Päätin hankkia ihan mielenkiinnosta, tieteen ja yhteisen hyvän vuoksi otsikon mukaisen laitteen. Tarkoituksena olisi vähän tutkiskella tuota pumppua lähemmin. Mielenkiinnon herätti pumpun kohtuu iso koko, joka taitaa olla tällähetkellä markkinoiden suurin.
Tarkoituksena on ajaa muutamat tehotestit eri lämpötiloissa, arvioda COPpia ja hinta/laatusuhdetta. Kokonsa puolesta laitteen pitäisi pärjätä kaikille markkinoilla tällähetkellä oleville ILPeille.
Asennan laitteen aluksi laboratoriooni (autotalli)
ja alan tutkimaan laitteen ominaisuuksia hieman lähemmin. Pistän kuvia ja tuloksia, kun saan niitä otettua...
Ja kommentoida saa ihan vapaasti ja myös kritiikkiä otetaan vastaan (olenhan itsekkin jakanut sitä kohtuu avoimesti
)
ja sitten asiaan:
Sisäyksikön paino on 13 kg, mikä on samaa luokkaa SANYON 124:n kanssa. Sisäyksikössä ei ole mitään erikoisuuksia, vaan käytännössä se on lauhdutin muovikuorissa. Toki laitteessa on 2 suodatinta, johon tarttuu lähinnä karvoja muistuttavat epäpuhtaudet. Laitteen viimeistely on riittävä, mutta laatuvaikutelma ei yllä kalliimpien laitteiden tasolle ( kotelon liitokset eivät ole aivan mittatarkat ja valujäänteitä siellä täällä). Mutta yhteenvetona sisäyksikkö todennäköisesti suoriutuu sen tehtävästä hyvin, eli lauhduttimena toimimisesta (pinta-alaa on riittävästi).
Ulkoyksikkö on mielestäni kohtuu jämerää tekoa ja painoakin on kertynyt 52 kg. Suurta painoa puoltaa tyyppikilvessä näkyvä kylmäaine täytöksen paino, joka on jopa 1,6 kg!. Höyrystin on pintaalaltaan suuri ja antaa odottaa hyviä suoritusarvoja.
Laitteen elektroniikka on toteutettu yllätyksekseni jalallisilla komponenteilla, mikä sinänsä tekee piirilevyistä ihan kohtuullisen kokoisia. Merkillepantavaa on moottorinohjauksen totetus erillisellä piirilevyllä.
Suurena yllätyksenä tuli elektronisen paisuntaventtiilin puuttuminen!, itse pidän tätä jonkinlaisena suunnittelu virheenä laitteessa, jossa on kompressorin ohjaus invertterillä. Kapilaarisyöttö on totuttu näkemään yleensä vain halvemmissa on/off laitteissa. Tämä seikka tulee todennäköisesti leikkaamaan parhaimman kärjen COPista pois....
Kompurana on Hitachin 1013DD, joka on kääritty nätisti ja huolella lämmitys mattoihin. Itse asiassa konehuone on täynnä tuota mattoa, mikä on hyvä asia talvikäytön kannalta.
Yhteenvetona tähän asti voin sanoa, että kokonaisuus on ihan OK ja rahoillaan saa hyvän määrään lauhdutustehoa....
Ensimmäinnen testiajo takana noin 3-4 asteen ulkolämmössä. Lämpötehoa irtoaa n. 6kw ja hetkellinen COP n 2,7. Laitoin tuonne perään kuvaajan tuosta 42 minuutin "rääkistä"
Lisätty teho ja cop kuvaaja +7 asteessa
Lisätty teho ja cop kuvaaja +0 asteessa0 kelissä laitteesta löyttyy yllättäen jopa 6,7 kw hetkellistä lämpötehoa, mikä alkaa kennon huurtumisen takia laskemaan loivasti 6 kw:iin.
ja sitten vähän kuvia:
Tarkoituksena on ajaa muutamat tehotestit eri lämpötiloissa, arvioda COPpia ja hinta/laatusuhdetta. Kokonsa puolesta laitteen pitäisi pärjätä kaikille markkinoilla tällähetkellä oleville ILPeille.
Asennan laitteen aluksi laboratoriooni (autotalli)
Ja kommentoida saa ihan vapaasti ja myös kritiikkiä otetaan vastaan (olenhan itsekkin jakanut sitä kohtuu avoimesti
ja sitten asiaan:
Sisäyksikön paino on 13 kg, mikä on samaa luokkaa SANYON 124:n kanssa. Sisäyksikössä ei ole mitään erikoisuuksia, vaan käytännössä se on lauhdutin muovikuorissa. Toki laitteessa on 2 suodatinta, johon tarttuu lähinnä karvoja muistuttavat epäpuhtaudet. Laitteen viimeistely on riittävä, mutta laatuvaikutelma ei yllä kalliimpien laitteiden tasolle ( kotelon liitokset eivät ole aivan mittatarkat ja valujäänteitä siellä täällä). Mutta yhteenvetona sisäyksikkö todennäköisesti suoriutuu sen tehtävästä hyvin, eli lauhduttimena toimimisesta (pinta-alaa on riittävästi).
Ulkoyksikkö on mielestäni kohtuu jämerää tekoa ja painoakin on kertynyt 52 kg. Suurta painoa puoltaa tyyppikilvessä näkyvä kylmäaine täytöksen paino, joka on jopa 1,6 kg!. Höyrystin on pintaalaltaan suuri ja antaa odottaa hyviä suoritusarvoja.
Laitteen elektroniikka on toteutettu yllätyksekseni jalallisilla komponenteilla, mikä sinänsä tekee piirilevyistä ihan kohtuullisen kokoisia. Merkillepantavaa on moottorinohjauksen totetus erillisellä piirilevyllä.
Suurena yllätyksenä tuli elektronisen paisuntaventtiilin puuttuminen!, itse pidän tätä jonkinlaisena suunnittelu virheenä laitteessa, jossa on kompressorin ohjaus invertterillä. Kapilaarisyöttö on totuttu näkemään yleensä vain halvemmissa on/off laitteissa. Tämä seikka tulee todennäköisesti leikkaamaan parhaimman kärjen COPista pois....
Kompurana on Hitachin 1013DD, joka on kääritty nätisti ja huolella lämmitys mattoihin. Itse asiassa konehuone on täynnä tuota mattoa, mikä on hyvä asia talvikäytön kannalta.
Yhteenvetona tähän asti voin sanoa, että kokonaisuus on ihan OK ja rahoillaan saa hyvän määrään lauhdutustehoa....
Ensimmäinnen testiajo takana noin 3-4 asteen ulkolämmössä. Lämpötehoa irtoaa n. 6kw ja hetkellinen COP n 2,7. Laitoin tuonne perään kuvaajan tuosta 42 minuutin "rääkistä"
Lisätty teho ja cop kuvaaja +7 asteessa
Lisätty teho ja cop kuvaaja +0 asteessa0 kelissä laitteesta löyttyy yllättäen jopa 6,7 kw hetkellistä lämpötehoa, mikä alkaa kennon huurtumisen takia laskemaan loivasti 6 kw:iin.
ja sitten vähän kuvia:

