Paljonko lahjoitit aurinkosähköä tänään ?

dbwarrior

Vakionaama
Hieman provokatiivinen on topicin nimi, myönnettäköön se, mutta uteliaisuudesta kyselen miten porukka on onnistunut omankäytön maksimimoinnissa.

Viikonloppuisin on yleensä arkea matalammat Spot hinnat, mutta nyt oli tuulivoimaa ilmeisesti sen verran tarjolla että spot hinnat mateli hyvin lähellä nollaa(~1snt).
Näissä tilanteissa on erityisen hedelmällistä jos vaan suinkin sähkön saa kulutettua johonkin järkevään omassa taloudessa. Itsellä osto sähkö kaikkineen on hyvin lähelle 15snt/kWh.

Omassa kohteessa itä-länsi setupin tuotanto oli 19.3 lauantailta 13.9kwh ja 20.3 sunnuntailta 13.6kwh. Yhteensä siis 27.5kwh.
Tällainen Itä-Länsi setuppihan on huomatttavan nolo absoluuttisesia tuotto määriä verratessa optimaaliseen etelä suuntaukseen, mutta onneksi kohtuu laaja tuotto aika paikkaa tuota eroa.

Verkkoon pääsi karkuun eli lahjoitukseen "maltilliset" 2.3kwh. Koska Elenian verkossa ei ole netotusta on luku vielä tuota aavistuksen verran rumempi, mutta ei paljoa.

Sähköä on saatu menemään:
- 300w pohjakuormat
- ilppiin
- astianpesukone
- pyykkikone
- kuivari
- LVV
- kylppäarin laatta

Tulevaisuudessa olisi tarkoitus suoriutua vielä paremmin kun saa kuormien ohjausta automatisoitua. Nyt niitä saa parhammillaankin kännykästä päälle/pois.

Moro

Ainahan sitä tulee vähän "lahjoitettua",saapas näkee koska saavat täällä Elenialla aikaseks netotuksen,soitin sinne kuukausi puoltoista sitten ja ihme selitystä sain että mikdi ei vielä ole vaikka olisi pitänyt olla jo reilu vuosi sitten kun sinne pari vuotta sitten ekaa kertaa soitin,ei kuulemma vaikuta se pieni "häviö" minkä tulevat tekemään kun netotus tulee.Veikkaan että perusmaksu tai siirtomaksu nousee silloin.
Tällainen oli mulla tilanne lahjoituksen suhteen klo. 17.35.

Tilanne 17.35.png

siirtymävaihe vielä hieman kusee mutta muutoin on aika suora jana
VE II otaa näköjään tällä asetuksella yöllä verkosta ~30W luokkaa, siitä tullee tuo puolenkilowatin vuorokausikulutus
muutin äsken asetusta, saa nähdä ronkkiiko vielä verkosta

1647791704173.png

Moro

Joo,taas lupailevat että nyt vihdoin ja viimein Juhannuksen maissa jopa Eleniakin saisi tämän kauan kaivatun netotuksen toimimaan,saapas nähdä pitääkö nytkään lupaukset paikkaansa,jos pitää niin eihän olisi enään ollut määräaikaan kuin puoli vuotta.

Moro

Joo,taas lupailevat että nyt vihdoin ja viimein Juhannuksen maissa jopa Eleniakin saisi tämän kauan kaivatun netotuksen toimimaan,saapas nähdä pitääkö nytkään lupaukset paikkaansa,jos pitää niin eihän olisi enään ollut määräaikaan kuin puoli vuotta.
Itse en kyllä nuolaise ennenkuin tipahtaa. Pari tuttua on kysynyt myös tuosta lähiaikoina ja vastaus on ollut aina varsin ympäripyöreä. Toivottavasti tämä sinun saamasi vastaus realisoituisi viimein. Vastattiinko sinulle näin aspasta vai jostain korkeammalta taholta?

Moro

Aspasta on ihan turha mitään näi todella vaikeata asiaa kysellä,tietävätkö edes sanan merkitystä,olen ottanut aina toimariin yhteyttä,häneltä olen saanut aina nopeasti sähköpostiin vastauksen ja varatoimari on soitellut takaisin ja nyt vielä pitäisi ensikuun aikana tulla sieltä uusi yhteydenotto.
Väitti muuten kiven kovaa että heidän tulokseensa ei tämä kWh siirron väheneminen vaikuta mitään,selitystä en tosin ihan kokonaan ymmärtänyt mutta maalaisjärjellä mielestäni vaikuttaisi jos on vähemmän siirtoa laskutettavana.
Olisihan se mukavaa jos me pientuottajat vihdoin pääsisimme "istuskelemaan samalle orrelle".

Väitti muuten kiven kovaa että heidän tulokseensa ei tämä kWh siirron väheneminen vaikuta mitään,selitystä en tosin ihan kokonaan ymmärtänyt mutta maalaisjärjellä mielestäni vaikuttaisi jos on vähemmän siirtoa laskutettavana.
Ehkä siksi sanoo noin että tuo tuuli ei saa mitään aaltoja aikaiseksi, pelkkää pientä pintavärinää...

Lahti Energia viivyttää tällä viikolla saamani tiedon mukaan netotusta mahdollisimman pitkään, mutta näillä myyntihinnoilla se ei tosiaan haittaa. Tuossa kun olen noita tilastoja omaksi huvikseni skriptannut kertymään niin tuoton omakäyttöosuus on ollut viimeisen 30 pv aikana keskimäärin 56% ja oman käytön osuus kokonaiskulutuksesta keskimäärin 26%. Laskennallinen säästö+myyntitulo vähän yli euron päivässä, parhaina päivinä reilut 2,5 euroa. Ensi viikolla hyppää pariksi vuodeksi sähköenergian hinta 3,99 -> 5,89 c/kWh niin paneelit on taas vähän kannattavampi investointi.

Ei voi ehkä puhua lahjoittamisesta, lähinnä tällä hetkellä riistämisestä. No mutta, tällä viikolla sain kytkentäluvat ja järjestelmän tuotto tiista-iltapäivästä tähän hetkeen 85,1kWh, joista verkkoon myyty 66,3kWh.

Liitetiedostot

• Näyttökuva 2022-04-29 115712.png
    Näyttökuva 2022-04-29 115712.png
    19,1 KB · Lukukerrat: 177
Ei voi ehkä puhua lahjoittamisesta, lähinnä tällä hetkellä riistämisestä. No mutta, tällä viikolla sain kytkentäluvat ja järjestelmän tuotto tiista-iltapäivästä tähän hetkeen 85,1kWh, joista verkkoon myyty 66,3kWh.
Mistäs järjestelmästä tulee tuollainen kuva(täydennä sigu?)?

Lahti Energia viivyttää tällä viikolla saamani tiedon mukaan netotusta mahdollisimman pitkään, mutta näillä myyntihinnoilla se ei tosiaan haittaa. Tuossa kun olen noita tilastoja omaksi huvikseni skriptannut kertymään niin tuoton omakäyttöosuus on ollut viimeisen 30 pv aikana keskimäärin 56% ja oman käytön osuus kokonaiskulutuksesta keskimäärin 26%. Laskennallinen säästö+myyntitulo vähän yli euron päivässä, parhaina päivinä reilut 2,5 euroa. Ensi viikolla hyppää pariksi vuodeksi sähköenergian hinta 3,99 -> 5,89 c/kWh niin paneelit on taas vähän kannattavampi investointi.
Ihan kiinnostuksesta: voitko avata, että miten netotuksen puute ei haittaa? Olen käsittänyt, että sellaista skenaariota ei olekaan, jossa netotuksen puute olisi pientuotannon omistajalle eduksi.

Ihan kiinnostuksesta: voitko avata, että miten netotuksen puute ei haittaa? Olen käsittänyt, että sellaista skenaariota ei olekaan, jossa netotuksen puute olisi pientuotannon omistajalle eduksi.

Netotuksen puute on vain hyödyksi niillä tunneilla kun pörssihinta on korkeampi kuin se, mitä itse maksan sähköenergiasta ja siirrosta yhteensä. Omassa tapauksessa siis sellaiset tunnit, kun pörssisähkön hinta on yli 10 c/kWh. Netotuksessa ostamani sähkö syö myyntiä, jolloin sen "kadotetun" myyntiosuuden arvo on vain tuo kymmenisen senttiä kilowattitunnilta. Nyt on saanut myynnissä 20-30 c/kWh joillakin tunneilla.

Netotuksen puute on vain hyödyksi niillä tunneilla kun pörssihinta on korkeampi kuin se, mitä itse maksan sähköenergiasta ja siirrosta yhteensä. Omassa tapauksessa siis sellaiset tunnit, kun pörssisähkön hinta on yli 10 c/kWh. Netotuksessa ostamani sähkö syö myyntiä, jolloin sen "kadotetun" myyntiosuuden arvo on vain tuo kymmenisen senttiä kilowattitunnilta. Nyt on saanut myynnissä 20-30 c/kWh joillakin tunneilla.
Aivan! Siis nyt tunnen olevani hölmö (ei mitään uutta siis tälläkään rintamalla), kun en tajunnut tätä. Olen niin juurtunut SPOT-sähkösopimuksen omaamiseen, että enpäs tajunnut, että totta kai on niitäkin, joilla on kiinteähintainen soppari.

Home Assistantin sisäänrakennettu energia-osio. Paneeleita 8+8 (400Wp) kahdessa kentässä, itä-etelä, Fronius Symo 6kW + Smart Meter.
Otetaan tuolta sivuilta pieni lainaus:
1651226511203.png

Ja yhdistetään se tähän. Kukas osaisi rakentaa tuohon Home Asisstantiin kikkareen että se osaisi käyttää tuota ennustemallia? Tuossahan avautuisi lämmityksen "jarrutus" mahdollisuuksia. Esim jos tuottoa on luvassa huomenna yli 2 kW teholla ja useammalla tunnilla niin keskeytä lämmitys tai laske asunnon lämpötilapyyntiä ennen auringonpaistetta. Itse olen haaveillut tälläisestä.
1651226725847.png

Otetaan tuolta sivuilta pieni lainaus:
Näytä liitetiedosto 78128

Ja yhdistetään se tähän. Kukas osaisi rakentaa tuohon Home Asisstantiin kikkareen että se osaisi käyttää tuota ennustemallia? Tuossahan avautuisi lämmityksen "jarrutus" mahdollisuuksia. Esim jos tuottoa on luvassa huomenna yli 2 kW teholla ja useammalla tunnilla niin keskeytä lämmitys tai laske asunnon lämpötilapyyntiä ennen auringonpaistetta. Itse olen haaveillut tälläisestä.
Näytä liitetiedosto 78129
Ei noiden logiikkojen parsiminen säännöiksi ja ohjauksiksi ole mikään ongelma. HA:ssa on erilaisia sensoreita ja näiden sisältä löytyy erilaisia arvoja, joiden perusteella voidaan toteuttaa erilaisia tapahtumia, kuten vaikkapa ILP:ien ja LVV:n ohjausta.

Edit: Minulla on siis tuo Solar Forecast käytössä. Tiistai, keskiviikko ja torstai mallit osuivat kohdalleen miltei 1:1, mutta tänään ei enää osunut. Katkoviivalla ennuste ja luonnollisesti toteutuma käppyröin.

Liitetiedostot

• Näyttökuva 2022-04-29 132323.png
    Näyttökuva 2022-04-29 132323.png
    32,6 KB · Lukukerrat: 141
Viimeksi muokattu:
Ei noiden logiikkojen parsiminen säännöiksi ja ohjauksiksi ole mikään ongelma. HA:ssa on erilaisia sensoreita ja näiden sisältä löytyy erilaisia arvoja, joiden perusteella voidaan toteuttaa erilaisia tapahtumia, kuten vaikkapa ILP:ien ja LVV:n ohjausta.

Edit: Minulla on siis tuo Solar Forecast käytössä. Tiistai, keskiviikko ja torstai mallit osuivat kohdalleen miltei 1:1, mutta tänään ei enää osunut. Katkoviivalla ennuste ja luonnollisesti toteutuma käppyröin.
Juu, tuollaista ennustetta ei liene missään muualla käytössä kuin täällä. Olen höpötellyt tuon kehittäjän kanssa ja testannut että se pitää paremmin paikkansa kuin mikään muu vastaava.

"siirrolla" ajattelin tälläistä.
1651228108689.png

Tällähetkellä on hyvä että netotusta ei ole(odotan sitä kyllä siitä huolimatta), kannattaa olla lataamatta autoa päivällä/viikolla jos akussa piisaa virtaa viikonlopulle. Tälläiset hinnat ovat suotuisia takaisinmaksuajoille.
Tuo sahaterän näköinen hintavaihtelu on aika ennakoiva ensi syksyn hinnoille?
Vähän täältä menee lahjoitukseen (en tiedä miten paljon) mutta sentään saa jotakin ylijäämästä:
Lyhyt ilo, syyskussa jo toisinpäin kun sähkö maksaa 13,50 kWh...

Liitetiedostot

• Tasapaino 2022-04-29.png
    Tasapaino 2022-04-29.png
    53,8 KB · Lukukerrat: 123
  • Kulutus2022-04-29 .png
    Kulutus2022-04-29 .png
    90,4 KB · Lukukerrat: 147
www.sahko.tk ilmoittaa huomiseksi huipuksi 62cnt/kWh
Joku jossain lehdessä väitti ettei itärajan sähkötuonnin lopettaminen vaikuttaisi hintoihin...
:huh2: sanon minä

Lisään kuvan tämän hetken sähkön käytöstä, sentään plussaa minulle;-)
Toivottavasti on todella aurinkoinen päivä huomenna
Toukokuu-22.png

Näillä pörssi-sähköhinnoilla alkaa tuo akusto olla kiinnostava...

Viimeksi muokattu:
on vain ajan kysymys kun "verottomalla" energialla mässäillään
keppiä on yritetty ujuttaa puulämmittäjien rattaisiin mutta ilmeisesti kohderyhmä ollut liian vähäinen
siksi ei kannata liittyä/rekisteröityä mihinkään, ei käyttää tukia eikä kotitalousvähennyksiä eikä tehdä sanktioimattomia turhia ilmoituksia mihinkään

Saikos kukaan kuitattua satasta viimekuun myydystä sähköstä? Mulla ei näkynyt seurannassa vielä kaikki kesäkuun tunnit niin tarkistus on tekemättä.

Saikos kukaan kuitattua satasta viimekuun myydystä sähköstä? Mulla ei näkynyt seurannassa vielä kaikki kesäkuun tunnit niin tarkistus on tekemättä.
Kyllä, mutta kesken kuun karsin ALV:n pois myyntihinnasta, enkä ole varma, että näkyykö sen poisto takautuvasti. Mutta satanen meni rikki näkyi tai ei.

Liitetiedostot

• Screenshot_20220702_074110_io.homeassistant.companion.android.jpg
    Screenshot_20220702_074110_io.homeassistant.companion.android.jpg
    57,2 KB · Lukukerrat: 140
Jos ka. hinta on sama kuin toukokuussa, niin satku meni rikki pienemmälläkin järjestelmällä. 660 kwh meni myyntiin.

Seuraaminen on tuskallista, joutuu laskemaan tuntihinnoilla jolloin tulee aika paljon työtä per päivä. Kuitenkin varmasti meni rikki, viikossa 25.6.-1.7. välillä verkkoon meni 298,4kwh. Tuosta sai 71,2e, lisäksi oman kulutuksen peittoa 56kwh eli 6,7e.

Oma kulutus siis tarkoituksella minimoitu päiväsaikaan kun hinta on kerran tosi korkea, halpoina päivinä lataillaan autoa. Päivän keskimääräinen myyntihinta asettuu usein yli 30snt/kwh.

Onko tietoa mistä saisi helposti ladattua esim. csv-muodossa suomen tuntihinnat pidemmältä ajalta?

Seuraaminen on tuskallista, joutuu laskemaan tuntihinnoilla jolloin tulee aika paljon työtä per päivä. Kuitenkin varmasti meni rikki, viikossa 25.6.-1.7. välillä verkkoon meni 298,4kwh. Tuosta sai 71,2e, lisäksi oman kulutuksen peittoa 56kwh eli 6,7e.

Oma kulutus siis tarkoituksella minimoitu päiväsaikaan kun hinta on kerran tosi korkea, halpoina päivinä lataillaan autoa. Päivän keskimääräinen myyntihinta asettuu usein yli 30snt/kwh.

Onko tietoa mistä saisi helposti ladattua esim. csv-muodossa suomen tuntihinnat pidemmältä ajalta?
Lataa sahko.tk:stä. Kysyin kehittäjältä että saisiko sinne myös alv 0% hinnat. nyt nekin näyttävät olevan siellä. :cool:
1656751141757.png

edit. tullut näköjään eilen nuo alv 0% hinnat

Viimeksi muokattu:
Näemmä ei mennyt rikki satkun raja vaikka lähellä oltiinkin, myynnistä tuli 97,7€ ja sähköä valui myyntiin 660 kWh. Myynnin keskihinnaksi tuli 14,8 snt/kWh. Pörssisähkön keskihinta oli tässä kuussa (ottamatta huomioon koska tuottoa on tullut) oli 11.28 snt/kWh. Paneliston sähköntuotanto tässä kuussa oli 991 kWh.

Täältä saa tarkat hinnat 8vrk kerrallaan, ennen tuolta sai helposti kokovuoden datan mutta siihen on tullu stoppi:

Täältä näköjään nuo ladattavat tiedostot ei ole ihan tarkkoja kun on pyöristelty nordbpoolin €/MWh hinnoista snt/kWh:ksi:

Satkun rikkomisesta kesäkuussa ei ehkä mahkuja (ei ole vielä tuntidata virallista) mutta uudestaan tonnikerhoon kokovuodelta sähkön kokonaiskustannuksilla näyttäis mahdolliselta... :cool:

Takaisin
Ylös Bottom