FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

NoNi

Aktiivinen jäsen
Elikäs tuon mallinen laite roikkuu olkkarin seinällä. Noin nelisen vuotta vanha ja alkoi viime talvena sisäyksikkö pitämään sirinää. Veikattu, että sisäyksikön puhaltimen laakarit alkavat olla vainaat..

Katselin tuossa Panasonicin Ilpeistä noita juttuja laakerin vaihdoista ja aloin purkamaan tuota sisäyksikköä. Irrottelin noita paneeleita ja sen uloimman kuoren, elektroniikkayksikön ja sitten tulin siihen tulokseen että eihän tuota moottoria+puhallin osaa saa pois, ellei irrota lämmönvaihdinta edestä. Koska mootorin edessä on muovihärpäke, joka kiertää vaihtimen alle. No kasasin koneen masentuneena takaisin, mutta kun selailin nettiä, niin ainakin muun merkkisissä koneissa ilmeisesti on irroitettu sisäyksiköstä tuo ilmanohjainpaketti ja ilmeisesti jotenkin sitten muilutettu tuo moottori/roottoripötkylä sitä kautta lämmönvaihtimen alta pois.

ELi kysymys kuuluu, onnistuuko vai pitääkö irrottaa myös lämmönvaihdin? Koska silloin joutuu koskemaan noihin kylmäputkiin ja siihen en ala, eli täytyy sitten hommata kylmäasentaja hoitamaan homma 300€:lla.... Laakerit olisivat vaan halvempia itse vaihtaen....
 

PauliG

Vakionaama
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Ei siinä lämmönvaihdinta jouduta poistamaan. Konedessivesi alas jne..
Joidenkin laitteiden osalta homma hoituu kivuttomasti toisien kohdalla joudutaan tekemään aikalailla työtä.
Aika-arviot 15min - 2h riippuen laitteesta. Ja kakaukseen voi kuklua aikaa jopa enemmän kuin purkamiseen jotta kannet menevät paikoilleen ilmman suurempoia irvistyksiä.
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

No niin haluaisin uskoa, löysin manuaalin, jossa neuvotaan moottorin irrotus seinältä irrotetusta laitteesta ja ensin on lämmönvaihdin poistettu...

Juu, kyllä kai sitä irtonaista yksikköa purkaa pöydän ääressä tumpelompikin...

Tuo ylemmän kuvan muovihärpäke kun moottorin päällä, mutta vaihtimen alla..

Täytyy yrittää uudestaan poistamalla myös ilmanohjainpaketti, jos sen kautta pääsisi irrottamaan moottori roottorista ja vetämään moottori oikealle ulos..
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2011-09-22 kohteessa 20.24.00.png
    Näyttökuva 2011-09-22 kohteessa 20.24.00.png
    161,7 KB · Katsottu: 5 859

NoNi

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

eli tuolta manuaalista sivulta 161 alkaa moottorin irroitus, mutta s. 158 on ensin lämmönvaihdin poistettu....

http://www.klimasbt.com/daikin_CD/1_Split_SkyAir_Rendszerek/Documents/+_%5BAngol%5D_Szerv%C3%ADz_kézikönyv/FTXG%20RXG%20szerv%C3%ADz%20kézikönyv.pdf
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

NoNi sanoi:
eli tuolta manuaalista sivulta 161 alkaa moottorin irroitus, mutta s. 158 on ensin lämmönvaihdin poistettu....

Ehkäpä kanntaa asentaa kerralla toinen sisäyksikkö vanhan tilalle. ;)

Täältä voisi irrota edullisesti.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=14734.0
 
J

Jaamäävai?

Vieras
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Voin kertoa että turha vaiva. Siinä nimittäin samaa vaivaa jonka noutajalle tiettäväksi tein... Tuntuu olevan tuon mallisen raikinin laakerit hyvin samanlaisia (lue: huonoja) kestoltaan...
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

selväksi juu tehtiin kaupoissa tuo laakerien ääni ja niinhän se tuntui samaa sirinää koekäytössä pitävän kuin panasonikitkin..
onkos kukaan tuohon laakereita vaihtanut tai muuten vaan tietoinen niiden tyypistä?
 

Moon

Jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Kummasta se ääni oikein tulee, moottorin vai puhaltimen laakereista , yleensä puhaltimen laakerit kestää pitempään kun moottorin.
Puhallinmoottori lähtee kyllä irti helposti eikä kennoa pois tarvi ottaa, vaikka kuvassa niin oli tehty, ehkä sitten jos meinaa ottaa koko puhaltimen pois (en niin tarkkaan muista).
Sinänsä Daikinin moottorin irrottaminen on paljon helpompi kuin panskussa... nimittäin kokemusta on :mad:
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Moottorista. Noissa on yleensä niin että puhallinrummun vasen pää on laakeroitu liukulaakerilla ja puhallinmoottorin laakerit toimittavat samalla puhallinrummun oikean pään laakereiden virkaa.
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Puhallinmoottorista eli oikealta kuuluu vinkuna täälläkin siis. Eli täytyy yrittää jos loppuviikosta ehtisi purkaa; kotelo,oikealta tuo sähköyksikkö ja alapuolta tuo ilmanohjain yksikkö; jos sitten pääsisi ruuvaamaa moottori irti roottorista.

Tosiaan joutuuko tuota moottoria purkamaan eli onko siellä laakeri sisälläkin? Eli onko kuten tuolla panasonic-jutuissa, mootori auki ja kolvaileen johtoja piirilevystä jne?

Mikähän laakeri olisi hyvä ja mistä?
 

Moon

Jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Se moottorin tyyppi voi olla esim. KFD-280-23-A8, ja siinä moottorin takan on pyöreä peltilevy jossa takalaakeri on kiinni ja todennäköisesti myös ankkuri saadaan silloin tätäkautta pois jolloin myös etulaakerin pääsee vaihtamaan mutta miten pelti lähtee kuoresta irti ilman mitään vahinkoa ?? näitähän ei varsinaisesti ole suunniteltu purettaviksi vaan vanhan tilalle laitetaan uusi moottori, Daikinin moottoria en ole yhtään purkanut panskun kylläkin. Kyllähän noita uusia saisi varmaan jostakin tilaamalla kun vaan löytäisi oikean osoitteen ... Suomen Daikinilta tietenkin mutta hinta on arvaten senmukainen ;D
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Ainakin Panasonicin moottoreissa laakerin koko on 608. Tuo on ihan tavallinen, esim. rullalaudoissa käytetty laakeri.

Nuo ovat ihan hyllytavaraa laakereita myyvissä kaupoissa, esim. SKF 608-2RS (2RS = suojausluokka, stefat kummallakin puolella)on hyvä, kaksi tuollaista kustantaa reilun kympin.
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

no niin. Tänään päästiin koneen kimppuun. Laiton myöhemmin täydellisen kuvakukoelman purkuvaiheista, jos vain tuon mootorin saan vielä IRTI. ELi kaikki on purettu mielestäni mitä irti saa, paitsi lämmönvaihdin. Ja sama ongelma edelleen. Moottori ei mahdu ulos, ellei riko kuvassa näkyvää valkoista suojamuovia mootorin päältä tai sitten tuota harmaata ruuvin kiinnityskohtaa. Vain löytyykö joltain vinkkiä pattitilanteeseen...

Lisäilin sittenkin jo kuvia, käänteinen järjestys..
 

Liitteet

  • IMG_1244.jpg
    IMG_1244.jpg
    52,2 KB · Katsottu: 2 855
  • IMG_1245.jpg
    IMG_1245.jpg
    68,4 KB · Katsottu: 2 362
  • IMG_1246.jpg
    IMG_1246.jpg
    55,6 KB · Katsottu: 2 356
  • IMG_1247.jpg
    IMG_1247.jpg
    49,9 KB · Katsottu: 3 693
  • IMG_1249.jpg
    IMG_1249.jpg
    47,8 KB · Katsottu: 2 362
  • IMG_1250.jpg
    IMG_1250.jpg
    62,9 KB · Katsottu: 2 625
  • IMG_1256.jpg
    IMG_1256.jpg
    71,6 KB · Katsottu: 2 498
  • IMG_1257.jpg
    IMG_1257.jpg
    56,9 KB · Katsottu: 3 275

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

lisää kuvia
 

Liitteet

  • IMG_1231.jpg
    IMG_1231.jpg
    69,6 KB · Katsottu: 1 839
  • IMG_1232.jpg
    IMG_1232.jpg
    66 KB · Katsottu: 2 263
  • IMG_1233.jpg
    IMG_1233.jpg
    65,7 KB · Katsottu: 2 777
  • IMG_1234.jpg
    IMG_1234.jpg
    46,2 KB · Katsottu: 3 014
  • IMG_1236.jpg
    IMG_1236.jpg
    48 KB · Katsottu: 1 816
  • IMG_1240.jpg
    IMG_1240.jpg
    74,9 KB · Katsottu: 2 101
  • IMG_1241.jpg
    IMG_1241.jpg
    46,1 KB · Katsottu: 1 746
  • IMG_1242.jpg
    IMG_1242.jpg
    52 KB · Katsottu: 2 018

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

NoNi sanoi:
Vain löytyykö joltain vinkkiä pattitilanteeseen...

Irroititko (löysäsitkö ruuvin) jo roottorin moottorista? Ilmeisesti teit niin kuin kuvissa näytit. :)
Saako kondessialtaan jotenkin irti? Eipä taida saada kun on yhtä puuta rungon kanssa.

=> Ehkäpä kennoston kiinnitysruuvien löysäys (sivu 160) ja kennon hivutus hiukan ylöspäin moottorin päästä antaisi tilaa moottorille tulla vetämällä ulos tuon jälkeen.
Myös Panassa piti kennoa hiukan kohottaa että sai roottorin pois paikoiltaan.
 

Liitteet

  • Remove Fan Motor.png
    Remove Fan Motor.png
    51,8 KB · Katsottu: 2 285

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

joo irrotin.

Vaihtimen vas. ppään ruuvit otin pois, oikealla on vain muovihärpäkkeen klipsi joka pitää kiinni. En vain oikein tiedä kuinka paljon uskaltaa nostaa, onko alla jotain putkea yms. joka napsahtaa poikki. Okea pääty on jotenkin jumissa vaikka klipsua vapautan niin ei lauhduttimen oikea pää nouse...
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

onpahan tiukka synnytys, melkein muttei ihan. muovi natisee sillain että kohta raksahtaa... tuon harmaan ruuvin kiinniikkeen kuvassa moottorin oikealta puolelta kun rasauttas vaikka taltalla pois niin sieltähän se pullahtas..katotaan..
 

Liitteet

  • IMG_1259.jpg
    IMG_1259.jpg
    59,8 KB · Katsottu: 2 029
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Eikös se tuosta jo mahdu? Panassa on ihan vastaava ongelma, vinoon väännetty moottori ei millään haluaisi irrota puhallinrummusta vaikka ruuvi onkin irrotettu.
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

eipä tunnu mahtuvan.. :D
varmaan vääntyy liikaa vinoon, eikä millään irtoa,no illalla kun muksu menee nukkumaan niin jatkuu vääntö
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Niin, tarkoitan siis sitä, että siinä asennossa missä Panan moottori tulisi irti, se jumitti niin pahasti puhallinrumpuun ettei tullut vetämällä irti vaikka olisi pitänyt. Sitä sai nitkutella varsin pitkään ja hartaasti vaikka kyse oli vain siitä että piti vetää vinoon käännetty moottori irti rummusta.
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

juu,samalta tuntuu koska pitäisi jo muuten mahtua. ei vaan irtoa rummusta.
 

Moon

Jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Mulla oli ja todella tiukassa, puhaltimessa oleva kumi antaa periksi, eikä moottoria oikeen uskalla vetää, jouduin ottaa kennon kiinnikkeet oikealta irti ja nostamaan kennoa jotta sain puhaltimen ja moottorin parempaan asentoo eli suorempaan, ja sitten lattaapää meisseli sinne moottorin akselin juureen puhaltimen ja mottorin väliin, eli meisselillä tuetaan vastaan , nykäsy ja lähtihän se sieltä ... tosin mulla oli kaveri apuna joka piti puhaltimesta ja kannatteli kennoa.
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

joo, yksinään ei kädet oikein riitä.

Tarkoititko kennon oikeanpään kiinnityksillä noita kahta ruuvia, jotka pitävät tuota moottorin päällistä suojamuovia ja sitten sitä yhtä muoviklipsuja? ne on jo irti mullakin, mutta kennon oikea pää ei tunnu nousevan tarpeeksi.

Täytyy koittaa saisinko sopivan meisselin siitä ruuvin reijästä, joka piti akselia, että saisi sillä pidetty vastaan kun nyppää moottorista. Tai sitten sahaan sen harmaan ruuvinkiinnikkeen pois, niin mahtuu melkein suoraan ulos. Liimalla siten kiinni. No täytyy yrittää muut vaihtoehdot ensin..
 

Moon

Jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

Sori nyt tuli kirjoitettua ihan mitäsattuu (mulla tämä on kone varaston hyllyllä ja väärinpäin ), eli kenno myös vasemmalta irti, ja sitä on varovasti nostettava irti, varottava putkia ja lamelleja, tämä siksi että jotta puhallin ja moottori saadaan parempaan asentoon, ja sitten meisselillä pidetään vastaan kun vedetään moottoria irti,
Siinä puhaltimessa on kumi millä moottorin akseli on eristetty puhaltimesta ja se antaa periksi ... se vaan venyy ja venyy.

Kyllä se siintä irtoaa kun löytää oikean otteen.
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

No lähtihän se!

Asennuskaljan se vaati ja pyöreän metalliviilan, kun en muutakaan löytänyt ja putkitongit. Niillä kiinni moottorin metalliosasta, viila sen akselin lukitusruuvin paikalle, reilu takakeno, nyppäys moottorista ja viilalla vääntö vastakkaiseen suuntaan. Irtos ja meinasin lentää perseelleni, sen verraan yllättäen sitten irtosi..

Eli viilan tarkoitus oli pitää vastaan ettei kumi jousta. Ja moottoria oli jo hivuteltu sentti pari oikealle eli viila upposi reikään syvemmälle. JA roottori oli samassa asennossa koko ajan kun ei kädet riittäneet nostelemaan. Helpottas varmasti.

Moottori oli malliltaan KFD-280-40-8B.

Nyt sitten ihmetellään sitä, laakerikaupat taitavat olla jo kiinni.. :D

Vielä ei viitti ajatellakaan, että miten tuo koko roska kootaan vielä toimivaksi..
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

JA sehäs aukes ruuvarilla kampeamalla helposti.

Pienellä ulosvetäjällä laakerit irti akselista, olivat ihan ehtaa MADE IN CHINA laatua. Kiina on p**** maa.
Sinne vaan Nokian tehtaatkin...

Kun akselia pyöritteli ja piti laakereista kiinni, kuului oikeanpuoleisesta laakerista selvä kahina.

Eli huomenna uudet laakerit, noita SKF 608 2-RSH suositeltiin?

-toinen kuva näköjään sisälsikin tuotesijoittelua :p
 

Liitteet

  • IMG_1266.jpg
    IMG_1266.jpg
    112,6 KB · Katsottu: 3 508
  • IMG_1265.jpg
    IMG_1265.jpg
    79,1 KB · Katsottu: 2 179
  • IMG_1264.jpg
    IMG_1264.jpg
    54,8 KB · Katsottu: 2 110
  • IMG_1263.jpg
    IMG_1263.jpg
    93,6 KB · Katsottu: 2 445
  • IMG_1262.jpg
    IMG_1262.jpg
    85,3 KB · Katsottu: 3 701

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

NoNi sanoi:
Pienellä ulosvetäjällä laakerit irti akselista, olivat ihan ehtaa MADE IN CHINA laatua. Kiina on p**** maa.

Jotenkin tutun näköiset. :cool:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3485.msg41059#msg41059
 

NoNi

Aktiivinen jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

No niin, homma valmis!
JA hiljaa puhaltaa.
Laakereiksi tuli IBC 608-2RS/C3, niitä kuulemma joku asentaja hakee, hintaa 10€/2kpl. Muovisuojalla.

Huomasin tossa moottoria takaisin laittaessa, ettei osu millään reikään ja kumi venyy. Irrotin laaakerit ja akselin, laiton moottorin pelkillä kuorilla paikoilleen ja sitten lopuksi kun "reikä näkyi" eli moottori oli oikealla paikallaan, tökkäsin laakerit akseleineen paikoilleen, vasaralla naputin peltikuoren kiinni ja ruuvi kiinni roottorista. Helppo homma.

Ja siis purkukin onnistuu samalla lailla, moottoria ei siis tarvi poistaa koneesta, ei nostella tällöin vaihdinta, koska akseli on suora.
Vain moottorista pääty auki ja ruuvi roottorista ja nyppäsy, vanhat laakerit pois, uudet tilalle ja kiinni.

Kiitoksia kaikille tuesta.

Lisätty kuvat asennuksesta.
 

Liitteet

  • IMG_1268.jpg
    IMG_1268.jpg
    84,3 KB · Katsottu: 2 175
  • IMG_1269.jpg
    IMG_1269.jpg
    55,5 KB · Katsottu: 1 913
  • IMG_1270.jpg
    IMG_1270.jpg
    74,5 KB · Katsottu: 6 398
  • IMG_1271.jpg
    IMG_1271.jpg
    77,9 KB · Katsottu: 1 807
  • IMG_1272.jpg
    IMG_1272.jpg
    81,5 KB · Katsottu: 3 194

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: FTXG25EV1BW-sisäyksikön puhaltimen laakerin vaihto?

NoNi sanoi:
Huomasin tossa moottoria takaisin laittaessa, ettei osu millään reikään ja kumi venyy. Irrotin laaakerit ja akselin, laiton moottorin pelkillä kuorilla paikaoilleen ja sitten lopuksi kun "reikä näkyi" eli mootori oli oikealla paikallaan, tökkäsin laakerin akseleineen paikoilleen, vasaralla naputin peltikuoren kiinni ja ruuvi kiinni roottorista. Helppo homma.

Ja siis purkukin onnistuu samalla lailla, moottoria ei siis tarvi poistaa koneesta, ei nostella tällöin vaihdinta, koska akseli on suora.
Vain moottorista pääty auki ja ruuvi roottorista ja nyppäsy, vanhat laakerit pois, uudet tilalle ja kiinni.

Elikä Moon oli tässä oikeassa. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=14786.msg179126#msg179126
 
Back
Ylös Bottom