Vs: Kommentointi - ILP Panasonic CE9JKE, RT 93.5m² Jyväskylä
sampop sanoi:
Morjesta vaan.. tässä onkin tullut jo dbwarriorin toimesta neuvottua miten kannattaa toimia ja näin minäkin ajattelisin ostopuiden kanssa. Eli pumpulla niin pitkään kun sillä torppa lämpeää ja sitten takkaa apuun. Tuo kulutusmittari olisi hyvä niin näkisit koska pumppu vetää täysillä.. Tosin tietänet varmaan itsekin että se raja alkaa olla jossain -5 tietämillä ainakin tämän perusteella: "Itsellä ilpin käytöstä on kokemuksia, että -5 aseteeseen menee tosi kivasti "pelkällä" ilpillä."
Tässä hiukkasen omia näkemyksiä kysymyksiisi..
sampop sanoi:
- Mikä on sinun käyttökokemusten perusteella 'oikea' oppinen käyttö panan ilpillä?
Tää on paha kysymys ja varsinkin kun itsellä ei ole takkaa.. mutta siis pääsääntöisesti toi mitä dbwarrior sanoi.
sampop sanoi:
Entä mikä on pakkasraja, kun ilppiä ei kannata enään käyttää?
Itse ajattelen asian silleen, että saa olla koko ajan päällä. Eli mielestäni kylmäkäynnistys tekee enemmän hallaa koneelle kuin se, että kone jauhaa jopa tuottaen vähemmän kuin kuluttaen tosi kovassa pakkasessa. Itsellä modaamattomana pumppu jaksoi jonnekin -16 korville ilman lisälämpöä ja nyt modattuna noin -20 tietämille. Modaamattomana vähän yli -20 asteen pakkasessa pumppu ei enää saanut tarpeeksi lämpöä sisäkennolle, että olisi jaksanut puhaltaa 1 nopeutta nopeammin ja luulisin että siinä alkoi olla raja että pumppu kuluttaa enemmän kuin tuottaa.. Modattuna mennään kolmosnopeudella ja kovemmalla antoteholla eli varmaan n. 1,5 copilla.
sampop sanoi:
- Ilpistä löytyy pelkkä puhallus toiminto, mitä olen käyttänyt välillä kun takan muuri on lämmin.
Eikö mun kumminkin kannattaisi käyttää heat-moodia vaikkakin muurikin on lämmin?
Tähän dbwarrior vastasikin eli kompuran lämmitin vie turhia watteja. Muistaakseni kompuran lämmitin lähti päälle n. +3 asteessa (saa korjata jos muistan väärin) eli tuota kylmemmällä ainakaa ei kannata fan-toimintoa käyttää. Jos siis Panasi on samassa tilassa takan kanssa ja melko lähelläkin, niin imuilma saattaa nousta eli jos Pana takan kanssa toimiessa heat-moodissa alkaa lepuutella (siivekkeet vaakatasoon ja puhallus minimiin), niin pyyntiä hiukkasen enemmän vaan.
sampop sanoi:
- Millaista pyyntiä kannattaa pitää, nyt pidämme 22-25?
Se mikä saa torpan pysymään halutussa lämpötilassa. Itsellä suunnilleen näin: 10..-5 pyyntinä 22, -5..-12 pyyntinä 23, -12.. pyyntinä 24 tai 25. Ja itse viel katon eteenpäin sääennustusta eli jos vaikkapa tänään on n. -10 astetta ja huomiselle on luvattu yli -20 pakkasta. Niin yritän varata jo vähän etukäteen lämpöä kun paukkuja riittää. En tosin tiedä onko tuossa mitään järkeä, mutta -20 asteessa Pana ei enää pysty nostamaan sisälämpöä, mutta aika hyvin pitämään itselläni.
sampop sanoi:
Entäs sitten puhallin nopeus, kakkosella vai kolmosella - vai kenties auto?
Käytän itse manuaali kolmosta koko ajan ja sitten kun ollaan n. -15 asteessa ja kylmemmässä niin nostan neloseen.
Auto-asetuksessa on se huono puoli että yleensä Pana ottaa täydet kierrokset käynnistyessään ja tällöin auto-asetuksella se ottaa täyden puhalluksen käyttöön. Itsellä ainakin imuilma nousee tuolloin niin korkeaksi että täydestä höngästä voidaan joutua katkolle. Modaamattomana tuolta katkolta takaisin pääseminen esimerkiksi kolmospuhallukseen on silkka mahdottomuus (ainakin plussakeleillä kun ottotehot ovat minimissään).
sampop sanoi:
Mites ilman suuntaaminen - suoraan eteen vai alas?
Mulla toimii auto asetus hyvin. Tapauskohtaista ja jotkut suosivat eteenpäin puhallusta enemmän. Sivuttaissuuntimista mulla toinen on käännetty vasempaan että ilmavirta menisi vasemmalle puolelle oleviin makuuhuoneisiinkin. Sivuttaissuuntaustakaan ei kyllä suositella vaan mieluummin eteenpäin..
sampop sanoi:
-Kannattaako ilppi olla päällä jatkuvalla syötöllä vai onko parempi että esim yösähkön aikaan lämmittelee sillä kun sähkö on piirun verran halvempaa?
Koko ajan päällä vaan.
sampop sanoi:
- Kovilla pakkasilla ei vissii mielellää kylmäkäynnistyksiä vaan antaa laitteen puksuttaa jatkuvalla syötöllä?
Tähän jo vastasinkin, mutta itse tuumisin että kyllä päällä mieluummin. Tämä on siis oma näkemys enkä sano että olisi oikea näkemys..