekkin osuu :eek:
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Jones sanoi:
Virrat päällä ja paikallaan olevan pyörän akusta otettava virta on niin pieni, ettei huonolaatuinenkaan virtalukko sillä kipinöi, varsinkin kun se oli off-asennossa. Mikäli virrat ovat olleet jonkin aikaa poissa päältä, virrat kytkettäessä säädin tosin voi ottaa sekunnin murto-osan ajan muutaman amppeerin virran.
Tuolta linjalta selitys voisi olla sen suuntainen, että virtalukko jää jotenkin hollille ja aiheuttaa samalla oikosulun. Vaatisi aika paljon syvempää analyysiä vastaavasta laitteesta, jotta voisi arvioida, onko moinen mahdollista.

Eikö muuten kyseisessä varastossa ollut valot ja sähkökytkin tai ehkä jopa pistorasia? Tuollaisilta voi odottaa melkein mitä vaan. Ainakin niissä huusholleissa, joissa olen joskus asunut on palanut ainakin leipäkoneen rele (näkyvät liekit ulos), mikroaaltouunin rele (samat oireet) sekä pesukone kesken pesun (liekit kattoon saakka, mutta onneksi kivirakenteisessa tilassa, joka kumminkin mustui täysremontointikuntoon samoin kuin viereisen huoneen tilat).
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

kotte sanoi:
Tuolta linjalta selitys voisi olla sen suuntainen, että virtalukko jää jotenkin hollille ja aiheuttaa samalla oikosulun. Vaatisi aika paljon syvempää analyysiä vastaavasta laitteesta, jotta voisi arvioida, onko moinen mahdollista...
Ei virtalukko voi aiheuttaa mitään oikosulkua, vain yksi johdin kulkee sen kautta. ”Hollille” jäämisestä ainoa seuraus voisi olla säätimen virtojen pätkiminen. Kyseinen vika ilmenisi enneminkin ajossa ledien vilkkumisena ja tehon puutteena.
 

kylmäkaasu

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Kyllä tässä jutussa jollakin on ketunhäntä kainalossa,,,, ehkäpä se selviää???
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Scroll sanoi:
Hienoja nämä poliisin tutkijat. Nyt ovat siis akkuteknologian tohtoreita myös.

"Akku kuin akku, samanlaisia ne kaikki ovat"

"Kun kännykkäni akku kuumenee oikosulussa (onko ne poliisit tosiaan kokeilleet tuon?), niin polkupyörän akku käyttäytyy samoin".
Tässä keisissä koko ongelma on se alkuperäinen tutkimustulos, jossa ei sanottiin ihan silkkaa tyhmyyttään jotta 'akku'. Niinpä asian tutkiminen on keskittynyt sen ympärille ja varsinkin puolustus mielellään keskittyy tilaamaan tutkimuksia vain siitä voiko ehjä akku + virtalähdeyhdistelmä syttyä.. koska siitä saa puolukselle sopivaa materiaalia.

Minulla on ollut tuolla tavoin kiinanosista rakennettuja sähköfillareita kaksi. Toisessa oli alunperin LiMnPo -akut ( voivat posahtaa ) ja sillä ajoin aika paljonkin vaikka ostinkin siihen sitten LiPo4-akun ( ei oikein syty ) kun alkuperäisestä alkoi joku kenno hyytyä. Toisessa fillarissa oli tämän keissin kanssa samanlainen lyijyakkupari. sillä ei paljon ajeltu, tarttui jostain konkurssipesästä mukaan ja pääsi lopulta roskalavalle. Akut ovat tallissa.

Lyijyakkuvehkeestä mm putosi se virtalukko akkukotelon sisään kun joku muovinpala vähän petti.

Nämä vehkeet nyt vaan on tehty niin paskasti, että kärähtäminen akun energialla ei olisi mikään ihme. Ei sieltä se akku syty vaan joku muu paikka. Johdotukset on tehty niin, että jos lämpöä on edes senverran, että kuori pehmenee johdot päätyvät hetken päästä oikoseen.. piuhat pääsevät myös heilumaan ja tärisemään enemmän kuin on terveellistä.. lopulta on enää muutama karva sähköä kuljettamaan ja se ohuempi kohta alkaa lämmetä ihan tavallisilla kuormilla. Parempi pyörä oli minulla työmatka-ajossa, ajan kanssa tulevat vaivat tulivat tutuiksi. Samaa vikaa on muuten sähköskootterissani - vaikka se on ammattikäyttöön tehty heavy-duty vekotin. On näissä sähkökulkineissa omat lastentautinsa.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

VesA sanoi:
Tässä keisissä koko ongelma on se alkuperäinen tutkimustulos, jossa ei sanottiin ihan silkkaa tyhmyyttään jotta 'akku'. Niinpä asian tutkiminen on keskittynyt sen ympärille ja varsinkin puolustus mielellään keskittyy tilaamaan tutkimuksia vain siitä voiko ehjä akku + virtalähdeyhdistelmä syttyä.. koska siitä saa puolukselle sopivaa materiaalia.

Minulla on ollut tuolla tavoin kiinanosista rakennettuja sähköfillareita kaksi. Toisessa oli alunperin LiMnPo -akut ( voivat posahtaa ) ja sillä ajoin aika paljonkin vaikka ostinkin siihen sitten LiPo4-akun ( ei oikein syty ) kun alkuperäisestä alkoi joku kenno hyytyä. Toisessa fillarissa oli tämän keissin kanssa samanlainen lyijyakkupari. sillä ei paljon ajeltu, tarttui jostain konkurssipesästä mukaan ja pääsi lopulta roskalavalle. Akut ovat tallissa.

Lyijyakkuvehkeestä mm putosi se virtalukko akkukotelon sisään kun joku muovinpala vähän petti.

Nämä vehkeet nyt vaan on tehty niin paskasti, että kärähtäminen akun energialla ei olisi mikään ihme. Ei sieltä se akku syty vaan joku muu paikka. Johdotukset on tehty niin, että jos lämpöä on edes senverran, että kuori pehmenee johdot päätyvät hetken päästä oikoseen.. piuhat pääsevät myös heilumaan ja tärisemään enemmän kuin on terveellistä.. lopulta on enää muutama karva sähköä kuljettamaan ja se ohuempi kohta alkaa lämmetä ihan tavallisilla kuormilla. Parempi pyörä oli minulla työmatka-ajossa, ajan kanssa tulevat vaivat tulivat tutuiksi. Samaa vikaa on muuten sähköskootterissani - vaikka se on ammattikäyttöön tehty heavy-duty vekotin. On näissä sähkökulkineissa omat lastentautinsa.
Paloi tässä lähettyvillä talokin muutama vuosi sitten mönkijän oikosulun takiakin. Eipä tuollaisessakaan kovin kummoinen akku ole. Kiinavehkeissä yleensä on aivan luokattomat johdotukset kuten sanoitkin.
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

VesA sanoi:
Tässä keisissä koko ongelma on se alkuperäinen tutkimustulos, jossa ei sanottiin ihan silkkaa tyhmyyttään jotta 'akku'. Niinpä asian tutkiminen on keskittynyt sen ympärille ja varsinkin puolustus mielellään keskittyy tilaamaan tutkimuksia vain siitä voiko ehjä akku + virtalähdeyhdistelmä syttyä.. koska siitä saa puolukselle sopivaa materiaalia.

Minulla on ollut tuolla tavoin kiinanosista rakennettuja sähköfillareita kaksi. Toisessa oli alunperin LiMnPo -akut ( voivat posahtaa ) ja sillä ajoin aika paljonkin vaikka ostinkin siihen sitten LiPo4-akun ( ei oikein syty ) kun alkuperäisestä alkoi joku kenno hyytyä. Toisessa fillarissa oli tämän keissin kanssa samanlainen lyijyakkupari. sillä ei paljon ajeltu, tarttui jostain konkurssipesästä mukaan ja pääsi lopulta roskalavalle. Akut ovat tallissa.

Lyijyakkuvehkeestä mm putosi se virtalukko akkukotelon sisään kun joku muovinpala vähän petti.

Nämä vehkeet nyt vaan on tehty niin paskasti, että kärähtäminen akun energialla ei olisi mikään ihme. Ei sieltä se akku syty vaan joku muu paikka. Johdotukset on tehty niin, että jos lämpöä on edes senverran, että kuori pehmenee johdot päätyvät hetken päästä oikoseen.. piuhat pääsevät myös heilumaan ja tärisemään enemmän kuin on terveellistä.. lopulta on enää muutama karva sähköä kuljettamaan ja se ohuempi kohta alkaa lämmetä ihan tavallisilla kuormilla. Parempi pyörä oli minulla työmatka-ajossa, ajan kanssa tulevat vaivat tulivat tutuiksi. Samaa vikaa on muuten sähköskootterissani - vaikka se on ammattikäyttöön tehty heavy-duty vekotin. On näissä sähkökulkineissa omat lastentautinsa.

Meni aika hauskaksi nämä selitykset, tätä pyörän palamista ei riitä selittämään mitkään huonot johdot/johdotukset. Täytyisi unohtaa kaikki tosiasiat uskoakseen moisiin selityksiin, pyörästähän oli käytännössä katkaistu päävitakytkimestä virrat. Koska virrattoman pyörän syttymistä ei voinut selittää mitenkään täytyi keksiä selitys, että tämä päävirtakytkin(=virtalukko) on ollut viallinen. Eikä tämä virtalukon viallisuuskaan edes voisi selittää asiaa, vaan täytyisi olla useita muitakin yhtäaikaisia vikoja.

MOLEMMAT osapuolet ovat keskittyneet akkuihin ja niiden koteloon, koska pyörässä ei ole mitään muuta palavaa materiaalia, mikä voisi syttyä akun virralla, satulassa ja renkaissahan ei ole johtoja. Aiemmassa viestissä olit sitä mieltä, että oleellista oli onko virrat olleet päällä, miksi nyt unohdat sen?

Mönkijöissä ja autoissa ei ole päävirtakytkintä, ja niissä on paljon mahdollisia riskipaikkoja, mitkä voisivat syttyä oikosulun aiheuttaman sähköjohdon käryämisen vuoksi.

Selitys, että ”lopulta on enää muutama karva sähköä kuljettamaan ja se ohuempi kohta alkaa lämmetä ihan tavallisilla kuormilla”, tarkoittaisi lisäsulakkeen syntymistä pyörän sähköjärjestelmään.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Jones sanoi:
Meni aika hauskaksi nämä selitykset, tätä pyörän palamista ei riitä selittämään mitkään huonot johdot/johdotukset. Täytyisi unohtaa kaikki tosiasiat uskoakseen moisiin selityksiin, pyörästähän oli käytännössä katkaistu päävitakytkimestä virrat. Koska virrattoman pyörän syttymistä ei voinut selittää mitenkään täytyi keksiä selitys, että tämä päävirtakytkin(=virtalukko) on ollut viallinen. Eikä tämä virtalukon viallisuuskaan edes voisi selittää asiaa, vaan täytyisi olla useita muitakin yhtäaikaisia vikoja.

MOLEMMAT osapuolet ovat keskittyneet akkuihin ja niiden koteloon, koska pyörässä ei ole mitään muuta palavaa materiaalia, mikä voisi syttyä akun virralla, satulassa ja renkaissahan ei ole johtoja. Aiemmassa viestissä olit sitä mieltä, että oleellista oli onko virrat olleet päällä, miksi nyt unohdat sen?

Mönkijöissä ja autoissa ei ole päävirtakytkintä, ja niissä on paljon mahdollisia riskipaikkoja, mitkä voisivat syttyä oikosulun aiheuttaman sähköjohdon käryämisen vuoksi.

Selitys, että ”lopulta on enää muutama karva sähköä kuljettamaan ja se ohuempi kohta alkaa lämmetä ihan tavallisilla kuormilla”, tarkoittaisi lisäsulakkeen syntymistä pyörän sähköjärjestelmään.
No .. tuossa kokemusten mukaan kerroin että hiukan vanhemmassa vehkeessä on aika varmasti jo montakin eriasteista sähkövikaa ja se virtalukkokin on monella tapaa susi: se esmes voi pudota eristämättömine tinauksineen akkukoteloon. Siksipä kärähdyksen väittäminen mahdottomaksi on aika hurjaa, mutta toki se vaatii sarjan ihmeellisiä sattumuksia.. niinkuin tämmöiset onnettomuudet muutenkin.

Siitä virtalukosta ja sen asennosta ei ole oikein havaintoa, sitä ei näy pyörästä säilytettyjen osien lootassa eikä palopaikalta otetuissa kuvissa, se mitä ensin veikkasin virtalukoksi ( ja jossa on ehkä avain paikallaan ) on akun rosvoamista estävä lukko, varmaankin lukossa ettei akku pompi. Virtalukko on palanut irti muoveista ja juotoksistaan, voi olla että se on pienenä hävinnyt tuhkaan kun sitä ei missään näy.

Palokuormakin on vähän niin ja näin.. pyörän päälle ON palanut joku vaatekappale, ehkä isännän takki.. ja vaikka pyörän alla oleva pahvi riittää jos palavia muovipisaroita putoilee.

Jos haluat kokeilla liian ohuen johdon käytöstä askartele vaikka jostain 6A pistokkeella varustetusta lampunjohdosta jatkojohto pyykinpesukoneelle.. ei siitä sulaketta tule.. sulaa muovia ehkä.

Mutta siis en väitä edelleenkään näillä MOT-todisteilla mitään palon syystä.. vain siitä että vanhalla kiinanpyörällä on monta mahdollisuutta syttyä jonkinmoiseen käryyn jossa on tulipalolle riittävät lämpötilat.. eikä kärähdystä siis kannata julistaa teknisesti mahdottomaksi siltä pohjalta miten ehjä laite käyttäytyy kaikenmoisten lisäehtojen rajoissa.

Palontutkijan pitäisi osata selittää, miten se käry olisi tapahtunut ennenkuin julistaa syyllisen laitteen, mutta sitä päättelyketjua ei missään ollut.. voihan olla että isäntä onkin heittänyt tupakantumpin kopin lattialle fillarin alle.. vaikutti siltä, että päättely pohjautui vain palon alkamispaikkaan.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Tuli katsottua tuo MOTin juttu myös. Taannoin taisin foorumilla mainitakin joskus että ihmettelen jos näiden sähköfillareiden myötä ei palot lisäänny... ::)

Tiedä sitten mikä on totuus ja se että mistä palo on saanut alkunsa mutta kyllä noiden vehkeiden latauspaikkoja ainakin kannattaa miettiä.

Fire breaks out in Pasir Ris flat, possibly due to charging electric bike battery

Tässä on raporttia singaporesta vuodelta 2017 koskien akkukäyttöisten härveleiden paloja. Raportissa ei ole otettu kantaa akkutyyppiin. Tietysti paloherkkä akun kemia kasvattaa riskiä.

Palojen määrä on kasvanut pyörien määrän kasvettua. Pyöriä on palanut kaikissa mahdollisissa tilanteissa eli käytössä, levossa että latauksessa. Suurin osa kuitenkin latauksessa.


Sijainnista riippuen mukana sitten palaa jotain muutakin mahdollisesti. Puolissa paloista palo ei ole jäänyt pelkästään itse pyörään.


Faktahan on sellainen että paras säilytyspaikka tuollaiselle olisi joku sellainen missä se ei voi sytyttää mitään muuta.


Raportti: https://www.scdf.gov.sg/sites/www.scdf.gov.sg/files/FAR%20Issue%203%20-%2021%20Feb%202017.pdf

Ja kuten taisin aikaisemmin kertoakin niin tässä lähettyvillä syttyi tulipalo ja siinä syyksi paljastui laatikostossa ollut patteri. Aina se ei välttämättä vaadi edes kovin suurta akkua tai patteria että palo voi syttyä. Tässä raportissa pelkät paristot ovat olleet syynä hiukan reiluun 4% paloista. Huomattavaa on kuitenkin pyöräpalojen suuri osuus.


Se kuitenkin ihmetyttää että miten vakuutusyhtiö yrittää pestä käsiään asiassa. Mikä se veruke oli että vastuussa olisi maahantuoja? Suomessa palaa lukuisia autoja itsekseen ja vakuutusyhtiö nekin maksaa mukisematta. Tässä kuvassa olevassa tapahtumassa on selvitty "säikähdyksellä" mutta aivan samanlaisella syntymekenismilla on palanut auto aivan loppuun saakkakin. Huvittavinta tuossa on se että tuo palo alkaa kontissa itsekseen silloin kun auto on paikoillaan levossa. Palo saattaa alkaa heti kun autosta poistutaan tai sitten vaikka usean kuukauden seisonnan jälkeen. Ei vaikuta kovin järkevälle mutta näin se vaan on. ::)


Itse paloista ja niiden syistä on enemmän täällä:
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

VesA sanoi:
No .. tuossa kokemusten mukaan kerroin että hiukan vanhemmassa vehkeessä on aika varmasti jo montakin eriasteista sähkövikaa ja se virtalukkokin on monella tapaa susi: se esmes voi pudota eristämättömine tinauksineen akkukoteloon. Siksipä kärähdyksen väittäminen mahdottomaksi on aika hurjaa, mutta toki se vaatii sarjan ihmeellisiä sattumuksia.. niinkuin tämmöiset onnettomuudet muutenkin.

Siitä virtalukosta ja sen asennosta ei ole oikein havaintoa, sitä ei näy pyörästä säilytettyjen osien lootassa eikä palopaikalta otetuissa kuvissa, se mitä ensin veikkasin virtalukoksi ( ja jossa on ehkä avain paikallaan ) on akun rosvoamista estävä lukko, varmaankin lukossa ettei akku pompi. Virtalukko on palanut irti muoveista ja juotoksistaan, voi olla että se on pienenä hävinnyt tuhkaan kun sitä ei missään näy.
Sinun pyörässä oli ilmeisesti erilainen virtalukko, kun kuvittelet lukkoja olevan kaksi. Kyseinen virtalukko myös lukitsee akun pyörän runkoon, joten se on tukevasti kiinni. No jos siinä on vielä avain, ei pyörän omistajan kertomus pitäisi paikkansa siltä osin, kun hän oli kertonut ottaneensa virta-avaimen lukosta. Tämä mahdollistaisi silloin tietysti, että virrat ovat voineet unohtua päälle.
VesA sanoi:
Jos haluat kokeilla liian ohuen johdon käytöstä askartele vaikka jostain 6A pistokkeella varustetusta lampunjohdosta jatkojohto pyykinpesukoneelle.. ei siitä sulaketta tule.. sulaa muovia ehkä.
??? Nyt en kyllä ymmärrä, olenko jossain väittänyt liian ohuen johdon toimivan sulakkeena? Asiahan on juuri toisin päin, sulakeenhan on tarkoitus olla heikoin kohta virtapiiriä ja suojata täten johtoa.
VesA sanoi:
Mutta siis en väitä edelleenkään näillä MOT-todisteilla mitään palon syystä.. vain siitä että vanhalla kiinanpyörällä on monta mahdollisuutta syttyä jonkinmoiseen käryyn jossa on tulipalolle riittävät lämpötilat.. eikä kärähdystä siis kannata julistaa teknisesti mahdottomaksi siltä pohjalta miten ehjä laite käyttäytyy kaikenmoisten lisäehtojen rajoissa.
Tietysti, mutta voiko oletetulla virtalukon vialla perustella oikeuden päätöstä, varsinkin kun se ei yksinään voi aiheuttaa paloa. Kuinka pitkälle pelkät spekulaatiot voivat mennä, ja kuinka monta teoreettista vikaa voidaan hyväksyä perusteluihin? Jossain vaiheessa todennäköisyys teorialle alkaa lähestyä nollaa. Pyörä oli lisäksi vielä muutama minuutti aiemmin toiminut ihan normaalisti, kuinka uskottavaa on, että pyörä rikkoutuisi heti virrat sammutettua.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

Eikös tässä ole samantyyppinen akku? Tuossa tuleen taitaa syttyä akun pintamateriaali.
https://www.youtube.com/watch?v=0Wo44mvHgN4
Tässä toisessa videossa hehkuva kappale putoaa akun päälle. Palo on miltei räjähdysmainen.

https://www.youtube.com/watch?v=cTMvBD12ayI

Pienellä tutkimisella ainakin ohjelmassa näytetyn akun tyyppi on Chilwee 6-DZM-12. Itse akun kuoren materiaali on ABS muovia. Leimahduspiste tuolle on 388°C~400°C ja itsesyttymislämpötila 495°C~510°C. Johtojen tyypillinen eristemateriaali taitaa olla PVC ja akkukotelo lienee jotain muovia myös. Omien kokemusten mukaan johdosta muovi sulaa varsin nopeasti pois päältä kun johto alkaa kuumenemaan. Syttymispisteet ovat varsin lähekkäin kaikilla muoveilla näköjään.



Purkuvirta oikosuljetussa VRLA-tyyppisessa akussa voi olla 100-1000 kertaa suurempi kuin nimellisampeerit. Joten kait tuolla ohuen kuparijohdonkin saa hehkumaan jos oikkari sattuu sopivasti tulemaan. Jos kaapelit ovat tarpeeksi vahvat voi heikoin lenkki löytyä sitten itse akun sisästä. Tuostakin voinee seurata tulta ja tappuraa...

SP Technical Research Institute of Sweden sanoi:
A discussion of lead acid battery hazards is found in Taylor [54], an excerpt follows:
“If a shorted battery cell does not clear the external short, the electricalconnection between the battery terminals allows for a very rapid chemical reaction as the sulfuric acid converts the lead and lead dioxide to lead sulfate. Now the electrical energy is not dissipated externally, but internally in the form of heat. The resulting temperature rise inside the battery cell literally destroys the cell and actually may vaporize the battery materials including the electrolyte and lead.”


vrla tyypin akku hiukan pullistelee... tuo ei ollut räjähtänyt tai sulanut tai mitään muutakaan ja oli lopulta rauhoittunut jäähdyttelemällä...



Sinällään hehkuvan kuparin lämpötila on se sen verran korkea että se itsessään pystyy sytyttämään helpostikin muovin palamaan. Ylen videossakin piuhojen lämpötilat kävivät ainakin 700-800 asteen tuntumassa.



Katsoin uudestaan tuon ylen videon ja tein siitä muutamia havaintoja. Tuossahan näkyi kahdesta eri videosta pätkiä. Läppäriltä näytetty pätkä oli toisesta vastaavasta tapahtumasta. (video oli muuten editoitu aivan perseelleen ja still kohdissa oli epäloogisesti kuvia jo kyrvähtäneestä akusta vaikka akkua ei oltu vielä kyrväytettykään) Oikosulkutapauksessa molemmissa videoissa ainakin toinen johto irtosi virtalukosta. Molemmissa johtojen eristeet olivat pintapuolisesti ehjät mutta toisessa videossa kuparit hehkuivat punaisena ja myös toinen johdin oli katkennut suojakuoren sisältä. Luultavasti kuumuuden synnyttämät kaasut sitten tuuppasivat kuparin johtimen pois suojakuoren sisältä. Tuosta nyt ei voi varmaksi sanoa että lakkasiko sähkö kulkemasta sen takia että tina suli vai sen takia että kupari paloi poikki. Paljaan kuparin pituudesta oli hankala sanoa mitään koska se oli kiertynyt tuon muovin reunan taakse ja taisi olla hiukan sulattanut tuota purkin nurkkaakin. Tina kuitenkin kesti yllättävän sitkeästi vaikka sillä sulamistpiste on 232 astetta.





Tuolta akkuvalmistajalta löytyvien speksien mukaan suositus 2x12v akuille on <=150W moottori. Eikös näissä suomessa myytävissä kinukkipyörissä oo yleensä 250w moottori? Valmistajan suosituksen mukaan akkuja pitäisi olla useampi 250W pattia varten. Sitten tietysti paino ja hinta pompsahtaa...


Tässä on listattu suurimpia akkujen aiheuttamia ilmailuonnettomuuksia. Paloja on ollut akkutyypistä riippumatta. (alin lyijyakku onnettomuus on loistava, matkustajalla ollut sekä akku että polttoainetta samassa kassissa käsimatkatavaroissa.... hmm... ;D)


Ja kuinka se pyörä nyt sitten palaa...
https://www.youtube.com/watch?v=nDf-BLfm9mQ

Jotenkin omaan korvaan kuulostaisi järkevimmälle latausliittimen oikosulku jos palo on lähtenyt pyörästä jossa ei ole ollut virtoja. Onko kukaan nähnyt millainen tuo on laadultaan? Muutenkin kuvitteli että pyörä olisi naru persiissä se jälkeen kun sillä on ajettu.... ::)
 

Jones

Aktiivinen jäsen
Vs: Voiko polkupyörään asennettu lyijyakku sytyttää rivitalon tuleen ja,,,,

fraatti sanoi:
Jotenkin omaan korvaan kuulostaisi järkevimmälle latausliittimen oikosulku jos palo on lähtenyt pyörästä jossa ei ole ollut virtoja. Onko kukaan nähnyt millainen tuo on laadultaan? Muutenkin kuvitteli että pyörä olisi naru persiissä se jälkeen kun sillä on ajettu.... ::)
Niin minustakin, eikä olisi tarvinnut keksiä teorioita viallisesta virtalukosta ja sulakkeesta. Liittimen laatu vastaa normaalia DIN-liitintä, mutta oliko sitä suojattu sulakkeella, sitä en ajatellut. Olisikohan akut voineet päästä liikkumaan kotelon sisällä niin paljon, että ne olisivat painaneet liittimen juotoskorvakkeet oikosulkuun?

Virtalukkoselitys oli joka tapauksessa täysin älytön, ihme että sellaista edes esitettiin, vai eikö keksitty muuta!
 
Ylös Bottom