1-wire for dummies

timop

Aktiivinen jäsen
Vs: 1-wire for dummies

mqtt lähetys tavallaan pelaa, oikean lukeman sain Home assistanttiin mutta se välkkyy. intterin netin syövereissä oli tarina että joku oli vastaavan ratkaissu laittamalla väliin node-red palvelimen ja siinä mulkkailee tuon mqtt litanian sopivaksi. ei tietenkään kertonut miten.
Home assistantista tuo node-red asennus löytyy ja asensin mutta vaatii jonnin verran perehtymistä tuokin.
 

timop

Aktiivinen jäsen
Vs: 1-wire for dummies

löytyipä ihan yksinkertainen skripti jolla saa jaeltua owfs lukemat ulos mqtt:llä ja tuntuu toimivan
https://gist.github.com/njh/7126c66255edde91bdb5
jätin kyllä tuon timestampin pois.
vaatii myös että ow-shell on asennettuna ja skripti ajaa cronilla halutun ajan välein.

toinen testaamaton python viritys
https://github.com/dcbo/onewire-to-mqtt
 

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Vs: 1-wire for dummies

Tästä ketjusta saattaisi löytyä kokemuksia ds18b20:sten hajoamisista. Minulla on pari anturia mittailemassa pumpun imu- ja puhalluslämpötiloja. Tänä aamuna huomasin pumpun menevän klo 7.15 sulatukselle, jolloin puhalluslämpötila-anturi näytti jopa pakkaslukemia -1.5 astetta. Ajattelin että voihan se periaatteessa hetkellisesti pakkaselle mennäkin eikä tuota kestänytkään kauaa. Tämän jälkeen kun sulatus loppui ennen pumpun kunnollista käynnistymistä lämmitykseen takaisin anturi näytti hetkelliset 100 astetta lämpötilaksi. Palautui tuosta kuitenkin parin pollauskierroksen jälkeen (pollausväli 30sec) ja alkoi kohoamaan 18 asteesta ylöspäin. Nyt huomasin etänä, että klo 9.35 on alkanut jälleen sulatus jolloin anturi käynyt nollan tuntumassa (ehkä pakkasella, ei varmuutta kun loggausväli 5min). Tämän jälkeen sama ongelma eli anturi jälleen 100 astetta, mutta nytpä ei enää palaudukaan vaan tuossa jököttää. Imuilman lämpötila päivittyy samasta lähettimestä normaalisti, joten ohjelma toimii kuitenkin oikein. Mahtoiko siis mennä ds18b20 särki? Onko kokemuksia ja tietoa mistä johtuisi? Voiko johtua esimerkiksi kondenssiongelmista? Anturit olen juotellut rj11 kaapelin päähän kiinni ja jalkoihin pistänyt kuumaliimaa eristeeksi. Tämän jälkeen vielä liimakutistesukka päällä, joten anturin pitäisi kuitenkin melko hyvin olla "eristetty".

Edit. näköjään klo 11.10 on sisäänpuhalluksenkin lämpötila-anturi hypännyt näyttämään 100 astetta, joten olisiko tuo sittenkin vain kiinni pariston jännitteen laskusta? Täytyypi testata kotosalla. Tämä olisikin kätevää jos anturi pystyisi näin jo ilmoittamaan matalasta jännitteen tasosta niin voisin tuohon laittaa automaattisen ilmoituksen pariston vaihdosta. Käytössä siis kaksi perus AA paristoa.

Edit2. Jännä juttu imulämpötilan anturi oli lähtenyt pelaamaan jälleen klo 12.20 ja puhalluslämpötilan anturi klo 14.05. Nyt en usko edes pariston vähyyteen. Onko kenelläkään ideaa mikä mahtaa olla syynä?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 1-wire for dummies

juu-zo sanoi:
Tästä ketjusta saattaisi löytyä kokemuksia ds18b20:sten hajoamisista. Minulla on pari anturia mittailemassa pumpun imu- ja puhalluslämpötiloja. Tänä aamuna huomasin pumpun menevän klo 7.15 sulatukselle, jolloin puhalluslämpötila-anturi näytti jopa pakkaslukemia -1.5 astetta. Ajattelin että voihan se periaatteessa hetkellisesti pakkaselle mennäkin eikä tuota kestänytkään kauaa. Tämän jälkeen kun sulatus loppui ennen pumpun kunnollista käynnistymistä lämmitykseen takaisin anturi näytti hetkelliset 100 astetta lämpötilaksi. Palautui tuosta kuitenkin parin pollauskierroksen jälkeen (pollausväli 30sec) ja alkoi kohoamaan 18 asteesta ylöspäin. Nyt huomasin etänä, että klo 9.35 on alkanut jälleen sulatus jolloin anturi käynyt nollan tuntumassa (ehkä pakkasella, ei varmuutta kun loggausväli 5min). Tämän jälkeen sama ongelma eli anturi jälleen 100 astetta, mutta nytpä ei enää palaudukaan vaan tuossa jököttää. Imuilman lämpötila päivittyy samasta lähettimestä normaalisti, joten ohjelma toimii kuitenkin oikein. Mahtoiko siis mennä ds18b20 särki? Onko kokemuksia ja tietoa mistä johtuisi? Voiko johtua esimerkiksi kondenssiongelmista? Anturit olen juotellut rj11 kaapelin päähän kiinni ja jalkoihin pistänyt kuumaliimaa eristeeksi. Tämän jälkeen vielä liimakutistesukka päällä, joten anturin pitäisi kuitenkin melko hyvin olla "eristetty".

Edit. näköjään klo 11.10 on sisäänpuhalluksenkin lämpötila-anturi hypännyt näyttämään 100 astetta, joten olisiko tuo sittenkin vain kiinni pariston jännitteen laskusta? Täytyypi testata kotosalla. Tämä olisikin kätevää jos anturi pystyisi näin jo ilmoittamaan matalasta jännitteen tasosta niin voisin tuohon laittaa automaattisen ilmoituksen pariston vaihdosta. Käytössä siis kaksi perus AA paristoa.

Edit2. Jännä juttu imulämpötilan anturi oli lähtenyt pelaamaan jälleen klo 12.20 ja puhalluslämpötilan anturi klo 14.05. Nyt en usko edes pariston vähyyteen. Onko kenelläkään ideaa mikä mahtaa olla syynä?

100 astetta on outo lukema, 85 olisi tutumpi virheilmo vaikka siihen ettei saatu konversiota kunnialla loppuun. Vehjes toimii niin, että sille annetaan komento 'mittaapas' ja hetken päästä käydään lukemassa tulos - näitä voisi käyttää niin että väylälle sanotaan broadcastina 'mittaa' ja sitten käydään keräämässä tulokset.
Sen lisäksi onewiresoftat cacheavat tuloksia - ne eivät käy joka kerta edes kysymässä vaan sopivan usein 'lukemalla' numero tuleekin cachesta. Niinpä ei ole ihan selvää mistä se 100 nyt tulee.
 

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Vs: 1-wire for dummies

VesA sanoi:
100 astetta on outo lukema, 85 olisi tutumpi virheilmo vaikka siihen ettei saatu konversiota kunnialla loppuun. Vehjes toimii niin, että sille annetaan komento 'mittaapas' ja hetken päästä käydään lukemassa tulos - näitä voisi käyttää niin että väylälle sanotaan broadcastina 'mittaa' ja sitten käydään keräämässä tulokset.
Sen lisäksi onewiresoftat cacheavat tuloksia - ne eivät käy joka kerta edes kysymässä vaan sopivan usein 'lukemalla' numero tuleekin cachesta. Niinpä ei ole ihan selvää mistä se 100 nyt tulee.

Selvisipä tuo ongelma kun kotio pääsin. 100 lukemat johtuivat ihan omasta koodista, en vain muistanut että siellä oli esp:ssä tuollainen ohjelma sisällä. Ongelma johtui siis alhaisesta patterin tasosta. Klo 16.00 lopetti sitten koko esp lähettämästä lukemia domoticziin. Eli patteri tyhjeni siihen malliin ettei edes esp enään lähettänyt mitään. Erikoista oli tuossa välissä siis toiminnan palautuminen. Sitä en tiedä mistä johtui, mutta ennen pariston vaihtoa mittailin vanhoista paristoista jännitteeksi 2,2V. Yllättävän pienellä jännitteellä siis herää sekä esp8266 ja ds18b20 anturit.
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
Vs: 1-wire for dummies



Selvisipä tuo ongelma kun kotio pääsin. 100 lukemat johtuivat ihan omasta koodista, en vain muistanut että siellä oli esp:ssä tuollainen ohjelma sisällä. Ongelma johtui siis alhaisesta patterin tasosta. Klo 16.00 lopetti sitten koko esp lähettämästä lukemia domoticziin. Eli patteri tyhjeni siihen malliin ettei edes esp enään lähettänyt mitään. Erikoista oli tuossa välissä siis toiminnan palautuminen. Sitä en tiedä mistä johtui, mutta ennen pariston vaihtoa mittailin vanhoista paristoista jännitteeksi 2,2V. Yllättävän pienellä jännitteellä siis herää sekä esp8266 ja ds18b20 anturit.
Espissä saattaa olla (en oo tsekannut) alijännitteen tunnistus, jolloin lakkaa toimimasta jossain vaiheessa. Jänniteraja voi hyvinkin olla lämpötilariippuvainen (voiko sen kortin lämpötila vaihdella), ja patterinkin lämpötila näkyy jännitteessä.

-Topi
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
1-wire nöösin kysymyksiä.. eli olen suunnittelemassa ensimmäistä EP8266-pohjaista lämpötilamittausta ds18b20 antureilla. Suunnittelin tekeväni kytkennät tähän tapaan ja käyttäväni ainakin kuutta anturia: https://www.instructables.com/id/Simple-Example-ArduinoESP8266DS18B20/

Mietityttää tässä vain tuon 1-wire väylän toiminta, eli tykkääkö se huonoa jos noi anturit kytkee siihen ESPiin tähteen, eli siitä lähtisi EPSiltä useamman metrin pistot eri puolille pannuhuonetta? Vai täytyykö nämä johdottaa sarjaan, jolloin kaikki anturit ovat peräkkäin samassa johdossa?

Tässä kannattanee nähdä sen verran vaivaa että tekee kytkennät jollain liittimillä niin anturien vaihtaminen onnistuu ilman pannuhuoneessa kolvailua jos anturi hajoaa?
 

pamppu

Vakionaama
Mulla on ehkä se kaikkein rumin. Pitkä johto, tähti, vähän lyhyempi johto, toinen tähti. Liittimet on vielä laittamatta, on tässä ensimmäiset 3-4 vuotta mennyt sokeripalakytkennällä, ihan tilapäisesti toki vaan :cool:
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Eli käytännössä ei ole mitään merkitystä? :D Töiden puolesta tulee touhuttua CAN-väylien kanssa ja niissä pitää olla nimenomaan sarjassa kaikki tai tulee ongelmia kun viestit törmäilee. Onko sulla kuitenkin toi kolmen johtimen kytkentä? Niitä kahden johtimen kytkentäesimerkkejä olen myös nähnyt, mutta niissä jää ilmeisesti lukunopeudet aika alhaisiksi.

Täytyy siis tilata noi anturit pitkillä johdoilla suoraan ja suunnitella sitten joku kytkentärima ESPin viereen mistä jakaa väylän sopivasti. Tulee vähän siistimpi kuin sokeripaloilla. Jatkohaaveissa on saada vielä sähkön mittaus pulssitulolla ja mahdollisesti polluista lämpöteho myös... sitten joskus ;)
 

pamppu

Vakionaama
On mulla kolme johdinta ja pitkät pätkät on kyllä jotain kierrettyä Cat6 kaapelia, eli sillä osuudella häiriösuojaus on ok. Tuo vahva virran syöttö lienee kyllä ihan ratkaiseva luotettavalle toiminnalle.
 

samza

Aktiivinen jäsen
Noniin, tilailin alibabasta tuommoisia antureita ja kuvassa näkyvän USB-rj14 1wire adapterin(DS9490R). Mites tämä homma lähtisi eteenpäin, mikä johto mihinkin kiinni jne?
Tuossa olisi jotain vanhaa puhelinjohtoa rj14(4johdinta) , siihen piuhaan varman voisi alkaa ketjua rakentamaan?
IMG_20190128_160050.jpg
 

pAy

Vakionaama
1-wire nöösin kysymyksiä.. eli olen suunnittelemassa ensimmäistä EP8266-pohjaista lämpötilamittausta ds18b20 antureilla. Suunnittelin tekeväni kytkennät tähän tapaan ja käyttäväni ainakin kuutta anturia: https://www.instructables.com/id/Simple-Example-ArduinoESP8266DS18B20/

Mietityttää tässä vain tuon 1-wire väylän toiminta, eli tykkääkö se huonoa jos noi anturit kytkee siihen ESPiin tähteen, eli siitä lähtisi EPSiltä useamman metrin pistot eri puolille pannuhuonetta? Vai täytyykö nämä johdottaa sarjaan, jolloin kaikki anturit ovat peräkkäin samassa johdossa?

Tässä kannattanee nähdä sen verran vaivaa että tekee kytkennät jollain liittimillä niin anturien vaihtaminen onnistuu ilman pannuhuoneessa kolvailua jos anturi hajoaa?

Varmemmin saa toimimaan sarjassa, joskus olen kokeillut tähdessä, mutta jo kahdestakin anturista toinen ei välttämättä toimi. On toki helppo muuttaa sarjamuotoon jos menee datapinnille kahdella johtimella, tekee sarjakytkennän esp:n päässä. 5V arduinolla toimii myös huomattavasti paremmin kuin 3,3V esp:llä. 5V syötöllä minulla joka huoneessa anturi, ethernet kaapelilla kytketty sarjaan keskuksella, kaapelipituutta on ainakin 300m ja antureita n. 30kpl

Antureita on tainnut hajota 8v aikana 2kpl, nekin vilpin kylmäaine putkessa jossa sulatuksella lämpötila voi vaihtua nopeasti +50 --> -20. Kaikki olen juottanut ethernet kaapeliin ja kutiste/liimasukkaa päälle.
 

keekki

Jäsen
Noniin, tilailin alibabasta tuommoisia antureita ja kuvassa näkyvän USB-rj14 1wire adapterin(DS9490R). Mites tämä homma lähtisi eteenpäin, mikä johto mihinkin kiinni jne?
Tuossa olisi jotain vanhaa puhelinjohtoa rj14(4johdinta) , siihen piuhaan varman voisi alkaa ketjua rakentamaan?
katso liitettä 59023
vaihdoin viime kesänä kaikki kuvassa olevan tyyppiset DS18B20 anturit, varaajaan, kuumiin olosuhteisiin ne ei käy ollenkaan, osa niistä ei mennyt yli 85°C , kytkennät 3-johtoisia. kaapeli menee ihan lasiksi lämpimässä ja pienikin osuma niin anturi katkeaa
ei ne ole edes vesitiiviitä, hetken kestää, sitten imaisee kosteuden sisään
DIY pääsee parhaaseen lopputulokseen

kuvasta näkee miten lasittuu-katkeilee
 

Liitteet

  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    124 KB · Katsottu: 536
Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Noniin, tilailin alibabasta tuommoisia antureita ja kuvassa näkyvän USB-rj14 1wire adapterin(DS9490R). Mites tämä homma lähtisi eteenpäin, mikä johto mihinkin kiinni jne?
Tuossa olisi jotain vanhaa puhelinjohtoa rj14(4johdinta) , siihen piuhaan varman voisi alkaa ketjua rakentamaan?
katso liitettä 59023

Kytkentä on varmaan tässä ketjussa aiemmin selitetty, mutta tässä vielä uudelleen.
Piuhaksi RJ11 (normaali puhelinpiuha). Siinä oleva vihreä kytketään DS18B20 anturin keskimmäiseen napaan.
Anturin reunimmaiset navat yhteen ja kytketään RJ11 punaiseen piuhaan.

Minulla on autotallissa Windows XP läppäri, joka on taukoamatta pyörinyt yli 5 vuotta. Mittaa kahden minuutin välein 8 anturin lämpötilat ja hyvin toimii. Softana ilmainen Logtemp https://www.mrsoft.fi/ohj01.htm
Sivulta löytyy myös asennusohjeet.

Logtemp toimii kaikissa Windows versioissa.
 

samza

Aktiivinen jäsen
Thänks! nyt sain minäkin jo yhden anturin ainakin pelaamaan :)
Jospa tämä tästä. Pitää lähteä ostelemaann lisää piuhaa ja talliin joku huutonetin halvin läppäri :)
 

kaihakki

Vakionaama
Thänks! nyt sain minäkin jo yhden anturin ainakin pelaamaan :)
Jospa tämä tästä. Pitää lähteä ostelemaann lisää piuhaa ja talliin joku huutonetin halvin läppäri :)

Laita siihen läppäriin VNC viewer tai joku vastaava, niin voit sitten etänä mistä tahansa katsella kännykällä tai PC:llä näytöllä olevia käppyröitä.
Itse laitoin vielä halvan kameran ulos katselemaan kennoa. Saa samalla näytöllä tsekata kennoa ja sen huurtumista ja sulatusta etänä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä sen dual counteriinkin saa kiinni, jotain pulssiahan sieltä tulee. Itse anturi on senverran halpa että kokeet ovat halpoja. Dual counterilla on vähän hankala mittailla hetkellistä virtausnopeutta.
 

KarHe

Aktiivinen jäsen
Ok. Hieno homma. Mahtaakohan toi toinen anturi toimia kans kaikkien vesimittareiden kanssa. Vissiin vaatis sen että siellä mittarissa pyöris joku magneetti/metalli, mistä anturi laskee kierrokset? Ja eipä sillä hetkellisellä virtauksella ehkä ois mulla niin merkitystä. Sais vaan ajankuluks kikkailtua veden kulutuksen vaikka talologgeriin. Esim tunti tai vrk kulutus.
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Täytyy siis tilata noi anturit pitkillä johdoilla suoraan ja suunnitella sitten joku kytkentärima ESPin viereen mistä jakaa väylän sopivasti. Tulee vähän siistimpi kuin sokeripaloilla. Jatkohaaveissa on saada vielä sähkön mittaus pulssitulolla ja mahdollisesti polluista lämpöteho myös... sitten joskus ;)

Tein vihdoin integraatioon HomeAssistanttiin 1-wire mittauksille. Sehän oli suorastaan naurettavan helppoa EPSHome plugarin avulla. Ei tarvinnut kirjoittaa riviäkään koodia ja kun nodemcu oli ensin flashattu raspin USB portissa, niin jatkossa päivitykset menivät wifin yli. Nyt tulee dataa kuudelta lämpötila-anturilta pannuhuoneesta 10s intervallilla ja tallentuu InfluxDB:een. Itse 1-wiren väylän kytkin surutta tähteen, anturien johdot olivat metrin mittaisia niin toimii hyvin. Tein muuten oikeaoppisen kytkennän niin että 3.3V, GND ja data menevät omissa karvoissa ja 4.7kOhm vastus 3.3V ja datan väliin.
 

kaihakki

Vakionaama
Tein vihdoin integraatioon HomeAssistanttiin 1-wire mittauksille. Sehän oli suorastaan naurettavan helppoa EPSHome plugarin avulla. Ei tarvinnut kirjoittaa riviäkään koodia ja kun nodemcu oli ensin flashattu raspin USB portissa, niin jatkossa päivitykset menivät wifin yli. Nyt tulee dataa kuudelta lämpötila-anturilta pannuhuoneesta 10s intervallilla ja tallentuu InfluxDB:een. Itse 1-wiren väylän kytkin surutta tähteen, anturien johdot olivat metrin mittaisia niin toimii hyvin. Tein muuten oikeaoppisen kytkennän niin että 3.3V, GND ja data menevät omissa karvoissa ja 4.7kOhm vastus 3.3V ja datan väliin.
[/QUOTE
Silkkaa hebreaa.
 

korsteeni

Vakionaama
1-wire aiheuttaa kyllä harmaita hiuksia jos antureita ja linjora on useita ja nekin epämääräisiä pituuksiltaan
minulle on vieläkin epäselvää, vaikka toistakymmentä vuotta 1-wire mittauksia
- voiko nuo verkot olla silloin eripituisia jos niitä yhdistää laitteeseen esim ds2482-800? vai yhdistyykö lukeminen chipsissä yhdeksi verkko konaisuudeksi
Pienikin ukkonen myös sekoittaa jostain syystä ds2482-800 toiminnan toisin kuin yhden verkon lukijat vaikka niitä olisi useampikin samassa laitteessa
Anturitkin (DS18B20) osaavat olla rikkinäisen ja ehjän välimaastossa jolloin rikkoutunut on hiton vaikea havaita, kolme päivää meni etsiessä kun toimi yksikseen mutta muiden antureiden kanssa vaihtelevasti
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Vakionaama
ostin kiinasta vuosia sitten aluhylsyssä olevevia muka DS18B20, no en muista oliko B välissä mutta P' tä ei varmasti mainittu
niissä oli jatkuvasti ongelmia lukemisesa
minulla kaikki anturit olivat kolmella piuhalla
nyttemmin havaitsin noiden kahden jäljelläolevan toimivan paremmin parasiitti kytkennällä
epäilen vahvasti että ne ovat P malleja koska korkeissa lämpötiloissa elikkä 100°c paikkeilla ne kiukuttelivat ja siksi poistin ne ko paikoista

no ihan vaan jos jollain vastaavanlaista
 

Harrastelija

Vakionaama
Mulla taisi hajota yksi anturi joka oli eristeen alla split pumpun kuumapuolen putkessa. En laittanut uutta tilalle kun ajattelin etteivät kestä kuumaa.
Tosin en ole kokeillut josko tuo olisi alkanut toimimaan kun on toista vuotta saanut jäähdytellä eteisen kaapissa.

Ja kuukausi sitten räpsyttelivät sähköjä täällä päin niin lakkasi raspikin toimimasta. Pitäisi koettaa pukata muistikortti johonkin lukijaan jos sieltä saisi jotain pelastettua. Tietokannan pelastus olisi luksusta. Muut saa tavalla tai toisella takaisin. Ainakin uudelleenasentamalla.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ja kuukausi sitten räpsyttelivät sähköjä täällä päin niin lakkasi raspikin toimimasta. Pitäisi koettaa pukata muistikortti johonkin lukijaan jos sieltä saisi jotain pelastettua.
Se pitää pukata johonkin koneeseen joka osaa linuxin tiedostojärjestelmää.. vaikka kortinlukijalla raspiin jossa on uusi boottikortti - joka voisi olla jopa kätevää pelastustoimien kannalta.
 

korsteeni

Vakionaama
se on HIH 4000, ei mene ruotuun millään, DS2438 liitettynä
2 kappaletta käytössä, pitänee kattella vaihtoehtoa kun on niin "herkkä"
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En ole tutkinut mikä olisi parempi, mutta poistin HIH-4000:n kosteusmittauskäytöstä tutklimusten jälkeen, sitä ei saanut edes valmistajan korjausfunktiolla kalibroimalla toimimaan niillä suhteellisen kosteuden alueilla joilla esmes sulatukset ovat tiheitä. En enää muista mistä lähtien se alkoi mennä tukkoon, vertasin sitä pitkällä sarjalla Testoon ja ilmatieteen laitoksen käsitykseen ilmamassan vesimäärästä.

Pitäisikin koittaa tehdä samaa noille ruuvitägeille, niissä on vuosimallista riippuen eri antureita.
 

korsteeni

Vakionaama
on se vaan taitolaji, lämpötilojen mittaaminen
laitoin 10 uutta anturia varaajaan ja ne näyttää yli 10 asteen eroja aiempiin, jotka ovat varaajan vastakkaisella kyljellä
epäily heräsi kiinan ds18b20 antureihin ja laitoin niitä leipälautaan testiin
minusta lukemat ovat ihan riittävän tarkkoja vs keskenään joten jostain muusta erot varaajassa johtunevat
voikohan monisäikeinen kylläkin ohut verkkokaapelin säikeistä tehty johtaa niin paljon viileänpää, 12cm tumpit

kumpihan johtaa enempi, yksisäikeinen vai monisäikeinen jos ovat saman neliöiset

root@raspberrypi:/home/pi# cat /sys/bus/w1/devices/28*/w1_slave | grep t= | awk -F= '{ printf "%.2f C\n", $2/1000}'
21.75 C
21.94 C
21.94 C
21.81 C
21.88 C
22.00 C
22.00 C
21.94 C
22.06 C
21.94 C
22.06 C
21.69 C
21.75 C
21.81 C
21.81 C
21.88 C
21.88 C
21.81 C
21.94 C
21.94 C
21.94 C
21.75 C
21.81 C
21.88 C
21.94 C
21.88 C
21.75 C
21.94 C
22.06 C
22.00 C
21.69 C
21.88 C
 
Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Miten kannattaisi kytkeä rinnan monta DS18B20 anturia? Olen juottanut ne rinnan, mutta tämä alkaa pännimään kun haluaa lisätä yhden. Olisiko puristettava pinni (mistä fiksusti pinnit ja pihdit?) ja breadboard oikea tapa? Miten siellä ollaan kytketty monta anturia rinnan?

Jossain luin teletyyppisestä kuorivasta IDC liittimestä jota käytetää puhelinpuolella. Onko näitä olemassa 3, 4 ja kuuden pituisina?
 

tk-

Aktiivinen jäsen
Miten kannattaisi kytkeä rinnan monta DS18B20 anturia? Olen juottanut ne rinnan, mutta tämä alkaa pännimään kun haluaa lisätä yhden. Olisiko puristettava pinni (mistä fiksusti pinnit ja pihdit?) ja breadboard oikea tapa? Miten siellä ollaan kytketty monta anturia rinnan?

Jossain luin teletyyppisestä kuorivasta IDC liittimestä jota käytetää puhelinpuolella. Onko näitä olemassa 3, 4 ja kuuden pituisina?
Itse tein aikanaan verkon niin, että juotin anturin pieneen johdonpätkään, ja liitokset sitten näillä, tuohon liittimeen sai helposti 3-4 johtoa aina mahtumaan:

 

haraldh

Vakionaama
Minulla on siis noita vesitiiviitä malleja, joissa johto on valmiina. Unohdin mainita tämän seikan. Olen miettinyt wagojen käyttämistä, mutta tuo lienee parempi näihin todella pieniin.

Tuo E-9C puristustyökalu hintaan 240€ on vähän luotaanstyöntävää.
 

tk-

Aktiivinen jäsen
Minulla on siis noita vesitiiviitä malleja, joissa johto on valmiina. Unohdin mainita tämän seikan. Olen miettinyt wagojen käyttämistä, mutta tuo lienee parempi näihin todella pieniin.

Tuo E-9C puristustyökalu hintaan 240€ on vähän luotaanstyöntävää.
Itse puristin ne ihan vaan niillä kuorintapihdeillä aina kiinni. En tiennyt edes tuollaisesta työkaluista

Noissa on semmoinen geeli sisällä, niin äkkiä sen oppi huomaamaan missä vaiheessa on puristettu tarpeeksi tiukalle.
 

Harrastelija

Vakionaama
Ihan rj45 liittimillä tein yhden setin. 1to2 jakajilla noi sitten ketjutettu ja tarvittaessa cat kaapelia jatkot. Helppo tehdä muutoksia/lisäyksiä. Sen verran tein ”ylimääräistä” työtä että lyhensin sitä mukana tullutta kaapelia ja korvasin cat kaapelilla+rj45 liittimellä niin tulee hieman häiriösuojaa. Liekö oli turhaa työtä.

Ei varmaan pitkäkestoinen ratkaisu ulkona mutta sisällä kuivassa ok.

Jos oikein olen ymmärtänyt niin kaapelien pituudet pitäisi olla siten että ei olisi kahta anturia yhtä kaukana alkupäästä. Näin vähenee riski että kaksi anturia ”huutelee” samaan aikaan. Varmaan joku etäisyyskin olemassa kuinka paljon eroa etäisyyksissä pitää olla.
 

Joksa

Aktiivinen jäsen
Homeassistantissa on minulla 15kpl 1-wire anturia käytössä. On ollut aika kova homma saada mittaukset (anturit) toimimimaan luotettavasti.

Kaapelointi on hieman sekasikiö: antureilla 3-nap. suojaamatonta, runkokaapelit: suojaamatonta CAT5, MHS1x4x0,5, MHS20x, eli mitä on ollut ennen analogisissa mittauksissa ja ohjauksissa käytössä. Anturit on kytketty kolmessa paikassa "runkokaapelointiin", johtoliitokset on tehty tinaamalla, kun ruuviliitokset eivät toimineet luotettavasti. Lisäksi tuntui olevan eroja antureiden lukemisessa valmiiksi kaapeloitujen kopioanturiden kanssa (alkuperäiset on toimineet yli 10vuotta muissa systeemeissä).

Ylösvetovastus on etsinyt paikkaansa, nykyisellään vastus on viimeisessä runkokaapeloinnin kytkentäkohdassa (raspista katsoen). 2,2k vastus on tuntunut sopivalta, sekä myös 1F konkka, jolla 3,3V jännite pysyy vakaana myös viimeisille antureille. Toistaiseksi mittaukset on taas toimineet muutaman viikon... edellisen valmiiksi johdotetun anturin rikkoontumisen jälkeen.
 

korsteeni

Vakionaama
rj45 pääasiassa, ihan sokeripaloja ja noita edellä mainittuja rasvalla täytettyjä puristusliittimiä, hampailla tai sormilla menee hyvin vaikkei kuori esmes verkkokaapelia
 

Liitteet

  • IMG_20240118_111616.jpg
    IMG_20240118_111616.jpg
    249,2 KB · Katsottu: 62
  • IMG_20240118_132644.jpg
    IMG_20240118_132644.jpg
    276,2 KB · Katsottu: 59
  • IMG_20240118_132541.jpg
    IMG_20240118_132541.jpg
    258,3 KB · Katsottu: 52

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Itse olen tehnyt tämmöisiä jakaja levyjä

Miten kannattaisi kytkeä rinnan monta DS18B20 anturia? Olen juottanut ne rinnan, mutta tämä alkaa pännimään kun haluaa lisätä yhden. Olisiko puristettava pinni (mistä fiksusti pinnit ja pihdit?) ja breadboard oikea tapa? Miten siellä ollaan kytketty monta anturia rinnan?
8EB09871-EC4A-4EB0-916D-ABFA6D05EE35.jpeg

Tuota luen sitten esp8266-01 levyllä joka lähettää MQTT viestinä anturin tiedot verkkoon.. saman moisella espillä sitten luen tietoja ja ohjaan rele levyjä esim. termareille ja pumpuille

498EC718-6E34-4ECE-A667-AD73A6635802.jpeg
 
Back
Ylös Bottom