1-wire for dummies

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: 1-wire for dummies

pAy sanoi:
Onko tuolle Hobby Boardsin "8 Channel I/O (8 Relay Version) " relekortille mitään halvempaa versiota, joka toimisi 1-wire verkossa ja LogTempillä? Tuolla kun se maksaa postikuluineen melkein 80€...

Pelkkä piiri DS2405 3€ vaikka tuolta http://www.medisafety.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=137
Trankku ja rele perään. Riippuu tietenkin miljoonalaatikon koosta ja mitä on valmiiksi "hyllyssä" kannattaako näperrellä itse.
Helppo juotella kun on TO92 kotelossa. Sinänsä aika halpa kilke toi Hobby Boards 8 channel jos tarvitsee paljon lähtöjä 10€ kanava.

repomies

Hyperaktiivi

Halpuus on suhteellista. 8x relekortin saa arduinolle alle 10 dollarin, ellen väärin muista. Hinta pompsahtaa jos pitää 1-wirella pelata, mutta eiköhän tuotakin sillä 1-wire 8x I/O luteella (pintaliitos) ohjaisi. Minulla on noita luteita hyllyssä, joku on valmiiksi DIL (vai DIP? en muista) adapterissakin. Noita luteita saa samplena ilmaiseksi.. adapteri maksaa sitten jo jotain.

SLJK

Aktiivinen jäsen

Täällä yksi "dummy" yrittää epätoivoisesti pystyttää 1-wire verkkoa.

Läppäriiin on asennettu LogTemp-ohjelma ja usb-porttiin DS9490R 1-wire adapter.

Adapterin RJ-11 lähtöön on kytketty GND:n ja DQ:n väliin DS18B20 siten, että sen jalat 1 ja 3 ovat yhdessä ja liitetty GND. Keskimmäinen jalka 2 liitetty DQ.

LogTemp ei löydä anturia. Onko kytkennässä virhe?

Mikä tulisi olla LogTempin Asetukset/yleiset/adapteri valinta?

renoo

Aktiivinen jäsen

SLJK sanoi:

Adapterin RJ-11 lähtöön on kytketty GND:n ja DQ:n väliin DS18B20 siten, että sen jalat 1 ja 3 ovat yhdessä ja liitetty GND. Keskimmäinen jalka 2 liitetty DQ.

Olethan tarkistanut mitä COM-porttia tuo USB-adapteri käyttää. Käyttöjärjestelmän laitehallinnasta löytyy tuo tieto.

systeemi

Jäsen

SLJK sanoi:

Oletko valinnut valikosta show=>setup sen alta uakeaa uusi ikkuna josta sensors ja sieltä anturin tyyppi. Sen jälkeen stop ja go uudestaan.

Tässä vielä kuva http://www.maximintegrated.com/app-notes/index.mvp/id/203

Onhan com-portti oikein tuolle adapterille? Ja riippuen win-versiosta siihen liittyvät ajurit?

pAy

Vakionaama

repomies sanoi:
Halpuus on suhteellista. 8x relekortin saa arduinolle alle 10 dollarin, ellen väärin muista. Hinta pompsahtaa jos pitää 1-wirella pelata, mutta eiköhän tuotakin sillä 1-wire 8x I/O luteella (pintaliitos) ohjaisi. Minulla on noita luteita hyllyssä, joku on valmiiksi DIL (vai DIP? en muista) adapterissakin. Noita luteita saa samplena ilmaiseksi.. adapteri maksaa sitten jo jotain.

Niimpä... kun ei vain ole ohjelmoinnista minkäänlaista kokemusta ja ei tuo opettelukaan ihan helposti käy. DS2406 ja DS2408 sampleja laitoin tilaukseen, saa nähdä lähettävätkö vielä kun pariin kertaan jo tilannut one wire antureita samplena:)

pete73

Aktiivinen jäsen

SLJK sanoi:

Täällä toinen ;)
Aamun tunteina tinasin parin anturin "verkon" ja asensin ohjelmat...
Sain jopa toimimaan ilman isompia ongelmia.. oikea toimintajärjestys vissiin oli oleellista, eli ensin piti ladata 1-wire ajurit koneelle, sitten adapteri usb-porttiin niin se asentui itse... käynnistä-valikosta->kaikki ohjelmat->1-wire drivers->onewireviewer.exe.. siellä voi tarkistaa että kaikki anturit löytyy ja toimii, oikean usb-portin löysin järjestyksessä kokeilemalla... Sitten vain asensin LogTempin ja aseti sielläkin portin oikeaksi...

Noin 14 tuntia on kone piirtännyt "tasaista" käppyrää panasonicin imusta ja puhalluksesta.. :cool:

SLJK

Aktiivinen jäsen

Laitehallinta tunnistaa 1-wire adapterin ja ilmoittaa sijainniksi Port_#0001.Hub_#0001 .

Nyt asetukset/yleiset/adapteri valinta on COM-DS9097U ja porttivalinta com1.

Näytä/asetukset/anturit valinnan kautta ei löydy anturia.

renoo

Aktiivinen jäsen

SLJK sanoi:
Laitehallinta tunnistaa 1-wire adapterin ja ilmoittaa sijainniksi Port_#0001.Hub_#0001 .

Mikä käyttöjärjestelmä, kaikissa missä minä olen vastaavaa adapteria käyttänyt näkyy tyyliin, Ports (COM1) ja nämä Windows koneita.

systeemi

Jäsen

SLJK sanoi:

Eiku sun pitää valita eli laitta rasti ruutuu oman anturityypin kohdalla, jollei se jo ole.

Tota hetko sinun pitää valita usbds2490 siihen adapterin kohdalle.

SLJK

Aktiivinen jäsen

renoo sanoi:
Mikä käyttöjärjestelmä, kaikissa missä minä olen vastaavaa adapteria käyttänyt näkyy tyyliin, Ports (COM1) ja nämä Windows koneita.

Koska olen tällä alueella todellakin Dummy, niin luin tuon datan (jota luulin porttitiedoksi) ohjauspaneelin kautta aukeavasta näytä laitteet ja tulostimet takaa.

Käyttis on Win 7

pete73

Aktiivinen jäsen

systeemi sanoi:
Eiku sun pitää valita eli laitta rasti ruutuu oman anturityypin kohdalla, jollei se jo ole.

Tota hetko sinun pitää valita usbds2490 siihen adapterin kohdalle.

Juuri tuo piti valita.. unohdin mainita tuossa omassa sepustuksessa...
Mulla oli XP asennuskohteena..

SLJK

Aktiivinen jäsen

Parhaat kiitokset neuvoista. Nyt 1-wire pelittää.

Tämä saitti eli sen käyttäjät on aivan uskomaton tietopankki. Meinasin jo heittää (tältä iltaa) rukkaset naulaan tuon 1-wiren kanssa tapellessa, mutta onneksi tulin kysyneeksi "kavereilta".

LogTemp jumitti kaiketi adapteri ja porttimäärittelyjen takia.

pAy

Vakionaama

SLJK sanoi:
LogTemp jumitti kaiketi adapteri ja porttimäärittelyjen takia.

Jumittaako muilla LogTemp jos lämpötilasivu valinta aktiivisena (one,two,three) ja menee pyöräyttämään hiiren rulllaa? Tämä jumiutuminen tapahtuu Win7:lla, jumiutumisen jälkeen LogTemp täytyy sulkea tehtävienhallinnasta ja sitten käynnistää uudelleen. Logtempin suoritinkäyttö jumiutumistilanteessa on 50%

pete73

Aktiivinen jäsen

Kuinkapaljon tuo 1-wire kokonaisuudessaan kuormittaa konetta? Oon olettannut että olisi aika kevyttä käyttöä, mutta tänää on kone ollut kovin tahmaisen tuntunen, kun on loggaus päällä ja samalla käyttää nettiä..

Miniläppäri (noin 2vuotta)
XP
Crome
LogTemp
intel Atom N450
1GB

pAy

Vakionaama

pete73 sanoi:
Kuinkapaljon tuo 1-wire kokonaisuudessaan kuormittaa konetta? Oon olettannut että olisi aika kevyttä käyttöä, mutta tänää on kone ollut kovin tahmaisen tuntunen, kun on loggaus päällä ja samalla käyttää nettiä..

Miniläppäri (noin 2vuotta)
XP
Crome
LogTemp
intel Atom N450
1GB

Normaalisti suorittimenkäytöstä 0-1%, ja koneena on Amd Athlon 64 X2 5000+, 3Gt, win7

P

Poistunut käyttäjä 4906

Vieras

Kuinkapaljon tuo 1-wire kokonaisuudessaan kuormittaa konetta?

Tehtävähallinta/suorituskyky valikko näyttää suorittimen ja muistin käytön graafisena ja prosentteina.

systeemi

Jäsen

SLJK sanoi:
Tämä saitti eli sen käyttäjät on aivan uskomaton tietopankki. Meinasin jo heittää (tältä iltaa) rukkaset naulaan tuon 1-wiren kanssa tapellessa, mutta onneksi tulin kysyneeksi "kavereilta".

Näitä hommia kannattaa tehdä levollisella mielentilalla. Kaikki on olleet jossainvaiheessa aloittelijoita, se kannattaa muistaa.

Jatkossa sitten tulee lisää murheita, kun liität lisää antureita. Hyvänä ohje sääntönä kannattaa pitää sellaista: adapterilta kun mittaat matkan mille tahansa anturille, adapterilta anturille välinen pituus ero tulee olla vähintään metri. ööö tulihan sekava selostus ;D

pAy

Vakionaama

pAy sanoi:
DS2406 ja DS2408 sampleja laitoin tilaukseen, saa nähdä lähettävätkö vielä kun pariin kertaan jo tilannut one wire antureita samplena:)

Edellisenä sample tilauskertana näyttää tulleen pari 2408+ lutikkaa... löytyykö mistään näille kytkentää? Piirilevyn tekeminen ja juottaminen kyllä onnistuu!

SLJK

Aktiivinen jäsen

Dummy on nyt hetken pelannut 1-wiren kanssa ja utelee lisää.

LogTempin trendinäytön aika-akseli on valittavissa pykälissä päivä, viikko ja kuukausi.

Näytteenoton väli on minimissään 15 s, joten se mahdollistaisi hyvin myös yhden tunnin ikkunan.

Taipuuko LogTemp tähän, vai miten olette seuranneet pikaisempia tapahtumia?

pAy

Vakionaama

SLJK sanoi:
Dummy on nyt hetken pelannut 1-wiren kanssa ja utelee lisää.

LogTempin trendinäytön aika-akseli on valittavissa pykälissä päivä, viikko ja kuukausi.

Näytteenoton väli on minimissään 15 s, joten se mahdollistaisi hyvin myös yhden tunnin ikkunan.

Taipuuko LogTemp tähän, vai miten olette seuranneet pikaisempia tapahtumia?

LogTemppiä käytettäessä päivänäyttö on lyhin aika. Antureita kun on enemmän pitää käyttää pidempää lukuaika väliä, että ehtii kaikki lukemaan. Minulla esim. 28 anturin lukuaikaan menee 27 sekuntia.

renoo

Aktiivinen jäsen

pAy sanoi:
Jumittaako muilla LogTemp jos lämpötilasivu valinta aktiivisena (one,two,three) ja menee pyöräyttämään hiiren rulllaa? Tämä jumiutuminen tapahtuu Win7:lla, jumiutumisen jälkeen LogTemp täytyy sulkea tehtävienhallinnasta ja sitten käynnistää uudelleen. Logtempin suoritinkäyttö jumiutumistilanteessa on 50%

Minulla Win7 koneessa tuo LogTemp jumittaa säännöllisesti, joskus toimii monta viikkoa, joskus pari päivää ja menee jumiin, ei auta kun nypätä usb-adapteri irti ja käynnistää logtemp uudelleen.

renoo

Aktiivinen jäsen

pAy sanoi:
LogTemppiä käytettäessä päivänäyttö on lyhin aika. Antureita kun on enemmän pitää käyttää pidempää lukuaika väliä, että ehtii kaikki lukemaan. Minulla esim. 28 anturin lukuaikaan menee 27 sekuntia.

Minulla on 16 lämpötila anturia ja 1 kwh counter niin niiden lukemiseen menee 7 sekuntia yhteensä, minulla tosin on kytketty kaikki anturin 3 jalkaa eri RJ-45 kaapelin karvoihin.

pAy

Vakionaama

renoo sanoi:
Minulla on 16 lämpötila anturia ja 1 kwh counter niin niiden lukemiseen menee 7 sekuntia yhteensä.
Varmaankin verkon pituudesta tuo lukuajan pituus kiinni, minulla kun telekeskukselta lähtee ethernet verkko josta menee cat5 piuhassa ensin huoneen anturille paria pitkin ja palaa toista paria josta taas lähtee seuraavaan huoneeseen.

SLJK

Aktiivinen jäsen

systeemi sanoi:
Näitä hommia kannattaa tehdä levollisella mielentilalla. Kaikki on olleet jossainvaiheessa aloittelijoita, se kannattaa muistaa.

Jatkossa sitten tulee lisää murheita, kun liität lisää antureita. Hyvänä ohje sääntönä kannattaa pitää sellaista: adapterilta kun mittaat matkan mille tahansa anturille, adapterilta anturille välinen pituus ero tulee olla vähintään metri. ööö tulihan sekava selostus ;D

Ilmaisit hyvin tuon adapterin ja anturien välisen etäisyyden toimintaehdot.

Ajattelin toteuttaa 1-wire verkon kolmella johtimella, jolloin kullekin anturille tulee erillinen 5 V syöttö. Verkosta tulee tähtimäinen, joten kunkin anturin datakarvan lähtöön tulee (ohjeistuksen mukainen) 120 ohm vastus.

Pitääkö tuo anturikaapelien pituusero huomioida myös silloin?

Toki tuo metrin kieppi hukkuu tarvittaessa aika huomaamattomallekin rullalle.

renoo

Aktiivinen jäsen

pAy sanoi:
Varmaankin verkon pituudesta tuo lukuajan pituus kiinni, minulla kun telekeskukselta lähtee ethernet verkko josta menee cat5 piuhassa ensin huoneen anturille paria pitkin ja palaa toista paria josta taas lähtee seuraavaan huoneeseen.

Näin varmasti, tuo minun tekele on enemmänkin tähtimäinen, on toki jokunen 10 metriä adapterin ja kauimmaisen anturin välillä. Minulla on tuollainen "hubi" kytkettynä adapteriin josta lähtee sinne sun tänne.

I

ilpena

Vieras

pAy sanoi:

Mulla teki tuon saman jumituksen hiiren rullalla. Ongelmaa pystyy helpottamaan kun ei päästä loggaustiedostoja kasvamaan liian suureksi.
Pienellä tiedostokoolla se hetkenpäästä heräs henkiin.

systeemi

Jäsen

SLJK sanoi:
Ajattelin toteuttaa 1-wire verkon kolmella johtimella, jolloin kullekin anturille tulee erillinen 5 V syöttö. Verkosta tulee tähtimäinen, joten kunkin anturin datakarvan lähtöön tulee (ohjeistuksen mukainen) 120 ohm vastus.

Toki tuo metrin kieppi hukkuu tarvittaessa aika huomaamattomallekin rullalle.

Jos käytät tuota vastusta sen merkitys on sama kuin noilla vastuksilla. Itse olen käyttänyt kaapelia, niin ei tarvitse kolvailla ylimääräistä. Tuo tähti on sitten hankala tuolle adapterille tajuta, mutta siinä pätee tuo sama sääntö. Itse värkkäsin aikani tuon tähden kanssa, mutta luovutin kun mittausaika meni pitkäksi ja aina oli jokin hukassa. Eli minulla on hubi käytössä ja mittauksia on joku kymmenen (20-30). Kauimmaiset on 60m päässä hubista. Yhteensä johtoa ja mittauksia alkaa olemaan jossain 200-300m välissä.

Itse en suosi tuota parasiittiä kun se tekee mittauksesta paljon hitaamman. Ehdottomasti kannattaa käyttää 5v syöttöä antureille. Sen 5v syötön saa siitä usb-adapteristakin.

renoo

Aktiivinen jäsen

ilpena sanoi:
Mulla teki tuon saman jumituksen hiiren rullalla. Ongelmaa pystyy helpottamaan kun ei päästä loggaustiedostoja kasvamaan liian suureksi.
Pienellä tiedostokoolla se hetkenpäästä heräs henkiin.

Miten tuo LogTemp tallentaa logit jos rajoittaa tuota tiedoston kokoa, säästääkö se vanhat logit kuitenkin toisen nimisessä .txt tiedostossa vai veteleekö päälle?

renoo

Aktiivinen jäsen

renoo sanoi:
Näin varmasti, tuo minun tekele on enemmänkin tähtimäinen, on toki jokunen 10 metriä adapterin ja kauimmaisen anturin välillä. Minulla on tuollainen "hubi" kytkettynä adapteriin josta lähtee sinne sun tänne.

Korjataan nyt vielä tätä, eihän minun ole tähtimäinen oikeasti, vaan adapteriin on kytketty hubi josta lähtee erillisiä linjoja, joita on taas haaroitettu lisää.

Eli kytketty 3 karvasta, 5v linja omana, mutta EI ole mitään erillisiä vastuksia käytössä.

L

lorvi

Vieras

renoo sanoi:
Minulla Win7 koneessa tuo LogTemp jumittaa säännöllisesti, joskus toimii monta viikkoa, joskus pari päivää ja menee jumiin, ei auta kun nypätä usb-adapteri irti ja käynnistää logtemp uudelleen.

Minulla ei ole kertaakaan jumittanut sen jälkeen kun seiskan asensin xpllä kadotti säännöllisesti usbin, ainut mikä takkuaa on tuo kosteusanturin logtempin ominaisuus, mitä muutosta MRSoft lupaili jo viime syksynä, mutta lienee kiireitä. Toinen on soneran kotisivupalvelin..... no se siitä.

Sen huomasin että mittauskoneessa ei saa olla mitään muuta virransäästöä päällä kuin näytön virta. Ei horroksia, lepotiloja eikä kiintolevyn sammutuksia.

L

lorvi

Vieras

pAy sanoi:

Minä rakensin ja puolitoista vuotta sitten kun en tiennyt että kosteusanturihärdelli ei johtunutkaan verkosta vaan oli LogTempin ominaisuus(suoraansanoen vika) samoin, verkkokaapelein että paluu toista paria jne. Minun tapauksessa tuolla kaapelilla ei ole merkitystä. Testasin kun minulla menee 60m maassa ~80 piuhaa, on suoraa ja kierteistä. 1-wire verkon toimintaan sillä ei ole mitään vaikutusta noilla minun sätöksillä mitä piuhoja myöten sen laittaa, ei paksuudella eikä kierteisyydellä, nyt on käytössä tuo punainen kolmikarvainen, mistä sivullani on kuva.
Viimeksi kokeilin bilteman 7€/50m puhelin kaapelilla kun lisäsin sen lämpökanavaan mahdollista tulevaa käyttöä simälläpitäen tuon yhteensä 40m mittausmatkan osalta, käy ja kukkuu, ei lukuongelmia.

systeemi

Jäsen

Muita virran säästöjä voi olla päällä paitsi kovalevy ja usb virransäästöt ei saa olla päällä. Näiden kanssa pitää olla tarkkana.

Kaapeleina pelaa lähestulkoon "kaikki" mahdolliset. Itse olen käyttänyt cat5e tai supercat koska noiden johtimien liitoksista saa hyviä. Kovin paksuja johtoja ei kannata käyttään koska näiden sisäinenvastus on 1-wirelle ehkä liikaa (en ole varmistanut mistään).

Puhelinjohto menee yhteenpaikkaan ja minun mielestä huonompaa ei voi juuri olla. Mittauksiin tällä ei ole väliä, mutta liitoksien teko on yhtä tuskaa. Onhan sillä tietenkin silloin mittauksiin väliä jos yhteys ei pelaa ;D

scotchlok-liittimet on hyvä apu jos ei halua juottaa: http://www.connexion-internet.com/astuces-fiches-pratiques/cablage-desserte-interne/connexion-fils-telephonique-scotchlock

Renoo:
Hubi hommaa en lähtisi sekoittamaan tähteen kytkemiseen, niin kuin sanoitkin. Hubia se käyttää niinkuin yhtä mittauslinjaa kerrallaan. Eli hubin jälkeen kestää tehdä aika määrä muutoksia yhteenpiiriiin ja kaikki pelaa siitä huolimatta.

Yleisesti ottaen jos on paljon mittauspisteitä hubi on hyvä olla olemassa vian selvitystä varten. Katsos jos vaikka yksi anturi on oikosessa voi olla että kaikki anturit on pimeinä tai vaan yksikyseinen anturi on pimeänä. Vian etsiminen on helppoa kun irroittelee rj-45 liittimen hubista irti niin näkee mikä piireistä on pimeänä. Sen jälkeen voi sitten hakea mikä sen piirin antureista on pimeä.

Itse tilasin autotalliin toisen hubin kun sinne tulee toinen ILP ja siihen mittaukset. Eli mitauspisteitä tulee 4 lämpötilaa ja yksienergia. Tämä voi pelata ilman tuota hubia, mutta kun matkaa talolta tulee 50m mittauspisteille jotka sijaitsevat muutaman metrin sisällä niin todennäköisesti ongelmia luvassa ilman tuota hubia. Luultavasti kuitenkin kokeilen ensin ilman hubia.

H

haba

Vieras

pAy sanoi:
Täällä ihan sama homma. Rullasta jumiin ja tehtävienhallinnasta sammutus.

L

lorvi

Vieras

systeemi sanoi:
Itse tilasin autotalliin toisen hubin kun sinne tulee toinen ILP ja siihen mittaukset. Eli mitauspisteitä tulee 4 lämpötilaa ja yksienergia. Tämä voi pelata ilman tuota hubia, mutta kun matkaa talolta tulee 50m mittauspisteille jotka sijaitsevat muutaman metrin sisällä niin todennäköisesti ongelmia luvassa ilman tuota hubia. Luultavasti kuitenkin kokeilen ensin ilman hubia.
Luulempa, että ilman hubiakin pärjää, en ole vielä sisäistänyt, mihin sitä tarvitsee?
systeemi sanoi:
Kovin paksuja johtoja ei kannata käyttään koska näiden sisäinenvastus on 1-wirelle ehkä liikaa (en ole varmistanut mistään).
Ainakin 6m² makaapelilla toimii, olen kokeillut senkin
systeemi sanoi:
Puhelinjohto menee yhteenpaikkaan ja minun mielestä huonompaa ei voi juuri olla. Mittauksiin tällä ei ole väliä, mutta liitoksien teko on yhtä tuskaa. Onhan sillä tietenkin silloin mittauksiin väliä jos yhteys ei pelaa ;D
Puhelinjohto on ihan ok, helppoa kuin heinänteko ja liitännät on helppo toteuttaa. Kaikki vaan rj-45 tosilla. Tuosta kuvasta löytyy, kun tarkkaan katsoo myös se legendaarinen bugi.

Liitteet

• DSCN0098.JPG
    DSCN0098.JPG
    222,9 KB · Katsottu: 550

SLJK

Aktiivinen jäsen

Nyt kun LogTempin kanssa on tullut tovi touhuttua, niin on pakko todeta sen ominaisuudet varsin suppeiksi. Toki ko. ohjelman hinta-/laatusuhde on todella hyvä.

- aika-akselilla on vain ne kolme vaihtoehtoa; vuorokausi, viikko ja kuukausi
- en löytänyt mahdollisuutta tehdä laskennallisia mittasuureita esim. k * (T1 – T2)
- mitä ovat näytä valikon takaa löytyvät virtuaaliset anturit? (mulla niitä ei pääse määrittelemään)

Onko kellään hyviä kokemuksia jostain LogTemppiä monipuolisemmasta 1-wire softasta ja mikä se on?

Voisiko LogTempin keräämää dataa analysoida jollain toisella softalla (muu kuin Exel)?

Millä vermeillä ja ohjelmistoilla nuo foorumilaisten saitilla esittämät hienot trendinäytöt on toteutettu?

renoo

Aktiivinen jäsen

SLJK sanoi:
- mitä ovat näytä valikon takaa löytyvät virtuaaliset anturit? (mulla niitä ei pääse määrittelemään)

Paina hiiren oikealla jotain anturia ja valitse virtual sensor - new.

Täällä voit valita 2 anturia, joiden välisen lämpötilaeron kyseinen virtual sensor näyttää ja piirtää graafisesti.

L

lorvi

Vieras

En ole LogTempiä parempaa löytäny, etsinyt olen kyllä, jos enempi ominaisuuksia tarvitsee niin sitten linux ja koodaajan ominaisuudet käyttöön. Meikäläiselle kynnys on liian "haastava"

SLJK

Aktiivinen jäsen

lorvi sanoi:
Luulempa, että ilman hubiakin pärjää, en ole vielä sisäistänyt, mihin sitä tarvitsee?Ainakin 6m² makaapelilla toimii, olen kokeillut senkinPuhelinjohto on ihan ok, helppoa kuin heinänteko ja liitännät on helppo toteuttaa.

Aika kallista kamaa tuo 6 m² maakaapeli. Jos se on kuparia ja kaksijohtiminen, niin myisin heti pois, lopettaisin työt ja ryhtyisin vapaaherraksi.

Sorry viisastelusta ja kiitokset asiallisesta infosta.

6 mm² maakaapeli toimii siis 1-wire kaapelina. Anturijuotokset siihen saattavat kuitenkin olla hieman haasteellisia.

Back
Ylös Bottom