Ylipaineventtili vuotaa

Kimsking

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Moi. Tässä viikon sisään alkanut tiputtaa ylipaineventtiili. Vaikka on jo kireellä niin silti tiputtaa noin 2-3dl illan/yön aikana. Voiko asialle tehdä mitään?

Itse kokeilisin purskauttaa siitä vettä. Saattaa auttaa, mutta todennäköisesti se vuotaa tiivisteestään. Ei ole järin kallis osa uusia. Useimmissa uusissa on jo tiivistemassarengas kierteessä valmiina, ei tarvitse kuin jakarin vaihdossa.

Kimsking

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Ok thx. Miten voin ottaa selvää onko vika paisuntasäiössä? Joo päivällä ei vuoda. Ja olen töräyttänyt vettä mutta ei auttanut.

Viimeksi muokattu:

Abso

Jäsen
Minä vaihdan varoventtiilit aina, mikäli ongelmia esiintyy. Ne maksaa alan miehelle alle kympin. Ne tuppaavat vikaantumaan, koska jouset väsyvät.

Paisuntasäiliö riippuu sen tyypistä. Jos kyseessä on kalvopaisuntasäiliö, niin yleensä niissä on auton venttiili ilman lisäämistä varten. Jos avaat venttiilin ja sieltä tulee nestettä eikä ilmaa, niin kalvo on rikki. Kumipussin vaihtaminen voi onnistua, mutta samalla kannattaa vaihtaa myös se ilmaventtiili. Laiskana olen alkanut vaihtaa paisuntasäiliöt sellaisenaan. Jos tulee vain ilmaa mutta vähän, niin eikun pumppaamaan lisää.

Viimeksi asensin paketin, missä oli paisuntasäiliö ja ylipineventtiili samassa paketissa. Ei maksa kovinkan paljon ja oli nopea vaihtaa.

Kimsking

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kuvan vasemmalla alhaalla oleva putkisko kuva. Näin mä oletan että on tuo mikä tiputtaa.
Ja toi hana ylipaineventtiilissä on melko herkkä, tulee vettä ja ihan kuin tulis hiukan ilmaa.Onko normaalia?

Liitteet

Viimeksi muokattu:

lmfmis

Vakionaama
Näin on näppylät. Olisko iltasuihkun jälkeen lämmitetty vesi laajetessaan lorauttaa venttiilistä...

Eli toimii normaalisti.

Abso

Jäsen
Siis käyttöveden ylipaineventtiilikö se siellä tiputtaa?
Näyttää olevan sekotusventtiili. Takaiskuventtiili estää lämmityslaitteessa taphtuvan veden lämpölaajenemisen tasaamisen vesijohtoverkkoon, joten ylimääräinen paine purkautuu varoventtiilistä. Varoventtiilin pitäisi kestää 10 bar laukeamatta.

"Ilma" voi tosin kertoa vakavammasta ongelmasta. Onko mahdollista, että jostain syystä lämpötila boilerissa on liian korkea ja kyseessä onkin höyry? Mikä on veden lämpötila laitteen yläosassa erityisesti aamulla? Termostaatin maksimin pitäisi olla 65 C. Onko vesi ennen sekoittaja tätä kuumempaa? Jos niin vika on syytä etsiä termostaatista.

Mittaa lämpötiloja ja kerro tulokset.

Kimsking

Tulokas
Näyttää olevan sekotusventtiili. Takaiskuventtiili estää lämmityslaitteessa taphtuvan veden lämpölaajenemisen tasaamisen vesijohtoverkkoon, joten ylimääräinen paine purkautuu varoventtiilistä. Varoventtiilin pitäisi kestää 10 bar laukeamatta.

"Ilma" voi tosin kertoa vakavammasta ongelmasta. Onko mahdollista, että jostain syystä lämpötila boilerissa on liian korkea ja kyseessä onkin höyry? Mikä on veden lämpötila laitteen yläosassa erityisesti aamulla? Termostaatin maksimin pitäisi olla 65 C. Onko vesi ennen sekoittaja tätä kuumempaa? Jos niin vika on syytä etsiä termostaatista.

Mittaa lämpötiloja ja kerro tulokset.
55 ylä ja oisko ollu 50 ala

Kimsking

Tulokas
Lisäsin petkunpätkän venttiilistä lattiakaivolle. Ja hommasin valmiiksi ylipaineventtiilin, koitin kiertää auki venttiiliä mutta on kuule tiukassa, joten jätin siihen.

Ylös Bottom