Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Viestejä
3 412
#1
Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Brittiläisen Loughborough'n yliopiston tutkijat ovat kertoneet löytäneensä yksinkertaisen keinon rajoittaa dieselautojen typenoksidipäästöjä. Professori Graham Hargraven sekä tutkija Jonathan Wilsonin johdolla laaditun raportin mukaan heidän menetelmänsä vähentää myrkyllisiä ja kymmeniin tuhansiin ennenaikaisiin kuolemiin liitettyjä päästöjä jopa 98 prosentilla.

ACCT-menetelmäksi (ammonia creation and conversion technology) kutsutussa prosessissa typpi ja happi erotellaan ammoniakin avulla. Tällä menetelmällä voitaisiin tutkijoiden mukaan korvata dieselautojen AdBlue-järjestelmät, joissa hyödynnetään ureaa.

ACCT kestää myös kylmää
Varhaisissa testeissä yksinkertaiseksi ja halvaksi kehutun ACCT-järjestelmän prototyyppi istutettiin dieselkäyttöiseen Skodaan. Euro 6 -luokituksen täyttävä AdBlue-järjestelmä nappasi 60 prosenttia haitallisista päästöistä, kun taas ACCT, jota ei oltu edes kalibroitu kyseiseen Skodaan, poisti typenoksideista aiemmin mainitut 98 prosenttia.

Tutkijoiden mukaan ACCT:n etuna AdBlue-järjestelmään verrattuna on se, että ACCT ei juurikaan välitä muuttuvista olosuhteista, vaan sen suorituskyky pysyy tasaisena käytännössä kaikissa tilanteissa – myös AdBluelle haastavassa kovassa kylmyydessä.

Autocarin mukaan useat auto- ja varaosavalmistajat ovat olleet yhteydessä Loughborough'n yliopiston tutkijoihin. Tutkijat uskovat, että ACCT voisi olla valmis markkinoille jo kahden vuoden päästä.

Lähde: Autocar

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/viime-hetken-lapimurto-yksinkertainen-ratkaisu-voi-vahentaa-dieselauton-paastoja-98-prosentilla/6830364#gs.RMe_8Zw
Osaakos joku sanoa että kun diisel henkilöautoista on leivottu syntipukki että kuinka suuret sen päästöt ovat johonkin muuhun verrattuna typenoksideiden osalta?

Korjattu otsikointia /janti
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Viestejä
277
#2
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Kivihiilen lopetusuutista kun tuli radiossa juttua niin siinä sanottiin että kivihiilestä tulee 10% suomen typpioksideista ja tieliikenteestä noin 25%.
 
Viestejä
3 412
#3
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

metsänhoitaja sanoi:
Kivihiilen lopetusuutista kun tuli radiossa juttua niin siinä sanottiin että kivihiilestä tulee 10% suomen typpioksideista ja tieliikenteestä noin 25%.
Tälläisiä arvoja täällä. Mitenkähhän tuo liikenne aukenisi pidemmälle....

 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 824
Valvoja #5
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

fraatti sanoi:
Tälläisiä arvoja täällä. Mitenkähhän tuo liikenne aukenisi pidemmälle....
https://tilastokeskus.fi/til/tilma/2015/tilma_2015_2017-10-05_tau_005_fi.html
 

repomies

Hyperaktiivi
Viestejä
7 313
#6
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Periaatteessa erot päästöissä, jos EURO6 tasolle koijaamatta päästään (ei päästä), eivät ole erityisen isoja:

Euro 6 emissions standards (petrol)

CO: 1.0g/km
THC: 0.10g/km
NMHC: 0.068g/km
NOx: 0.06g/km
PM: 0.005g/km (direct injection only)
PN [#/km]: 6.0x10 ^11/km (direct injection only)

Euro 6 emissions standards (diesel)

CO: 0.50g/km
HC + NOx: 0.17g/km
NOx: 0.08g/km
PM: 0.005g/km
PN [#/km]: 6.0x10 ^11/km

Ehkäpä tuosta uudesta menetelmästä olisi pudottamaan ainakin NOx päästöt aidosti alemmalle tasolle kuin bensavehkeissä. Hiukkaspäästöt sitten jäävät vielä murheeksi.
 

tuna

Aktiivinen jäsen
Viestejä
408
#7
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

repomies sanoi:
Periaatteessa erot päästöissä, jos EURO6 tasolle koijaamatta päästään (ei päästä), eivät ole erityisen isoja:
...
Ehkäpä tuosta uudesta menetelmästä olisi pudottamaan ainakin NOx päästöt aidosti alemmalle tasolle kuin bensavehkeissä. Hiukkaspäästöt sitten jäävät vielä murheeksi.
Eikös koijaukseen ole turvauduttu juuri typen oksidien vuoksi? Hiukkaspäästöjen on sanottu olleen jo pidemmänkin aikaa vaadittavalla tasolla FAP-vehkeitä käytettäessä.
https://www.energy.gov/sites/prod/files/2014/03/f9/2003_deer_seguelong.pdf
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
1 660
#8
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

repomies sanoi:
Hiukkaspäästöt sitten jäävät vielä murheeksi.
Mitä tässä nyt oikein ajetaan takaa, sillä hiukkassuodatimet ovat disuissa hommansa hoitaneet jo vuosikausia moitteetta ja uudet bensa-pelitkin sen filsunsa saavat, suoraruikun hönkiessä hiukkasia myös ihan liikaa ilman tuota filsua :cool:
 
Viestejä
3 412
#9
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

janti sanoi:
https://tilastokeskus.fi/til/tilma/2015/tilma_2015_2017-10-05_tau_005_fi.html
Vielä syvemmälle tuosta maalatusta?


Hiukan jalostettuna:


Tähänkin on yksinkertainen ratkaisu. Muuttuu pois sielä kolmosen sisältä ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Viestejä
7 313
#10
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

HiTec sanoi:
Mitä tässä nyt oikein ajetaan takaa, sillä hiukkassuodatimet ovat disuissa hommansa hoitaneet jo vuosikausia moitteetta ja uudet bensa-pelitkin sen filsunsa saavat, suoraruikun hönkiessä hiukkasia myös ihan liikaa ilman tuota filsua :cool:
Kyllä sieltä kaikkein mikroskooppisin hiukkasmateria läpi pääsee. Noki sinne loukkuun jää.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
1 660
#11
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

repomies sanoi:
Kyllä sieltä kaikkein mikroskooppisin hiukkasmateria läpi pääsee.
Ja nykyaikaisesta suoraruikku-bensastako niitä ei sitten mukamas tule Smiley211007
 

dumo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
204
#13
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Tosiaan, uusissa dieseleissä on huomattavasti pienemmät hiukkaspäästöt kuin uusissa suoraruisku-bensakoneissa (ainakin jos puhutaan kokonais-hiukkasmassasta, hiukkaskokojakaumaa en tunne). Esim. BMW ja VAG (Volkswagen-Audi-Seat-Skoda-jne.) ovat tuomassa hiukkassuodattimet bensamallistoon, ja eiköhän kaikki muutkin siihen joudu. Viimeistään WLTP pakottaa siihen. Esimerkiksi BMW joutui keskeyttämään Euroopan markkinoiden M550i-mallin tuotannon tilapäisesti, koska ilman hiukkassuodatinta se ei selviä WLTP-testistä, eikä suodatin ole vielä valmiina.

Tämän hiukkasprobleeman voi havaita ihan empiirisesti. Esimerkkinä omassa edellisessä suoraruisku-bensakone BMW:ssä (330i) olivat pakoputkenpäät aina enemmän tai vähemmän nokiset ja putkien sisäpinta paksun noen peitossa. Uudessa dieselissä (330d) putkien sisäpinta on vielä n. 100tkm ajon jälkeen täysin kirkas.

Noxit ovat asia erikseen. Toisaalta, ihan tuotantoautotkin ovat selvinneet niin WLTP-testeistä kuin ihan riippumattomista tien päällä tehdyistä testeistä puhtain paperein (valitettavasti tosin vähemmistö vielä). Auto Motor und Sportin testissä BMW 520d ja MB E 220d pääsivät selvästi alle normin 275km koeajolenkistä (0,028g/km ja 0,041g/km, kun raja on 0,168g/km). Myös moni muu auto selvisi selvästi alle rajan. Sitten taas esim. Renault Captur päästi yli 8x raja-arvon, eli erot automallien välillä ovat huimia. Varmasti nuo heikoimmat tapaukset tulevat katoamaan uuden testimenetelmän myötä nopeasti.
 

repomies

Hyperaktiivi
Viestejä
7 313
#14
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

HiTec sanoi:
Ja nykyaikaisesta suoraruikku-bensastako niitä ei sitten mukamas tule Smiley211007
En minä tuollaista väittänyt, mutta pelkän hiukkasmassan tuijottelu on aika yksisilmäistä. Nanopartikkeleiden vähentäminen lienee sitten se seuraava savotta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
1 660
#15
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

repomies sanoi:
Nanopartikkeleiden vähentäminen lienee sitten se seuraava savotta.
Noissa on vaan sellainen kökkö juttu että mitä hienompiin jakeisiin mennään, sen enemmän tavaraa tuppaa siihen sihtiin kiinni jäämään ja kohta huomataan että noita partikkeleita irtoaa jo asfaltilla kävelyssäkin, hiekkatiestä sitten puhumattakaan. Eli juu, maailma olisi varmaan kovin idealistinen nanopartikkeleistakin vapaana, mutta kuinka realistinen sellainen sitten on - ja taas toisaalta liian puhtaassakin on ne omat ongelmansa mm. erilaisten astmojen ja allergioiden muodossa kun ihmiskehoa ei ole koskaan karaistu noille vierasaineille tai niiden mukana ratsastaville pöpöille :-\
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
519
#16

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
1 660
#17
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Euro6 kertoo jotta 2h kuluttua moottorin sammutuksesta pitää moottorin lämpötilan olla vallitsevassa ulkolämpötilassa. Nyt jos moottoria esilämmitetään sellaisenaan, niin virhettähän tuosta paukkaa ja kojelauta loistaa sateenkaaren väreissä. Mutta nou hätä, tähän on jo valmiit ratkaisut olemassa ainakin Eberillä ja Weballa. Lämmityksen käynnistyessä ensin huijataan auton logiikkaa mukamas käynnistämällä auto laittamalla siihen virrat päälle hetkeksi. Nyt siis käynnistyy tuo em. 2h kello, joka aika on käytettävissä esilämmitykseen ihan huoletta. Jos kuitenkin jostain syystä esilämmitystä halutaan jatkaa tuon yli, "käynnistetään" auto uudelleen ennen kuin 2h kello kuluu umpeen ja näin on taas se seuraavat 2h aikaa jatkaa esilämmitystä :cool:

Tuo on jo tämän päivän tunnettua tekniikkaa ja noin niitä ihan oikeasti jo asennellaan, ollaan asenneltu jo about niin kauan kun Euro6 on ollut olemassa kun ne ekat rupesi paukkumaan melko nopeasti kun tuota lämpötilaerojen asiaa ei osattu huomioida ensialkuun. Ja näin mm. Weba ja Eberi olivat pakotettuja keksimään siihen tuon em. ratkaisun => nykyisiin Euro6 autoihin voi asentaa näitä polttoainetomisialämmittimiä täysin huoletta :cool:

Onko tuota sitten sähkötoimisilla lämmmittimillä vielä, en tiedä, mutta kun tekniikka on jo tunnettua ja koeteltua, niin eihän tuo kummoinen kikka olisi niihinkään mukaan ottaa. Toki tässä on sellainen hienoinen ero että polttoainetoiminen yleensä jo muutenkin integroidaan autoon paremmin, jopa ajonaikaiseksi lämmittimeksi jota auto itsekin voi käskyttää, mutta lohkari on vain dummy lisälaitepalikka, josta autolla ei ole hajuakaan = tarvittavien lisäkomponenttien lkm on siis lohkarilla suurempi :-\

Eli jälleen sarjassamme turhia klikkausuutisia, jossa toimittaja ei ole vaivautunut ottamaan asian taustoista selvää :mad:
 

tj86430

Aktiivinen jäsen
Viestejä
633
#18
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Löytyykö jostain EURO6-autosta tehtaan asentama lämmitin, joka lämmittää myös moottoria?
 
Viestejä
1 904
#19
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

tj86430 sanoi:
Löytyykö jostain EURO6-autosta tehtaan asentama lämmitin, joka lämmittää myös moottoria?
Ainakin uusien Volvojen käsikirjat edelleen puhuvat sekä noottorin että sisätilojen esilämmittämisestä ja lisälämmittämisestä. Omakohtaista kokemusta ei euro 6 ikäisistä ole.

Taitaa vaan olla että kovin monet merkit ei viitsi vaikka hyvin pystyisi.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#20
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

repomies sanoi:
Ehkäpä tuosta uudesta menetelmästä olisi pudottamaan ainakin NOx päästöt aidosti alemmalle tasolle kuin bensavehkeissä. Hiukkaspäästöt sitten jäävät vielä murheeksi.
Mikä estää käyttämästä tuota uutta menetelmää myös bensakoneisiin?
 
Viestejä
3 412
#21
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

HiTec sanoi:
Euro6 kertoo jotta 2h kuluttua moottorin sammutuksesta pitää moottorin lämpötilan olla vallitsevassa ulkolämpötilassa. Nyt jos moottoria esilämmitetään sellaisenaan, niin virhettähän tuosta paukkaa ja kojelauta loistaa sateenkaaren väreissä. Mutta nou hätä, tähän on jo valmiit ratkaisut olemassa ainakin Eberillä ja Weballa. Lämmityksen käynnistyessä ensin huijataan auton logiikkaa mukamas käynnistämällä auto laittamalla siihen virrat päälle hetkeksi. Nyt siis käynnistyy tuo em. 2h kello, joka aika on käytettävissä esilämmitykseen ihan huoletta. Jos kuitenkin jostain syystä esilämmitystä halutaan jatkaa tuon yli, "käynnistetään" auto uudelleen ennen kuin 2h kello kuluu umpeen ja näin on taas se seuraavat 2h aikaa jatkaa esilämmitystä :cool:

Tuo on jo tämän päivän tunnettua tekniikkaa ja noin niitä ihan oikeasti jo asennellaan, ollaan asenneltu jo about niin kauan kun Euro6 on ollut olemassa kun ne ekat rupesi paukkumaan melko nopeasti kun tuota lämpötilaerojen asiaa ei osattu huomioida ensialkuun. Ja näin mm. Weba ja Eberi olivat pakotettuja keksimään siihen tuon em. ratkaisun => nykyisiin Euro6 autoihin voi asentaa näitä polttoainetomisialämmittimiä täysin huoletta :cool:

Onko tuota sitten sähkötoimisilla lämmmittimillä vielä, en tiedä, mutta kun tekniikka on jo tunnettua ja koeteltua, niin eihän tuo kummoinen kikka olisi niihinkään mukaan ottaa. Toki tässä on sellainen hienoinen ero että polttoainetoiminen yleensä jo muutenkin integroidaan autoon paremmin, jopa ajonaikaiseksi lämmittimeksi jota auto itsekin voi käskyttää, mutta lohkari on vain dummy lisälaitepalikka, josta autolla ei ole hajuakaan = tarvittavien lisäkomponenttien lkm on siis lohkarilla suurempi :-\

Eli jälleen sarjassamme turhia klikkausuutisia, jossa toimittaja ei ole vaivautunut ottamaan asian taustoista selvää :mad:
Joissain merkeissä homma hoituu moottorinohjauksen softan päivittämisellä. Virhe aiheutuu esim imuilman/polttoaineen/öljyn tai jäähdytysnesteen lämpötilaeroista jotka ovat mukamas softan mukaan liian suuret.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 280
Valvoja #22
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Mikä tässä nyt on se ongelma Euro6 - autojen kanssa ? Vikavalon syttyminen ?

Oli minulla auto joka laittoin vikavalon ( vikana päästöongelma ) jos lähti pakkasesta ja ajoi lämpöiseen talliin ja jatkoi taas pian matkaa. Lienee ollut sitä mieltä että anturit ovat rikki. Se osasi kyllä sitten kuitata sen itse pois asiaa aikansa pohdittuaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
1 660
#23
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

VesA sanoi:
Mikä tässä nyt on se ongelma Euro6 - autojen kanssa ? Vikavalon syttyminen ?
Jotkut autot tuppaa menemään limb-modeen jos moottoriohjauksessa on ilmennyt vikavalon sytyttävää aihetta :-\
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 280
Valvoja #24
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

repomies sanoi:
Ehkäpä tuosta uudesta menetelmästä olisi pudottamaan ainakin NOx päästöt aidosti alemmalle tasolle kuin bensavehkeissä. Hiukkaspäästöt sitten jäävät vielä murheeksi.
http://www.aga.fi/internet.lg.lg.fin/fi/images/Ammoniakki%2C%20vedet%C3%B6n_FI634_119983.pdf?v=2.0

Voi olla tuo ammoniakki ajoneuvossa monella tapaa hankala aine ureaan verrattuna, siinä kun on melkein kaikki mahdolliset ikävät ominaisuudet.
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
7 088
#25
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

VesA sanoi:
http://www.aga.fi/internet.lg.lg.fin/fi/images/Ammoniakki%2C%20vedet%C3%B6n_FI634_119983.pdf?v=2.0

Voi olla tuo ammoniakki ajoneuvossa monella tapaa hankala aine ureaan verrattuna, siinä kun on melkein kaikki mahdolliset ikävät ominaisuudet.
Onhan se hankalaa puhtaana kaasuna (tai nesteeksi puristettuna), vaikkakin sitä esimerkiksi amerikoissa spruutataan suoraan tankkitraktorista pellolle typpilannoitteeksi, mutta vähemmän ongelmallista veteen liuotettuna (litraan vettä imeytyy satoja grammoja ammoniakkia ja tuon saa erkanemaan kuumentamalla tai vesi-ammoniakkiseosta voi suoraan käyttää puhtaan kaasun sijasta). Näin myös äskettäin jonkin tanskalaista vieläkin harmittomampaa kiinteään aineeseen imeyttävää ratkaisua esittelevän videon näihin NOX-puhdistussovelluksiin.
 
Viestejä
3 412
#26
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

VesA sanoi:
http://www.aga.fi/internet.lg.lg.fin/fi/images/Ammoniakki%2C%20vedet%C3%B6n_FI634_119983.pdf?v=2.0

Voi olla tuo ammoniakki ajoneuvossa monella tapaa hankala aine ureaan verrattuna, siinä kun on melkein kaikki mahdolliset ikävät ominaisuudet.
tässä tekniikasta lisää
http://www.lboro.ac.uk/media/wwwlboroacuk/external/content/enterpriseminisites/acct-noxreduction/ACCT%20brochure%20web.pdf
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
1 660
#27
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

VesA sanoi:
Voi olla tuo ammoniakki ajoneuvossa monella tapaa hankala aine ureaan verrattuna, siinä kun on melkein kaikki mahdolliset ikävät ominaisuudet.
Vaan AdBlue-ureanahan se yhä autossa on, josta ACCT sitten kaasuttaa sen ammoniakin SCR:lle valmiiksi sen sijaan että SCR joutuisi itse sen tekemään => SCR:n toiminta tehostuu ja näin jopa 98% NOx-päästöistä saadaan leikattua :cool:
 
Viestejä
3 412
#28
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Diesel sai huonon maineen ja bensa-autoja myytiin vihdoin enemmän – lopputulos oli ikävä yllätys
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/eBHKddw2?ref=ampparit:240b&ext=ampparit
 
Viestejä
1 288
#29
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

On tässä meikäläisittäin se etu, että käytettyjä diesel autoja saa nyt todella halvalla Suomessa. Ja ilmeisesti myös muualla Euroopassa. Itse ajelen 2008 mallisella Opel Astra 1.9 farkkumallisella dieselillä. Todella halpaa ajoa. n. 2 vuotta mennyt ilman ongelmia. Hinnat pyörii n. 2500,- euron paikkeilla. Priima tavaraa.
 
Viestejä
3 412
#30
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Bosch kehitti ratkaisun joka puhdistaa dieselien päästöt tehokkaasti, yksinkertaisesti ja halvalla - "voimme lopettaa keskustelun dieselin kuolemasta"


Dieselauton NOx-päästöongelmat on ratkaistu. Näin väittää ainakin autoteollisuuden alihankkija Bosch, jonka uusin teknologia painaa päästöt reilusti alle vuonna 2020 voimaan tulevan normin vaatimuksia.

Boschin pääjohtaja Volkmar Denner esitteli tällä viikolla konsernin vuosikatsauksen ja laukaisi samalla kohauttavan uutisen. Uudella menetelmällä dieselmoottori puhdistuu melko yksinkertaisin keinoin ja maltillisin kustannuksin.

Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse.

"Näin voimme kerta kaikkiaan lopettaa keskustelun dieselteknologian kuolemasta", Denner laukoi.

Käytännössä Bosch on jalostanut moottorin ruiskutusjärjestelmän, imuilman järjestelmän sekä lämpötilan ohjauksen.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen ja kaupungin pätkäajossa moottorin sisäiset säädöt estävät vahingollisten pakokaasujen syntymistä.

Pakokaasujen lämpötilan noustua 200 asteeseen työnjako siirtyy itse pakokaasujen puhdistusjärjestelmään, jolloin moottorin ohjaus taas keskittyy kulutuksen minimoimiseen. Näin voidaan tuntuvasti leikata kaupunkiajon päästöjä.



Pakokaasujen kierrätys on edellen optimoitu ja turbo reagoi entistä nopeammin. Kaikki toimeenpiteet vaikuttavat yhdessä moottorin päästöihin, jotka pysyvät alhaisina joka ajotilanteessa.

Kuljettajan ajotapa ei itse asiassa ei enää vaikuta päästöihin. Ei ole merkitystä vaikka painaisi kaasun pohjaan, Boschin insinöörit väittävät.

Järjestelmää on perusteellisti kokeiltu kaduilla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. RDE-normin (Real Drive Emission) mukaan ovat NOx-päästöt osittain laskeneet ennätykselliseen matalaan arvoon 13 mg/km.

Kaupunkiajossa on päästy arvoon 40 mg/km, mikä alittaa reilusti tulevan 2020 päästönormin raja-arvon 120 mg/km. Dieselin kulutus ja CO2-arvot pysyvät tutun alhaisina. Silti Bosch vaatii tiukempia mittausmenetelmiä myös CO2-päästöille.

Uusi tekniikka ei tule mainittavasti vaikuttamaan dieselautojen hintaan. Kaikki järjestelmän komponentit ovat jo markkinoilla.

Ensimmäiset puhtaat dieselit ilmestyvät kaduille kahden vuoden sisällä, Bosch lupaa.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bosch-kehitti-ratkaisun-joka-puhdistaa-dieselien-paastot-tehokkaasti-yksinkertaisesti-ja-halvalla-voimme-lopettaa-keskustelun-dieselin-kuolemasta-6722673
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 280
Valvoja #31
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Tätä on tutkittu - yksi linja on brittien urean esihajotus jossa ongelmana on ammoniakkipäästöt jos pyritään optimoimaan NOxit - kaikki ammoniakki pitäisi saada reagoimaan, mutta sitä pitäisi olla tarpeeksi jotta teho on hyvä. Toinen linja josta saa vielä vähemmän selvää on erinäköisten katalyyttien käyttö toimintalämpötilaa laskemaan, siinä on varmaan vähän sama ongelma. Nykyiset systeemit laittavat varuiksi ureaa aika vähän, mutta silti se kokkaroituu systeemiin kunnes lämpötila on oikea. Nykysysteemissäkin on siis tuunaamisen varaa - ja syntyviä NOxeja voi varmaan vähentää mootorin säädöillä jos tekee kompromisseja muiden asioiden suhteen.
 
Viestejä
3 412
#32
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Hampuriin on näköjään tulossa tälläinen...

Ensimmäinen vanhoja dieselautoja koskeva ajorajoitus tulee voimaan Saksan Hampurissa torstaina – koskee teoriassa 168 000:ta autoa
Ajorajoitus koskee kahta katua ja kahta kolmasosaa hampurilaisten diesel­autoista.
HAMPURISSA tulee ensi torstaina voimaan Saksan ensimmäinen ajokielto vanhoille dieselautoille. Hampuri rajoittaa vanhojen dieselautojen ajoa kahdella kadulla. Max-Brauer-Allee ja Stresemannstraße sijaitsevat Altona-Nordin kaupunginosassa. Toisella kaduista läpiajokieltoa on 580 metriä, toisella 1,7 kilometriä.

Saksan korkein hallinto-oikeus salli helmikuussa sen, että vanhojen autojen pääsyä kaupunkien keskustoihin saa rajoittaa, jotta kaupungit voivat parantaa ilmanlaatua päästörajoitusten sallimiin päästöarvoihin.

Rajoitus koskee autoja, joiden päästöt eivät täytä vuonna 2014 voimaan tulleen niin sanotun Euro 6 -normin määräyksiä.

Vuodenvaihteessa Hampurissa oli noin 264 400 dieselhenkilöautoa. Näistä ajorajoitus koskee teoriassa 168 000 autoa – joista toki vain osalla olisi koskaan mitään tarvetta ajaa alueella, jota rajoitus koskee.

Ajokiellot eivät koske asukkaita ja heidän vieraitaan, eikä myöskään pelastusajoneuvoja, takseja, tavarankuljetuksia ja roska-autoja tai kuorma-autoja.

HAMPURISSA ajokiellot ovat nostattaneet vilkkaan keskustelun.

Ajorajoitusten arvostelijoiden mielestä kyse on symbolipolitiikasta, joka haittaa huomattavalla tavalla autoilua Hampurissa. Kriitikot epäilevät ajokiellon vain siirtävän dieselpäästöt muille kaduille, ei vähentävän niitä.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005698117.html?ref=rss
 
Viestejä
3 412
#34
Vs: Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla

Läpimurto dieselmoottoreiden kehityksessä? Myrkylliset päästöt romahtivat radikaalisti
Automotive Newsin mukaan Bosch on onnistunut kehittämään Volkswagen Golf GTD:n dieselmoottoriin pakokaasujen puhdistusjärjestelmän, jonka ansiosta moottori alittaa sekä nykyiset että tulevat typenoksidien päästörajat.

Boschin mukaan se on integroinut katalysaattorin aivan hiukkassuodattimen viereen, minkä ansiosta katalysaattorin lämpötila pysyy riittävän korkeana typenoksidien tehokkaan vähentämisen kannalta. Optimilämpötila on noin 200 astetta.

Euro 6 -standardin mukaisen dieselmoottorin typenoksidipäästöt saavat olla korkeintaan 80 milligrammaa kilometrillä. Bosch kertoo uuden järjestelmän pudottaneen päästöt vain 13:een milligrammaan kilometrillä.

Boschin ratkaisu voisi olla valmis markkinoille 2–3 vuoden päästä.
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/lapimurto-dieselmoottoreiden-kehityksessa-myrkylliset-paastot-romahtivat-radikaalisti/7004204#gs.qSiWBWU
 
Ylös Bottom