Onko kukaan kokeillut / kuullut kokemuksia siitä, voisiko käyttövettä ja lattialämmitysvettä lämmittävän tulo-/poistoilma-PILP-laitteiston kytkeä sarjaan roottori-tyyppisen LTO-koneen kanssa? Tiedän kyllä Enerventin integroidut laitteet, mutta näissähän ei ole vesilämmityspiiriä ollenkaan.
Ajatuksena olisi siis, että PILP hoitaisi lämmöntalteenoton plussalämpöisestä ilmasta ja LTO toimisi sarjassa (kylmemmän ulkoilman puolella) muutamasta plusasteesta pakkaskeleille. PILPin kannalta LTO-laite vakioi käyttöolosuhteet ja mahdollistaa periaatteessa yksinkertaisemman ja helpommin kontrolloitavan jäähdytyskuivausmahdollisuuden. LTO-laitteen kannalta olosuhteet ovat hyvin kinkkiset, kun poistoilma on jo lähellä nollaa ja kosteus lähes 100%, mutta roottorikoneen voisi kuvitella selviytyvän tilanteesta, kunhan tuloilmavirta on poistoilmavirtaa pienempi, mikä on turvallinen oletus muutenkin. Toisaalta ajatus siitä, että roottori-LTO:n kennoilla helmeilevä vesi on korkeintaan n. +5-asteista viehättää ajatuksena itseäni.
Selvyyden vuoksi: en ole juuri nyt tällaista projektia suunnittelemassa enkä kiinnittäisi erityistä huomiota ekonomiaan, vaan tekniseen periaatteeseen: Voisiko roottori-LTO toimia luotettavasti näissä olosuhteissa ilman minkäänlaista etu- ja jälkilämmitystä. MIkäli laakerit jäätyvät muuten tukkoon, sallittakoon korkeintaan näiden paikallinen lämmittäminen siinä määrin, kun tekninen toimivuus tätä edellyttää.
Ajatuksena olisi siis, että PILP hoitaisi lämmöntalteenoton plussalämpöisestä ilmasta ja LTO toimisi sarjassa (kylmemmän ulkoilman puolella) muutamasta plusasteesta pakkaskeleille. PILPin kannalta LTO-laite vakioi käyttöolosuhteet ja mahdollistaa periaatteessa yksinkertaisemman ja helpommin kontrolloitavan jäähdytyskuivausmahdollisuuden. LTO-laitteen kannalta olosuhteet ovat hyvin kinkkiset, kun poistoilma on jo lähellä nollaa ja kosteus lähes 100%, mutta roottorikoneen voisi kuvitella selviytyvän tilanteesta, kunhan tuloilmavirta on poistoilmavirtaa pienempi, mikä on turvallinen oletus muutenkin. Toisaalta ajatus siitä, että roottori-LTO:n kennoilla helmeilevä vesi on korkeintaan n. +5-asteista viehättää ajatuksena itseäni.
Selvyyden vuoksi: en ole juuri nyt tällaista projektia suunnittelemassa enkä kiinnittäisi erityistä huomiota ekonomiaan, vaan tekniseen periaatteeseen: Voisiko roottori-LTO toimia luotettavasti näissä olosuhteissa ilman minkäänlaista etu- ja jälkilämmitystä. MIkäli laakerit jäätyvät muuten tukkoon, sallittakoon korkeintaan näiden paikallinen lämmittäminen siinä määrin, kun tekninen toimivuus tätä edellyttää.
