Ylilämmitys yöllä ja energiansäästö

henkka3

Tulokas
Olen tehnyt pientä kokeilua Nilan EC9 vm. 2022 lattialämmitysasetuksilla. Kohde on 98/108 m2 vastavalmistunut hirsitalo, energialuokka B, joka on vapaa-ajanasuntona talvellä tyhjillään, jolloin pidän 10C ylläpitolämpöä. Olen koittanut säästää sähkölaskussa nostamalla vesikiertoisen lattialämmityksen lämpötilaa 10C -> 14C, ulkona pari miinusta, klo 22-06, 06:00 takaisin 10 C:n, ja katsonut miten se vaikuttaa.

Hämmästykseni oli suuri kun kulutin yöllä 22 kWh enemmän ja säästöni päivällä oli 11 kWh. Pörssisähkön hintaero ei ollut kaksinkertainen (yöhinta verrattuna päivähintaan), joten jäin tappiolle. Sen arvioiminen miten se olisi kuluttanut ilman tätä yönostoa on tietysti hankalaa, mutta arvioin sen lähipäivien kulutuksen mukaan. Olen toistanut tämän kokeen pariin otteeseen eri lämpötiloissa ja lopputulos on sama, jollei ole reilusti kaksinkertainen pörssihintaero yö/päivä niin menee tappiolle.

En täysin ymmärrä mitä siinä tapahtuu, lattiaeristeet on hyvät kun on uusi talo, eikä talo muutenkaan vuoda vaan on keskimääräisesti tiivimpi, mutta hävikkiä siinä ylilmämmityksellä kuitenkin syntyy paljon. Onko muilla minkäänlaisia kokemuksia?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Olen tehnyt pientä kokeilua Nilan EC9 vm. 2022 lattialämmitysasetuksilla. Kohde on 98/108 m2 vastavalmistunut hirsitalo, energialuokka B, joka on vapaa-ajanasuntona talvellä tyhjillään, jolloin pidän 10C ylläpitolämpöä. Olen koittanut säästää sähkölaskussa nostamalla vesikiertoisen lattialämmityksen lämpötilaa 10C -> 14C, ulkona pari miinusta, klo 22-06, 06:00 takaisin 10 C:n, ja katsonut miten se vaikuttaa.

Hämmästykseni oli suuri kun kulutin yöllä 22 kWh enemmän ja säästöni päivällä oli 11 kWh. Pörssisähkön hintaero ei ollut kaksinkertainen (yöhinta verrattuna päivähintaan), joten jäin tappiolle. Sen arvioiminen miten se olisi kuluttanut ilman tätä yönostoa on tietysti hankalaa, mutta arvioin sen lähipäivien kulutuksen mukaan. Olen toistanut tämän kokeen pariin otteeseen eri lämpötiloissa ja lopputulos on sama, jollei ole reilusti kaksinkertainen pörssihintaero yö/päivä niin menee tappiolle.

En täysin ymmärrä mitä siinä tapahtuu, lattiaeristeet on hyvät kun on uusi talo, eikä talo muutenkaan vuoda vaan on keskimääräisesti tiivimpi, mutta hävikkiä siinä ylilmämmityksellä kuitenkin syntyy paljon. Onko muilla minkäänlaisia kokemuksia
No .. olet samalla nostanut kämpän keskilämpötilaa tai ainakin pyyntiä.. siihen menee heti lisää. Eli päiväksi pitäisi laskea lämpötilaa niin että keskimäärin 10 astetta pysyy jos lukemia haluaa vertailla. Koetta pitäisi ajella pitempään, ei ole selvää miten lämpö yöllä varastoituu ja päivällä tulee hyödyksi, voi olla että laattaa ja sen ympäristöä pitää lämmitellä jonkin aikaa.

oem

Aktiivinen jäsen
Minulla oli käytössä 2-aikatariffisopimuksen aikaan yösähköllä lämpiävä varaaja, noin 50-70kg
Lämpö varastoidaan rautapitoiseen aineeseen halvemman energian aikaan ja käytetään silloin kun sähkö on kalliimpaa.
Omassa termostaatti nyt rikki enkä motivoidu korjaamaan nykyisellä tasahintaisella sopimuksella
mutta en pura poiskaan jos myöhemmin siirryn pörssisähköön. Mittausdataa ei ole.

linkki vastaavan laiseen

Ylös Bottom