Diffuusiosuojattu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lorvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
L

lorvi

Vieras
Täälä kun on asiantuntijoita ja aihe liittyy LVI puolelle kuten lämpöpumputkin niin kysyisin mielipidettänne/faktatietoa seuraavaan.
Mitä hyötyä saavutan, kun vaihdoin kaikki mustat siniraita muoviputket (olleet 32 vuotta) keskuslämmitysjärjestelmässäni Diffuusiosuojattuihin radi pexeihin? Ja samalla luovuin avopaisunnasta ja siirryin suljettuun, paineistettuun järjestelmään.
Miksi noita siniraita muoviputkia ei saa käyttää? nehän toimivat mainiosti neljättäkymmenettä vuotta.
Onko tuo Diffuusiosuojattu vain myyntikikka?
Mitä sillä saavutetaan, kun reilussa 30 vuodessa ei ole havaittua vaikutusta?
Eikö musta rauta ole huokoisempaa kuin musta muovi?
Miksi nuo vanhat Upolet käyttövesiputket ovat elastisempia kuin uudet sanipexit?

Vs: Diffuusiosuojattu

:) Jep jos sinulla suljettu järjestelmä, niin sinne ei happi kuulu ja muu kuin diffuusio suojattu ei kelpaa. elastisuudesta en tiedä, ajat muuttuu, olisikohan ne jo hintansa hankkineet.

karpumppu sanoi:
olisikohan ne jo hintansa hankkineet.
Oli silloin aikoja sitten noin kymmenesosa vs silloinen radipex. Oli hintansa väärti väliaikaiseksi (>30v)

karpumppu sanoi:
:) Jep jos sinulla suljettu järjestelmä, niin sinne ei happi kuulu ja muu kuin diffuusio suojattu ei kelpaa. elastisuudesta en tiedä, ajat muuttuu, olisikohan ne jo hintansa hankkineet.

Eiköhän tämäkin vähän riipu systeemeistä. Happi tekee pahojaan perinteisissä metalliputkisysteemeissä, vaikka onhan niitäkin ajeltu vuosikymmenet avopaisunnalla.. joista sitten putket ruostuvat jopa umpeen. Vaan jos koko systeemi on pexistä niin mitä happi siellä pilaa ?

VesA sanoi:
Eiköhän tämäkin vähän riipu systeemeistä. Happi tekee pahojaan perinteisissä metalliputkisysteemeissä, vaikka onhan niitäkin ajeltu vuosikymmenet avopaisunnalla.. joista sitten putket ruostuvat jopa umpeen. Vaan jos koko systeemi on pexistä niin mitä happi siellä pilaa ?
Entäs musta muovi - siniraita, mitä happi siellä pilaa?..... no sen mustaa rautaa olevan varaajan.... mutta riittääko happi siihen....... 30v kokemuksella - ei.

No hyvä juttu laittaa sitten kokemuksella, minä laitan mitä muutkin putkimiehet kun vastataan töistämme. 3/8 musta ei tarvitse paljon ruostua umpeen. Joo en sitten tiedä kaikkien järjestelmistä mitä matskua on, oikeasti emme voi viritellä, pex,kupari,komposiitti,messinki, musta, näitä niissä lämmitys järjestelmissä tänään on.

lorvi sanoi:
Entäs musta muovi - siniraita, mitä happi siellä pilaa?..... no sen mustaa rautaa olevan varaajan.... mutta riittääko happi siihen....... 30v kokemuksella - ei.
Diffuusiosuojaamattomien osalta vaikeutena on kaiketi ollut itse putkenosan tukkeutuminen. Eli putkiston ferriitit alkavat kertyä suojaamattoman putkenosan sisäpintaan muovin lävitse tihkuvan hapen kanssa reagoidessaan. Ongelmia taitaa tulla lähinnä ohuiden liitäntäputkien tapauksessa. Joissakin kerrostaloissa ovat äänen vaimentamisen takia lisätyt muoviliittimet menneet tukkoon (joskus ikiaikoja sitten oli asiasta kirjoituksia eri lehdissä).

karpumppu sanoi:
Se tarkoitus sillä hapettomuudella ja suljetulla on ettei ruostu.
karpumppu puhuu asiaa, ei kannata viritellä ammattitasolla ja piste. Minua kiinnostaa , jos on avopaisunta ja mustaa siniraitaa, onko siitä haittaa vs musta rauta. Jos ei, niin kannattaisiko siinä tilanteessa käyttääkin siniraitaa - ei ainakaan ruostu, ja on helpompi/edullisempi materiaali.
Olisiko kenties rautaa parempi vaihtoehto? Minä en tiedä.

lorvi sanoi:
karpumppu puhuu asiaa, ei kannata viritellä ammattitasolla ja piste. Minua kiinnostaa , jos on avopaisunta ja mustaa siniraitaa, onko siitä haittaa vs musta rauta. Jos ei, niin kannattaisiko sinä tilanteessa käyttääkin siniraitaa - ei ainakaan ruostu, ja on helpompi/edullisempi materiaali.
Olisiko kenties rautaa parempi vaihtoehto? Minä en tiedä.

Kaipa siniraita aiheuttaa hellasäröä aika helposti sisätiloissa, vaikkapa patteriputkena.. ja ne lämpöpatterit ovat kuitenkin rautaa ja reagoivat hissukseen hapen kanssa. Lattialämmityksessä metallia voi vältellä helpommin. Tuskin siniraidasta kovin suurta haittaa voi avopaisunnan kanssa olla vaikka se hiukan lisähappea saattaa läpi laskea, avopaisunta pitää hapetuksesta joka tapauksessa huolen.

Aikanaan tuli vaihdettua avopaisunta suljetuksi (kalvopaisunta-astia). Avopaisuntasäiliöltä kattilalle menevä putki oli ruostunut umpeen. Siinäkin on vaaransa jos paisunta mahdollisuutta ei ole.

Oli miten oli ja meni miten meni mutta nyt on kaikki putket radipexiä.
Mikähän oleellinen merkitys on paisuntasäiliön kalvolla? Eikö se happi sieltä pytystä pala pois aiheuttamasta ruostetta.
Minulla on nyt 400 L rosterisäiliö 0,4 bar esipaineella paisuntana, kait se on nyt sitten diffuusiosuojattu?
Tarkoitus on laittaa suurempi jotta saisi lähtöpaineen (kylmänä) lähelle 1 bar ja kuumana pysyisi kohtuullisena ettei varot pauka.

lorvi sanoi:
Oli miten oli ja meni miten meni mutta nyt on kaikki putket radipexiä.
Mikähän oleellinen merkitys on paisuntasäiliön kalvolla? Eikö se happi sieltä pytystä pala pois aiheuttamasta ruostetta.
Minulla on nyt 400 L rosterisäiliö 0,4 bar esipaineella paisuntana, kait se on nyt sitten diffuusiosuojattu?
Tarkoitus on laittaa suurempi jotta saisi lähtöpaineen (kylmänä) lähelle 1 bar ja kuumana pysyisi kohtuullisena ettei varot pauka.

Hifistelijät laittavat paisuntaan pelkkää typpeä. Sen pitäisi, diffuusion lisäksi, torjua itse kalvon rappeutumista.

lorvi sanoi:
Millainen järjestelmä sulla on kun noin iso (400 litraa) paisari on liian pieni?

Takaisin
Ylös Bottom